TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV
L&B’s julekalender 2024 Deltag her!

: Dali Epicon 2

Lille og lækker

Kan den lille stativhøjttaler i Dalis nye Epicon-serie leve op til sine større brødre? Jo, den er ganske vist ret lille, men også foruroligende god.

Af / 30/11/2012 - 00:00
Dali Epicon 2

Lyd & Billede mener

  • Hurtig og dynamisk Kan spille lavt
  • Fysikken sætter grænser

For nylig kunne du i vores spalter læse en test af Dali Epicon 6, som Geir Nordby mere end bare godt kunne lide. Jeg har også hørt Epicon 6, dog kun på demo, men er enig i, at det er en særdeles spændende højttaler, både teknisk og præstationsmæssigt. Og jeg har også hørt den endnu større Epicon 8, som så at sige har lidt mere af det hele – hvilket ikke gør den mindre spændende, men naturligvis også lidt dyrere.

Men hvis man nu ikke har råd eller plads til disse store gulvhøjttalere? Det er jo heller ikke alle, der har et veltilpasset rum at spille i. Dem har Dali også en løsning til i deres Epicon-serie. Epicon 2 er lillebror, en stativhøjttaler med samme dyder, som dog adskiller sig en del fra sine større søskende.

Pæn og godt lavet
Kabinettet er i samme udsøgte bearbejdning som på storebrødrene. Meget pænere og mere velgjort kan det næsten ikke blive til prisen. Kabinettet fremstillet i Kina, hvor man bl.a. kan det dér med at lakere.

En af de første ting, man noterer sig, er at Dalis eget stativ er meget lavt. Jeg spurgte Lars Worre fra Dali, og han svarede, at det er, fordi man hos Dali mener, at højttalerne normalt står på alt for høje stativer. Hvis man skal kunne holde lydbilledet på en realistisk højde, bør højttalerne stå lavt, siger Lars. Det er kun, når programmaterialet siger det, at lydbilledet skal være højt – men så skal det til gengæld også være så højt, som det er ment.

For at få højttalerne i den rette højde fik Dali udviklet deres egne (elegante og smarte) stativer, som i øvrigt i højeste grad anbefales at købe med til denne højttaler. Når jeg sidder i min lyttesofa, er diskanterne præcis i ørehøjde; det er normalt en god tommelfingerregel for, at det vil fungere. Det med lydbilledets højde stemmer også, efter min mening fungerer det hele præcis efter hensigten.

Annonce

Det, som man rent visuelt lægger mærke til, og som adskiller lillebror fra resten af familien, er at Dali for en gangs skyld ikke benytter sig af deres hybriddiskant (et bånd og en dome tweeter sammen). Her har man valgt at bruge en dome tweeter. Den bygger på den dome, som sidder i hybriddiskanten, og har bl.a. fået udvidet frekvensområdet for at erstatte en del af det, som båndet gør.

At man har valgt denne løsning, er bl.a. for at kunne lave højttalerne så fysisk små som muligt. Hybriddiskanten kræver plads! Dome-løsningen er blevet rigtig vellykket, med høj opløsning og masser af detaljer. På trods af at det er en temmelig stor dome, opleves den alligevel som vældig transparent og reaktionsvillig.

Bas/mellemtone-elementet er typisk for Dali med membran med træfiberelementer. Man bruger desuden Dalis nye og yderst interessante SMC magnetsystem, hvor magneten bages af et pulver, hvilket bærer en stor del af ansvaret for den minimale forvrængning (hvilket giver stor renhed i lyden) og en rasende hurtighed i elementet.

Epicon2 ruby stand ugrill
Billedet snyder lidt. Stativet er ikke specielt højt, og højttaleren opleves som forbavsende lav.

At spille lavt er en kunst
Epicon 2 er – præcis som sine storebrødre – forfærdelig hurtig og kvik i sin spillestil. Det giver en stor fordel, måske specielt for dem, der bor i lejlighed og kan lide at spille sent om aftenen – den kan spille lavt!

De allerfleste spiller deres musik væsentlig lavere, end du hører på demoer og udstillinger. Det er et ofte overset kriterium, men et, som jeg forsøger at tage med i min vurdering af, hvad en højttaler kan præstere. Og Dali Epicon 2 hører absolut til dem, der kan det dér med at spille lavt.

Hvad betyder det så egentlig? Jo, ofte når du spiller lavt, taber du så meget, at der stort set kun er grundtrækkene fra musikken tilbage. Det, som giver farve, altså detaljer og dynamik, glider i baggrunden, og det hele bliver gerne lidt tamt at lytte til. En højttaler, som kan spille lavt, bevarer gnisten og livet i det, du hører, så du får hele indholdet af musikken – selv når du sidder og lytter en sen aften, og familien er gået i seng.

Gammel musik bliver som ny
Hurtig og kvik, skrev jeg. En stilart, som efter min mening kræver disse dyder, er triojazz, som kan være noget af det mest irriterende at lytte til, når gengivelsen er lidt sej. Jeg lagde The Amazing Bud Powell på, en fyr, der lyder fantastisk interessant, når gengivelsen kan afspejle det liv, der findes i indspilningen. Epicon 2 lykkes fortræffeligt; jeg nød i fulde drag transienterne i anslagene på tangenterne og den hurtige timing i det inspirerende trompetspil. Indspillet i 1958 – hvad var det egentlig, teknikkerne kunne på den tid, som desværre er glemt nu? Ja, mikrofonplacering kunne de i hvert fald.

Jeg begyndte at spille flere gamle indspilninger med meget musik i. Surrealistic Pillow med Jefferson Airplane (1967, remastered 2003) var en overraskende åbenbaring af noget, jeg egentlig ikke troede kunne lyde så godt fra et par ret små stativhøjttalere. Helheden i indspilningen oplevedes helt enkelt overraskende fint, det er en meget musikfremmende gengivelse, vi bydes på.

Man kan indvende, at Epicon 2 er en del tyndere i lyden end sine brødre. Det er heller ikke så underligt – fysikkens love osv. Men det er fint afstemt, og du skal snarere læse det som, at du får endnu mere krop, når du går op til gulvhøjttalerne. Det er ikke sådan, at du savner bas eller noget; med tanke på, at det er en relativt lille tovejs højttaler, får du et overraskende kraftigt, potent og ikke mindst stabilt lydbillede.

Epicon2 black front
En 29 mm dome og en 6½ tommers bas/mellemtone, både udviklet og bygget af Dali selv.

Lækker og let
Dali Epicon 2 er en virkelig lækker højttaler, både visuelt og lydmæssigt. Det er en musikformidler, som er særdeles let at leve med, og som ikke bare kan spille højt, men også kan kunsten at give en rigtig fin oplevelse på lav volumen.

Den klarede fint at spille med selv relativt effektsvage forstærkere trods en følsomhed på “kun” 87 dB. Den har et virkelig fint impedansforløb, og fasevinklerne giver ikke noget problem, siger Lars Worre.

Det betyder, at den burde kunne fungere fint i mange sammenhænge og med forskellige elektriske legekammerater. Dog vil den fortælle dig, hvis din forstærker ikke er god nok. Eller rettere sagt: Du kommer ikke til at kunne udnytte højttalernes store potentiale, hvis du ikke samtidig har elektronik af klasse. Sådan er det bare, lige børn leger bedst.

Selv om det er en “dyr” højttaler (alting er relativt), så giver Epicon 2 sandelig fuld valuta for pengene – og mere til. Tag en prøvelytning!

Epicon2 ruby bagside b
Basporten midt på bagsiden og Dalis egne ypperlige bi-wiring terminaler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

50%

Juletilbud - 50% Rabat!

50% På LB+ Total i 1 år!

Prøv LB+ Total i 1 måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

650,-
49,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Milepæl for Buchardt

Tung high-end fra Dali i et pænere format

Ny leder i budgetklassen

En åbenbaring

Sonos Arc Ultra tager lyden til nye højder

Skræddersyet muskelbundt

Lyden af dansk storhed

Fugl Fønix

Soundbar, højttaler og møbel: Tre ting på én gang

Technics knock out

Blæser dine ører af!

Årets bedste soundbar fra Samsung?