Trådløse, aktive højttalere vinder hastigt frem. Vi har de sidste to år skrevet mere om dette emne end i hele Lyd & Billedes forudgående levetid. Men går det an i den højeste ende, eller skal der stadig god, gammeldags analog teknologi til i high-end-segmentet?
DALI mener tydeligvis, at tiden er inde, for de har lanceret en aktiv udgave af firmaets næsthøjeste serie, Rubicon. Foreløbig i form af kompakthøjttaleren Rubicon 2 C og gulvmodellen Rubicon 6 C, som vi tester her. Det er dog ikke et farvel til passive højttalere, da den eksisterende passive Rubicon-serie fortsætter uændret.
To en halv plus en halv
Rubicon 6 C er en fuldvoksen, men slank gulvhøjttaler. Der sidder i alt fire højttaler-enheder i Rubicon 6 C: To ens 6,5 tommers bas-enheder med træfibermembran samt den 28 mm dome og den bånddiskant, der tilsammen udgør DALIs hybrid-diskant.
Men der er hverken tale om en trevejs- eller en firevejskonstruktion, men om en hybrid konfiguration med udvidet brøkregning. I sin essens er der tale om en tovejshøjttaler, men da den ene af de to basser kun spiller med i det dybeste område, bliver det en 2,5-vejskonstruktion. Da det samme sker i den modsatte ende af spektret, hvor diskantbåndet hjælper til fra 14 kHz, uden at dome-diskanten afskæres med et filter, ender vi med, hvad DALI kalder “2,5-vejs plus en halv”!
For at det ikke skal blive alt for simpelt, er der også tale om en kombination af aktiv og passiv deling. Der sidder to forstærkere på 250 watt stykket i hver højttaler. De driver henholdsvis bas- og diskantsektionen. Den laveste bas afskæres passivt ved 800 Hz med en enkelt spole, og det samme sker for diskantbåndet, der afskæres med en enkelt kondensator og en dæmpemodstand ved 14 kHz.
At gå hele vejen og give hver enkelt enhed sin egen effektforstærker ville ifølge DALI “være voldsomt dyrt uden at gøre en mærkbar forskel”. Forstærkerne i Rubicon C (og også i Callisto) er en specialudviklet klasse D-konstruktion.
Finishen er klassisk og absolut nydelig – hvad man også bør kunne forvente til den pris. Rubicon 6 C fås i hvid eller sort højglanslakering samt fineret med ægte valnød. Kabinettet er i øvrigt det selvsamme som i den passive udgave, blot med en udfræsning på fronten til en vandret lysdiodestribe, der viser volumenindstilling, samt et kontrolpanel på bagsiden, der også rummer forstærkeren, og hvor man vælger højttalerens placering i stereo-opsætningen.
Der er ikke nogen indstilling til tilpasning af bassen i forhold til placering tæt på bagvæggen eller i hjørnet.
Sound Hub
Selv om højttalerne er trådløse, skal de stadig kunne tilsluttes kablede signalkilder. Den såkaldte Sound Hub er en trådløs forbindelsescentral for anlægget. Bag på den højglanssorte plasticboks finder man to sæt analoge indgange, to optiske digitale og en koaksial digital. Ligesom på højttalerne er der et skjult display, som kommer for dagen, når højttalerne skal tilsluttes trådløst, og man skal bestemme deres placering i rummet.
Hub’en har desuden to “luger” til udvidelsesmoduler. Indtil videre findes dog kun ét modul, nemlig en Bluesound-udvidelse, som giver trådløs adgang til alle førende streaming-tjenester, herunder Spotify, Tidal og TuneIn. Der er ingen officiel udmelding om, hvad andre kommende moduler kan indeholde. Men eftersom systemet understøtter op til otte lydkanaler, vil det være underligt, hvis der ikke på et tidspunkt kommer et HDMI-modul for at udnytte det.
Bluesound-modulet er et ekstra tilkøb, men HiFi Klubben har valgt at lade det følge med i handlen “i hvert fald i et godt stykke tid endnu”.
Hub’en har selvfølgelig også trådløs modtagelse af Bluetooth-signaler. Herunder AAC, AptX og AptX HD, som understøtter HD-lyd. Bluesound-modulet understøtter også det komprimerede HD-lydformat MQA, som bruges på Tidal.
Sound Hub’en er den samme, som bruges på Callisto-systemet, og den er DALIs egen – i modsætning til WISA, som bruges af f.eks. B&O og System Audio, der har valgt at bruge den trådløse WISA-standard.
Forbindelsen mellem hub og højttalere sker med 24 bit/96 kHz HD-opløsning. Selve forbindelsen sker dog med 30 bit dybde. De sidste bits bruges til fejlkorrektion og styring af volumen, højttalerplacering m.m.
Lyden af DALI Rubicon 6 C
Jeg var spændt på, om lydbilledet fra Rubicon 6 C ville ligne det fra Callisto 2 C. Det er ganske vist højttalere i ret forskellige størrelses- og prisklasser, men den trådløse platform og forstærkeren er den samme. Enhederne, der er DALIs egen produktion, ligner også på overfladen, men er dyrere udgaver, hvor der ifølge DALI er kælet ekstra for materialerne. F.eks. er monteringsbaflen på hybriddiskanten i aluminium – og ikke i plast som på de billigere serier.
Rubicon 6 C er ikke en højttaler, der straks fanger opmærksomheden. Der er ikke nogen toneområder, der springer i ørerne med det samme. Det er ikke nødvendigvis en dårlig ting, da de højttalere, der imponerer i butikken, ikke altid er dem, som man ønsker at leve med i det lange løb.
Rubicon 6 C er en fuldvoksen gulvhøjttaler, og med DSP-korrektion og en kvart kilowatt i ryggen leverer de to 6,5 tommers bas-enheder en aldeles overbevisende bund. Der er fuldt niveau hele vejen ned til de 37 Hz, hvor højttaleren takker af. Og endnu vigtigere er nuanceringen og præcisionen på plads. Stortrommeslag leveres uden tøven og stopper igen, når de skal. Og man hopper lidt i sædet under crescendoerne i “Banditen-Galopp” fra Ein Straussfest. Og frygter lidt for næste slag.
Basevnerne betyder også, at man skal tage lidt mere hensyn til placeringen. I min stue måtte de trekvart meter ud fra bagvæggen og en meter fra hjørnet. Og så var der stadig rigeligt med bund.
Bristede illusioner
Rubicon 6 C er en meget præcis og afslørende gengiver i mellemtonen. Det skal den have al mulig ros for, men du skal være opmærksom på, at du kan komme til at høre ting, der ikke var meningen. En udbredt floskel blandt hi-fi-anmeldere er: “Det var som at høre mine plader for første gang!” Nogle gange er den floskel sand, men det kan også betyde, at man må give afkald på nogle illusioner.
Jeg vender ofte tilbage til nummeret “Moonlight on Spring River” med kinesiske Zhao Cong. Her forenes sprødt pipa-strengespil med tempeltrommer og en elektronisk bund. Og det hele befinder sig på en enorm akustisk scene. Eller gør det? Her må vi vende tilbage til en anden hi-fi-floskel, nemlig at “gengive musikken, som den lød i studiet”. I virkelighedens verden indspilles musik så godt som aldrig i ét take, men derimod som et patchwork af enkeltoptagelser.
Hver sit rum
Tilbage til “Moonlight on Spring River”. På optagelsen indgår pipa-spil, et kinesisk kor, percussion og en elektronisk bund. Kor og pipa står tilbage i lydbilledet, mens percussion og synthesizer befinder sig lige bag højttalerne. Men efterklangen og størrelsen på rummet er forskellig på de tre elementer.
Sagen er, at Zhao Cong aldrig besøgte Focus Recordings-studiet i Vanløse. Hun og koret blev optaget i Kina (med Neuman U47-mikrofoner), og resten blev lagt på i studiet i Danmark. Og for at gøre det hele fuldendt blev atter andre dele af albummet Sounds of China indspillet i Prag. Da man ikke kan spørge Hans Nielsen, der desværre døde for nogle år siden, ringede jeg i stedet til Ole Lund Christensen, som var venner med Nielsen, og som stod for indretningen af Focus-studiet. Ole bekræfter tilblivelsen af optagelsen.
Fejl er nødvendigt
Formålet med ovenstående historie er ikke at tage glansen af musiknummeret. “Moonlight on Spring River” er og bliver en fantastisk flot optagelse. Men blot at minde om, at den virkelighed, vi som musik- og hi-fi-elskere dyrker, oftest er en illusion.
Som hi-fi-anmelder samler man med tiden en “værktøjskasse” af musiknumre, der bruges i arbejdet. Numre, som man kender ind og ud. Det er som oftest gode optagelser, men ikke nødvendigvis perfekte. For en del af testen kan være at finde ud af, om udstyret kan afsløre kendte fejl. Det kan være en lidt støjende vejrtrækning, snakken i baggrunden eller måske det forhold, at instrumenterne ikke er indspillet på én gang og på samme sted.
Da vi testede DALI Callisto 2 C, fik diskanten ros for opløsning, men indtrykket var dog alligevel præget af de store linjer. Rubicon 6 C mangler bestemt ikke overblik, men der er skruet op for detaljerne i toppen. Det giver et lydbillede med masser af luft, og hvor man kan fordybe sig i percussion-finurligheder og strengespil.
Udvalget af aktive højttalere i high-end-klassen er endnu begrænset – og det domineres af danske højttalere. Vi har tidligere testet Dynaudio Focus 20 XD, men har ikke lagt øre til gulvmodellerne, som pris- og frekvensmæssigt er direkte konkurrenter. Detaljerne i toppen samt det forhold, at forbindelsesboksen er medregnet i systemprisen, tipper dog vægten til DALIs fordel.
Konklusion
Med Rubicon C 6 har DALI taget et skridt opad i aktive højttalere. Hvis ikke high-end, så i hvert fald niveauet lige under. Det er en fremragende og meget nøjagtig lydgengiver, der med sin evne til at grave såvel skønne som mindre skønne detaljer frem af dine yndlingsindspilninger bør kunne tage konkurrencen op med de endnu få konkurrenter i samme klasse.
Den egentlige udfordring ligger i, om DALI kan overbevise de ofte konservative hi-fi-entusiaster om, at de skal skrotte deres yndlingsforstærkere og holde op med at bekymre sig om højttalerkabler. Hvis det lykkes, får køberne en kombination, der vil være svær at finde i samme kvalitet som separate komponenter.
3 kommentarer til “DALI Rubicon 6 C”
Skriv din kommentar
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer
Hej John. Jeg elsker at læse reviews her på Lyd og Billede. Har i overvejet et review af Scansonic MB 5B som et alternativ til KEF R11 eller en test af Raidhos nyeste højttalere TD 3.8 eller XT2 (de er dog meget dyrere) det samme gælder de nye Børresen højttalere (Alle danske producenter) man kunne også overveje review af forstærkere fra Vitus Audio, eller Copland også mindre danske producenter. (Jeg vil helst købe Nordisk – men følger gerne jeres anbefalinger – og har prøvet Sonos Faber og Focal – med stor begejstring)
Mvh
Søren
Helt sikkert et lækkert sæt op. Regner selv med aktive højttalere når min nuværende forstærker en ikke kan mere. Men har I testet nok forskellige til at kunne kåre en vinder? Jeg mener I har testet de nye B&W også. (Formation duo) Så de her er bedre i jeres mening?
Vi har selvfølgelig ikke hørt alt, men vi tester 400-500 produkter om året, og ud af dem kårer vi hvert år årets bedste inden for en række kategorier. Vi har også testet B&W Formation Duo, men kåringen af DALI rubicon 6 gør den ikke til en klar vinder over B&W. Faktisk er de to så jævnbyrdige, som de næsten kan blive. B&W Formation Duo vandt nemlig prisen som årets bedste højttaler i samme kategori – året før!
Når det er sagt, så er Rubicon 6 en større og kraftigere højttaler, som vil kunne spille større stuer op. Og den koster også en del mere. Hvilken du foretrækker, må du lade dine egne ører fortælle dig. For begge er rigtig fremragende højttalere.