Jeg er gammel nok til at kunne huske den første udgave af Contour 1.8. Også den anden, for den sags skyld. En højttalermodel, der på mange måder markerede et vendepunkt for Dynaudio. Før dén var der mange, der opfattede de tidligere højttalere fra Dynaudio som lidt kølige og tilbagetrukne, men med god opløsning og gennemsigtighed.
Med andre ord, ikke de perfekte allround-højttalere, og bestemt ikke noget, der passede til datidens fester og lørdagsunderholdning med punchbowle og ugens nyeste CD-udgivelser i afspilleren.
Men med Contour 1.8 fik man en kompakt gulvstående højttaler, som med den rette forstærker var i stand til at levere mere end tilstrækkeligt lydtryk, stram bas og et stort lydbillede – uden at gå på kompromis med opløsningen eller gennemsigtigheden. Højttaleren blev relativt populær, og var blandt de modeller i Dynaudios nye Contour-serie, der for alvor satte den danske producent på kortet.
Bortset altså fra den helt vanvittige Consequence fra 1984, hvor alle enhederne var vendt på hovedet og monteret i hver sit kabinet – selvfølgelig til en vanvittig pris. Men definitivt med til at kaste spotlight på Dynaudio som højttalerproducent.
I 1994 kom Contour 1.8 mark II, der tilsyneladende lignede forgængeren til forveksling, men med opgraderede enheder med dobbelte magneter, herunder den meget vellydende Esotec diskant-enhed.
Højttalerne, lidt over 90 cm høje, var lettere at få plads til i stuen end de var at drive. En følsomhed på ret lave 86 dB og en systemimpedans på 4 Ohm forstærkede blot indtrykket af, at Dynaudio-højttalere kræver kraftige og krævende forstærkere.
Dette gælder for så vidt også mange andre højttalere, ikke kun Dynaudio, og vores tests af deres højttalere viser ofte, at de fungerer bedst med forstærkere med nok moment til at styre højttalerne med optimal præcision. Det gælder også Dynaudios nyeste model, Dynaudio Contour Legacy.
Denne specialmodel er fremstillet i blot 1000 nummererede par, til en pris af 12.000 euro. Selvom den ligner sine forgængere, er det en helt ny og, må man sige, eksklusiv model i Contour-serien. Kendere vil huske Heritage Special-modellen, en kompakt tovejsmodel, håndlavet i Danmark i en begrænset serie. De, der husker endnu længere tilbage, vil kunne mindes både Special 25 og Special Forty, som markerede henholdsvis Dynaudios 25- og 40-års jubilæum.
Kender vi Dynaudio ret, er de allerede begyndt at tænke over, hvad de skal præsentere til 50-års jubilæet i 2027.
Contour Legacy
Men tilbage til Contour Legacy. De 1000 heldige kunder, som får muligheden for at nyde disse højtalere, håndlavet i Skanderborg i Danmark, har noget af en oplevelse i vente.
Legacy er baseret på 1.8-modellen, så vi taler om en 2,5-vejs højtaler i et kompakt, gulvstående basreflekskabinet.
Men her ophører lighederne. I Legacy-modellen har Dynaudios ingeniører hentet deres allerfineste enheder ned fra toppen af hylden. De 18 cm store basenheder er taget fra Dynaudio Evidence Platinum og afstemt til Contour Legacy’s kabinetter. Basenhederne overlapper hinanden i frekvens. Den ene enhed rækker helt ned til 42 Hz og derfra op til omkring 400 Hz; omtrent herfra og op til 3.400 Hz overtager den anden basenhed.
Basenhederne er bygget med Dynaudios magnesiumsilikat-polymermembran – MSP. En let og stiv membran, støbt i ét stykke, som hænger i en ventileret svingspole på 75 mm, der drives af et hybridmagnetsystem. Dette system består af både en neodymium- og en ferritmagnet, hvilket ifølge Dynaudio giver bedre koncentration af magnetfeltet, forbedret linearitet og dynamik samt bedre kontrol over membranbevægelserne.
Diskantenheden er Dynaudios legendariske Esotar 3, men med en frontplade hentet fra T330, som vi kender fra Confidence-serien. Diskanten bruger den klassiske 28 mm kalotmembran, og bag den sidder Hexis, en indre diffusor, hvis opgave er at udjævne frekvensresponsen i diskanten.
Diskanten drives af en neodymiummagnet, og bag selve membranen er der et åbent kammer belagt med et dæmpemateriale, som reducerer resonanser bag membranen. Alt dette er sat sammen med et specialfremstillet delefilter, kabler fra van den Hul, store luftkerne-spoler, Mundorf Evo oliefyldte kondensatorer til diskanten, Mundorf Supreme-modstande og Duelund Cast-kondensatorer til basenhederne.
Afstemningen er udført hos Dynaudio selv med deres Jupiter-målesystem.
Håndlavet kabinet
Den avancerede teknik i Contour Legacy er pakket ind i et kompakt kabinet af valnøddefinér, som har en støbt jernplade på 8,6 kg i bunden. Det bringer vægten godt over 30 kg pr. højttaler. Samtidig med at bundpladen sørger for, at højttaleren står stabilt og dæmper resonanser bedre end en tynd MDF-plade ville gøre, er den desuden designet til at passe perfekt til kabinettets dimensioner. Vægten alene gør, at man ikke behøver fødder/spikes for at få højttaleren til at stå stabilt.
Contour Legacy er lige under en meter høj og kun 20 cm bred. I praksis betyder det, at det er dejligt nemt at finde plads til dem, men husk, at de to afrundede porte på bagsiden har brug for lidt plads, så du ikke får for meget forstærkning i bassen. Der medfølger skumpuder til at putte i basportene, hvis man er nødt til at placere højttalerne tættere på bagvæggen.
Højere følsomhed
Dynaudio siger, at de har arbejdet meget med at øge følsomheden, og 90 dB følsomhed er højere end vi er vant til fra Dynaudio. Fordelen er, at forstærkeren kan koncentrere sig mere om at levere musik end at spilde en masse energi, der bliver til varme i højttalerne.
Ulempen, hvis man kan kalde det det, er, at højttaleren ikke går helt så dybt, som de kunne have gjort, hvis følsomheden var lavere. Personligt foretrækker jeg, at følsomheden er så høj som muligt, og at højttalerne går så dybt som muligt, men endnu vigtigere er det, at højttaleren faktisk har kontrol over basresponsen, og det er lettere at opnå med høj følsomhed end med lav følsomhed.
I praksis betyder det, at man kan klare sig med en god 50 W forstærker, men som vi alle ved, bliver det ikke nødvendigvis dårligere med en på 300 watt.
Lytning
Jeg fik ikke hørt højtalerne, da de første gang blev præsenteret på high-end-messen i München i maj, så jeg var ærligt talt ikke helt forberedt på, hvad der ventede mig, da jeg pakkede dem ud af flight-kasserne og satte dem op i testrummet.
Ville de lyde som en moderne udgave af en 1.8 eller som en Dynaudio Confidence, blot pakket ind i et klassisk Contour-kabinet? Ingen af delene, skulle det vise sig.
Det første, der slog mig, var, hvor åbent lydbilledet var. Her var noget næsten ukendt, som jeg ikke umiddelbart ville forbinde med en Contour- eller Confidence-højttaler fra Dynaudio.
En moderne Confidence-højttaler lyder også åbent – mon ikke! – men den har et særdeles fyldigt lydbillede med god rækkevidde i bassen og er meget lyttevenlig, selv ved høje lydstyrker. Contour Legacy er i den henseende afstemt anderledes, og opleves som mere analytisk uden at lyde klinisk.
Højttalerne præsenterer en knivskarp fokusering, superstram bas og en luftig, detaljeret diskantgengivelse, som jeg oplever som mærkbart åben, fri og bedre defineret end i en typisk Contour-højttaler.
Det var tydeligt, uanset hvad jeg spillede. Særligt markant var det dog, når jeg spillede klassisk musik og live-indspillet jazz. Gode optagelser fanger som regel en del af atmosfæren og rumklangen, som giver instrumenterne en mere realistisk indramning end studieoptagelser.
For eksempel var det slående, hvor tydeligt Sofienberg Kirkes klang lød i testrummet på Jan Gunnar Hoffs album Polarity. Højttalerne foldede optagelsen ud med en 3D-effekt, der omsluttede rummet og skabte et stort og dybt lydbillede. Intet lød hårdt, skarpt eller spidst.
Klavertonerne svævede bare i luften foran mig, og kontrabassens og slagtøjets dybde føltes imponerende kraftfuld og potent. Det er klart, at højtalerne ikke leverer den samme fede “smæk-i-ansigtet”-bas som et par Klipsch Cornwall. Audiovector Trapeze Ri kan spille både højere og med mere “guts”, men hverken mere åbent eller mere fokuseret.
På live-versionen af The Weeknd’s Dancing In The Flames transporteres man til en stor koncert, der naturligvis ikke lyder lige så perfekt og poleret som en studieoptagelse. Men højttalernes ærlige gengivelse af al musik, man sender gennem dem, gør, at man faktisk hører flere fejl i optagelsen end på de fleste højttalere. Det er en del af højttalernes karakter, hvad enten man kan lide det eller ej.
Denne ærlighed kom også til udtryk på Die With A Smile af Lady Gaga og Bruno Mars. Her bemærker man hurtigt, hvor slankt lydbilledet på optagelsen faktisk er. Hvis man har hørt nummeret med støjreducerende hørepropper eller på et par hæderlige højttalere i den lavere prisklasse, vil man blive overrasket over, hvor meget mere information Dynaudio-højttalerne leverer, og hvor nemt det er at høre ikke blot alle nuancer i optagelsen, men også hvor markant forskellige mange musikoptagelser faktisk er.
Bassen vil opleves mere fyldig og slagkraftig i et par Dynaudio Contour 60, men Contour Legacy leverer slagene fra trommerne på Sades Turn My Back On You med imponerende meget energi, særligt når man tager højttalernes størrelse i betragtning.
Der er mere energi og dynamisk kontrast i lydbilledet her end i et par Bowers & Wilkins 804 D4, som er en betydeligt dyrere high-end gulvstående højttaler. Contour Legacy er også mere åben og bedre fokuseret end 804 D4.
Contour Legacy minder lidt om et par KEF Reference 3 Meta. De har lignende egenskaber i bassen, og begge leverer en dynamisk kontrast og spiller musik med en overbevisning, der kan gøre én nærmest religiøs. KEF-højttalernes lydbillede er større, men Contour Legacy giver en endnu større indsigt i musikken.
Konklusion
Den største ulempe ved Contour Legacy er, at de 1000 par er udsolgt. Du kan ikke få fat i dem. Det betyder også, at ikke ret mange vil få chancen for at høre højttalerne. Det er synd for alle, der elsker musik. For mage til frisk og engagerende højttaler støder vi ikke ofte på. Størrelsen taget i betragtning leverer højttalerne et stort og tredimensionelt lydbillede med en sjælden indsigt i musikken, som giver dig en enorm detaljerigdom. Højttalerne vil afsløre alle fejl på en optagelse, på godt og ondt. Fordelen er, at du ikke går glip af noget. Contour Legacy er en uovertruffen vellykket højttaler, hvor kompromiserne er så få, og gennemførelsen så vellykket, at vi glæder os til fortsættelsen. Dynaudios 50-årsjubilæum kan ikke komme hurtigt nok, efter vores mening.
PS: Der er ingen grund til at fortvivle over udsolgte Contour Legacy, for der er udvalgte forhandlere, som har Contour Legacy på lager. Der er ikke mange, men de findes, og er man hurtig, kan man sikre sig et par højttalere, der allerede kan føjes til listen over legendariske Dynaudio-højttalere.