Nostalgi er in. Her på redaktionen fører Geir Nordby vintagestil-kapløbet ved at have et sæt JBL 4411 monitorhøjttalere fra 1984 liggende på skrivebordet, mens undertegnede må nøjes med et mindre sæt JBL L86 fra 1982.
Vi ser også en stadig tættere strøm af højttalere, der forsøger at genoplive fortidens dyder. JBL L100 Classic er en nyfortolkning af en populær højttaler, mens Klipsch Heresy IV nedstammer i lige linje fra en 1957-model.
Amerikanske forbilleder
Franske Elipson er også steget på vintage-toget. Firmaet var i 1950’erne, 60’erne, og 70’erne berømt for sine kugleformede højttalere. Men i denne omgang har de kigget over Atlanten og ladet sig inspirere af amerikanske højttalere.
Elipson Heritage XLS11 ligner noget, som JBL kunne have bygget i 80’erne, og navnet giver associationer til Klipsch. Men kopiering må være den højeste form for hæder, man kan give til en konkurrent.
Vi har at gøre med en mellemstor trevejshøjttaler i et format, der er for lidt stort til at placere på en stander (eller for den sags skyld i en reol) og for småt til at stille direkte på gulvet. Heldigvis laver Elipson nogle metalfødder, der hæver højttalerne lidt op fra gulvet og samtidig hælder dem lidt bagover.
Gennemført nostalgi
Kabinettet er ren nostalgi. Højttalerne er – selvfølgelig – fineret med ægte valnød, og bestykningen er lige så klassisk: En 8-tommers basenhed med lys membran, en 2-tommers mellemtonedome og en 22 mm domediskant. En frontmonteret basport, to drejeknapper til justering af mellemtone og diskantniveau og et skilt med en trykt frekvenskurve fuldender vintagestilen!
Trevejshøjttalere
Elipson Heritage XLS11 er en trevejshøjttaler, hvilket i dag er lidt af et særsyn. Vi møder allerflest tovejshøjttalere, og sidder der endelig tre enheder i kabinettet, er det oftest i et 2,5-vejs-system, hvor den ene af to basenheder skæres af ved en lav frekvens, mens den anden fortsætter opad i frekvensområdet, til den møder diskanten.
Men ikke her. Heritage XLS har en dedikeret mellemtoneenhed, og Elipson understreger selv, at enheden dækker hele tre oktaver, fra 850 Hz til 5 kHz.
Sådan en konfiguration var almindelig i den type monitorhøjttalere, som Heritage XLS11 er en genskabelse af. Og den indebærer nogle tekniske fordele. For det første undgår man at have delefrekvenser i mellemtoneområdet, hvor øret er mest følsomt. Og for det andet kan basenheden i et tovejssystem have svært ved at dække de højeste frekvenser – også selv om man kalder den for en bas/mellemtoneenhed.
Lydkvaliteten
Med vintagelooket forventer man uvilkårligt, at Elipson Heritage XLS11 vil have en fyldig bas og en fremadrettet lyd rock-lyd. Det indfries ganske godt ved førstehåndsindtrykket.
Mens der er fint med bas til at dække trommer og elbas, glimrer dybbassen ved sit fravær. Det er helt efter højttalerbogen, når vi har at gøre med en forholdsvis lille og ret effektiv højttaler (90 dB følsomhed).
Diskanten er upåklagelig, og overtonerne kommer godt med. Diskanten står dog lidt i skyggen af mellemtonen.
Tovejshøjttalere har ofte en tendens til ’hængekøjelyd’, hvor mellemtonen niveaumæssigt ikke kan følge med bassen og diskanten. Det er ikke tilfældet her. Faktisk er der næsten mere, end der er behov for. Undervejs i testperioden kommer niveaukontrollerne i brug. Drejeknapperne kan ifølge den påtrykte tekst hæve eller sænke henholdsvis mellemtonen og diskanten +/- 2 dB.
Dæmpning af mellemtoneenheden hjælper på balancen, men gengivelsen forbliver en smule skarp. Det skal understreges, at det er en beskeden tendens, og Elipson Heritage XLS11 efterlader et indtryk af en højttaler, der er underholdende at lytte til.
Nuanceringen er ikke den bedste, jeg har hørt, heller ikke til prisen. Det kan f.eks. høres ved, at sangstemmer, der ligger tæt på hinanden, kan være svære at skelne. For eksempel på ‘Right Hand Man‘ fra musicalen Hamilton. På den anden side kan man ikke få alt på én gang. Og vi har at gøre med en trevejshøjttaler med ægte træfiner og et solidt bygget kabinet til en konkurrencedygtig pris.
Konkurrenter
Hvis du drømmer om at sætte et par klassiske, valnøddefinerede trevejshøjttalere på plads i herreværelset, er Elipson’erne en billigere løsning, end hvad man finder hos JBL og Klipsch. Skal der fest i gaden, er Vestlyd V15C på den anden side ikke meget dyrere end Elipson, og der findes desuden en billigere model.
Konklusion
Elipson Heritage XLS11 ligner noget fra en svunden tid, som mange længes tilbage til. Og det er næppe muligt at finde et sæt nye trevejshøjttalere i ægte valnøddefiner til en billigere pris. Til prisen får man et lydbillede, der er ganske behageligt og med en passende skæg-og-ballade-faktor. Nuancering er ikke dens stærkeste kort, og mellemtonegengivelsen kan virke lidt hård. Men dette er ikke en højttaler, der er bygget til kammermusik.
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer