Hi-fi-udstyr handler gerne om at gengive musikken så medrivende som muligt, og lydkvalitet kan derfor være en meget subjektive affære. Men for en lydtekniker – der skal høre alt, hvad der ligger på en optagelse, for at kunne tilføje eller trække det fra, der skal til for at opnå en perfekt musikindspilning – skal lydsystemet være så neutralt og afslørende som muligt.
Det gælder ikke mindst højttalerne, altså monitorerne, der skal kunne gengive ethvert instrument, som det lyder på optagelsen. Alle detaljer – styrker såvel som svagheder – skal kunne høres, så man kan vurdere, om noget skal ændres.
Det kræver en lineær frekvensrespons, upåklagelig timing samt faselinearitet. Dynamikområdet skal også være stort nok, men for et par nærfeltsmonitors er det langt vigtigere, at højttalerne har et lavt støjgulv, end at de kan spille rigtig højt. Det skyldes, at lydteknikere sjældent befinder sig mere end en meter fra højttalerne.
Men er sådanne egenskaber ikke også guld værdi for musikelskere? Forestil dig at kunne opleve musikken, som lydteknikeren og produceren hørte den i studiet! Når de er færdige og tilfredse med en optagelse, må det jo være den optimale måde for os andre at høre musikken på!
Anerkendt monitorproducent
Finske Genelec er blandt verdens mest anerkendte producenter af studiemonitors, og vi har tidligere fået nogle store oplevelser med deres koaksiale trevejshøjttaler 8351A og den større 8260A. Men det er relativt dyre monitors til henholdsvis 48.000 og 60.000 kroner parret og dermed uaktuelle for de fleste af os.
Hvad så når man skalerer det hele ned til en kompakt tovejsmodel til omkring 12.000 kroner parret? Kun lidt dyrere end de vidunderlige Dynaudio Excite X18, men til gengæld er forstærkeren inkluderet i højttalerne – og dermed også i prisen. Alt, hvad du behøver derudover, er en forforstærker – eller en volumenkontrol, som Genelec sælger separat til omkring 700 kroner.
Digital monitor
Sig goddag til 8330A, som er en del af Genelecs SAM-familie (Smart Active Monitoring). Den er faktisk digital og har en XLR digitalindgang af professionel AES/EBU-standard. Den har også indbygget digitalprocessor (DSP), som er forberedt til Genelecs rumkorrektion AutoCal.
Genelec har indset nødvendigheden af at udvikle et rumkorrektionssystem, da stadig flere lydteknikere sidder i små kontrolrum med ret dårlig akustik. AutoCal gør det muligt for højttalerne at opføre sig nogenlunde ens, uanset hvilke omgivelser de placeres i. Det kan selvfølgelig også være en fordel for os almindelige musiklyttere, især hvis højttalerne skal bruges med pc’en på skrivebordet.
Netværk
Netværkstilslutningerne på bagsiden er ikke til streaming eller digital lydoverførsel fra pc, men til at koble flere højttalere i netværk. Man kan koble op til 30 højttalere og subwoofere sammen i et netværk, i stereo såvel som 5.1 surround sound. Og man kan vælge, om højttalerne skal kobles digitalt eller analogt.
For at udnytte netværkstilslutningerne og rumkorrektionen er det nødvendigt med udvidelsespakken GLM 2.0 Monitor Manager System til 3.700 kroner. Den omfatter både software med intuitiv brugerflade og en højkvalitets målemikrofon.
Uden denne pakke fungerer højttalerne bare som helt almindelige analoge monitors. Man kan selvfølgelig også købe pakken på et senere tidspunkt.
Lyden som almindelig monitor
Jeg har faktisk haft 8330A stående i et halvt år, men har ikke fundet plads til en test før nu. Det meste af tiden har jeg brugt dem som almindelige monitors til min pc, koblet balanceret til en Hegel HD12 DAC med volumenkontrol.
Lyden er meget fokuseret, uden at virke stresset eller steril på nogen måde. Sammenlignet med f.eks. de meget billigere KEF EGG med separat subwoofer har de ikke samme dybbas, men et langt større, mere uanstrengt mellemtoneområde og meget mere opløsning opad i overtonerne.
Hvad enten det er Tidal, Spotify eller radio, der er på programmet, er lyden ekstremt detaljeret, samtidig med at den faktisk er medrivende – i modsætning til hvad mange tror om studiemonitors. Stemmer og guitarer er det, der imponerer mest. De står klokkeklart, mens der også er bundklang nok til, at det fungerer uden subwoofer. Med et fuldstændig nagelfast stereoperspektiv, hvor centrum nærmest lyder, som om det kommer fra en dedikeret centerhøjttaler.
Det skulle da også bare mangle, at det lyder væsentlig bedre end et par trådløse computerhøjttalere til 3.000 kroner, men også sammenlignet med dyrere sager byder 8330A på heftig lyd. Jeg kan nævne de passive Dynaudio Excite X18, som til 13.000 kroner også lyder rigtig godt og desuden har større bas, men ikke nær samme snert og detaljerigdom i mellemtoneområdet. Og så kommer der jo en forstærker oven i prisen.
Med rumkorrektion
Når jeg har højttalere placeret på skrivebordet, sætter jeg dem på hver sin sokkel for at frigøre dem fra bordpladens resonanser. Her kan meget bruges, f.eks. et par ruller pakketape. Alligevel vil diffraktioner fra skrivebordet stadig påvirke lyden og skabe en lidt kunstig klang. Det er tid til at prøve AutoCal rumkorrektionen.
Den grafiske pc-brugerflade på programmet GLM 2.0 er ekstremt simpel. Her angiver man, hvordan hver højttaler er placeret i rummet, om den er venstre eller højre (ved digital tilslutning), og om man anvender subwoofer – som i øvrigt også skal være af mærket Genelec og understøtte systemet. Jeg har til lejligheden haft deres 7350A til ca. 8.000 kroner.
Forskellen med og uden korrektion er stor. Grums, der opstår i det nedre mellemtoneområdet og i bassen ryddes op uden nåde. Det betyder, at musikken står helt nøgen med alle sine detaljer, på godt og ondt. For en lydtekniker er det guld værd, da man kan høre alt, hvad der sker på optagelsen. Men det gør også, at alt andet end de bedste indspilninger lyder spinkelt og anæmisk. Især popproduktioner, hvor transienterne – og dermed livet i musikken – er skåret over. Meget musik lyder meget fladt.
Med subwoofer tilsluttet
Vi slutter subwooferen til, hvilket hjælper en hel del. For det første integreres den problemfrit, så det er svært at høre, at basområdet kommer fra en separat højttaler. Og for det andet giver den mere bundklang i de nederste oktaver. Selv flad popmusik får mere liv, men levende, dynamiske indspilninger lyder klart bedst. Et flygel får stor krop, en kontrabas lyder mere fyldigt, og musikken får generelt en sortere baggrund med mere ro, men også mere snert, når det er det, der skal til.
Men jeg oplever stadig lyden som lidt steril. Der mangler varme. Frem med den digitale tryllestav i form af Sound Character Profiler, som man finder i kalibreringsprogrammet. Her finder jeg funktionen Strength, der accentuerer det øvre frekvensregister, og hvis man sænker den f.eks. fem hak, runder den pænt af nedad i diskantområdet. Resultatet er varmere, rundere lyd.
Der er meget, man kan lege med, f.eks. skrue lidt op for subwooferen for at tilføre mere fylde og varme. Men vigtigst er det måske at koble højttalerne digitalt snarere end analogt. Det giver bedre kontrol over et netværk af mange højttalere, men også lidt mere liv og dynamik i musikken. Det skyldes, at man slipper for to ekstra konverteringer. Der kommer mere knald på musikken, simpelthen.
Som stuehøjttaler
Okay, vi har konstateret, at 8330A fungerer fornemt som nærfeltsmonitor, også for musiklyttere. Men hvordan fungerer den i stuen?
Placeret på et par standere i vores lytterum – der er noget mere dæmpet end en stue, men ikke overdæmpet – gør de to monitors til dels et godt stykke arbejde. De har bare én ulempe: De kan ikke spille højt nok. Man skal ikke skrue særlig meget op, før LED-lyset på fronten blinker og indikerer, at forstærkerdelen klipper.
Til almindelig musiklytning ved dagligdags lydniveau fungerer de fint – og endnu bedre med subwoofer – men der kommer aldrig rigtig gang i tingene, når man skruer op. I stuen vil jeg derfor foretrække noget andet, f.eks. de nævnte Dynaudio Excite X18 med en ordentlig forstærker.
Konklusion
Genelec 8330A er en glimrende studiemonitor og alt, hvad en lydtekniker har brug for til at lave optimal lyd på enhver musikindspilning. Men med sine kvaliteter er den også en rigtig god musikformidler, hvilket gør den til et godt valg, også hvis du ikke selv laver lyd.
Lydbilledet formidles ærligt og upoleret med flot dynamik og opløsning. Selv med to højttalere koblet som almindeligt stereopar til en forforstærker – eller til Genelecs volumenkontrol til ca. 700 kroner – skal du lede længe efter bedre computerhøjttalere i prisklassen.
Men det er med udvidelsespakken GLM 2.0 og subwooferen 7350A, at magien opstår. Så får du avanceret digital rumkorrektion med en meget simpel brugerflade samt ordentlig klangbund i bas-instrumenter. Så er prisen pludselig oppe på 20.000 kroner, men det kan være det værd, især hvis du har besværlig akustik. Den gode nyhed er, at du kan starte med højttalerne og opgradere senere.
Som højttalere i stuen ville vi nok vælge noget andet, simpelthen fordi 8330A ikke kan spille tilstrækkelig højt, før forstærkeren klipper.
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer