TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

TEST: JBL Bar 9.1

Hårdtslående 3D-lyd

Den første Atmos-soundbar fra JBL hedder Bar 9.1 og har aftagelige, helt trådløse baghøjttalere. Og den satser hele butikken på muskelkraft.

Af / 02/07/2020 - 14:33
JBL Bar 9.1

Lyd & Billede mener

  • Kraftig lyd, hårdtslående bas og ægte surround-sound fra trådløse baghøjttalere. Atmos-lyd både for og bag.
  • Lyder for grovkornet til at slå de bedste.

Opdateret:

Første gang jeg fik øjnene op for JBL’s soundbars, var da jeg testede Bar 3.1 for et par år siden. Hvad den manglede af nuancering og ømfindtlighed, vandt den ind med ren og skær kraft og spilleglæde. Og til 4.500 kroner var den prissat rigtigt til at løbe med sejren i gruppetesten.

Helt så godt gik det ikke med lillebror Bar 2.1, som ud over at være mere grov i mælet ikke havde kraft nok til at opveje det. At den var billigere, var ikke nok; den landede mellem to stole.

Storebror Bar 5.1 Surround var langt kraftigere og mere underholdende, da den kom under luppen i foråret, men også den lød grovkornet, og den nye fjernbetjening faldt ikke i vores smag med sine skjulte funktioner, der krævede nærlæsning af brugsanvisningen.

JBL BAR 9.1
Sidehøjttalerne på JBL Bar 9.1 kan tages af og bruges som helt trådløse baghøjttalere. De er batteridrevne og holder i ca. ti timer. (Foto: JBL)

Lyd fra himlen

Nu er det altså den nyeste topmodel, vi skal se på. Bar 9.1, som den hedder, er JBL’s første soundbar med ægte 3D-lyd “fra himlen” med Dolby Atmos. I modsætning til den nye Sonos Arc understøtter den også DTS:X og skiller sig ud med trådløse baghøjttalere. Og ikke af den slags, man finder på Samsung HW-Q96R, hvor hver højttaler skal sluttes til en stikkontakt. Nej, her er baghøjttalerne helt trådløse. De kan dog også stå på kontinuerlig strøm med en USB-oplader, hvis man vil det.

Annonce

Baghøjttalerne har indbygget batteri, der holder ca. ti timer, og som oplades ved, at de står docket på siderne af selve soundbaren, når de ikke er i brug. Docket på den måde vil de give virtuel surround-sound ligesom andre soundbars, og det kan være en god løsning, hvis man ikke kan placere baghøjttalerne optimalt i stuen. Med baghøjttalerne docket har soundbaren omtrent samme bredde som et 55 tommers TV, mens den matcher et 39 tommers TV, når de er hægtet af.

Atmos-lyden kommer fra to opadrettede højttaler-enheder på selve soundbaren plus en i hver baghøjttaler. Med andre ord får man 5.1.4 surround-lyd med Bar 9.1, der har i alt 13 højttaler-enheder fordelt på soundbar og baghøjttalere.

Kraftig subwoofer

Ud over ni surround-kanaler medfølger der en kraftig trådløs subwoofer med en 10 tommer stor bas-enhed. Den har samme størrelse og effekt som den, der hører til Bar 5.1 Surround (300 watt peak), og lader i det hele taget til at være magen til.

JBL Bar 9.1 ATMOS
JBL Bar 9.1 har dekodning af 3D-lydformaterne Dolby Atmos og DTS:X, og skyder lyd op i loftet både foran og bagtil. (Foto: JBL)

Forbedret lydretur: eARC

Til TV-lyd har Bar 9.1 fået udvidet lydreturkanal, eARC. Den understøtter højopløst surround-lyd tilbage gennem HDMI-kablet, der går ind i TV’et. Det kræver et opdateret TV med tilsvarende eARC-teknologi, ellers får du den almindelig lydretur (ARC), som ikke understøtter højopløst lyd.

Streaming-tjenester som Netflix skulle stadig kunne fungere med Atmos, der så er pakket som lavopløst Dolby Digital+ format. Men det har jeg ikke fået til at fungere på Bar 9.1 med det Samsung-TV, som jeg for tiden bruger med almindelig ARC.

Efter at have kontaktet JBL fik jeg at vide af en af ​​ingeniørerne, at der ganske rigtigt er nogle problemer med ARC og Atmos via enkelte TV’er – bl.a. fra Samsung – og at det vil blive rettet i en kommende firmware-opdatering. Til Atmos har jeg derfor brugt en Blu-ray-afspiller – Panasonic DMP-UB700 – koblet direkte til HDMI-indgangen på Bar 9.1.

Musik-streaming: Chromecast og AirPlay 2

Musik vil de fleste gerne kunne streame trådløst fra mobilen. Med Bar 9.1 kan man bruge Bluetooth eller koble den til hjemmenetværket med Wi-Fi eller Ethernet. Så kan man bruge Spotify Connect, AirPlay 2 eller Chromecast og i praksis afspille en hvilken som helst streaming-tjeneste.

Tilslutning til Wi-Fi gøres nemmest med Google Home-app’en, men iPhone-ejere kan alternativt tilslutte Bar 9.1 som et Wi-Fi access point og derefter følge instruktionerne på skærmen.

Hvis man vil inkludere Bar 9.1 i en multirumsopsætning, kan den parres med andre højttalere, der understøtter Chromecast eller AirPlay 2, og soundbaren kan passivt styres via en Google Nest-højttaler eller Apple HomePod.

JBL Bar 9.1 ATMOS Soundbar
I alt 13 højttaler-enheder er fordelt på soundbaren og sidhøjttalerne plus en kraftig trådløs subwoofer. (Foto: JBL)

Lidet intuitiv fjernbetjening

De lydindstillinger, man kan lave, er basjustering til subwooferen i fem trin, niveau for surround-højttalerne i tre trin og desuden Atmos-effekten, også i tre trin. Mellemste niveau er standardindstilling for dem alle. Man kan også vælge, om simuleret surround-lyd skal være slået til eller ej, hvis baghøjttalerne er docket til soundbaren.

JBL har kaldt denne surround-lyd Smart Mode, og man tænder og slår den – noget ikke-intuitivt – til og fra ved at holde mute-knappen inde på fjernbetjeningen og derefter skifte mellem til og fra med plusknappen.

Gudskelov kommer surround-lyden automatisk, når man kobler baghøjttalerne fra soundbaren og placerer dem bagved. Her savner jeg mulighed for at måle afstanden fra siddepladsen til soundbaren og baghøjttalerne og at kunne plotte disse ind for at få den rigtige forsinkelse. For hvis man ikke får baghøjttalerne placeret korrekt, kan surround-lyden blive for unaturlig.

Den bedste surround-sound får man med sofaen et godt stykke ude på gulvet med samme afstand til baghøjttalerne som til soundbaren. Sådan er det bare meget få, der bor.

Lip-sync

Hvis man synes lip-sync er for dårlig, altså at lyden er for dårligt synkroniseret med billedet, kan man indstille synkroniseringen. Men også det er lidt bøvlet: Hold TV-knappen inde på fjernbetjeningen i mindst tre sekunder, og tryk derefter på plus eller minus for at justere forsinkelsen.

JBL Bar 9.1 på film

Med Dolby Atmos-materiale i Blu-ray-skuffen brager det løs i stuen. Starten af Mad Max: Fury Road leverer ægte surround-lyd med surround-højttalerne placeret bagved, og der er en maskulinitet i Max’ stemme, som overgår den fra Samsung HW-Q76R. Sonos Arc uden subwoofer kan også godt glemme så barsk lyd.

Hvis man vælger Samsung Q96R – som i øjeblikket er JBL’s værste konkurrent, da de begge har baghøjttalere og Atmos-lyd – får man endnu kraftigere og renere lyd, men til en lidt anden pris (medmindre man kan finde den på tilbud, den skal nemlig snart erstattes). Men Samsung-soundbaren mangler eARC.

Subwooferen smelter godt ind i lydbillede og lyder ikke frakoblet. Den kan ikke konkurrere med ordentlige subwoofere, som man køber løst – dertil er der for meget plast – og den forstærker nogle basfrekvenser mere end andre. Men det fungerer overbevisende nok, især på film. Omtrent i samme klasse som sub’en til Samsung Q96R.

JBL Bar 9.1 remote
Fjernbetjeningen ligger godt i hånden, og vi kan godt lide, at den har separate knapper til justering af Atmos-effekten. Men nogle funktioner er lidt for godt gemt, f.eks. lip-sync og opkonverteret surround-sound. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Bedre surround med baghøjttalere

Baghøjttalere løfter oplevelsen ved at give ægte surround-sound. Det betyder også, at soundbaren ikke behøver at processere lige så hårdt, hvilket ofte giver en tynd og unaturlig klang. Ikke her. Det vil sige, helt naturlig bliver det ikke, for det er lidt grovkornet i diskantområdet og kan indimellem lyde lidt indelukket i toppen.

Dialoger på film, især kvindestemmer, får en krashed i toppen og bliver lidt for grove, når man skruer op for lyden. Det samme med orkesterbaseret filmmusik, der godt kunne have haft mere nuancerede tonestrukturer. Alligevel må jeg sige, at filmoplevelsen er medrivende, og Atmos-lydsporet løftes op i højden, så man føler sig omgivet af en halvkugle af lyd.

Hvis man ikke har mulighed for symmetrisk placering af baghøjttalerne, er det bedre at lade helt være. Så bliver surround-lyden nemlig ikke sømløs nok og lyder opdelt og skævt. Men Bar 9.1 gør også et udmærket stykke arbejde med bashøjttalerne docket til soundbaren.

Alligevel må jeg sige, at der er noget særligt ved Sonos Arc, som selv uden baghøjttalere giver en så god følelse af surround-sound, mere faserigtigt præsenteret og med en endnu mere imponerende følelse af lyd ovenfra, at den fungerer bedre end JBL Bar 9.1, hvis man ikke har plads til en symmetrisk placering af baghøjttalerne.

JBL Bar 9.1 på musik

Når det gælder musik, har Bar 9.1 de samme styrker og svagheder som sin lillebror Bar 5.1 Surround. Der er omtrent samme kraft på musik i stereo, og det er fint. Man kan skrue godt op og mærke bassen i kroppen. Men den er lidt for grov i mælet.

Til musik ville jeg hellere vælge den nævnte Samsung Q96R, og også Sonos Arc lyder renere og mere åbent. Men den skriger på en subwoofer, og så er det en helt anden prisklasse, vi taler om.

JBL Bar 9.1 ATMOS lifestyle
(Foto: JBL)

Opdatering 04.07.2020

Det viser sig, at JBL Bar 9.1 faktisk har automatisk kalibrering af soundbar og baghøjttalere. Det er man nødt til at læse brugsanvisningen for at finde ud af, hvis man da ikke har fået en fjernbetjening med et klistermærke bagpå, som forklarer det (det fik vi ikke).

Fjernbetjeningen har nemlig endnu en “skjult” funktion. Hold HDMI-knappen inde et par sekunder, og soundbaren går i kalibrerings-mode. Placér baghøjttalerne ved siddepositionen, tæt på hver side. Kør kalibreringen. Flyt derefter baghøjttalerne derhen, hvor de skal stå, og kør kalibreringen en gang til.

Surround-lyden bliver faktisk bedre af det, og dialoger på film lyder renere, med et mindre svulmende resonansområde for stemmer (nedre mellemtone). Men jeg synes, lyden er lidt for høj i bagkanalerne, selv når den er sat til laveste niveau. Eller rettere: Det egentlige problem er, at venstre og højre frontkanal bliver for snævre med den kortere soundbar foran. Resultatet er, at man hører dialoger forfra fint, men resten af lydbilledet er fokuseret bagud, gennem baghøjttalerne.

Hvis du vil have det bredest mulige lydbillede foran, kan det derfor godt være, at du hellere vil docke højttalerne på siden af soundbaren og få quasi-surround-sound.

Musik i stereo lyder ikke meget bedre efter kalibrering, da mellemtonen er for tynd, og den krashed, jeg oplevede før kalibrering, ikke er forsvundet. Kalibreringen gør dog en del med lyden, og jeg vil anbefale at aktivere den. Men den gør ikke underværker.

Konklusion

JBL Bar 9.1 har mange gode sider. Især når vi taler muskler, er det ikke mange, der kan være med. Actionfilm fungerer godt med seje dialoger og masser af tryk på special effects. Og med ægte baghøjttalere – som er helt trådløse og batteridrevne – er surround-sound en realitet.

Atmos-lyd fungerer også godt. Man får en fornemmelse af lyd i højden takket være højttaler-enheder, der skyder lyden op i loftet, hvorfra den reflekteres ned på lytteren.

Det, Bar 9.1 mangler, er finesse og raffinement i overtonerne. På det punkt er den ikke bedre end sine små søskende, og når vi kommer op i denne prisklasse, er der mange stærke konkurrenter. Den nærmeste er Samsung Q96R, der lyder noget bedre end Bar 9.1. Den har ganske vist ikke AirPlay eller Chromecast og må streame musik enten med Spotify Connect eller Bluetooth. Alligevel er den et bedre køb.

Sonos Arc er også et godt alternativ. Selv uden subwoofer har den mere naturlig lyd, og Atmos-effekterne imponerer endnu mere – også uden baghøjttalere. Men den kan ikke måle sig med JBL-soundbaren på lydtryk, især ikke i bassen. Der er bare noget særligt ved en 10 tommers subwoofer.

Men alligevel. Vi må også trække ned for, at det lyseste frekvensregister er så grovkornet. Den bøvlede fjernbetjening vænner man sig dog til.

Karakter
JBL Bar 9.1
Premium
Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

50%

Juletilbud - 50% Rabat!

50% På LB+ Total i 1 år!

Prøv LB+ Total i 1 måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

650,-
49,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Milepæl for Buchardt

Tung high-end fra Dali i et pænere format

Ny leder i budgetklassen

En åbenbaring

Sonos Arc Ultra tager lyden til nye højder

Skræddersyet muskelbundt

Lyden af dansk storhed

Fugl Fønix

Soundbar, højttaler og møbel: Tre ting på én gang

Technics knock out

Blæser dine ører af!

Årets bedste soundbar fra Samsung?