De fleste forbinder trådløse højttalere med Bluetooth og en demokratisk prisklasse, som flertallet kan genkende sig selv i. Det betyder ikke, at der ikke findes trådløse højttalere til et smallere marked og i en helt anden prisklasse. Se bare Bang & Olufsens rålækre Beolab 28, som overbeviste stort i vores test.
Den sekscifrede pris gør nok Beolab 28 utilgængelige for mange og kan virke afskrækkende for dem, der tror, at Bluetooth-højttalere sjældent har mere end fire cifre på prissedlen.
Men der er et stort segment mellem de billigste og de dyreste trådløse højttalere: Premiumklassen. Her har engelske KEF regeret de seneste år med højttalere som LSX og LS50 Wireless, mellem andre opvakte producenter, der også laver trådløse højttalere. Såsom DALI, Devialet, Bowers & Wilkins, Piega og Dynaudio, for bare at nævne nogle få, som vi har indgående kendskab til.
De bedste af dem er faktisk så gode, at de kan overbevise selv de mest indædte hi-fi-purister.
For man kan ikke alene streame musik trådløst med Bluetooth – eller via Wi-Fi, når man vil have bedre, højopløst lyd fra Tidal eller Qobuz. Man kan også tilslutte andre lydkilder, f.eks. en CD-afspiller, en pladespiller eller – hvis højttaleren har HDMI-indgang – et TV placeret mellem højttalerne.
Alt dette kan KEF LS60 Wireless. Men de gør det med en lydkvalitet, der er så overbevisende, at det nærmest er sensationelt.
KEF LS60 Wireless
De gulvstående LS60 Wireless opfylder ikke alene et ønske, som vi har haft længe – en gulvstående version af LS50 Wireless. Nej, KEF har taget den endnu længere og lavet en aktiv, trådløs og utrolig potent gulvhøjttaler, som mest af alt minder om en KEF Blade Light. Eller i hvert fald en Reference 5 Light.
Højttaleren har fire sidemonterede basenheder, kombineret med KEF’s nyeste koaksiale UNI-Q-enhed på fronten. Indvendig sidder et 500 watt klasse D-forstærkermodul, der driver de fire 13 cm basenheder, som tilsammen har en overflade svarende til to 10-tommere.
Den koaksiale UNI-Q-enhed har et 100 watt klasse D-modul til hver af membranerne – den 10 cm store mellemtonemembran og diskanten på 2,5 cm midt i enheden.
Tilslutninger
Vender man den ene højttaler om, finder man alle tilslutningerne til eksterne lydkilder. Såsom digital koaksialindgang, en optisk TOSLINK-indgang, Ethernet til kablet netværk, USB-A til mobilopladning og service samt RCA-indgang til analoge lydkilder. F.eks. en pladespiller med phono-trin eller en CD-afspiller.
TV’et sluttes direkte til højttaleren via en HDMI eARC-indgang, og så kan man styre lyden med TV-fjernbetjeningen, som også tænder for højttaleren, når man tænder for TV’et.
Den anden højttaler har kun en Ethernet-indgang, så den kan sluttes til den første højttaler, og selvfølgelig et trepolet strømstik til de indbyggede forstærkere. Desuden er der subwoofer-udgang på begge højttalere, og opsætningen er såre simpel. Især hvis man har en nyere KEF-subwoofer.
Så er det bare at vælge KEF-sub’en i app’en, så indstilles delefrekvens og niveau automatisk. Det er selvfølgelig også muligt at tilslutte andre subwoofere og selv justere low-pass- og high-pass-frekvens, niveau og fase.
Markant kvalitetsløft
Ud over Bluetooth, som anses for lavopløst og ikke “hi-fi”, fordi det komprimerer lydfilerne så meget, understøtter LS60 Wireless tabsfri, ukomprimeret lyd via Wi-Fi og Ethernet. Det betyder, at man kan afspille Master-filer fra Tidal med MQA-kodning eller modtage op til 24 bit/384 kHz PCM-lyd, når højttaleren er sluttet til netværket med kabel.
HDMI-indgangen understøtter 24 bit/192 kHz, og det samme gør den digitale koaksialindgang, mens den optiske begrænser 24 bit filer til 96 kHz. Det sker også, når man streamer via Wi-Fi, så får man op til 24 bit/96 kHz. Det er under alle omstændigheder et markant kvalitetsløft i forhold til Bluetooth.
Brugervenlig app
Højttalerne har også fået understøttelse af afspilning via Roon for de mange, der efterhånden er begyndt at samle musikken i Roons overskuelige brugerflade.
De kan nemt styres med den medfølgende fjernbetjening, som dog er lige lovlig simpel. En lille plasticsag med en firevejsknap til lydstyrke og kildevalg samt knapper til afspilning. Den er praktisk nok og fungerer fint nok til daglig, men det er i KEF Connect-app’en, man finder indhold i Spotify, Tidal, Qobuz, Deezer eller Amazon Music. Mærkeligt nok er Apple Music ikke inkluderet i app’en.
App’en har også internetradio og podcasts integreret samt en separat fane til musik, som er tilgængelig på en computer, der er koblet til samme netværk som højttalerne.
Det er også i app’en, man finder de indstillinger, der kan give endnu bedre lyd. Her kan man justere bas og diskant, og vælge imellem tre basprofiler: Begrænset, standard og udvidet.
Man kan også justere balancen i lyden efter højttalernes placeringen i rummet. Enten ind til væggen eller ude på gulvet. Min erfaring er, at man bør vælge Wall-indstillingen, uanset hvor højttalerne står. Det vender jeg tilbage til.
Men lad mig lige tilføje, at man kan gemme sin foretrukne lydprofil i app’en.
Højttalernes 12. generations Uni-Q-enhed har fået den samme META-behandling som i LS50 Wireless, Reference 5 Meta og Blade Meta.
Den særlige Uni-Q-enhed har fået et nyt membranophæng og svingspolesystem med bedre dæmpning i mellemrummet mellem diskanten og mellemtonemembranen, og forvrængningen er reduceret fra 0,1 til 0,07 procent (THD ved 90 dB).
Bag Uni-Q-enheden sidder en rund plade med et indfræset labyrintlignende mønster, som skal absorbere uønsket lyd. KEF kalder det Metamaterial Absorption Technology – MAT – og siger selv, at MAT fjerner 99 procent af de uønskede frekvenser i området 620 Hz til 40 kHz. MAT skal også give 40 procent mere lineær frekvensrespons over et større frekvensområde.
Det kan mærkes, og vi husker stadig vores forbløffelse, da de første toner flød ud af LS50 Wireless II, som også har MAT-teknologi. Musikken var bedre defineret med større detaljerigdom og uden betoninger.
Sådan er det også her, men LS 60 Wireless kan mere end det. De kan nemlig spille meget højere og meget dybere, og de er mere dynamiske og endnu mere åbne end LS 50 Wireless II.
De går selvfølgelig meget dybere i bassen, og det kan i en grad mærkes. Det bliver simpelthen for meget lige ud af æsken, så man må ind i app’en, vælge Wall-indstillingen (uanset hvor i rummet de står) og dæmpe bassen i 0,5 dB trin, indtil man får optimal balance i lydbilledet. Prøv dig frem – nogle kan lide ekstra fed bas, mens andre foretrækker en slankere bas til fordel for mere fokus i mellemtonen.
Bassen måtte afgjort dæmpes på Santana og Steve Winwoods fortolkning af “A Whiter Shade of Pale”. Da trommerne kommer ind efter et par vers, måtte jeg skynde mig hen til glasskabet, hvor vinglassene truede med at begå kollektivt harakiri. Med bassen dæmpet -1,5 dB blev det også lettere at få mere information frem i mellemtonen.
Åbningsnummeret på Keith Jarretts Köln-koncert lød rørende smukt gennem KEF-højttalerne. Lydsignaturen var genkendelig fra KEF Reference 5 Meta og Blade Meta, og jeg vil vove at påstå, at den nye UNI-Q-enhed er blandt de mest neutrale, mest åbne og hurtigste koaksialenheder i hele branchen. Måske den allerbedste.
Bassen på Sades “Soldier of Love” drønede ud i lytterummet, perfekt kontrolleret og så fysisk, at jeg kunne mærke den i hele kroppen. Lydbilledet voksede med volumen, og vokalen var fokuseret, distinkt, luftig og krystalklar, men med et klædeligt anstrøg af varme.
Ry Cooders guitar på “Get on Board” med Taj Mahal blev skudt ud i rummet som en pil, tydeligt defineret og med et dynamisk bagtæppe, der fik guitartonerne til at skinne på en sort baggrund af nul forvrængning.
Hvis jeg skal påpege noget, så er det, at en god AMT-diskant eller en Piega-bånddiskant kan opleves som lidt mere luftig og med større rækkevidde, men det samlede indtryk af LS 60 Wireless er, at det er en unikt velkonstrueret højttaler, som kan tillade sig at ignorere, at der findes konkurrenter derude.
Konkurrenter
Men det gør der trods alt. Bowers & Wilkins Formation Duo stiller op i samme prisklasse, hvis man lægger standerne oveni. De går ikke lige så dybt, og man har brug for en Formation-boks oveni, hvis man vil tilslutte flere lydkilder, såsom et TV.
De gulvstående DALI Rubicon 6 C og Piega Premium Wireless 701 har heller ikke KEF-højttalernes enestående rækkevidde og basdynamik. Desuden er Dali-højttalerne væsentlig større end de slanke KEF-højttalere. Som er 109 cm høje, lige under 40 cm dybe og kun 13 cm bredde, mens soklen er 21 cm bred.
Konklusion
De trådløse KEF LS 60 Wireless er måske de bedste af deres slags til under 75.000 kroner parret. De egner sig ikke så godt til dem, der har mange signalkilder, som de vil slutte til, og slet ikke til dem, der helst leger med rør og hornhøjttalere.
Men for de mange, der kunne tænke sig en mere enkel stereoløsning uden så mange andre elementer og med mere bekvem betjening, kan vi ikke komme på bedre og mere brugervenlige trådløse, gulvstående højttalere. Selv om de har en lidt simpel fjernbetjening, og vi hellere havde set et ordentligt display, der viste kildevalg og volumen, end en flerfarvet LED.
1 kommentar til “KEF LS60 Wireless”
Skriv din kommentar
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer
Synes i man kan man få lige så meget/mere lyd for penge med et traditionelt setup?