Test: Klipsch Cornwall III

Klipsch Cornwall III
Klipsch Cornwall III

Sprælsk 60-årig

De store Klipsch-højttalere spiller overraskende friskt og levende af 60-årige at være.

Plus
Spændstig dynamik, enormt fyldig og fysisk bas, meget letdrevne og vanvittig underholdende.
Minus
Kabinettet farver bassen, når man spiller højt, vokaler kan lyde lidt tyndt, og vi vil gerne have endnu mere raffinement.

Grammy Awards begynder det år. Buddy Holly og Richie Valens bliver dræbt i et flystyrt, og IBM lancerer en gigantisk transistorbaseret computer kaldet Mainframe. Verdens dyreste film hidtil, Ben Hur, har premiere. Sovjetunionen rammer bogstavelig talt månen med det ubemandede rumfartøj Luna 2, og Alec Issigonis’ lillebitte Mini kommer i handelen.

Samme år lægger Paul Wilbur Klipsch sidste hånd på værket, den gulvstående Cornwall. En stor trevejs højttaler beregnet til at blive brugt som centerhøjttaler mellem to store Klipschorn-højttalere. Den brede højttaler indeholder en 15 tommer stor bas-enhed og to hornladede enheder, og kan let drives af en lille rørforstærker.

Året er 1959, og Klipsch Cornwall bliver produceret i Arkansas helt frem til 1990. Undervejs gennemgår højttalerne mange ændringer, men den grundlæggende opskrift er den samme hele vejen.

Første generation af Klipsch Cornwall fra 1959. Foto: Klipsch

Corner and wall

I 2006 starter Klipsch produktionen igen, denne gang med nye enheder med titaniummembraner, bi-wire-terminaler og Klipschs patenterede Tractrix diskanthorn.

Cornwall III, som den hedder, har fået navn efter, hvor Klipsch mener, at den passer bedst. I et hjørne eller op mod en væg: Corner-Wall. Det var efter sigende Belle Klipsch, Paul Klipschs kone, der foreslog det klingende navn.

Dengang fandtes højttalerne både i en stående og en liggende udgave samt endnu en liggende beregnet til installation.

Annonce: Artiklen fortsætter nedenfor

Den nye udgave bliver stadig bygget i hånden i Hope, Arkansas, men med mere moderne enheder, opdateret delefilter og fineret træværk. Der findes også en specialudgave af Cornwall i sort californisk valnøddefinér og med stoffronter betrukket i lys uld.

Følsomme

Ligesom originalen var det, er den moderne version også meget letdrevet. Cornwall III har en følsomhed på 102 dB, og samtidig kan den tåle op til 119 dB lydtryk. Med moderate 8 ohm belastning behøver man kun få watt effekt for at få lydtryk i rummet.

Det velvoksne basreflekskabinet indeholder en 38 cm stor K-33 E bas-enhed med fiberkompositmembran, en 4,45 cm K-53 TI kompressionsenhed med titaniummembran og en 25,4 mm K-107 TI kompressionsenhed med titaniummembran til diskanthornet.

Hornladede kompressionsenheder var meget almindelige i 1950’erne og 60’erne, og var populære pga. deres høje følsomhed. Ulempen var, at de krævede godt med plads, og hornhøjttalere fandtes ikke i reoludgaver dengang.

Som med alle hornladede enheder kan man opnå bedre kontrol over spredningen. Hornets form retter lydbølgerne mod lytteren og undgår i høj grad refleksioner fra væggene.

Anden generation, Cornwall II. Foto: Klipsch

En sandhed med modifikationer

Den mindre Klipsch Forte III SE har en passiv basradiator bagpå, som giver et seriøst bastryk, hvis højttalerne placeres ind mod en væg. Det samme sker med Cornwall, men ikke i lige så høj grad.

Men hvis man synes, at der mangler bas – hvilket er usandsynligt – kan de placeres skråt, tættere på hjørnerne i rummet. Jeg valgte at trække dem ud fra væggen og vinkle dem lidt indad.

For der er rigelig bas her. En 15 tommers bas-enhed kan flytte luft på en anden måde end to 8-tommere. Der er mere power bag slagene på en stortromme, men måske ikke den samme grad af raffinement, som der kan være med to mindre bas-enheder.

En integreret 48 watt Line Magnetic med vakuumrør havde ingen problemer med at drive højttalerne. Heller ikke når jeg spillede højt. Den langt kraftigere MC462 fra McIntosh havde selvfølgelig stålkontrol over Klipsch-højttalerne, som er noget af det mest underholdende, jeg har testet længe.

En fest

Sammenlignet med Forte III SE er Cornwall III lynhurtige, især i bassen. Hvor det næsten ryger fra højttalerne, når Bob Dylans “Political World” ruller ud i rummet. Den store bas-enhed går måske ikke kælderdybt, men for pokker, hvor kan den flytte luft!

DSD-udgaven af Dylan-albummet Oh Mercy stråler af dynamik, og “Man In the Long Black Coat” får en dybde og en tilstedeværelse i rummet, der bedst kan beskrives som ægte live-følelse.

Cornwall rocker altså bedre end Forte. Som også er en udpræget dynamisk højttaler, men storebror leverer bedre dynamisk kontrast, strammere bas og et mægtigt, fedt lydbillede.

De går også dybere i bassen, i hvert fald virker det sådan. For kontrabasser og kirkeorgler får større vægt i bassen end på Forte. I teorien burde der ikke være så stor forskel (-4 dB ved 34 Hz vs. -3 dB ved 38 Hz på Forte), men der er mere drive i dybbassen på Cornwall, i høj grad fordi højttalerne har basrefleksporte (foran) i stedet til en passiv basradiator.

Højttalerne har også et bedre basfundament for store instrumenter. F.eks. de nævnte kirkeorgler samt pauker, koncertflygler og trommer.

Et par Klipsch RF-7 med deres to 10-tommere vil strække sig lidt dybere, men mangler den fede og muskuløse generøsitet i bassen. Som giver lyden fra Cornwall den førnævnte live-følelse. De lyder simpelthen bare sejere.

Selv om Klipsch-højttalerne ikke er lige så detaljerede, opløste og raffinerede som et par Dynaudio Contour 20 eller Sonus faber Olympica III, spiller de Keith Jarretts Köln-koncert med stor indlevelse. Sådan oplever jeg det i hvert fald, når klangen fra det let rustne klaver rammer mikrofonerne i Kölns operahus sent om aftenen den 24. januar 1975.

Der er dybde i klaveret her, men de lysere toner virker tyndere end de dybe i den forstand, at de mangler lidt fylde. Klaveret klinger dog smukt ud i rummet, og højttalerne placerer lytteren nærmest foran scenekanten.

På Puccinis La Boheme, dirigeret af Herbert von Karajan og med Luciano Pavarotti og Mirella Freni (Decca), kommer atmosfæren i rummet godt frem. Men også her kunne vokalerne have haft mere dybde og fylde. Cornwall III har også en resonant karakter, som farver især bassen lidt. Det sker gerne, når man skruer op for lyden, så det ryster lidt i buksebenene, og hvis man mærker på højttalerne, vil man lægge mærke til, at især bagvæggen på kabinettet vibrerer en del.

Det farver selvfølgelig bassen lidt, men egentlig var jeg ret ligeglad. Jeg noterede det som karakter, for det har Cornwall III i spandevis. Jo, bassen lyder lidt farvet, når man spiller højt, mellemtoneregisteret kunne godt have haft mere fylde og gerne mere finmasket raffinement. Men i sidste ende handler det om at have det sjovt, om at musikken pirker til dit nervesystem, og rytmen ryster din krop. Og sådan er det i den grad her.

De nutidige Cornwall III. Foto: Klipsch

Konklusion

Klipsch Cornwall III er ikke de perfekte højttalere. Dem må man finde andetsteds. Men for alle, der går mere op i musikkens sjæl, dens dynamik, puls og nerve, er de ustyrligt underholdende. De gør enhver plade til en lille begivenhed og formidler smerte lige så godt som glæde. Desuden kan de lide at spille højt, de kan drives af en NAD 3020 fra 1980’erne og trives endnu bedre på en varmt klingende rørforstærker.

Okay, kabinettet ser ikke så eksklusivt ud. Der er ingen detaljer at falde i staver over som på et par Sonus faber Homage, og kabinettet farver lyden – but who cares? Livet bliver en fest med disse 60 år gamle højttalere. Her kan man for alvor tale om det grå guld.

Grammy Awards begynder det år. Buddy Holly og Richie Valens bliver dræbt i et flystyrt, og IBM lancerer en gigantisk transistorbaseret computer kaldet Mainframe. Verdens dyreste film hidtil, Ben Hur, har premiere. Sovjetunionen rammer bogstavelig talt månen med det ubemandede rumfartøj Luna 2, og Alec Issigonis’ lillebitte Mini kommer i handelen.Samme år lægger Paul Wilbur Klipsch sidste hånd på værket, den gulvstående Cornwall. En stor trevejs højttaler beregnet til at blive brugt som centerhøjttaler mellem to store Klipschorn-højttalere. Den brede højttaler indeholder en 15 tommer stor bas-enhed og to hornladede enheder, og kan let drives af en lille rørforstærker.Året er 1959, og Klipsch Cornwall bliver produceret i Arkansas helt frem til 1990. Undervejs gennemgår højttalerne mange ændringer, men den grundlæggende opskrift er den samme hele vejen.[caption id="attachment_93623" align="alignnone" width="989"] Første generation af Klipsch Cornwall fra 1959. Foto: Klipsch[/caption]

Corner and wall

I 2006 starter Klipsch produktionen igen, denne gang med nye enheder med titaniummembraner, bi-wire-terminaler og Klipschs patenterede Tractrix diskanthorn.Cornwall III, som den hedder, har fået navn efter, hvor Klipsch mener, at den passer bedst. I et hjørne eller op mod en væg: Corner-Wall. Det var efter sigende Belle Klipsch, Paul Klipschs kone, der foreslog det klingende navn.Dengang fandtes højttalerne både i en stående og en liggende udgave samt endnu en liggende beregnet til installation.Den nye udgave bliver stadig bygget i hånden i Hope, Arkansas, men med mere moderne enheder, opdateret delefilter og fineret træværk. Der findes også en specialudgave af Cornwall i sort californisk valnøddefinér og med stoffronter betrukket i lys uld.

Følsomme

Ligesom originalen var det, er den moderne version også meget letdrevet. Cornwall III har en følsomhed på 102 dB, og samtidig kan den tåle op til 119 dB lydtryk. Med moderate 8 ohm belastning behøver man kun få watt effekt for at få lydtryk i rummet.Det velvoksne basreflekskabinet indeholder en 38 cm stor K-33 E bas-enhed med fiberkompositmembran, en 4,45 cm K-53 TI kompressionsenhed med titaniummembran og en 25,4 mm K-107 TI kompressionsenhed med titaniummembran til diskanthornet.Hornladede kompressionsenheder var meget almindelige i 1950’erne og 60’erne, og var populære pga. deres høje følsomhed. Ulempen var, at de krævede godt med plads, og hornhøjttalere fandtes ikke i reoludgaver dengang.Som med alle hornladede enheder kan man opnå bedre kontrol over spredningen. Hornets form retter lydbølgerne mod lytteren og undgår i høj grad refleksioner fra væggene.[caption id="attachment_93624" align="alignnone" width="989"] Anden generation, Cornwall II. Foto: Klipsch[/caption]

En sandhed med modifikationer

Den mindre Klipsch Forte III SE har en passiv basradiator bagpå, som giver et seriøst bastryk, hvis højttalerne placeres ind mod en væg. Det samme sker med Cornwall, men ikke i lige så høj grad.Men hvis man synes, at der mangler bas – hvilket er usandsynligt – kan de placeres skråt, tættere på hjørnerne i rummet. Jeg valgte at trække dem ud fra væggen og vinkle dem lidt indad.For der er rigelig bas her. En 15 tommers bas-enhed kan flytte luft på en anden måde end to 8-tommere. Der er mere power bag slagene på en stortromme, men måske ikke den samme grad af raffinement, som der kan være med to mindre bas-enheder.En integreret 48 watt Line Magnetic med vakuumrør havde ingen problemer med at drive højttalerne. Heller ikke når jeg spillede højt. Den langt kraftigere MC462 fra McIntosh havde selvfølgelig stålkontrol over Klipsch-højttalerne, som er noget af det mest underholdende, jeg har testet længe.

En fest

Sammenlignet med Forte III SE er Cornwall III lynhurtige, især i bassen. Hvor det næsten ryger fra højttalerne, når Bob Dylans “Political World” ruller ud i rummet. Den store bas-enhed går måske ikke kælderdybt, men for pokker, hvor kan den flytte luft!DSD-udgaven af Dylan-albummet Oh Mercy stråler af dynamik, og “Man In the Long Black Coat” får en dybde og en tilstedeværelse i rummet, der bedst kan beskrives som ægte live-følelse.Cornwall rocker altså bedre end Forte. Som også er en udpræget dynamisk højttaler, men storebror leverer bedre dynamisk kontrast, strammere bas og et mægtigt, fedt lydbillede.De går også dybere i bassen, i hvert fald virker det sådan. For kontrabasser og kirkeorgler får større vægt i bassen end på Forte. I teorien burde der ikke være så stor forskel (-4 dB ved 34 Hz vs. -3 dB ved 38 Hz på Forte), men der er mere drive i dybbassen på Cornwall, i høj grad fordi højttalerne har basrefleksporte (foran) i stedet til en passiv basradiator.Højttalerne har også et bedre basfundament for store instrumenter. F.eks. de nævnte kirkeorgler samt pauker, koncertflygler og trommer.Et par Klipsch RF-7 med deres to 10-tommere vil strække sig lidt dybere, men mangler den fede og muskuløse generøsitet i bassen. Som giver lyden fra Cornwall den førnævnte live-følelse. De lyder simpelthen bare sejere.Selv om Klipsch-højttalerne ikke er lige så detaljerede, opløste og raffinerede som et par Dynaudio Contour 20 eller Sonus faber Olympica III, spiller de Keith Jarretts Köln-koncert med stor indlevelse. Sådan oplever jeg det i hvert fald, når klangen fra det let rustne klaver rammer mikrofonerne i Kölns operahus sent om aftenen den 24. januar 1975.Der er dybde i klaveret her, men de lysere toner virker tyndere end de dybe i den forstand, at de mangler lidt fylde. Klaveret klinger dog smukt ud i rummet, og højttalerne placerer lytteren nærmest foran scenekanten.På Puccinis La Boheme, dirigeret af Herbert von Karajan og med Luciano Pavarotti og Mirella Freni (Decca), kommer atmosfæren i rummet godt frem. Men også her kunne vokalerne have haft mere dybde og fylde. Cornwall III har også en resonant karakter, som farver især bassen lidt. Det sker gerne, når man skruer op for lyden, så det ryster lidt i buksebenene, og hvis man mærker på højttalerne, vil man lægge mærke til, at især bagvæggen på kabinettet vibrerer en del.Det farver selvfølgelig bassen lidt, men egentlig var jeg ret ligeglad. Jeg noterede det som karakter, for det har Cornwall III i spandevis. Jo, bassen lyder lidt farvet, når man spiller højt, mellemtoneregisteret kunne godt have haft mere fylde og gerne mere finmasket raffinement. Men i sidste ende handler det om at have det sjovt, om at musikken pirker til dit nervesystem, og rytmen ryster din krop. Og sådan er det i den grad her.[caption id="attachment_93625" align="alignnone" width="989"] De nutidige Cornwall III. Foto: Klipsch[/caption]

Konklusion

Klipsch Cornwall III er ikke de perfekte højttalere. Dem må man finde andetsteds. Men for alle, der går mere op i musikkens sjæl, dens dynamik, puls og nerve, er de ustyrligt underholdende. De gør enhver plade til en lille begivenhed og formidler smerte lige så godt som glæde. Desuden kan de lide at spille højt, de kan drives af en NAD 3020 fra 1980’erne og trives endnu bedre på en varmt klingende rørforstærker.Okay, kabinettet ser ikke så eksklusivt ud. Der er ingen detaljer at falde i staver over som på et par Sonus faber Homage, og kabinettet farver lyden – but who cares? Livet bliver en fest med disse 60 år gamle højttalere. Her kan man for alvor tale om det grå guld.
Vi tester mere end 450 produkter om året. Læs denne test, og få fuld adgang til Lyd & Billede.
Allerede abonnent? Log ind.
Prøveabonnement
0,-
Fri adgang til lydogbillede.dk
Bronzeabonnement
369,-pr/halvår
1/2 år (6 numre) Digitaludgaven Fri adgang til lydogbillede.dk
Sølvabonnement
660,-pr/år
1 år (11 numre) Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Guldabonnement
1.049,-pr/år
1 år (11 numre) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: 49 kr om måneden.

Med et abonnement på Lyd & Billede får du:

Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven (iPad/Android) hver måned Betydelig rabat Vælg selv længden af dit abonnement - og med eller uden film Stor velkomstgave
Bedste pris på Klipsch Cornwall III
Pricerunner.dk er en kommerciel partner for lydogbillede.dk. De leverer opdaterede priser, prisvarsling og produktinformation.
  • Type: 3-vejs gulvhøjttaler
  • Bas: 38 cm fiberkompositmembran
  • Mellemtone: 4,45 cm titaniummembran
  • Diskant: 25,4 mm titaniummembran
  • Følsomhed: 102 dB/8 ohm
  • Frekvensområde: 34 Hz – 20 kHz (+/-4 dB)
  • Mål og vægt: 90,8 x 64,3 x 39,4 cm / 44,5 kg
  • Finish: Kirsebær, valnød, sort finér
  • Web: av-industry.dk
Klipsch Cornwall III produktside
Pris: 40000,-

Har du noget at tilføje?

Velkommen til Lyd & Billedes diskussionsforum. Vi vil gerne vide, hvad du mener. Hold dig til emnet og vær saglig, så slipper vi for at slette eller moderere indlæg. Andre spørgsmål eller synspunkter rettes til redaktion@lydogbillede.dk.

Philips OLED934: Ny topmodel afsløret

Her er de første billeder af den nye topmodel fra Philips, OLED934!

Apple turbo-trimmer iMac

De nye iMacs bliver dobbelt så hurtige til krævende opgaver.

Stranger Things 3. sæson – den første trailer!

4. juli vender Netflix tilbage til Hawkins og Stranger Things.

Test
Panasonic Lumix S 24-105 mm F4 Macro OIS

Super allround-zoom

Panasonics første full-frame standardzoom lever op til forventningerne.

Test
Panasonic Lumix DC-S1R

Det sejeste kamera

Panasonic Lumix S1R er et overflødighedshorn af et kamera og blandt de allersejeste, vi har testet.

Lysstærkt portrætobjektiv til Sony Alpha

Stille, hurtigt og med nydelig bokeh er blandt egenskaberne på 85 mm f/1.4 fra Samyang.

Test
Canon EOS RP

Røverkøb fra Canon

Canon EOS RP er ikke uden kompromiser, men er aggressivt prissat og meget tilfredsstillende at bruge.

Alt om Samsungs 2019 QLED-TV’er

Samsungs kommende 2019-modeller får et markant løft i billedkvalitet, og denne gang gælder det ikke kun for topmodellerne.

Test
Samsung QE65Q900R

8K mod 4K-TV: ­Teknisk knockout

Er Samsungs mindste og billigste 8K-skærm bedre end et almindeligt godt 4K-TV? Vi tester!

Tidal giver studielyd på iPhone

Tidal-brugere kan glæde sig over, at iPhone har fået MQA-understøttelse og dermed kommer tættere på lyden på studieoptagelsen.

Gruppetest
5 trådløse hovedtelefoner med støjreduktion

Dejlig stille på flyet

Støjreducerende hovedtelefoner modvirker træthed og beskytter din hørelse på lange flyrejser.

Messebilleder fra Sound Society 2019

Fuldt hus, da Hotel Royal for anden gang var rammen om den aarhusianske high-end-messe.

Test
Line Magnetic Audio LM-805iA

Glødende klangmester

Fordomme står for fald med en af de bedste rørforstærkere, vi har testet.

Vores yndlingskamera er blevet bedre

Leica Q2 er måske det perfekte rejsekamera.

Sonos One får ny indmad

Brugeroplevelsen med Sonos One Gen 2 er den samme som før. Så hvad er egentlig nyt og anderledes?

Test
ikko OH1

Biller i ørerne

Kinesiske ikko debuterer med høje ambitioner til hverdagspris.

Test
RME ADI-2 DAC

Den bedste lyd vi har hørt

Du finder næppe en bedre DAC til prisen end RME ADI-2 DAC.

Test
Stax SR-009s

Det her er ikke lyd – det er magi

Nu ved jeg, hvordan det er at have et helt univers presset ind mellem ørerne.

anmeldelse
A star is Born

Kemien slår gnister

Cooper og Gaga synger sig ind i filmhistorien med et medrivende remake af “modgang gør stærk”-klassiker.

Lysstærk Leica 35 mm

Her er den første vidvinkel til Leicas SL full-frame-kameraer.