Der er ikke mange, der har lavet hjemmebiograflyd så længe som Klipsch. Deres første centerhøjttaler, Heresy, stammer helt tilbage til 1957! Det er derfor ikke nogen overraskelse, at den ærkeamerikanske højttalerproducent er blandt de første til at hoppe på Atmos-toget.
For at få det bedste mulige resultat fra den ekstra højdekanal, der er skråt indfældet på toppen af gulvhøjttaleren RP-280FA, har Klipsch udstyret den med samme Tractrix-horndiskant som på frontpladen. Plus en 6,5 tommers bas/mellemtone af keramik og aluminium. Desuden er den omgivet af tyk, lydabsorberende skumgummi.
Størstedelen af den lyd, der ellers ville lække fremad mod lytteren, absorberes derved, så det meste af energien sendes direkte op i loftet. Det gør sammen med horndiskantens spredningskontrollerende egenskaber, at ørerne næsten kun hører den lyd, der reflekteres via loftet, hvilket giver indtryk af, at lyden faktisk kommer ovenfra.
Vi har også prøvet at sende almindelig stereomusik kun gennem Atmos-elementerne på toppen – og det fungerer ganske godt.
Atmos-version af RP-280 F
Vi har tidligere testet den gulvstående standardversion, RP-280, til stor jubel. Ud over Atmos-elementerne er forskellen, at kabinettet er lavet af ægte træfinér, hvor den mere simple version er beklædt med MDF.
Ellers er de ens bestykket med to 8 tommers bas-elementer i aluminium og keramik, og de har samme specifikationer. Bl.a. en følsomhed på 98 dB med én watt, hvilket betyder, at de kan nøjes med ti gange mindre forstærkerkraft end de fleste andre højttalere! Prisen er fordoblet på Atmos-versionen, hvilket virker temmelig stift.
Den store (!) centerhøjttaler RP-450CA er tilpasset fronthøjttalerne, ved at den har kabinet af ægte træ. Hvis du gerne vil spare nogle penge, er standardversionen RP-450C et par tusind kroner billigere, men burde stadig kunne levere lige så god lydkvalitet.
Surround-højttalerne er bipolære med vinklet frontplade og et dobbelt sæt højttaler-elementer. De placeres over og direkte til siden for lyttepositionen. Den 15 tommer store subwoofer er meget imponerende og fortjener sit eget kapitel. Det har den også fået – se vores gruppetest af subwoofere andetsteds i bladet.
Virtuel Atmos når det er bedst
Det står hurtigt klart, at Klipsch har løst udfordringerne med frontintegreret Atmos på ganske vellykket vis. Det bliver svært at gøre meget bedre, for trods min umiddelbare skepsis over for hele princippet sidder jeg og hører lyden komme fra oven.
Max’ stemme (alias Tom Hardys) i åbningssekvensen fra Mad Max: Fury Road på Blu-ray fylder rummet, mens stemmerne fra hans indre dæmoner flyver rundt om og over os. Det er det samme med åbningsscenen fra Mission: Impossible – Rogue Nation, hvor Tom Cruise prøver at komme om bord på et fly – i fart! Da flyet suser hen over hovedet på os, sidder man næsten og kigger opad.
Jeg siger næsten, for når vi slutter vores loftsmonterede MartinLogan SLM til, vokser den store boble af lyd sig endnu større, og man kan i langt højere grad lokalisere, hvor lydene rent faktisk kommer fra. Atmos Elevation kan med andre ord ikke helt erstatte den ægte vare.
Lyden i øvrigt
At lydkvaliteten ellers er i en helt anden liga end den mere overkommelige Pioneer 73A-serie, er ikke overraskende. Men hvor Pioneer skuffer selv i forhold til billigere sager, kan Klipsch i høj grad forsvare prisen.
Pioneer-receiveren SC-LX89 skal lave meget mindre EQ-korrektion, da højttalerne selv tegner et stor og massivt lydbillede op, hvor nuancerne i tonerne skildres rigtig godt. Og den gigantiske centerhøjttaler gengiver dialoger og sangstemmer med en fylde og et format, der løfter oplevelsen.
Den næsten fysiske mur af lyd kan ganske vist blive lidt for meget for sarte ører, hvis man helst vil lytte til et par standerhøjttalere drevet af et lille rørforstærker. Hvor nogle højttalere giver én lyst til at åbne en flaske vin, får man her mere lyst til at finde hjemmebrænderudstyret frem! Men lyden er afbalanceret, og Klipsch formår faktisk også at spille lavt, selv med musik i stereo.
Subwooferen er virkelig saftig. Den hamrer løs, så man bliver helt mørbanket. Og den kan gå dybt! Den har lidt portstøj, når tonerne bliver for dybe, og det er ikke den strammeste og mest definerede sub, vi har hørt – især ikke på musik i stereo. Men skru lidt ned for den, og den falder fint ind. Til actionfilm vil vi til gengæld helt klart skrue op til 11!
Konklusion
Ved at lydisolere kabinettet omkring Atmos-elementerne tvinger Klipsch lyden op i loftet, så man faktisk føler, at lyden kommer ovenfra. RP-280FA giver dermed en mere overbevisende Atmos-fornemmelse, end vi havde troet med dette princip, og kan faktisk være et alternativ for folk, der gerne vil opleve tredimensionel lyd i højden, men pure nægter at installere højttalere i loftet.
Men du skal være klar over, at du går glip af den ægte vare, som man får med loftsmonterede højttalere.
Klipsch-systemet byder i øvrigt på vilde film og musikoplevelser med et lydtryk, som få andre kan stille noget op over for. Centerhøjttaleren er enormt sej, det samme er subwooferen, og systemet kan også spille lavt uden problemer.
Men man får lov til at betale for morskaben, for du kan købe de gulvstående RP-280F uden Atmos og centerhøjttaleren RP-450CA, og dermed spare over 10.000 kroner! Det giver dig råd til at købe nogle ordentlige loftshøjttalere og få endnu bedre lyd, og samtidig have en masse penge tilovers til at hamstre film og plader!
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer