TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV
L&B’s julekalender 2024 Deltag her!

TEST: Sony Bravia Theatre Quad (HT-A9M2)

Hjemmebiograf i fladt format

Sonys trådløse surroundhøjttalere lyder godt til både film og musik, men er også ret dyre.

Af / 30/08/2024 - 09:05
Sony Bravia Theatre Quad (HT-A9M2)

Lyd & Billede mener

  • Sony-højttalerne trækker os ind i en realistisk ”boble” af surroundlyd, hvilket bidrager til en mere realistisk og engagerende filmoplevelse.
  • Prisen er høj, især fordi Quad-systemet også har brug for hjælp fra en subwoofer for at fuldende lyden.

Sony Bravia Theatre Quad er efterfølgeren til den populære HT-A9, som blev introduceret i 2021 og siden har været eftertragtet af Sony-fans på grund af sin omsluttende surroundlyd.

Forgængeren var en opsætning med fire højttalere plus en valgfri subwoofer: en bro mellem traditionelle soundbars og fuldskala hjemmebiografsystemer, som vi også testede med uventet gode resultater.

Nykommeren bruger meget af den samme teknologi, men antallet af højttalerenheder er nu steget fra 12 til 16. Højttalerne har også fået en ny, slankere formfaktor, som burde se bedre ud på væggen derhjemme.

Samtidig er prisen blevet endnu højere – Quad-systemet koster nu dobbelt så meget som Theatre Bar 9-soundbaren! Så det bliver spændende at høre, om Sony endnu en gang formår at overgå forventningerne…

Læs også Sony HT-A9: Sikke en surround-lyd! Med HT-A9 har Sony tænkt helt nyt og løst et stort problem inden for hjemmebiolyd, nemlig placering af højttalerne. Og det fungerer virkelig godt!

Sony Bravia Theatre Quad: Fladpakket surround-system

Bravia Theatre Quad (HT-A9M2) er baseret på de samme principper som sine forgængere og består af fire trådløse højttalere, der kan placeres til venstre og højre, foran og bag sofaen.
Hjernen i systemet er den lille centralenhed, som du placerer i nærheden af TV-skærmen. Det er den, der modtager lydsignalerne fra TV’et via HDMI eARC-stikket og fordeler dem til de respektive trådløse højttalere.

Annonce

Den mest iøjnefaldende forskel er, at højttalerne er skrumpet lidt og har ændret form fra cylindrisk til flad. Nogen må åbenbart have ment, at det gamle system ikke var særlig stuevenligt – eller for pladskrævende?

Quad-systemet kommer ”fladpakket” i en kompakt kasse, næsten som en hjemmebiograf i en boks. Men subwooferen kommer oveni.

14 AE set Large scaled
(Foto: Sony)

Digital kontrolenhed

Sony-boksen kommer med sin egen fjernbetjening og bruger ellers meget af den samme teknologi, som vi kender fra Sony-soundbars, med understøttelse af tredimensionelle lydformater som Dolby Atmos og DTS:X. Den har også en ekstra HDMI-indgang til videokilder, som du kan bruge i stedet for den indgang, du ”mister” ved at slutte lydanlægget til dit TV.

Hvis du har et kompatibelt Sony Bravia-TV, kan du også drage fordel af Acoustic Centre Sync-funktionen. Quad-systemet sender dele af lyden til TV-skærmen, så lydbilledet kan blive bedre forankret til handlingen på skærmen. For at gøre dette skal du også tilslutte et minijack-kabel, der følger med i kassen.

Det er smart, synes vi – men det er endnu en kasse med et kabel og en strømforsyning.

Det er nærliggende at antage, at mange potentielle Quad-kunder også har et nyere Sony-TV. En mere elegant løsning ville derfor være, at Sony gjorde det muligt at undvære hele den centrale enhed og i stedet lod os forbinde de trådløse højttalere direkte til Bravia-TV’et via Wi-Fi. Noget, som Samsung f.eks. har gjort med deres Music Frame-højttaler – dog kun i to-kanals stereo og ikke fuld surround.

26 Control box front Large scaled
(Foto: Sony)
Læs også Vægpryd med lyd Samsung har skabt den perfekte højttaler til dem, der allerede har et Frame-TV: Music Frame er et musiksystem forklædt som en billedramme.

4.0.4 – ingen centerkanal?

De kompakte højttalere er beklædt med gråt højttalerstof og leveres med en metalbase, der hjælper dem med at stå fast på underlaget. Den samme base kan også fungere som vægbeslag, hvis du vil hænge højttalerne op på væggen. Ganske smart! Højttalerne er i øvrigt aktive med en indbygget forstærker, så du skal bruge et stik til hver af dem.

På trods af det slanke og flade design er det lykkedes Sony at få plads til en masse enheder i de små højttalere. Foran, på siderne og i toppen for at gengive højdeeffekterne af Dolby Atmos- og DTS:X-lydspor. Lydbølgerne sendes op i loftet, før de reflekteres ned til lytteren i sofaen – altså samme princip som mange af nutidens soundbars.

Højttalerkonfigurationen er af 4.0.4-typen, hvilket betyder, at der ikke er nogen dedikeret centerkanal og ingen subwoofer. Sony HT-A9 bruger en intelligent 360 graders kortlægning af lyden i rummet (360 Spatial Sound Mapping) til at simulere ekstra højttalerkanaler. Den gør f.eks. et godt stykke arbejde med at gengive centerkanalen ved at fordele den mellem venstre og højre fronthøjttaler. På den anden side er subbasen nok sværere at ”simulere”, så du bør budgettere med en, først som sidst.

21 SP skeleton slant Large 1 scaled
(Foto: Sony)

Lydkvalitet

Før vi testede Theatre Quad, havde vi allerede haft Bar 8- og Bar 9-soundbarerne på testbænken, så det var en gylden mulighed for at tjekke, hvor meget ekstra lydvaluta det største Sony-system kan tilbyde. Når alt kommer til alt, taler vi om Sonys mest avancerede – og dyreste – hjemmebiografsystem til dato, med undtagelse af en separat receiver og traditionelle højttalere.

Det oprindelige Sony-system (HT-A9) overraskede os, første gang vi hørte det: Sony havde opnået en fantastisk sammenhæng mellem de fire højttalere og indhyllet os i en troværdig ”holografisk boble” af surroundlyd – på niveau med et system med separate komponenter.

De nye Quad-højttalere giver en lydoplevelse, der ligger meget tæt på deres forgængere: Med Top Gun: Maverick med Dolby Atmos får vi en stor og omsluttende lydoplevelse. Dialogen er stærk og klar, og der er ingen ”problemfrekvenser” her, hvor nogle lyde maskerer andre. Tværtimod lyder det afbalanceret og godt.

På den anden side kan vi straks høre, at der ikke er nogen centerhøjttaler. Dialogerne er store og klare, men strækker sig også mere ud til siderne her, end vi typisk oplever med soundbars.

Selv når vi slår funktionen ”Acoustic Centre Sync” til på vores Bravia 9-TV, kan vi tydeligt høre, at en stor del af centerkanalen er blandet ind i frontkanalerne. Derfor virker dialogerne ikke altid så godt forankret til skærmen, som vi kunne ønske os. Hvis du sidder direkte foran TV-skærmen, lyder det godt – men uden for ”sweet spot” vil du måske opleve, at stemmerne trækkes mere mod den nærmeste højttaler.

Atmos-effekter fra loftet fungerer derimod imponerende godt med en god illusion af højde, selvom de selvfølgelig ikke giver det samme indtryk som rigtige loftsmonterede højttalere.

Dynamikken er god, men kunne bestemt være bedre til denne pris, udbryder Geir. – Ikke mindst i bassen, hvor højttalerne er afhængige af en subwoofer for at få den fulde oplevelse. Så bliver det hurtigt dyrt!

Musik i stereo lyder fremragende, med præcis timing og saftig dynamik. Du kan f.eks. vælge at køre lyden i almindelig stereo via AirPlay2 og lade Sonys lydprocessor opskalere lyden til mere luftig og omgivende surround. Begge dele fungerer godt på hver sin måde, og her klarer Quad-systemet sig meget bedre end Bar 8- og Bar 9 – ikke mindst fordi der er større fysisk afstand mellem højre og venstre kanal. Så hvis du planlægger at bruge systemet lige så meget til at lytte til musik, kan det være et argument for at bruge de ekstra penge på Quad.

Lyder fladt uden bas

Selvom Sony har valgt at sende systemet på markedet uden subwoofer i kassen, er det indlysende, at du skal bruge en for at opnå tilstrækkelig fylde i LFE-kanalen. For selv om Quad-højttalerne i sig selv giver en god basgengivelse, når de placeres på eller nær væggen, er de afhængige af en subwoofer i de lavere oktaver for at få musikken og lydeffekterne til at give ordentlig genlyd.

I den henseende er det lidt ærgerligt, at Sony ikke har designet sin egen ”Quad”-subwoofer med samme æstetik og farve som højttalerne. Det bedste alternativ er den ret kraftige SA-SW5, som vi allerede har gode erfaringer med fra soundbar-systemerne.

Med den tændt får vi en stram og velkontrolleret dyb bas, som matcher de andre højttalere godt, men vi savner muligheden for at gå ind og finjustere og korrigere basgengivelsen. Bortset fra afstand/forsinkelse og niveau ser Quad-systemet ikke ud til at foretage nogen rumkorrektion i basfrekvenserne.

Quad with SW5 SW3 Large scaled
(Foto: Sony)

Konklusion

Bravia Theatre Quad er det nyeste top-of-the-range-surroundsystem fra Sony i 2024. Det fremstår først og fremmest som en opdateret og ”faceliftet” version af 2021-modellen HT-A9, hvilket betyder, at du kan forvente fuldt fordybende og realistisk surroundlyd på et niveau, der overgår de sædvanlige soundbar-pakker.

Sony har formået at bevare den samme fantastiske lydkvalitet fra sine forgængere i et lidt mere kompakt og stuevenligt format – men derudover har vi svært ved at retfærdiggøre den store prisforskel. Det bliver derfor et system for særligt kræsne og loyale Sony-kunder, som sikrer sig en ”pakkeløsning” inklusive en subwoofer!

Karakter
Sony Bravia Theatre Quad (HT-A9M2)
High End

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Milepæl for Buchardt

Tung high-end fra Dali i et pænere format

Ny leder i budgetklassen

En åbenbaring

Sonos Arc Ultra tager lyden til nye højder

Skræddersyet muskelbundt

Lyden af dansk storhed

Fugl Fønix

Soundbar, højttaler og møbel: Tre ting på én gang

Technics knock out

Blæser dine ører af!

Årets bedste soundbar fra Samsung?