Naturlige sorte perler er langt mere eftertragtede end hvide perler. Ægte sorte perler er langt sjældnere og meget eksklusive og findes kun ud for Tahitis kyst. De findes hos østersarten Pinctada margaritifera, og perlerne bliver sorte, hvis de udvikler sig tæt på den tahitianske østers’ sorte læber. De koster omkring ti gange så meget som hvide ferskvandsperler.
Den mindre udgave af Yamahas flagskibshøjttalere NS-3000 er lige så dybsorte som en tahitiansk perle og næsten lige så eksklusive. De koster langt mere, end de fleste forventer af kompakthøjttalere, og lægger sig i en prisklasse, hvor det er mere almindeligt at vælge store gulvhøjttalere.
Et par Klipsch Cornwall koster f.eks. mindre og kan let fylde en stor stue med overvældende dynamik. Eller man kan vælge et par Dynaudio Contour 60, hvis man vil have high-end-lyd i et par slankere højttalere.
Så hvorfor vælge små højttalere, der alligevel skal stå på standere? For mange er svaret, at de ønsker et mindre fodaftryk. Eller at de har begrænset plads til højttalere. Så giver det mening at se sig om efter et par kompakthøjttalere, der leverer mange af de samme kvaliteter som et par store gulvstående.
Og det er her, de blankpolerede sorte Yamaha-højttalere kommer ind i billedet.
Konkurrenterne
De er knap 40 cm høje, og den høje pris gør, at de stiller op i et felt med eksklusive højttalere som Sonus faber Electa Amator III, Dynaudio Confidence 20 og KEF Reference 1. Tre placeringsvenlige højttalere, der koster omtrent det samme – inklusive standere – men lyder meget forskelligt.
De italienske Sonus faber i valnød og marmor leverer en smuk varm og rig klang, der er let at holde af. De større fra Dynaudio giver mere dybde i bassen og er lidt mere opløst, mens KEF-højttalernes styrke er perfekt balance og et enestående præcist stereoperspektiv.
Yamaha-højttalerne ligner måske KEF-højttalerne mest, men teksturen i lydbilledet er mere poleret – mere silke end finmasket uld, for at tage en analogi. De leverer en herlig kombination af opløsning, dynamik og dybde, der tager dem helt til tops blandt de bedste kompakte højttalere, vi har hørt.
De mangler måske Confidence 20’s tryk og rækkevidde i bassen, men spiller mere åbent og artikuleret end Electa Amator III og giver f.eks. klaverklang mere tonalitet end KEF’erne. NS-3000 lyder næsten som et par af de større NS-5000, bare uden samme maksimale lydtryk og selvfølgelig med lidt mindre vægt i bassen.
Ægte sort pianolak
Ligesom NS-5000 laves kabinettet kun i sort, og flere lag sort lak påføres, indtil udførelsen er på niveau med et Yamaha-flygel.
Højttalernes lydmæssige slægtskab med de større NS-5000 skyldes, at de deler samme teknologi, bl.a. med det unikke membranmateriale zylon, der debuterede på NS-5000.
Det er et syntetisk materiale udviklet i Japan med større brudstyrke og elasticitet end f.eks. træfiber, der ofte bruges som membranmateriale. I de tekniske artikler fra Yamaha står der, at zylon er bedre end endda beryllium, når det gælder kombinationen af hårdhed, stivhed og vægt.
Den 16 cm store bas-enhed med zylon-membranen i en struktureret overflade er akustisk koblet til en bagudvendt basport med en specielt udformet munding, der skal reducere vindstøj fra porten. Diskant-enheden er den samme, som Yamaha bruger i NS-5000, og har en 30 mm overflade med en finvævet struktur for bedre stivhed.
Vibrationsanalyser
Bag diskanten er der et trompetlignende kammer, som fjerner behovet for dæmpemateriale bagved enheden og samtidig eliminerer resonanser og kompression bag membranen. Det skal give mere lineær frekvensrespons og bedre opløsning.
Et laservibroskop og FEM-analyser (Finite Element Method) er benyttet til at beregne, hvordan man effektivt kan dæmpe energien i kabinettet, som kan føre til uønskede resonanser.
Selv om kabinettet ikke er særlig stort, er der monteret forstærkninger og afstivninger på indersiden, der hvor målinger viser, at der er mest brug for det. En U-formet akustisk absorbent er således placeret midt i kabinettet for at fjerne stående bølger.
Delefilteret deler ved 2,8 kHz og er bl.a. bygget op med en Mundorf MCap Supreme EVO-kondensator og en kerneløs spole monteret på et dobbeltprintet bundkort.
Den samlede vægt pr. højttaler er lige over 13 kilo. Med de tilpassede standere øges vægten til 28 kilo.
Tilpassede standere
Gulvstanderne er specielt fremstillet til NS-3000. SPS-3000, som de hedder, er lavet af højintensitets MDF-plade og gummitræ, og højttalerne fastgøres til toppladen med to skruer fra undersiden. I den anden ende har standerne en resonansdæmpende sokkel med små pigge og en afrundet spids underneden for resonansdæmpende forbindelse til underlaget uden at beskadige parketgulvet.
Superb opløsning
Hvis man har hørt de større NS-5000, ved man, hvad man går ind til her. De mindre NS-3000 gør det samme som de store højttalere, bare i lidt mindre skala og med mindre vægt i bassen. Dybbas er f.eks. bedre defineret og mere dynamisk på 5000, mens 3000 runder bassen af ret brat lige under 40 Hz.
Alligevel lykkes det dem at levere overbevisende bas i mit rum på 30 kvadratmeter, og samtidig formåer de at spille højt og utrolig klart og forvrængningsfrit. Det svarer til vores erfaringer med NS-5000, som har en ekstremt finmasket opløsning.
Et par Electa Amator III gengiver vokaler med et tykkere strøg af varme, mens NS-3000 fokuserer mere på en krystalklar og neutral klang, næsten uden betoning eller ekstra varme. Det betyder ikke, at de er farveløse, for der er en pragtfuld dybde i klangen af Cecilia Bartolis mezzosopran og en gåsehudsfremkaldende dybde i Bryn Terfels baryton.
Dynamikken i Gary Peacocks kontrabasspil gengives med mægtig kontrol, og det er egentlig kun dybden i Jack DeJohnettes stortromme, der mangler lidt tryk i lydbilledet på Keith Jarretts trioindspilninger. Til sammenligning har Confidence 20 mere dybbas i mit rum, og trommer får mere vægt gennem dem, men til gengæld er den superlette basmembran i NS-3000 mere fokuseret.
Yamaha-højttalerne har samme superfokuserede opløsning som NS-5000 over hele frekvensområdet. Det er ganske enestående, selv for højttalere i en så høj prisklasse, og kun KEF Reference 1 matcher dem på stereoperspektiv.
Samtidig skaber de mere af den dybde i lydbilledet, som NS-5000 har, og den måde, højttalerne gengiver strygere, vokaler og klaverklang på, leder tankene hen på neutrale elektrostathøjttalere.
En ting, der er værd at være opmærksom på, er at højttalerne kan lyde lidt dæmpet og tilbagetrukket, første gang man spiller på dem. Et par ugers tilspilning vil gøre underværker for dynamikken og ikke mindst bassen, der åbner sig, sætter musikken fri af lænkerne og skaber en magi, der gør, at jeg slet ikke har lyst til at sende Yamaha-højttalerne tilbage.
Konklusion
Yamaha NS-3000 er lavet med samme enestående blik for kvalitet som NS-5000 og viser, at Yamaha ikke har glemt alt det, de kan med højttalere. Samtidig har de lært noget nyt og introduceret bedre materialer, bedre komponenter og mere effektiv dæmpning – og skabt en af de bedste kompakte højttalere, vi har hørt.
Desværre er Yamaha NS-3000 så dyre, at de vil blive et produkt for de få, der har råd til den eksklusivitet, som et par højttalere i denne prisklasse er. Men sådan er det med sorte perler: De er ikke for alle.
Læs videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder!
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer