Vi hører det til bevidstløshed: Et par high-end højttalere eller hovedtelefoner er designet til at give lytteren en så ren og upåvirket musikoplevelse som muligt, så det føles, som om musikerne står i rummet og spiller for dig, og kun dig.
Næsten alle producenter af hi-fi udstyr fremsætter denne påstand. Men alle produkter lyder forskelligt. Altså ikke spor neutrale. Faktisk har langt de fleste højttalere og hovedtelefoner til hi-fi brug en frekvensgang med en såkaldt v-form. Med andre ord er bas og diskant noget forstærket i forhold til mellemtonen. En slags sminkning af sandheden.
Studieudstyr skal lyde neutralt
Hvis du derimod er studietekniker, så er du afhængig af et neutralt værktøj, der viser dig præcis, hvad der er i blandingen. Ikke mindre, og bestemt ikke mere. Her skal du ikke bruge tricks til at få detaljer frem, som ikke burde være der; hvis du gør det, opstår der bare forvirring.
Der er dog også store forskelle på studieudstyr. Ofte er frekvensgangen mere lineær og neutral, men det betyder ikke, at produktet bevarer dynamikken lige godt over hele frekvensområdet, er fri for forvrængning, eller undgår at gå i kompression på de voldsomste transienter. Der er også forskel på, hvor dyb en bas, du får.
Studieprodukter, også til at lytte til musik
Topklassen af studieprodukter har en så tilstrækkelig kapacitet til detaljer, timing og opløsning, at de ikke kun er et værktøj for teknikere. De trækker også “almindelige” lyttere ind i en magisk musikverden, hvor du føler, at du befinder dig i lydstudiet sammen med musikeren. Og med en mellemtone, der får sangstemmer og instrumenternes lydstrukturer frem på en helt anden måde, end hvad de fleste andre hi-fi-produkter kan. Jeg har haft sådanne erfaringer med flere studieprodukter, senest med monitorerne Genelec 8361A. Og når man først har vænnet sig til denne måde at få musikken serveret på, så lyder det meste andet simpelthen forkert.
Audeze MM500 – af teknikere, til teknikere
I udviklingen af deres første dedikerede studiehovedtelefoner har amerikanske Audeze henvendt sig til Manny Marroquin fra Larrabee Studios i Los Angeles. Deraf bogstaverne MM i produktbetegnelsen. Han har produceret lyden for berømtheder som Beyonce, Lady Gaga, Rihanna, SIA, Eminem, Taylor Swift og Alicia Keys, og listen fortsætter næsten i det uendelige.
For Manny er “lydkvalitet i verdensklasse” afgørende. En pålidelig lyd, der afslører alt i et vellavet mix, i et par hørebøffer der også kan bruges på farten uden forstærker, når det er nødvendigt. Du skal kunne høre musikken i sin reneste form, præcis når du har brug for det, til enhver tid, på ethvert sted.
Komfort bliver dermed også en vigtig faktor. Hovedtelefonerne skal jo kunne bruges i meget lange tidsrum. Min egen erfaring fra studiet er, at man hurtigt kan sidde og lytte og arbejde meget længere, end sine afsatte otte timer minus frokostpause. Og så har du brug for åbne hovedtelefoner, som netop MM-500. De lukkede bliver for klamme med tiden, og åbne hovedtelefoner lyder normalt bedst.
Bemærk dog, at åbne hovedtelefoner ikke bør bruges af musikere under studieoptagelser, da mikrofonerne vil opfange krydstale fra høretelefonerne. Nej, denne model er beregnet til mixning.
Grammy-pris fra hotelværelset
Manny Marroquin hævder selv, at den åbne MM-500 leverer på alle punkter. I den grad, at han kunne færdigmixe det, der ville blive et Grammy-vindende album, fra sit hotelværelse på Bahamas.
– Vi var til et bryllup på Bahamas. Jeg var ved at færdiggøre DJ Khaleds album Father of Asahd. Albummet var allerede mixet, men så lavede vi nogle store ændringer i sidste øjeblik. Blandt andet ved at tilføje rapperen Nipsey Hussle til en sang. Jeg var nødt til at afslutte mixet på mit hotelværelse på Bahamas med et par hovedtelefoner. Jeg ville normalt ikke have haft selvtilliden til at gøre det. Men MM-500 leverer.
Planmagneter
Audeze sværger til planmagnetiske hovedtelefoner, og MM-500 er ingen undtagelse. Strukturen minder meget om flagskibet LCD-5, med store 90 millimeter drivere. Men finishen er lidt mere rå, med gunmetal-grå detaljer, hvor LCD-5’eren bruger blankt lakeret træ. Ørekoppernes puder er også tykkere på MM-500, som også er noget tungere. Men slægtskabet er umiskendeligt.
Planmagneter bruger en tynd folie ophængt mellem to magneter, hvor folien vibrerer med det elektriske signal, og producerer lyd. De er hurtigere og lettere end dynamiske drivere, men da de har en meget kortere membranvandring, skal de have et tilsvarende større membranareal for at producere basenergi. Derfor er planmagnetiske hovedtelefoner ofte meget større end tilsvarende dynamiske hovedtelefoner.
Kompakte, men tunge
Imidlertid er MM-500 mere kompakte end mange andre, som f.eks. HiFiMAN Arya. Det skyldes, at membranen strækker sig helt ud til kanten af ørekopperne. Den ydre omkreds er faktisk den samme som på LCD-5, men med tykkere foring, for at få dem til at sidde blødere omkring ørerne, ser de stadig noget større ud.
Når Audeze taler om komfort, er vægten tydeligvis ikke det, de bekymrer sig mest om. Det er ikke ualmindeligt, at et par af deres hovedtelefoner vejer over et halvt kilo, og nogle kan nå op til 700 gram. MM-500 vejer 495 gram, hvilket må siges at være betydeligt. Men Audeze har også en evne til at fordele denne vægt så jævnt på hovedet, at man ikke mærker det så meget, som man skulle tro.
God komfort
MM-500 har bløde puder på ørekopperne, men de sidder godt fast på hovedet. Pandebåndet sikrer, at vægten fordeles jævnt mellem toppen og siderne af hovedet. Hvis jeg skulle brokke mig over noget, skulle det være, at de måske sidder lige stramt nok, men jeg er stadig ikke generet. Heller ikke efter et par timers musik i øret. Med eller uden briller gør ingen forskel, fordi ørepuderne er så tykke.
Tilstrækkelig høj følsomhed
Audeze understreger vigtigheden af, at hovedtelefonerne kan sættes direkte i hovedtelefonudgangen på det udstyr, du nu har ved hånden. Og MM-500 fungerer perfekt lige fra output-stikket på min MacBook Pro, og faktisk også fra iPhone med Apples hovedtelefonadapter. I denne prisklasse skal disse ses som nødløsninger, for selvom det er højt nok, bliver lydindtrykket ikke lige så kontrolleret og dynamisk som med en ordentlig forstærker. Men det er stadig en vigtig detalje, at det virker, for det betyder, at du faktisk kan arbejde på farten, selvom alt, hvad du har ved hånden, er en bærbar computer uden eksternt lydkort. Husk blot at medbringe et overgangsstik, der får det store 6,3 mm jackstik til at passe ind i en lille udgang.
Når det kommer til følsomhed er MM-500 lettere at drive end sin storebror LCD-5, mens der er lidt afstand endnu til den mere overkommelige LCD-X, og også Sennheiser HD 800 S, der trods en høj impedans på 300 ohm, og på papiret kun moderat højere følsomhed end MM-500 (102 dB), er i stand til at spille markant højere med samme forstærkerkraft. HiFiMAN Arya får også mere ud af mindre strøm end MM-500. Men MM-500 er som sagt tilstrækkelig følsomme.
Lyden af Audeze MM-500
Jeg har testet hovedtelefonerne både med almindelige musik, men også med min egen musik, som jeg selv har mixet. De anvendte forstærkere har været Auralic Taurus, Burson Soloist 3X GT (test kommer) og Sennheiser HDV 820.
At lytte til musik gennem MM-500 er som at fjerne et slør fra musikken. Alt fremstår superklart, og fokus i mellemtonen er i en højere klasse end næsten alt andet, jeg har hørt. Sammenligner jeg med HiFiMAN Arya, så har sidstnævnte en tyndere mellemtone, som gør stemmerne slankere, og klangen fra guitarkroppen er ikke så nærværende. Arya har meget luft i toppen og en dejlig bas, men den mangler fyldighed i mellemtonen.
MM-500 har også markant mere attack i rytmerne. Men hvor LCD-X også har dette, er den grovere i overtonerne, og kan fremstå lidt hård i mellemtonen. Det gør MM-500 ikke.
Lola Marshs stemme på Chasing Storms har næppe nogensinde været så klar, som den er her. Jo, måske med LCD-5, men MM-500 har faktisk mere energi i basrområdet, og selvom LCD-5 har flere mikrodetaljer i overtonerne, har MM-500 nogle fordele, som nok vil få nogle til at vælge den over den førnævnte. Ikke mindst koster den under det halve!
Billie Eilishs guitar på balladen The 3th lyder særdeles realistisk, og klaveret under hænderne på Iyad Sughayer i duet med violinisten Esther Abrami på deres dejlige fortolkning af Svanesøen lyder så stort, kraftfuldt og tæt på virkeligheden, at jeg ønsker at stykket aldrig ender. Violinerne har også en skøn varme, og her er der også en meget større plads, end jeg er vant til fra planmagneter. Vi begynder måske at nærme os lydbilledet fra Sennheiser HD 800 S i størrelsen, samtidig med at MM-500 har en større glød over lydbilledet, mens HD 800 S er mere klinisk i lyden.
Egen musik
Jeg har selv arbejdet med både mixning og mastering, og når jeg går tilbage og lytter til tidligere optagelser, jeg har været med til, så præsenterer MM-500 musikken nøjagtig, som den skal lyde. Lige som vi mixede den i studiet. Omend, for at få kontrol over en lidt for hårdtslående bastromme, vi lavede i nogle mix, kræver det dog mere end en Macbook Pro og dens hovedtelefonudgang. Med Burson Conductor 3X GT er kontrollen virkelig stærk, og selv om vi måske havde det sjovere i studiet med Genelec 8260A skruet op til 11, så lyder hovedtelefonerne ægte og ærlige. Og de leverer varen både ved lavt og højt lydniveau.
Konklusion
Audeze MM-500 er producentens første rendyrkede studiehovedtelefoner. Men hvis du troede, at det betød, at man ikke bør bruge dem til bare at nyde god musik, så må du tro om igen. At de lyder neutralt, betyder ikke, at de lyder kedeligt. Tværtimod.
Mellemtonen er det, man lægger mærke til først; den er nemlig stor og nærværende, med eksemplarisk dynamik. Stemmer og instrumenter står virkelig frem. Men det, der imponerer allermest, er helheden. Den neutrale klang, med en dynamik og glød, som flere hi-fi-producenter burde efterstræbe. Her får du sandheden råt for usødet. Bagsiden er selvfølgelig, at ikke alle optagelser lyder godt i udgangspunktet, og da hovedtelefonerne er lavet til at afsløre hver eneste detalje, vil det også kunne høres. Men gode optagelser giver så meget mere, når man får det fulde lydbillede frem.
Hovedtelefonerne er behagelige nok til at sidde med i timevis, og de er så nemme at drive, at de også kan bruges med relativt billigt udstyr – som en nødløsning. For som med alt andet af kvalitet, er det med en ordentlig forstærker og en god DAC, at disse hovedtelefoner virkelig blomstrer.
Skal opleves!
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer