Hvis du ikke har hørt rigtig high-end-lyd før, vil jeg næsten sige, at du er heldig. For hvis du har hørt et stereoanlæg til 100.000 kroner eller mere, er det lidt trist at vende tilbage til soundbaren hjemme i stuen. Så er det måske bedre, at man ikke ved, hvad man går glip af.
Men hvad nu hvis jeg siger, at du kan få den samme drømmelyd og kun behøver at punge ud med godt en tiendedel af prisen? Så begynder det at blive interessant. Det eneste, du må give afkald på, er at dele lyden med andre. Til gengæld kan du høre musik med denne gode lyd næsten overalt. Det er nemlig hovedtelefoner, jeg taler om.
Hvis du spørger mig, hvad mine favorit-hovedtelefoner er, så er jeg fristet til at sige Audio-Technica ADX5000. Måske de bedste åbne hovedtelefoner, jeg har hørt til under 25.000 kroner, og på mange måder slår de de berømte Sennheiser HD 800 S. Lyden er usædvanlig velafbalanceret, og ørekopperne sidder som en drøm på ørerne.
Men at hovedtelefonerne er åbne, gør at de er låst til hjemmet eller kontoret. Man tager ikke rigtig åbne hovedtelefoner med sig ud i verden.
Lukkede er mere transportable
Til det har du brug for lukkede hovedtelefoner. Den bedste lyd, jeg har hørt fra sådan nogle, er også signeret Audio-Technica. De hedder L5000 og jorder alt andet lydmæssigt. Problemet er bare, at de ikke passer til mit hoved. Ørekopperne kan ikke justeres vertikalt, da der mangler et vigtigt hængsel. Dermed egner de sig kun til nogle få, udvalgte hovedformer. Og så er der prisen: Her taler vi vanvittige 25.000 kroner!
Titanium
Nu er den japanske producent så på banen med et par lukkede hovedtelefoner til under det halve af L5000’s pris: AP2000Ti. Det er stadig ægte high-end, vi taler om, med ørekopper i ren titanium for at holde vægten nede. 300 gram er ren letvægt i denne pris- og kvalitetsklasse.
Titanium-ørekopperne er nydeligt blanke med et hint af gråt. Men vær opmærksom på, at de også er meget udsat for fedtpletter og fingeraftryk. Hvis du går op i udseende, kan det være en fordel at have en tør mikrofiberklud i nærheden.
Ørepuderne er tykke i blødt læder for at give den bedst mulige komfort over tid. Tingene er mere gennemtænkt, idet ørekopperne er udstyret med det hængsel, der mangler på L5000. De passer så at sige til alle hovedformer. Også undertegnedes. Og lad mig lige tilføje: Wow, sikke en behagelig pasform!
Hver driver har en diameter på 53 mm, og ligesom på de meget dyrere L5000 er membranerne belagt med et lag kunstig diamant for at opnå optimal stivhed. Det gør dem også bedre i stand til at gengive høje frekvenser, i dette tilfælde op til 40 kHz. Og det gør dem bedre egnet til at gengive højopløst musik, så de høje frekvenser ikke giver uønsket forvrængning i det hørbare område.
Desuden bliver vi lovet effektiv luftgennemstrømning takket være optimal placering af driverne i huset. Det er for at gengive mellemtone og diskant med en mere gennemsigtig karakter – ikke ulig den, vi kender fra åbne hovedtelefoner.
Til bærbar brug?
High-end hovedtelefoner kræver næsten altid en dedikeret hovedtelefonforstærker for at lyde optimalt. Men Audio-Technica har tydeligvis også tænkt på dem, der vil bruge dem på farten, for impedansen er på behagelige 44 ohm, mens følsomheden er 100 dB (1 mW). Det burde gøre dem til en relativt nem belastning for selv en middelmådig mobiltelefon.
Derfor medfølger der både et langt (3 m) og et kort (1,2 m) kabel med 3,5 mm stik, og desuden et balanceret kort kabel med 4,4 mm stik (Pentaconn).
Sidstnævnte havde jeg dog gerne set med 4-pin XLR-stik i stedet. For det første er antallet af bærbare afspillere, der anvender 4,4 mm balanceret udgang, begrænset. For det andet synes jeg ikke, det er så vigtigt med et balanceret kabel, når man farer omkring med sine daglige gøremål.
Forskellen mellem balanceret og ubalanceret kabling bliver tydeligere, når man sidder stille i rolige omgivelser. Og så vil jeg i ti ud af ti tilfælde hellere have en ordentlig stationær hovedtelefonforstærker. Næsten ingen af disse har 4,4 mm balanceret udgang, men rigtig mange har 4-pin XLR. Heldigvis har jeg Sennheiser HDV 820, som har begge dele, inde til test. Mere om det senere.
Lyden af en mavepuster
Når jeg skal beskrive lyden fra AP2000Ti, er det fristende at ty til bokseverdenen. I stedet for en sværvægter kan du forestille dig en letbenet, lynhurtig mellemvægter, der danser kontrolleret og fjerlet rundt i ringen – før han leverer en solid mavepuster til modstanderen. For så at trække sig lige så hurtigt tilbage, som han angreb. Hovedtelefonerne følger nemlig rytmerne legende let og leverer hvert eneste slags præcist – og knaldhårdt!
Sammen med min egen Auralic Taurus hovedtelefonforstærker koblet til Hegels HD25 DAC er Eminems nye nummer “Godzilla” en fryd at lytte til. Hovedtelefonerne er ekstremt artikulerede i hele frekvensområdet med en lynhurtig og hårdtslående stortromme. Den slår benhårdt og trækker slaget lige så hurtigt, som den leverede det. Synth-bassen er kontant som få og har desuden en så god overtonestruktur, at jeg får følelsen af at være til stede i optagestudiet.
Eminems ordstrøm ræser af sted på dette nummer. Det kunne have været svært at følge med, men AP2000i har så skarpt fokus, at det er legende let. Der er ingen farvede pukler her, bassen skygger aldrig for mellemtonen, og alle frekvensområder gengives intakt. Og snerten i bækkenerne er komplet. Det her er vanedannende!
Akt 1 af operaen Lakmé, med Sabine Devieilhe i titelrollen, lyder absolut nydeligt. Lyden er lige så stram som en Campania-vin, mens sødmen i Sabines stemme er intakt. Det er som et vindue ind til musikken. Et sandhedsserum.
Et sandhedsserum, hvor det sjove bevares. Visse superærlige hovedtelefoner fjerner samtidig lidt af engagementet i musikken, men her er morskabsfaktoren også til stede.
Hør bare party-nummeret “Comme des Garçons (Like the Boys)” med japansk-engelske Rina Sawayama (deraf også referencen til et japansk modemærke i sangtitlen). Rytmerne sprudler, bassen er sej og saftig, og Rinas stemme står klart i centrum. Hovedtelefonerne slår gnister hele vejen.
Neutral lyd
AP2000Ti’s klangkarakter er bestemt ikke varm, men heller ikke kold. I stedet er den neutral, til den analytiske side. Det kammer aldrig over i det kedelige, men vær lidt obs, når du skal vælge forstærker. Den lidt fyldige Auralic Taurus er et drømmematch. Men den har ikke 4,4 mm udgang, så for at teste hovedtelefonerne balanceret skifter jeg til Sennheiser HDV 820.
HDV 820 er mindst lige så analytisk som AP2000Ti og er egentlig ikke mit drømmevalg til netop disse hovedtelefoner. Men den understreger forskellene mellem balanceret og ubalanceret kabel. Selv om det egentlig ikke er balanceret; den eneste forskel er, at venstre og højre driver får separat jord. Det eliminerer muligheden for interferens mellem de to kanaler og giver i teorien et endnu bredere stereoperspektiv.
Også i praksis. For der er en mærkbar – omend lille – forskel mellem det ubalancerede og det balancerede kabel. Bækkener breder sig endnu mere ud til siderne; der bliver simpelthen mere plads mellem instrumenterne. Men igen: Jeg foretrækker Auralic Taurus til disse hovedtelefoner.
Med mobilen
Jeg nævnte bærbar brug. Og det skal siges, at AP2000Ti fungerer bedre med min iPhone 11 Pro Max samt hovedtelefonadapter end f.eks. Sony MDR-Z7M2. Som bliver træge og mudrede i bassen i sammenligning. AP2000Ti lyder langt mere kontrolleret og kan også spille lidt højere.
Ulempen er en mere grovkornet diskant, men ikke kritisk, og at lyden generelt er fladere hele vejen end med en ordentlig forstærker. Igen er det ikke kritisk, men det lyder altid bedre med en god forstærker. Plus at jeg næsten altid har mobilen på fuld styrke, fordi hovedtelefonerne kun lige er letdrevne nok, hvis man vil høre det lidt højt.
Stereoperspektiv?
Når vi taler om hovedtelefoner og stereoperspektiv, så er det ikke muligt at få det dybe, næsten tredimensionelle lydbillede, som man får fra højttalere, der spiller i et større rum. Det går ikke, når musikken skal pumpes direkte ind i hovedet på lytteren.
Alligevel er der stor forskel på lukkede og åbne hovedtelefoner i den henseende. Med åbne hovedtelefoner lækker der noget støj mellem højre og venstre ørekop, hvor lækagen er lidt forsinket i forhold til det direkte signal. Det er anderledes end elektrisk interferens (med ubalanceret kabel), hvor signalet kommer samtidig og bare indsnævrer stereobredden.
Lidt forsinket akustisk interferens er derimod med til at give følelsen af et større, mere åbent lydlandskab. Da det ikke sker med lukkede hovedtelefoner, bliver stereoperspektivet mere en lige linje mellem venstre og højre øre. Men fordi AP2000Ti har så luftige overtoner, oplever man alligevel en lille boble af lyd. Bare ikke i samme grad som med et par Sennheiser HD800S – eller Audio-Technica ADX5000, for den sags skyld.
Konkurrenter
11.000 kroner er meget for et par hovedtelefoner, ingen tvivl om det, og det er ikke sådan, at jeg mener, de konkurrerer med åbne hovedtelefoner i samme prisklasse. Hvis du kan leve med de begrænsninger i brugen, som åbne hovedtelefoner giver, så er både Sennheiser HD 800 S (12.000 kroner) og Focal Clear (13.000 kroner) endnu bedre. Men hvis det er lukkede, du vil have, og du også vil kunne bruge dem med mobilen, når du er på farten, så er der straks mindre konkurrence.
De halvåbnede Klipsch HP-3 (11.000 kroner) kan godt glemme denne detaljeringsgrad. Sony MDR-Z1R (17.000 kroner) har meget sejere bas end AP2000Ti, men lyder også mere farvet og er ikke i nærheden, når vi taler overtoner.
Beyerdynamic T5p G2 (9.000 kroner) har varmere bas og mellemtone, og hvis du elsker Beyerdynamics lydstruktur, vil du måske synes, at AP2000Ti er for analytiske. Men impulsresponsen, hurtigheden og ikke mindst gennemsigtigheden er i en anden liga. Audio-Technica er også bedre egnet, hvis du har brug for et par lukkede hovedtelefoner til studiebrug.
Konklusion
Audio-Technica ATH-AP2000Ti er nogle af de fedeste lukkede hovedtelefoner i deres klasse. De begynder for alvor at kunne konkurrere med virkelig gode åbne modeller, og det er i sig selv en præstation.
Jeg har hørt få lukkede modeller, der kan slå ATH-AP2000Ti, når vi taler hurtighed, opløsning og gennemsigtighed. De er super-ærlige, uden at det bliver kedeligt, og de fungerer godt sammen med mobile afspillere – også en iPhone – uden forstærker imellem. Alle de lukkede hovedtelefoner, jeg kan komme på, der slår dem, koster mere.
Jeg har prøvet at finde noget at trække ned for, men alt, hvad jeg kan komme på, er smag og behag. Det kan derfor meget vel være de bedste hovedtelefoner i deres prisklasse. Både hvad angår lydkvalitet, brugervenlighed og komfort.
Hvis du gerne vil tæmme mellemtonen lidt, kan du med fordel bruge en forstærker, der er lidt varm i klangen.
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer