Signaturversioner indebærer ofte bare kosmetiske ændringer til en højere pris. Men på det seneste har flere og flere hovedtelefonproducenter slået sig sammen med kendte artister for at lave hovedtelefoner med et personligt præg, gerne baseret på artistens visuelle og lydmæssige smag. Udfaldet er ikke altid lige vellykket, og produkterne bliver mere interessante for fans end for dem, der søger bedst mulig lyd for pengene.
RZA er bedst kendt som manden bag Gravediggaz og Wu-Tang Clan, mens WeSC er et svensk tøjmærke, der har sponsoreret mange artister med tøj, deriblandt ikke ukendte Timbuktu. De har også haft hovedtelefoner som en del af deres accessories til klæderne, gerne i friske farver og til en overkommelig pris.
Så er det ikke så mærkeligt, at man bliver en smule skeptisk, når WeSC slår sig sammen med RZA og laver dyre hovedtelefoner med aktiv støjdæmpning, som skal konkurrere med det bedste fra Sony, AKG, Sennheiser og Bose. Men bortset fra et par betimelige indvendinger er det forbløffende, hvor gode hovedtelefonerne er blevet.
Ydelse
De relativt kompakte ørestykker bruger 40 mm membraner, og små mikrofoner på ydersiden opfanger støj, som sendes ind i klokkerne i modfase. Således dæmpes støj udefra med op til 18 dB, hvilket er så tilpas meget, at man får en markant mere stille atmosfære inde i ørestykkerne, når støjdæmpningen er aktiveret. Hvilket ikke er så nemt. Designerne har valgt en løsning med en drejelig ring i yderkanten af det ene ørestykke. En dårlig løsning, som gør det vanskeligt at slå støjdæmpningen til og fra.
Praktisk nok fungerer hovedtelefonerne også, når støjdæmpningen er slået fra. Og som ventet lyder de forskelligt med og uden dæmpning.
Uden støjdæmpningen aktiveret lyder mellemtonen lidt indelukket, bassen er mere tam, og der er markant dæmpet diskant i lydbilledet. Med støjdæmpningen aktiveret bliver balancen i lydbilledet meget bedre. Bassen strammes op, er godt defineret og vældig potent. Da er hovedtelefonerne også aktive, dvs. membranerne drives aktivt af en lillebitte forstærker.
Det føles godt. Men det har også sine ulemper. Diskanten får et lidt hårdt bid, og cymbaler kan blive lidt for fremtrædende i lydbilledet. Ellers er balancen i lydbilledet god. Bastrommer kan blive lidt for dominerende på enkelte indspilninger. Hvis man oplever det som en ulempe, bør man finde en anden EQ-indstilling på mobilen eller iPod’en. Vokaler er fint defineret, mellemtonen er i det store og hele åben, godt fokuseret og gennemsigtig. Lydkvaliteten er absolut et hak op, sammenliget med Bose QuietComfort 15, som oven i købet er en smule dyrere. Støjdæmpningen er dog ikke lige så effektiv som på QC15, der stadig er blandt de bedste i den disciplin.
Konklusion
Er det hovedtelefoner med støjdæmpning, man har brug for, så er premium-modellen fra WeSC, Chambers by RZA, et godt valg. De spiller knaldgodt på al slags musik, har effektiv støjdæmpning og skæmmes kun af lidt begrænset bærekomfort med alt for stiv polstring på bøjlen og en håbløs tænd/sluk-knap til støjdæmpningen.
Læs videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder!
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer