TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

: Jays Q-Jays

Opfylder tre ønsker på én gang

De sidder godt i ørerne, spiller fremragende og er lavet til at holde.

Af / 10/12/2015 - 06:00
Jays Q-Jays

Lyd & Billede mener

  • Små, komfortable hørepropper med usædvanligt fyldig lyd.
  • Lidt indelukket diskant.

Mange forbrugere kan ikke lide in-ear høretelefoner. Selv med små silikonepropper er der mange, som ikke kan lide følelsen af at have noget inde i øret, så i stedet vælger de hovedtelefoner. Som har den indlysende ulempe, at de er meget større. Et par små hørepropper kan altid rulles pænt sammen og lægges i jakkelommen. Det er ikke helt så nemt med store hovedtelefoner.

Men selv med silikonepropper, der passer i øret og ikke er så ukomfortable, risikerer man, at de ikke sidder godt nok. Så kan de ikke alene falde ud – hvis de ikke kommer dybt nok ind i øret, mister man også balancen i lyden. Bassen bliver tynd, og lyden tynd og skinger.

Mange af hørepropperne derude er så store og tunge, at de er svære at holde på plads, og så bliver lyden aldrig optimal. Der findes dog undtagelser. F.eks. Klipsch Image X11i, som er så små, at de nærmest forsvinder ind i øret, så kun ledningen stikker ud.

Nu er der så et par små hørepropper mere, omend de koster næsten det dobbelte af Klipsch. Jays Q-Jays er præcis så små, at de sidder godt i øret uden at falde ud – med de rigtige silikonepropper, vel at mærke – og har to armaturer (elementer), der skaber lyden.

De er lavet i PVD-belagt stål og leveres med et kabel, der skrues ind i ørepropperne, så de ikke falder ud, samt fem par aftagelige silikonepropper og et sæt formbare skumpropper. Som ekstraudstyr fås ledninger med kontrol/mikrofon til iPhone, Windows- eller Android-mobiler.

Annonce

Armaturerne – eller elementerne, om man vil – er henholdsvis en fuldtone og en subwoofer. De spiller i hver sit kammer, som munder ud i et akustisk filter, der filtrerer de hårdeste toner og sibilanter væk.

 

Lydkvalitet

Byggekvaliteten er upåklagelig, og jeg har ikke set så små hørepropper af så høj kvalitet før; som regel koster sådan en finish meget mere. Men som altid er det selvfølgelig lyden, der er vigtigst: Har de to armaturer, som Jays har stoppet i de bittesmå hørepropper, det der skal til for at forsvare den høje pris?

Med de formbare skumpropper og Q-Jays godt placeret i øret er lydbilledet stort og behageligt. “Hollow Is Your Promise” med Saybia lyder stort, og bassen er stram og kontrolleret, men der er ikke så mange klangfarver i lydbilledet.

I midten kan man se de sølvfarvede elementer med separat subwoofer.
I midten kan man se de sølvfarvede elementer med separat subwoofer.

Det bliver faktisk bedre med silikonepropper, for mens skumpropperne danner en tragt foran, når de presses sammen og placeres i øret, er afstanden til elementerne meget kortere med silikonepropperne, som har en kortere åbning. Så kommer der flere detaljer og nuancer frem.

Daniel Nordgrens “Why May I Not Go Out and Climb the Trees?” får også mere tyngde i lydbilledet. Det lyder stadig, som om han sidder bag en væg og spiller, men sådan er optagelsen.

Ane Bruns “Signing Off” lyder intimt og nuanceret, og der er masser af forskellige klangfarver i sangen. De kommer godt frem, uden at hørepropperne lyder særlig analytiske af den grund. Klangbalancen er temmelig mørkt, men uden at være indelukket.

Med en hovedtelefonforstærker sluttet til min iPhones Lightning-stik vokser lydbilledet mange trin, og lyden får et langt bedre fundament med et forbløffende velvoksent bastryk – uden at det bliver påtrængende. Den varme klangbalance er der stadig, og der er ingen antydning af skarpe toner. Ikke engang når man skruer op for “Electric Man” med Rival Sons.

 

Konklusion

Det er sjældent, man oplever hørepropper, der lyder så stort og fyldigt som svenske Jays Q-Jays. De, der foretrækker hi-fi-agtig analytisk lyd, bør nok lede andetsteds, for de er ikke perfekte – lidt mere luft og gennemsigtighed savnes – men ellers er Q-Jays noget af det mest vellydende og komfortable, du kan putte i ørerne. Uanset hvilken slags musik du hører.

Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

70%

Black Week Tilbud

70% På LB+ Total i 12 måneder!

LB+ Total måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

39,- / mnd
130,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

AirPods har aldrig været bedre

Google kan godt lave hi-fi

De smarteste hørepropper fra JBL

Vi har testet de vildeste hovedtelefoner fra B&O

Her får du meget for pengene

Åbne er bare bedre – men også dyrere

Lukket design møder åben lyd

Dåseåbneren

Skarpt skyts i premiumklassen

Seks førsteklasses hovedtelefoner: Hvem snupper tronen?

ANC-hovedtelefoner med et ekstra trick

Ungdommelige hovedtelefoner gør rent bord