Der er ingen mangel på “professionelle DJ-hovedtelefoner” med den ene eller den anden stjerne-DJ’s navn klistret på. Den fest vil amerikanske Skullcandy også deltage i. Hovedtelefonerne er opkaldt efter Mix Master Mike fra Beastie Boys, og samarbejdet om udviklingen tog angiveligt halvandet år, før resultatet endelig sad lige i skabet.
Store forhold
I DJ-hovedtelefonernes særlige parallelunivers er større ensbetydende med bedre. Det gælder især emballagen. Skullcandy Mix Master leveres i en stor, imponerende æske, hvor firmaets kranielogo åbner sig som en dobbeltdør. Blot for at afsløre en meget mindre bæretaske, der kun fylder en tredjedel af æsken. Og inde i tasken finder man et endnu mindre sæt hovedtelefoner.
Retfærdigvis er Mix Master stadig forholdsvis store med lækre, bløde kunstlæder-ørepuder og en bred, godt polstret hovedbøjle. Men de kunne med lethed have været solgt i en halvt så stor emballage.
Professionelle funktioner
Hovedtelefonerne er udstyret med funktioner, som skal gøre det lettere at bruge dem på scenen. En mute-knap på højre ørekop afbryder signalet, så man lynhurtigt kan tjekke, hvordan lyden er i salen, og ørekopperne kan hver især drejes væk fra øret, så man kan lytte videre med det ene øre, mens man lytter til publikums bifald eller andre optrædende. Når man drejer ørekoppen væk, sammenkobles signalet samtidig til mono, så man stadig kan følge med i det hele.
Endelig er der to medfølgende kabler: Et til brug med mobiltelefon udstyret med kontrol/mikrofon på kablet samt et kraftigt, spiralsnoet kabel med gevind, så kablet kan gøres urokkeligt fast i henholdsvis hovedtelefoner og 6,3 mm jack-adapter.
Redskab for remixere
Mange af de såkaldte DJ-hovedtelefoner er kun anvendelige til hjemmebrug. Konsumhovedtelefonerne har en bastung “klublyd” med stærkt dæmpet mellemtone, der minder om lyden på dansegulvet. Skal man selv skrue et hit sammen, er der brug for et neutralt redskab, hvor man kan høre alle detaljer i musikken lige godt.
Mix Master har skub på i bunden, men der er ikke det altdominerende bulder, som man finder visse steder. Mellemtonen er dejligt afbalanceret og fri for farvning. Det bedste er dog diskanten, som virker fri og let, og næsten får mig til at dreje hovedet for at se, hvad der sker bag mig, når der høres lyde fra omgivelserne på optagelsen.
Mix Master er med andre ord glimrende til remixere og DJ’s uden dog at være så nådesløst afslørende som mere kostbare studiehovedtelefoner. Hvad der trækker lidt ned, er at der kommer meget støj fra selve den mekaniske konstruktion. Støj fra kablet og knirken og knagen fra hovedbøjlen og de vridbare ørekopper ødelægger noget af følelsen af at stå med et professionelt produkt mellem hænderne.
Konklusion
Skullcandy Mix Master er lydmæssigt et rigtig godt og neutralt lydende arbejdsværktøj til en pris, der ikke kun er forbeholdt stjerne-DJ’s. Muligheden for at flippe den ene ørekop omkring og lytte videre med ét øre er andet og mere end en gimmick, hvis man beskæftiger sig professionelt med musik. Den mekaniske konstruktion burde dog dæmpes.
Læs videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder!
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer