Danske Steelseries har en høj stjerne hos spilfolket for deres tilbehør i form af blandt andet mus, tastaturer og ikke mindst hovedtelefoner – som den Siberia 840, vi testede i januarnummeret.
Men det er en dyr fornøjelse at sætte topmodellen på hovedet. Steelseries har nu lanceret en ny serie af hovedtelefoner, der angiveligt skulle kunne måle sig kvalitetsmæssigt med deres egne topmodeller, men til en langt lavere pris. Det er opnået gennem et lettere materialevalg og ved at skære i antallet af features og funktioner.
Arctis 5 er seriens midterste model, der kan købes for under en tredjedel af prisen på Siberia 840. Der findes også en mindre model, Arctis 3, hvor man blandt andet må give afkald på lyseffekter og eget lydkort. Eller man kan gå skridtet opad til Arctis 7, og få samme funktioner som i 5’eren, sammen med trådløs forbindelse.
Steelseries Arctis 5 er en forholdsvis let hovedtelefon i et design, som Steelseries selv betegner som ”voksent”. Voksent eller ej (statistisk set er gennemsnitsspilleren i midten af 30’erne), så er udseendet i hvert fald mere stilrent end gaming-hovedsæt normalt. Den brede plastichovedbøjle går nærmest i et med de flade, ovale ørekopper, og den vigtige mikrofon kan skydes ind venstre ørekop, når den ikke bruges. I den tilstand kan Arctis 5 snildt gå for at være en ”civil” DJ-hovedtelefon. I hvert fald hvis bruger den analoge lydindgang, hvor RGB-belysningen, der omkranser ørekopperne, ikke fungerer. Hvor hovedbåndet i de fleste hovedtelefoner er fast, og bøjlen kan justeres, er det omvendt her: Bøjlen er fastmonteret, og hovedbåndet er elastisk. Ligesom elastikremmen på et sæt skibriller. Remmen ligner også noget, der ville passe naturligt på en slalom-piste.
Accessory-program
Hvis udseendet i rent hvid eller kulsort bliver for ferskt, har Steelseries et helt ”accessory-program” til at tilføje en personlig stil. Man kan købe hovedbånd i en række farver og mønstre, og ørepuderne kan udskiftes. De medfølgende er i åndbart ”joggingstof”, men man kan købe ørepuder i velour eller skind.
Det vigtigste i en hovedtelefon er naturligvis elektronikken, i dette tilfælde driverne (højttalerenhederne), der ifølge Steelseries er de samme som bruges i den meget dyrere Siberia 840. Og det kan være med til at forklare den særdeles vellykkedes lyd i Arctis 5.
Man kan bruge Arctis 5 med alle spilplatforme (pc, Mac, PlayStation, Xbox, mobil og VR), men kun på pc får man glæde af alle funktionerne. Spiller man via mobil, Xbox eller fra et VR-system må man nøjes med tokanalers analoglyd via 3,5 mm hovedtelefonstikket.
Tilsluttet en pc sker forbindelsen via USB og det medfølgende adapterkabel, der også er forsynet med en drejeknap til at mikse mellem spillyd og chatsamtale med dine holdmedlemmer. Det er en enklere udgave af miksningen, som man finder på det dyrere, trådløse Siberia 840-hovedsæt, hvor også lyd fra en optisk digitalkilde (spilkonsol) kan mikses ind, og hvor blandingsforholdet kan gøres frekvensafhængigt. Enkel eller ej, så er miksningsmuligheden stadig mere avanceret, end hvad man ser på andre gaming-hovedsæt, og det gør det nemt at følge med i både snak og spil uden at skulle rode med besværlige indstillinger i flere programmer på samme tid.
Fornem surround
Som andre gaming-hovedsæt kan Arctis 5 tilpasses til spillene ved hjælp af den medfølgende software. Hos Steelseries hedder den Engine 3. Programmet er det samme for alle firmaets hovedsæt, men funktioner varierer fra model til model. I dette tilfælde kan man tilpasse frekvensgangen med en fembånds-equalizer, justere kompressionen af lyden, programmere det farvede lys og – ikke mindst – vælge surroundlyd.
Selv om der står 7.1-kanalers surround på pakken, er der ikke tale om ægte, fysisk syvkanallyd plus subwoofer, men om virtuel surround, hvor lyden ved hjælp af digitalt trylleri med fase og forsinkelse panoreres hele vejen rundt om lytteren. Det er selvfølgelig brugbart, når du ser film på computeren, men i lige så høj grad til spil. Når det fungerer, gør surroundlyden det muligt at høre, når fjender nærmer sig i landskabet – og fra hvilken retning. Der er imidlertid stor forskel på kvaliteten af 7.1-illusionen i forskellige gaming-hovedsæt. Og her er det vores erfaring, at DTS Headphones: X virker langt bedst. Desværre må den være dyr at licensere, for de færreste bruger den. Heller ikke Steelseries på firmaets dyrere hovedtelefoner. Men den er med på Arctis 5, hvilket er noget af et scoop til prisen.
Lyden
Efter at have prøvet de langt dyrere topmodeller fra de store producenter, herunder Steelseries egen Siberia 840, havde jeg forberedt mig på en noget mindre oplevelse i spillene denne gang. Men nej, Arctis 5 er virkelig baseret på samme drivere som i de dyre modeller, bare anbragt i en simplere indpakning. Og resultatet er ikke mindre overbevisende! Fra dyb bas til den højeste diskant er lyden klar og uforvrænget. Og takket være surroundlyden fra DTS er oplevelsen af at være til stedet i spillets univers endnu bedre og mere engagerende. Det er muligt at lokalisere modstandere præcist omkring dig, så hvis du alligevel må bide i græsset, skyldes det ikke mangel på muligheder, men slet og ret dine egne evner som finskytte.
Handler det alene om lyden, kan det trods høj kvalitet godt lade sig gøre at finde bedre til samme penge. Sony MDR-100AAP, som har en mere velopløst diskant, er siden vi testede den, faldet til samme pris som Arctis 5. Pioneer SE-MJ722T er også et godt bud med sin fornemme bas. Men da der er tale om hi-fi-hovedtelefoner, mangler de alle de spilfunktioner, som får dig levende ud af kampen.
Konklusion
Arctis 5 koster kun en tredjedel af topmodellen, Siberia 840, men det er lykkedes at vælge kompromiserne på en måde, så de ikke mærkes ved normal brug. Den har alle de funktioner, som seriøse spillere har brug for, og lyden er (næsten) god nok til at berettige prisen alene. Flødeskummet på toppen af lagkagen er DTS:X Surroundlyd, der gør det muligt at opdage dine modstandere i tide, når de kommer listende bagfra.