annonce
annonce
Sommertilbud: Få fuld digital adgang til Lyd & Billede i 4 uger for 0 kr Prøv i 4 uger
annonce
annonce
annonce

Gentagne øregasmer

Vi havde aldrig forestillet os, at lukkede hovedtelefoner kunne lyde så forbandet godt!

Den bedste lydoplevelse, jeg har haft, var ikke fra et stereoanlæg med kæmpestore, eksklusive højttalere i millionklassen. Den lyd har jeg faktisk haft helt for mig selv, inde i mit eget hoved. Det var nemlig et par hovedtelefoner, der tog mig så tæt på nirvana, som jeg nogensinde har været. De hedder Sennheiser HE-1 og koster lige så meget som en ny bil i premiumklassen: næsten en halv million kroner. Meget ringere var det ikke, da jeg for nylig fik æren af at teste Stax SR-009s.

Tidligere blev man betragtet som småtosset, hvis man brændte 10.000 eller mere af på et par hovedtelefoner. Men det kan se ud til, at stigmatiseringen af dyre “ørehøjttalere” er ved at aftage, og udvalget af dem vokser støt.

Fjern rummets refleksioner

Det er egentlig ikke så mærkeligt, for når man fjerner lytterummet fra lydens regnestykke, er man også sluppet af med det meste af forvrængningen. Ingenting påvirker lyden så meget som rummets refleksioner, og så siger det sig selv, at det allerbedste er at koble lydbilledet direkte på ørerne.

Læg hertil, at både logistik- og materialeomkostninger er meget lavere for et par hovedtelefoner end store højttalere, og man begynder at forstå, at man kan få lige så god lyd fra sådan et par til en tiendedel af, hvad man må af med for et par stuehøjttalere.

Med andre ord: Hvis du drømmer om lyden af et par højttalere til 200.000 kroner, behøver du kun at bruge 20.000, hvis du kan leve med at bære lyden på hovedet og holde den for dig selv.

Idioti?

De fleste er enige om, at åbne hovedtelefoner lyder bedre end lukkede, og i high-end-klassen er udvalget derefter. Af samme grund risikerer man at blive betragtet som idiot – selv blandt dedikerede hi-fi-entusiaster – hvis man knalder en månedsløn af på et par lukkede. For to år siden mente jeg, at det var galskab at investere i et par Sony MDR-Z1R til 17.000 kroner. Men der er visse ting, som kun lukkede hovedtelefoner kan give dig.

Fordele ved lukkede

Den vigtigste fordel ved lukkede hovedtelefoner er, at de isolerer mod støj udefra, og folk omkring dig slipper for at høre på din musik. Med åbne ørekopper render lyden lige igennem begge veje, hvilket i mange situationer ikke er foreneligt med fred i sindet.

Af samme grund er lukkede ørekopper mere omgængelige. Du kan faktisk tage hovedtelefonerne med dig rundt, og især hvis de er letdrevne nok til mobilen, begynder det virkelig at være interessant. Brug hovedtelefonerne i bussen på vej til arbejde, og spil musik på kontoret. Og når dagen er omme, kan du tage dem med hjem – hvor du har en fantastisk hovedtelefonforstærker, der kan løfte musikken endnu mere.

Driverne i lukkede kan ikke bevæge sig lige så frit som i åbne på grund af under- og overtryk, der dannes i ørekopperne i takt med musikken. Samtidig har de ofte fordel af en mere fyldig basgengivelse, da næsten al energien forbliver inde i ørekopperne i stedet for at lække ud – som den gør med åbne hovedtelefoner.

Fra venstre til højre: AKG K872, Focal Stellia og Audio-Technica ATH-L5000. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Tre topmodeller

I denne test har vi fundet tre topmodeller blandt lukkede hovedtelefoner. Ikke alle fungerer godt med bærbart udstyr, og den dyreste, Audio-Technica ATH-L5000, har ikke engang minijack-stik, der passer til mobiltelefonen. Det har derimod både AKG K872 og Focal Stellia, som også begge har lav [hyggelig] nok impedans til at kunne drives af det meste. Om de så gør det på heldig vis, er noget, vi vil finde ud af.

Produkter i testen
Prøv dem før du køber dem

Hovedtelefonerne fra Audio-Technica lyder fantastisk på alle måder! Men pasformen er meget lidt fleksibel.

Audio-Technica har lavet hovedtelefoner de sidste 45 år, og iblandt dem undertegnedes favorit blandt dynamiske hovedtelefoner, ATH-ADX5000. De lyder lige så opløst som Sennheiser HD 800 S, men med mere liv og spilleglæde i hele registeret.

Audio-Technica ATH-L5000 kommer i en flot, hård kuffert med bærehåndtag. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

L5000 ligner kun ADX5000 af navn. Ikke alene er de lukkede og klædt i beige læder, hvor ADX5000 er åbne og i sort metal; L5000 er også næsten dobbelt så tunge, og hvor de åbne har en justérbar hovedbøjle, baserer den lukkede model sig på et par fjedrende “vinger” oven på hovedet. Ørekopperne kan heller ikke vinkles vertikalt på L5000. Hvis du har et lidt smalt hoved, vil kopperne sidde i en forkert vinkel, hvor kun den nederste del ligger helt ind til hovedet.

Det oplevede jeg selv. Jeg kunne sandsynligvis have løst det ved at bøje hovedbøjlen, der er af aluminium. Men man vil ikke ødelægge så dyre hovedtelefoner, og jeg nøjedes med at klemme ørekopperne hårdt ind mod hovedet ved kritisk lytning. Så blev bassen både stram og tung, mens det lød tyndt, når jeg slap dem igen. Min beskrivelse af lyden er med hovedtelefonerne klemt godt ind til hovedet.

(Foto: Geir Gråbein Nordby)

Lyden af ATH-L5000

Kacey Musgraves akustiske guitar lyder så sprødt og velklingende, at jeg ikke tror, jeg nogensinde har hørt magen med åbne hovedtelefoner. Langt mere gennemsigtigt end med AKG K872, som lyder mørkt og tilsløret i forhold. Det er ikke bare en anden kvalitet, men også hvordan klangbalancen er justeret. Audio-Technica lyder langt mere nøgternt og lineært, og som lydtekniker ville jeg i ti ud af ti tilfælde vælge disse frem for AKG.

Kontrabassen på Laura Marlings “Soothing” har en exceptionel dynamik og sprødhed, og er samtidig klippefast i dybbasregisteret. Den mangler gløden fra de åbne ADX5000, som jeg stadig synes er bedre hovedtelefoner (til næsten den halve pris!). Men detaljerne her er noget andet, end hvad jeg hidtil har hørt fra åbne hovedtelefoner.

Audio-Technica krydser de fleste af tjekbokse af lydmæssigt og har et større og mere luftigt lydbillede end Focal Stellia. Man må bare give afkald på den forførende varme. Noget for noget.

Frekvensrespons for Audio-Technica ATH-L5000, udført efter miniDSP’s kompensationskurve. Nederst er der ti målinger på hver kanal, i alt tyve, lavet med lidt forskellige placeringer. Øverst er den gennemsnitlige respons for højre og venstre kanal samt gennemsnit for begge (sort graf). Vi har taget den sorte med her, fordi der var så stor afvigelse mellem højre og venstre i bassen fra 400 Hz og ned. Det skyldes, at pasformen var så ringe, at vi fysisk måtte presse hver ørekop helt ind til måleren, hver gang vi foretog en måling. Højre og venstre ørekop lader til at have reageret lidt forskelligt på dette. Nederst ses de 20 forskellige målinger, vi har lavet med hovedtelefonerne, som gennemsnittet er beregnet ud fra. Den gennemsnitlige frekvenskurve giver en fin og jævn respons, som hælder lidt nedad, efterhånden som man bevæger sig fra basområdet og op mod diskanten. Men ikke så meget som med AKG K872, og L5000 opleves som meget lineære hovedtelefoner ved lytning. Den ekstra forstærkning ved 7 kHz giver ekstra attack i trommer og en fin sprødhed i lyden. Vær opmærksom på, at hvis du ikke kan få ørekopperne til at sidde helt tæt, bliver bassen så tynd, at denne sprødhed går over til at lyde skarpt i stedet. L5000’s kvaliteter kommer kun frem, hvis du kan opnå en tætsiddende pasform! Måling lavet med Hegel HD20 DAC, Auralic Taurus hovedtelefonforstærker, miniDSP EARS målemikrofon og REW-software.

Konklusion

ATH-L5000 både føles og ser dyre ud, og de lyder glimrende. Især klarheden i tonerne og dynamikken i rytmerne er der få, der kan slå. Musikken gengives ærligt, klokkeklart og så slagkraftigt og rytmisk, at de fortjener en ordentlig hovedtelefonforstærker.

Lydmæssigt er der ikke meget at udsætte på L5000. Så er det værre med pasformen, for der er ingen justeringsmuligheder. Hvis ikke dit hoved er relativt stort, må du belave dig på at bøje selve hovedbøjlen for at få en ordentlig pasform. Derfor tager vi også det forbehold, at vores vurdering af lyden er med hovedtelefonerne presset hårdt ind mod hovedet.

De mest komplette

Focal Stellia er noget så sejt som high-end hovedtelefoner, der fungerer med mobilen.

Det er ikke længere siden end 2016, at Focal lancerede deres første high-end hovedtelefoner. Det skulle vise sig, at Focals højttalerekspertise var til gavn her, for Utopia tog os med storm. Ikke mindst takket være deres beryllium-drivere, som gengiver musikken med vægtløshed og eminent sammenhæng.

Se, dét er ejerglæde! Æsken med Focal Stellia er beklædt med kunstlæder, og indeni ligger et hårdt etui og desuden en mindre æske, hvor man finder et balanceret XLR-kabel og en elegant indpakket brugsanvisning. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Nu er de lukkede Stellia her så. Med samme inverterede berylliummembran. Focal Stellia er cognacbrune hovedtelefoner med kobberfarvede detaljer. Ørepuderne af kunstlæder sidder fantastisk mod hovedet og isolerer rigtig godt. Og det uden AKG K872’s trykforskelle, når man presser ørekopperne for at tilpasse produktet til hovedet. Langt mere behageligt.

Fordi man har tænkt, at Stellia rent faktisk skal fungere med bærbare afspillere, er de udstyret med et kort 1,2 meter ubalanceret kabel. Derudover medfølger der et 3 meter langt XLR-kabel til brug med kompatible stationære forstærkere.

(Foto: Geir Gråbein Nordby)

Lyden af Stellia

Så til lyden. Tag den fyldige og slagfærdige bas. Som gør, at man sidder og gynger med på hver eneste takt af Lily Allens groovy “Trigger Bang”. Det samme med Janelle Monáes “I Like That”. Kantslaget på lilletrommen er sprødt og veldefineret, overtonerne i highhat-samples er upåklagelige, og der er et flot stereoperspektiv.

Her har man ramt rigtig godt mellem varm klang og veldefinerede overtoner. Der er ikke helt samme dynamik og knald på [sprut] i toppen som på Audio-Technica ATH-L5000. Focal ville nok forsvare sig ved at sige, at Stellia er “mere musikalske”. Måske, det lyder i hvert fald [steike] godt.

Walter “Wolfman” Washingtons stemme kommer rigtig godt frem, og den vægtløse diskant i toppen tilfører magi til både ham og gæstevokalist Irma Thomas på bluesballaden “Even Now”.

Hvis der er noget, vi savner, så må det være, at Stellia ikke har det … rum, vi faldt sådan for hos Utopia. Det er ofte problemet med lukkede hovedtelefoner, men her har Audio-Technica gjort det bedre med L5000. Alligevel er den samlede pakke så god med Stellia, især når man tager komfort og bærbarhed i med betragtning, at det kan er svært at gøre bedre.

Frekvensrespons for Focal Stellia, udført efter miniDSP’s kompensationskurve. Nederst er der ti målinger på hver kanal, i alt tyve, lavet med lidt forskellige placeringer. Øverst er den gennemsnitlige respons for højre og venstre kanal. En lille “party-pukkel” i bassen fra 60 til 200 Hz giver ekstra varme og fylde, ellers er hovedtelefonerne meget lineære med undtagelse af et dyk mellem 3 og 4 kHz og et ved 6 kHz. Det fjerner ikke luftigheden og indtrykket af detaljer, men dæmper sibilanter i sangstemmer og det skærende fra messingblæsere, på bekostning af sprødhed i bl.a. trommer. Måling lavet med Hegel HD20 DAC, Auralic Taurus hovedtelefonforstærker, miniDSP EARS målemikrofon og REW-software.

Konklusion

Focal Stellia er noget så frækt som high-end hovedtelefoner, der fungerer sammen med mobilen. Okay, det lyder mere tamt end med en forstærker, men det gør Stellia meget brugervenlige, og desuden sidder de som en drøm på ørerne.

Lyden er fantastisk; her balanceres fylde og varme i bassen med særdeles luftige overtoner. Man får ikke helt gennemsigtigheden fra de bedste åbne modeller, og Focal må se sig slået af Audio-Technicas lukkede topmodel, hvad dynamik angår. Men helheden er så god, at Stellia bliver meget svære at slå.

En mørk fornøjelse

AKG K872 har en vanedannende heftig bas og er letdrevne nok til at kunne bruges på farten. Men problemfri er de ikke.

AKG’s lukkede topmodel er møntet på professionelle musikere og indspilningsteknikere. Det behøver selvfølgelig ikke at ekskludere musikelskende forbrugere – man er jo ude efter det samme: At gengive den indspillede lyd med størst mulig nøjagtighed og troværdighed. Og hvor de fleste studiehovedtelefoner har en høj impedans på både 200 og 300 ohm, ligger K872 på mere behagelige 36 ohm og kan til en vis grad drives af en almindelig mobiltelefon (men en god forstærker anbefales selvfølgelig).

Der medfølger et hårdt etui til AKG K872. Her ligger ledning og 6,3 mm adapter. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Ørepuderne omslutter øret helt og isolerer bedre end de fleste andre, vi har prøvet. På godt og ondt, for når man trykker på kopperne, opstår der et enormt lufttryk omkring ørerne, og lyden forandrer sig meget (tynd bas), indtil trykket udlignes igen.

Med K872 gør vi dette oftere end normalt. De er ret tunge, og desuden er pasformen ret løsagtig. De flytter sig derfor let, når man bevæger hovedet, og basresponsen forandrer sig med placeringen af ørekopperne. Det er med andre ord ikke nogle, man skal headbange med, og der skal ikke meget rysteri til, før de falder af.

(Foto: Geir Gråbein Nordby)

Lyden af K872

Ellers sidder ørekopperne behageligt på hovedet. Lyden er varm med fyldig bas. Stortrommen på Lily Allens “Trigger Bang” lyder mægtigt, og bastonerne har en varme og fylde, som man let kan blive afhængig af.

Ørekopperne lækker meget lidt lyd og har næsten ingen crosstalk. Det gør, at kontrabassen på Laura Marlings “Soothing” står næsten ubehagelig langt til højre. Det lyder varmt, fyldigt og usædvanlig lækkert.

Det, K872 mangler, er luft og detaljer i toppen af frekvensregistret. Selv en kontrabas har overtoner, men strengene klirrer ikke godt nok i toppen her. Kantslagene på lilletrommen lyder lidt tamt, og Lauras stemme skinner ikke, som den skal.

Det lyder lidt for mørkt. Til sammenligning er AKG’s egne Q701 langt mere luftige. De er ganske vist af den åbne type, men vi har hørt flere beviser på, at lukkede hovedtelefoner ikke behøver at lyde indelukket. Et eksempel er MrSpeakers Æon Flow Closed til en væsentlig lavere pris end K872.

Frekvensrespons for AKG K872, udført efter miniDSP’s kompensationskurve. Nederst er der ti målinger på hver kanal, i alt tyve, lavet med lidt forskellige placeringer. Øverst er den gennemsnitlige respons for højre og venstre kanal. Fra bassen går det gradvis nedad, i alt ca. 10 dB fra 100 til 2 kHz. En kraftig afrulning fra 8 kHz stemmer godt overens med oplevelsen af, at hovedtelefonerne lyder mørkt. Måling lavet med Hegel HD20 DAC, Auralic Taurus hovedtelefonforstærker, miniDSP EARS målemikrofon og REW-software.

Konklusion

AKG K872 har den fordel, at de isolerer meget effektivt mod støj udefra. Bassen er næsten vanedannende fyldig, hvilket gør det fedt at lytte til elektroniske rytmer. Det er lækkert, sejt og medrivende. Desværre følges der ikke op i den lyse ende af registeret, og overtonerne er lidt for indelukkede. En guitar lyder næsten, som om der spilles på gamle strenge, og sangstemmer mangler magi i toppen.

Vi er heller ikke voldsomt begejstret for pasformen. Hovedtelefonerne sidder løst, og med en vægt på næsten 400 gram er de ret ustabile.

    Læs også

    Denon AH-GC30

    Denon AH-GC30

    Denon er klar med et nyt bud i kampen om støjtronen.

    Tilføj som favorit
    Testvinder til iPhone

    Testvinder til iPhone

    Nu fås MA650 med Lightning-stik.Tilføj som favorit
    Kan du li’ bas? Så se her

    Kan du li’ bas? Så se her

    Med XB900N får du også støjreduktion og 30 timers spilletid.Tilføj som favorit
    Jabra Elite 85h

    Jabra Elite 85h

    Jabra vil have del i markedet for støjreducerende hovedtelefoner i luksusklassen.

    Tilføj som favorit
    Nura Loop tilpasser sig til dine ører

    Nura Loop tilpasser sig til dine ører

    Mød hørepropperne, som du kan skræddersy.Tilføj som favorit
    Sony IER-Z1R

    Sony IER-Z1R

    Hold da op! De dyreste hørepropper, vi har testet, gengiver musikken med detaljer ned på mikroskopniveau.

    Tilføj som favorit
    Beyerdynamic Xelento Wireless

    Beyerdynamic Xelento Wireless

    Nok verdens bedste hørepropper er nu blevet trådløse – og dermed endnu frækkere. Beyerdynamic Xelento Wireless er en drøm at have i øret.

    Tilføj som favorit
    Dobbeltløbede gamingpropper

    Dobbeltløbede gamingpropper

    Tovejs-hørepropper fra Razer lover renere lyd til gaming og underholdning.Tilføj som favorit
    Luk menu

    LYD & BILLEDE
    LÆSERUNDERSØGELSE
    SVAR & VIND

    KYGO HOVEDTELEFONER

    Vi vil hele tiden forbedre os – og nu vil vi gerne vide, hvad DU mener om os!
    DELTAG HER
    close-link