Det var i 2011, at jeg for første gang lagde ører til et par formstøbte hørepropper fra Ultimate Ears. Det var UE 18 Pro, den daværende topmodel fra den amerikanske producent. Det var noget af det mest vanvittige, jeg havde hørt.
Nye drivere
Arvtageren UE 18 Pro+ har fået helt nye drivere med en bredere frekvensrespons end forgængeren. Det er lidt på bekostning af følsomheden – heldigvis. For hvor forgængeren spillede højt, bare man rørte volumenhjulet, er der en mere normal følsomhed på de nye. Alligevel er de i den mere ekstreme ende, og du behøver ikke at være nervøs for ikke at få spillet højt nok – næsten uanset hvor svag din forstærker er.
Ulempen med så tilpas følsomme hørepropper er, at støjgulvet fra forstærkeren er mere hørbart. Derfor stiller det krav til kvaliteten på forstærkeren, selv om den ikke må være kraftig.
@lydogbillede #UltimateEars UE-18+ Pro er #inear for musikere, og de støbes specielt til dine ører. Men er de virkelig næsten 15.000 kroner værd?? #hørepropper #headfi #portablesound #hifi #hiresaudio #ue18pro #logitech #graabein #lydogbillede ♬ original sound – Lyd & Billede
Seks balancerede armaturer
I lighed med den forrige udgave er UE 18+ Pro udstyret med seks drivere i hver prop, af typen balancerede armaturer.
Basområdet gengives af to drivere, som sammen dækker basområdet, og det samme sker i diskantområdet. Mellemtoneområdet deles derimod på to drivere, som spiller henholdsvis nedre og øvre del.
Hvad er balanceret armatur?
For god ordens skyld: Et balanceret armatur er en driver, hvis hensigt er at øge elektrisk effektivitet ved at fjerne den modstand, som membranen på en typisk dynamisk driver bliver udsat for. I stedet benyttes et bevægeligt, magnetisk armatur, som er formet sådan, at den kan bevæge sig indenfor magnetens magnetfelt. Når denne er nøjagtigt centreret i det magnetiske felt, er armaturer fritaget for friktion og stress.
I modsætning til en dynamisk driver behøver armaturet ikke luftindtag for at bevæge sig og kan derfor justeres meget præcist lydmæssigt, fordi eksterne lufttrykvariationer ikke er en del af ligningen. Mellemtone og diskant lyder derfor gerne mere præcist og detaljeret end med dynamiske drivere.
Ulempen ved balanceret armatur er, at manglende luftindtag typisk giver en slankere basrespons. Men når man bruger flere balancerede armaturer sammen, som håndterer hvert sit frekvensområde, så løses dette problem.
Specialtilpasset dine ører
Når du har sendt dine øreafstøbninger eller 3D-scanninger til Ultimate Ears gennem forhandleren, kan det tage op til et par uger, før du får propperne. Høreproppens kabinet er gennemsigtigt, men du kan vælge farve på pladen på ydersiden. Mit eksemplar blev leveret med sorte, hvide og rosa plader, men der er flere farver at vælge imellem – også gennemsigtige.
Du kan vælge, om du ønsker UE-logoet udenpå eller dine egne initialer. Propperne leveres i en gaveæske i metal, hvori du også kan få dit navn graveret.
Kablerne er nye siden sidst, denne gang af typen SuperBax fra danske Linum. Det tvundne, sorte kabel er fastgjort til kabinetterne med IPX-termineringer, som er mindre af størrelse og sjældnere brugt end de mere almindelige MMCX-stik.
Pasform i hård plast
Som de fleste specialstøbte in-ear-monitorer er UE 18+ Pro i hård plast. Det kan være en udfordring, da det kan være ubehageligt at få på plads i øret (mine øregange har en ond 90-graders vinkel som er smertefuld at forcere). I så fald kan du smøre med lidt vaseline.
En anden udfordring er, at øregangene ændrer form, når munden bevæger sig, hvilket kan forårsage, at forseglingen ryger, hvis du for eksempel gaber højt, når du skal råbe.
Selv fik jeg også et problem med, at hørepropperne var for lange. De var ikke skåret korte nok og stak for langt ind i mine ører. De stødte mod trommehinden, når jeg pressede dem langt nok ind til at forsegle ordentligt, hvilket både var ubehageligt og betød, at forseglingen hurtigt slap under brug.
Der er dog ingen grund til bekymring, for sker det, skal man bare sende propperne retur, hvorefter de tilpasses på ny. Jeg havde derimod ikke nok tid, så jeg sleb propperne ned selv ved hjælp af en slibemaskine og fint sandpapir. Det gik fint denne gang, og uden nogen mærkbar ændring i lydkarakteristikken, så vidt jeg kunne høre. Men jeg vil stærkt anbefale at få fagfolk til at foretage tilpasningen.
Lyden af Ultimate Ears UE 18+ Pro
Da jeg i sin tid testede forgængeren UE 18 Pro, måtte jeg ty til klichéen om en Formel 1-bil. Som sidder som klistret til vejen, hvor selv de sværeste hårnålesving forceres som en leg.
Og sådan er det også med arvtageren. Den ekstreme dynamik kan for eksempel høres på Yosi Horikawas sære lyd Bubbles, hvor percussion-instrumenterne består af en masse bolde, som hopper på underlaget. Hovedtelefoner og hørepropper af den trægere slags formår ikke at gengive dette helt realistisk, og i hvert fald ikke at placere det i et troværdigt lydbillede. Transienterne starter og stopper simpelthen for abrupt.
Men Ultimate Ears gør det legende let, og alle boldene placeres i et todimensionelt plan inde i hovedet. Basrytmerne dunker lynhurtigt og hårdt, og bastonene er så opløste og gennemsigtige, samtidig med at de er fysiske, at man taber kæben!
Skarpe trommeslag slår igennem som Bruce Lees knytnæve, og ethvert kantslag og bækkenslag på jazzmelodien Bits af det svenske projekt Förnuft och Känsla står klokkeklart frem – uden at det lyder skarpt på nogen som helst måde.
Det samme med danske Fredrik Lundins saxofon på sangen Desperate Times, Desperate Measures. Sangen er temmelig insisterende, med en høj stressfaktor. Noget som er umuligt ikke at bemærke, da musikken bryder gennem øret og tager plads i hjernens stresscenter. Men på den gode måde, for Ultimate Ears sorterer instrumenterne som verdens største selvfølge og lader musikken strømme naturligt ind i hovedet.
For musikere som kræver ekstrem dynamik
Som forgængeren er UE 18+ Pro noget mellemtonefokuseret. Den lyder vældig godt til al musik, men for musikere er hørepropperne nok især interessante for trommeslagere, elguitarister og vokalister, hvor dynamik og power er alfa og omega.
Fintfølende ører vil også fint kunne nyde disse, men der mener Ultimate Ears selv, at UE Live passer endnu bedre. De er nemlig mere frekvenslineære og lyder mere luftigere ifølge producenten. De er også endnu dyrere! Den som ønsker noget endnu mere kostbart end UE 18+ Pro uden at være sponsoreret, kunne jeg godt tænke mig at møde …!
Konklusion
Ultimate Ears UE 18+ Pro er et par ekstreme hørepropper på alle måder. For det første håndterer de dynamik bedre end jeg nogensinde har hørt fra nogen hørepropper. Hele frekvensregisteret har en sådan kontrol og snert, at man knapt tror, det er muligt. Dynamisk overskud er der i massevis, du behøver aldrig at frygte, at det skal lyde skarpt eller bryde op i forvrængning.
Stereoperspektiv er der også her, i en grad så man kan tale om det og øremonitorer i samme sætning. Men der findes andre med endnu mere luft, og mere ro i lydbilledet. Det kommer sig først og fremmest af, at UE 18+ Pro er en anelse mellemtonetunge.
Når det er sagt, lyder al musik simpelthen strålende, og scenemusikere vil knapt kunne finde noget bedre.
Desværre sørger prissedlen for, at de allerfærreste nogensinde få hørt disse hørepropper. De er alt for dyre for hobbymusikere, og til og med for hi-fi-entusiaster. Det skulle ikke undre mig, om de fleste brugere af disse er sponsorerede musikere. Men har du råd og ønsker det fedeste af det fede, så giv den gas!