Hvis der er nogen, der kan lave en stor MPV, som ligner en varevogn, men med en bils køreegenskaber, så må det være Mercedes-Benz. Den tyske bilproducent mestrer det med premium til fingerspidserne, og der er nærmest ikke en knap, der ikke virker velovervejet. Sådan er det i hvert fald med deres personbiler, hvad enten det er den lange luksussedan EQS eller den mindre EQE.
Også familie-crossoveren EQC har en god portion luksus. Men hvad så, når Mercedes skal lave en elektrisk udgave af deres populære MPV, V-Klasse? For det er nemlig det, EQV 300 er.
EQV har ganske vist forhjulstræk, hvor V-Klasse har træk på baghjulene – eller på alle fire. Den er også 400 kilo tungere og har derfor brug for en stivere dæmperopsætning, mere hårdføre bremser og andre optimeringer, men ligner ellers meget.
Syvsæder
EQV findes i syv- og ottesædersudgave, og vi har fået syvsæderen til test. Det er en forreste bagsæderække, der så har to sæder, begge med armlæn, mens bagsæderne er mere sammenklemt. Men der er stadig god plads, også helt bagerst, for alle sæder er af voksenstørrelse. Som en rigtig maxi-taxi eller minibus.
De forreste bagsæder kan skubbes frem og tilbage på skinner, mens de bagerste sæder kan fastmonteres et ønsket sted på deres skinner. Så er det godt, at den maksimale tilladte nyttelast er 940 kilo inklusive chauffør!
Vi har fået den almindelige udgave til test, men der findes også en ekstra lang version, som er praktisk, hvis man skal have alle sæderne installeret og derudover vil have et lille flyttelæs bagi.
En del af dem, der køber en bil ud fra plads og nyttelast, vil nok alligevel blive skuffet over, at EQV hverken kan tage taglast eller trailer. Man er bundet til dens indre mål.
Se dette innlegget på Instagram
Hvem er den til?
En bil som EQV er til dem, for hvem en SUV er for lille. Hvor selv Tesla Model X kommer til kort, fordi man har brug for lige god plads til alle syv – eller otte – i bilen. Plus bagage.
Dem, der bør skrive EQV på listen, er dem, der ønsker flere sæder og mere nyttelast end i den kommende Volkswagen ID.Buzz (fem sæder og 509 kg), og som ikke kan eller vil vente på en længere udgave af Buzz. Og selvfølgelig er villige til at betale det ekstra, en Mercedes koster, og kan leve med den lidt kortere rækkevidde.
Hvis man derimod ikke har brug for helt så meget plads, kan en Mercedes EQB 350 måske friste?
Fokus på komfort
Med EQV har Mercedes tænkt på mere end bare at klemme så mange mennesker som muligt ind. Her har man forsøgt at lave en bil, hvor komfortniveauet så vidt muligt er på niveau med en god personbil og med kun lidt støj fra hjul og udefra.
Sæder kan tages ud eller endda vendes, så de to bagsæderækker vender mod hinanden. Gerne med et bord i midten. Men vær opmærksom på, at sæderne er tunge, så sørg for ekstra hjælp, hvis du skal flytte på dem.
Under turen kan man hygge sig med lyd fra et Burmester surround-anlæg, og det hele styres via MBUX infotainment-systemet. Enten direkte på den 10,25 tommer store touch-skærm eller via touch-feltet nedenunder.
Ældre MBUX-system
Nu skal det siges, at EQV har fået en ældre og mere simpel variant af MBUX-systemet end sine elektriske småsøskende, da systemet er hentet direkte fra V-Klasse. Det betyder bl.a., at stemmestyringen ikke forstår de nordiske sprog og er ret ubrugelig, hvad angår at forstå f.eks. danske adresser.
Hvis man vil navigere med kort fra CarPlay eller Android Auto, kan mobilen tilsluttes med USB-kabel. Trådløs tilslutning går ikke. Men man kan selvfølgelig streame musik via Bluetooth.
Bilen har ikke noget head-up display, og MBUX-systemet er ikke mere avanceret end et standard infotainment-system. De fleste funktioner har knapper på panelet.
Kun grundlæggende kørselsassistance
Testbilen har kørselsassistance i form af adaptiv fartpilot, og rattet vibrerer, når man rammer en vejstribe. Men bilen kan ikke nogen aktiv vejbaneassistent, der hjælper dig med at holde bilen midt i vejbanen.
Der er bakkamera og 360 graders parkeringssensorer, som gør, at man har et godt overblik ved vending og ved trange parkeringspladser. Jeg ville dog gerne have et rigtigt 360 graders kamera til sådan en stor bil. Alt i alt får jeg indtrykket af en lidt forældet kabine, ikke meget mere moderne end min gamle Nissan Leaf fra 2013 …
Der er med andre ord ikke så meget ved bilen, der føles rigtig moderne – et indtryk, der forstærkes af, at bilen startes med en nøgle, der fysisk skal stikkes i et hul og drejes.
EQV 300 = komfortabel MPV
Hvad bilen mangler af moderne følelse, vinder den ind igen på køreegenskaber. For selv om man selvfølgelig aldrig bliver narret til at tro, at der er tale om en minibil, så er den overraskende adræt med en spurt fra 0 til 100 km/t på ca. ti sekunder. Det er slet ikke dårligt for så stor og tung en bil. Den ligger også godt på vejen; der er ikke noget, der skramler, og kabinen virker godt dæmpet af en stor MPV at være.
Man kan selvfølgelig høre mere vindstøj end i mere aerodynamiske personbiler, og EQV er heller ikke fri for hjulstøj, når man kommer op i fart. Men den er meget mere støjsvag, end jeg på forhånd havde frygtet, især ved hastigheder under 80 km/t. På motorvejen hører man den, men det er langtfra generende.
Jeg har både kørt bilen tom og med hele familien på fire, og desuden har jeg brugt den som person- og udstyrstransport til en koncert (Gråbein synger i det norske Rammstein-kopiband Rammsund, o.a.). Så måtte de bagerste tre sæder tages ud for at gøre plads til trommesæt, diverse elguitarer og elbasser plus forstærkere. Hele bandets backline kunne være bagi – ud over fire voksne mænd, som alle sad behageligt!
Lyden af Burmester-anlægget
Mercedes EQV fås med standardlydanlæg, eller man kan opgradere til et Burmester-anlæg for ca. 16.000 kroner ekstra. Så får man 16 højttalerenheder, inklusive en centerhøjttaler og en subwoofer gemt under førersædet.
Jeg har ikke hørt standardanlægget, men lydoplevelsen fra Burmester-anlægget er i hvert fald god.
Anlægget spiller højt og klart, og med lidt indstilling af tonekontrollerne (som desværre kun er en trebånds equalizer) får man også ret godt gang i bassen. Selv om jeg må indrømme, at jeg ikke var helt sikker på, om der faktisk var en separat subwoofer i anlægget; det måtte jeg tjekke efter senere. Den kunne med andre ord godt have gjort mere væsen af sig.
Når det er sagt, så lyder akustiske instrumenter fint og klart, og der er også smæld nok i rytmerne på popmusik. Med andre ord et godt anlæg, der kan underholde dig, når du ligger og hygger dig på landevejen. Men det er ikke helt på højde med de fine Burmester-anlæg, vi kender fra EQS og EQC.
Det kan godt være, at det har mere at gøre med den store kabine i EQV end med selve anlægget. Jeg synes dog, det fungerer fint, og jeg fik den bedste oplevelse med Surround-lydprofilen. Større og mere omringende lyd end med Pure-profilen.
Bagagerum
EQV 300 har godt 1.000 liters bagagerum bag den bagerste sæderække. Det må være målt fra gulv til loft, og man skal stable meget effektivt i højden for at nå op på det.
En almindelig familie vil ikke have svært ved at få plads til alt, hvad de skal have med på langtur, men man skal nok ikke bruge den som flyttebil uden at tage bagsæderne ud. Hvilket man som sagt bør få hjælp til. Det er ikke svært, bare vip et par håndtag op, skub sæderyggen frem og vip så hele sædet fremad.
Men for hulen, hvor de sæder vejer! Ét sæde går fint for en voksen mand, men to af dem hænger sammen – og så bliver det straks værre.
Rækkevidde
Bilen er opgivet til en moderat rækkevidde på 345 km, selv om hele 90 kWh fra batteriet udnyttes. Høj vægt og meget luftmodstand gør nemlig, at forbruget i praksis ligger omkring 30 kW pr. 100 km på længere ture. Altså nærmere 300 end 345 km total rækkevidde.
Det var endda efter en uges test om sommeren; om vinteren må man regne med, at der bliver skåret yderligere nogle kilometer af. Og på kortere ture til supermarkedet var vi oppe på 60 kW forbrug!
Lade-effekten er opgivet til 110 kW. Mange vil sige, at det er lidt, og det er da heller ikke specielt meget. Men jeg blev positivt overrasket over, hvor meget jeg kunne lade batteriet op, før effekten begyndte at falde til under 100 kW.
Det tog 25 minutter at lade batteriet op fra ca. 30 til 80 procent. Så kunne vi køre omkring 180 km med bilen fuldt udstyret, før den var nede på 6 procent, og vi fandt det nødvendigt at lade igen.
Konklusion: Den perfekte familiebil?
EQV er en ombygget V-Klasse, som igen er baseret på varevognen Vito. Alligevel har den meget bedre kørekomfort end en varevogn! Denne MPV er velegnet til storfamilier, som har brug for en stor bil, når de skal i sommerhus eller på bilferie. Man har også alverdens plads, hvis man tager bagsæderne ud, hvis man f.eks. skal bruge den til at flytte.
Komforten er god, kabinen er godt dæmpet, og bilen er overraskende livlig. Strømforbruget er noget højt, og rækkevidden begrænset trods det store batteri. Og hurtigopladning er begrænset til 110 kW.
Burmester-anlægget lyder godt, men ikke overvældende, og alt i alt kunne vi godt tænke os et mere moderne udtryk i kabinen. Trådløs tilslutning af Android Auto og CarPlay ville være en god start.
NIO ES8
En moppedreng af en familiebil
Den store kinesiske NIO ES8 er i den grad en familiebil, den giver masser af premium-følelse, og batteriløsningen er genial. Men er det nok?
Tesla Model Y Performance
Raketfart for hele familien
Når man har brug for plads til hele familien, men gerne vil have noget, der virkelig kan rykke, er Model Y Performance noget af det bedste, man kan få.
Hyundai Ioniq 5
Unik familiebil overrasker stort
Ioniq 5 er en bil, mange har ventet på. Og den skuffer ikke.
Skoda Enyaq iV 80
Luksus til folket
Det er første gang, jeg har oplevet, at folk vender sig om efter en Skoda. Enyaq iV er fantastisk veludført.
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer