TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: Mercedes EQE 300

Kilometerslugeren

'Billig-udgaven' af Mercedes EQE giver udsøgt komfort, topklasse infotainment og glimrende rækkevidde for pengene.

Af / 29/12/2022 - 09:00
Mercedes EQE 300

Home mener

  • Mercedes EQE 300 byder på glimrende køreegenskaber, behagelig komfort og topklasse infotainment – samt imponerende rækkevidde.
  • EQE er en relativt kompakt sedan med begrænset bagageplads. 300-versionen med baghjulstræk føles ikke specielt livlig, sammenlignet med de friske AMG-modeller.

E-klasse har i en årrække været blandt mest de mest populære Mercedes-modeller, og derfor er der naturligvis høje forventninger til, hvad den elektriske EQ-version kan udrette på de nordiske veje.  

Vi har allerede stiftet bekendtskab med den sporty AMG-udgave EQE 43 4MATIC, og nu har vi så haft mulighed for at trille rundt i lillebror EQE 300 i en periode. Man skulle måske tro, at det ville blive en nedtur, men det gjorde det langtfra! 

Læs også Vi tester AMG-versionen af Mercedes EQE Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC suser forbi med kunstig motorlyd, signeret AMG. Inde i bilen smiler chaufføren tilfreds, med rytmerne pumpende fra Burmester-anlægget.

Mercedes EQE 300

Med basisversionen af EQE må du ganske vist give afkald på firehjulstræk, luftaffjedring, en god del kræfter og noget indvendig luksus. Men ellers er ‘DNA’et’ næsten det samme. Der er tænkt komfort hele vejen igennem. Med mindre træk på motorkraften – kun på baghjulene – bliver der desuden længere mellem ladestoppene.  

Modellen, vi har lånt, er en Mercedes EQE 300 med 230 heste og 550 Nm til disposition. Batteripakken er på 89 kWt, og rækkevidden er opgivet til hele 639 kilometer (WLTP) – til sammenligning er den 533 kilometer på AMG 43-versionen.  

MB EQE 4 scaled

Annonce

EQE 300 leveres som standard med bl.a. komfortunderstel, LED, spejlpakke, smartphonepakke og ambient light. Startprisen for standardudgaven er 704.480 kroner. 

EQE bygger på samme platform som EQS, men her er hatchback’en erstattet med en almindelig bagklap og relativt lidt plads på indersiden (430 liter). Akkurat som på EQE 43 er der ingen frunk foran til ladekabler eller lignende.  

MB EQE 8 MB EQE 6 MB EQE 5 MB EQE 11
<
>
EQE har en glat, strømlinet silhuet, som man nemt forelsker sig i. Men det skal siges at vores pressebil i sortmetallic er relativt anonym, sammenlignet med den røde AMG-model, vi testede ...! (Foto: Lasse Svendsen)

Luksuriøs kabine

På indersiden er den nem at genkende, selv om EQE 300 ser lidt mere minimalistisk ud hist og her. Her er der ingen massage i ryglænet, og sædekonturerne er ikke så justerbare, medmindre du betaler ekstra. 

Vores testmodel var også uden den gedigne MBUX Hyperscreen, hvor skærmen dækker hele instrumentbrættet. Her må vi lade os nøje med to enkle, mindre skærme til instrumenter og midterkonsol.  

Og helt ærligt? Set fra førerpositionen savnede vi ikke Hyperscreen i nævneværdig grad, hvor ‘skærmtossede’ vi end må være i det daglige. Den kompakte 12,8-tommer medieskærm gør det nemlig rigtig godt, og til 107.000 kroner mindre …!  

Et større savn var Head-up Display, som også glimrede ved sit fravær på testmodellen. Denne hjælper os nemlig med at holde øjnene på vejen. 

MB EQE 2 MB EQE 7 kopi MB EQE 9
<
>
Vores testmodel af EQE 300 har intet Hyperscreen, som dækker hele instrumentbrættet, men ser til gengæld pænt, ryddeligt og minimalistisk ud. (Foto: Lasse Svendsen)

Surroundanlæg fra Burmester

Mercedes-importøren har været snu nok til at spække pressebilen med det vigtigste tilvalg af dem alle: #810, lydsystemet fra Burmester. Det koster p.t. 16.494 kroner ekstra over standard og er en ‘no-brainer’ i vore ører.  

Anlægget, som leveres til EQE 300, svarer til det i AMG-udgaven og består af 15 højttalerenheder rundtom i kabinen, drevet af en 710 watt forstærker. Blandt højdepunkterne finder vi 3D-indstillingen, som simulerer surroundlyd, og muligheden for at optimere lyden til forskellige siddepladser for og bag.  

MB EQE 15 MB EQE 16 MB EQE 12
<
>
(Foto: Lasse Svendsen)

Burmester-anlægget i EQE-klassen er helt klart noget af det bedre, vi har hørt i bilsammenhæng, set i forhold til pris og ydelse.  

Anlægget kan spille både højt og rent, og med god klarhed i det vigtige mellemtoneområde. Bashøjttalerne sidder monteret i gulvet foran, lige bag pedalerne, og giver en stram og præcis dybbasgengivelse med god timing. Passagererne bliver tilgodeset med solide højttalere i dørene.  

Her findes også en personlig lydassistent, som lader dig lytte og tilpasse lydbilledet efter egne præferencer. Således kan du få præcis den klangdybde og basfylde, du foretrækker. I kombination med den superstille Mercedes-kabine lader det os nyde hver eneste detalje, uden at blive distraheret af støj!  

DSC 5796 scaled
Mercedes og Burmester har udviklet en intelligent vejleder, som hjælper dig med at tilpasse lyden til dine personlige præferencer. (Foto: Audun Hage)

Glimrende køreegenskaber og rækkevidde – men nogle vil måske savne firehjulstræk

Sammenlignet med AMG-udgaven, som vi har testet tidligere, føles EQE 300 ikke specielt sprælsk. 230 heste og 550 Nm er ikke meget til at trække et køretøj på omkring 2,5 ton. Ergo vil dette snarere være en sat sedan end en sportsvogn. Du vil kunne savne at blive blæst bagover under overhalinger, men ellers føles det uproblematisk og tilstrækkeligt. 

Når vi er oppe i fart, byder 300’en stadig på en køreoplevelse, der minder meget om de opgraderede varianter. Selv med standardaffjedring og uden firehjulstræk ligger den godt på vejen og føles legende i svingene. Er du ekstra legesyg, kan du også få den til at ‘logre lidt med halen i vinterføre…! 

For os var det dog rækkevidden, der imponerede mest. Nu kørte vi ikke EQE 300 længe nok til, at batteriet var helt fladt, men vi lagde mærke til, at den i praksis var meget mindre ‘tørstig’ end 43 AMG, og med et gennemsnitligt forbrug på mellem 1,6 og 2 kWh bør en rækkevidde på over 500 km være realistisk, selv om vinteren. 

MB EQE 1 scaled

Konklusion

300-modellen er basisudgaven i EQE-familien, men den har rigtig meget af det, der gør platformen god. Yndefuld komfort og gode køreegenskaber gør dette til en fuldkommen motorvejscruiser, som skabt til de lange ture. 

EQE 300 mangler den rå kraft og accelerationen fra AMG-modellerne, og du må klare dig uden firehjulstræk, som du får fra EQE 350 4MATIC og opefter. Til gengæld får du en elektrisk ‘kilometersluger’ til en fornuftig pris. Bare husk at sætte kryds ved Burmester! 

  1. Mercedes EQC med Burmester Surround Sound System

    Lyden af stilhed

    Mercedes EQC byder på en støjsvag, silkeblød og ultra-komfortabel køreoplevelse. Det eneste, der bryder stilheden, er det saftige lydanlæg fra Burmester!

    Den støjsvage kabine i EQC er et perfekt udgangspunkt for god lyd, og Burmester-anlægget tilbyder en højværdig, velafbalanceret og fyldig musikgengivelse – væsentlig bedre end standardanlægget.
    Meget vil have mere: Selv om Burmester-anlægget lyder glimrende, kunne det godt have haft en endnu mere luftig diskantopløsning og endnu kraftigere dybbas.
    Læs hele testen
  2. Mercedes EQS med Burmester Surround Sound System

    Elektrisk luksus

    Mercedes EQS byder på fortræffelige køreegenskaber, luksuriøs komfort og rækkevidde nok til, at man kan tage den lange vej hjem. En koncertsal på fire hjul!

    Mercedes EQS har fortræffelige køreegenskaber og lang rækkevidde. Burmester-anlægget bidrager med en flot og fyldig lydoplevelse.
    Den aerodynamiske silhuet kan falde konservative Mercedes-fans for brystet.
    Læs hele testen
  3. Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

    E-klassen går elektrisk med stil

    Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC suser forbi med kunstig motorlyd, signeret AMG. Inde i bilen smiler chaufføren tilfreds, med rytmerne pumpende fra Burmester-anlægget.

    AMG-versionen af Mercedes EQE byder på en sporty køreoplevelse med fremragende rækkevidde, og ikke mindst top infotainment med musikalsk vellyd fra Burmester.
    EQE føles ikke specielt stor indeni, og den lave, aflange sedan byder på begrænset udsyn til omgivelserne. Vi er derfor lidt spændte på SUV-versionen...
    Læs hele testen
  4. Mercedes-Benz EQV 300

    Når du har brug for masser af plads

    Mercedes-Benz EQV er MPV’en til dig, der har brug for plads til hele familien og masser af bagage. Der er dog en grund til, at vi ikke helt klapper i vores små hænder.

    I betragtning af at den kan rumme hele storfamilien, er komforten rigtig god. Næsten personbilkomfort fra en MPV?
    Burmester-anlægget er ikke helt på højde med de bedste modeller, infotainment-systemet er af den ældre type, og det samme er nøglen (!). Anhængertræk og tagboks ikke muligt. Højt forbrug, begrænset rækkevidde.
    Læs hele testen
  5. Mercedes-Benz EQB 350 4Matic

    Familie-Mercedes

    Mercedes EQB er så gennemført lækker at køre, at vi næsten glemte, at den også har en ulempe.

    Gunstigt prissat Mercedes med premiumfølelse, god plads, super kørekomfort, firehjulstræk og syv sæder.
    Anhængertræk er ikke tilgængeligt. Rækkevidden er moderat, selv om den holder for de fleste.
    Læs hele testen
  6. Mercedes-Benz EQA 250

    Luksus i premiumklassen

    Den ser måske ikke så spændende eller fed ud, men indeni er EQA en fornøjelse.

    Udsøgt kørekomfort og skyhøj kvalitetsfølelse. Konkurrencedygtig startpris. Burmester-anlægget er en nydelse, og Mercedes’ MBUX-system er blandt de bedste på markedet.
    Mindre bagagerum end konkurrenterne. Moderat ladehastighed. Firehjulstræk kommer først til efteråret.
    Læs hele testen
  7. Mercedes EQS SUV præsenteret

    Elektrisk syvsæder med op til 660 km rækkevidde.

    Læs hele testen
Karakter
Mercedes EQE 300
Premium
Audun Hage
(f. 1981): Redaktionschef. Audun blev ansat som journalist på Lyd & Billede i 2004 og har spillet en aktiv rolle i udviklingen af Lyd & Billede som magasin og website. Audun er ekstremt kvalitetsbevidst og kendt for sine kræsne ører og sit skarpe blik. Som redaktionschef holder han et vågent øje med alt, hvad journalisterne skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Billedes TV-tests.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

Årets bedste tilbud

Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr

LB+ Total måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

4,- / for 4 uger
130,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Stortest: Kør sommeren i møde på to hjul

Baghjulstrukket Model 3: Meget bil for pengene

Når køreglæde er vigtigere end rækkevidde

F-150 Lightning: Voldsom og lækker

Et supergodt bilkøb

Kia EV9: Sikke en SUV!

Familievenlig AMG-raket

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langturs-cruiser

Fisker Ocean: Potentialet er der

Kineserne er bedre end konkurrenterne

Langturs-ekspressen