Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

: Audiovector QR3

Musikalske skønheder

Nej, det er ikke bare endnu et sæt højttalere. QR3 er musikalsk elegance hele vejen igennem.

Skrevet af / 20/02/2017 - 14:24
Audiovector QR3
Geir Gråbein Nordby

Når Audiovector lancerer en ny højttalerserie, bør man spidse ører. Det er vi nemlig ikke så vant til fra den danske producent, der snarere plejer at forbedre eksisterende højttalerlinjer. Som da S6 blev til SR6 i 2010, og S3 blev til SR3 i 2014.

Begge serier kan opgraderes i flere kvalitetslag, hvor man kan købe basismodellen og så opgradere den trinvis, indtil man til sidst står med den sejeste model. Ganske genialt, og de solide konstruktioner har virkelig sat skandinavisk hi-fi på verdenskortet. Chefkonstruktør Ole Klifoth fik velfortjent Lyd & Billedes hæderspris sidste år, netop på grund af hans ustoppelige engagement i stadig bedre lyd.

Ny serie
QR-serien er derimod en helt ny serie. Den udfylder et prishul, der opstod, da Audiovector satte et punktum for Ki-serien for nogle år siden, men er altså helt ny fra bunden. Udviklet og produceret i Danmark ligesom de andre serier, men med billigere komponenter. For hvor SR3 Avantgarde Arreté og SR6 Avantgarde Arreté koster henholdsvis 60.000 og 164.000 kroner parret, kan man nøjes med at lægge 13.500 kroner for et sæt QR3.

Konstruktion
Det betyder ikke, at man ikke får kvalitet for pengene. For det første synes jeg, at kabinetterne er usædvanlig veldrejede med deres afrundede kanter, og især lækre i hvid. Men indrømmet, man får ikke indtryk af ekstraordinær byggekvalitet; f.eks. er kabinetterne på de billigere Monitor Audio Silver 6 mindst lige så solide og har en højere massetæthed. Højttaler-enhederne på QR3 virker på den anden side mere eksklusive.

Øverst sidder en bånddiskant skåret ud af ét stykke aluminium af samme kvalitet, som anvendes inden for luftfart. Uden på den sidder et rødguldbelagt trådnet, som kontrollerer spredningen af overtoner og dæmper hårde s’er og andre sibilanter, uden at det sker på bekostning af detaljer og luft.

Vi kan godt lide den måde, de metalliske membraner står mod det hvide kabinet på. Foto: Audiovector

Under diskanten sidder de to bas-enheder, hvor den øverste også gengiver mellemtoneområdet. Membranerne er en sandwichstruktur i tre lag: Et af dem er af aluminium med dets lette og stive egenskaber, mens de to andre er i blødere materialer, der dæmper forskellige slags forvrængning, som er almindelige for aluminium.

Audiovector har forsøgt så vidt muligt at udvikle bas-enheder, der fungerer som perfekte stempler uden opbrydning i slaglængdens yderender, for at få den bedst mulige og mest ensartede tonekvalitet.

Hvor Audiovectors dyre højttalerserier har tre sæt terminaler på bagsiden, som giver mulighed for både tri-wiring og tri-amping, finder man kun ét på QR3. Det betyder mindre fleksibilitet, men hvis du alligevel kun skal bruge én forstærkerkanal til hver højttaler, har det den fordel at give den enklest mulige signalvej og et potentielt renere lydsignal.

Lydkvalitet
Alt dette ville have været uden den store betydning, hvis konklusionen var, at højttalerne lød umusikalsk, livløst og tamt. Det gør de heldigvis ikke. Og det bedst af det hele er, at de spiller glimrende tæt på bagvæggen!

“Hey Now” med London Grammar har et luftigt og udstrakt lydbillede, der folder sig ud i rummet og trækker os ind i musikken. Hannah Reids fantastiske stemme står midt i det hele, omgivet af et synth-landskab fuld af detaljer og mange klanglag, også i basregisteret.

Bånddiskanter har fordelen af at være næsten vægtløse, så de reagerer lynhurtigt på svingningerne. På QR3 har de fået et lille filter, der dæmper hårde s’er og andre sibilanter, uden at det går ud over detaljerigdommen. Foto: Audiovector

Der er tonsvis af luft her, med endnu lysere overtoner end på Monitor Audio Silver 6 – vinderen af vores gruppetest af gulvhøjttalere. Audiovector QR3 er ganske vist også dyrere, men kvalitetsforskellen er meget større end prisforskellen. QR3 har endnu mere at give af i toppen, selv om Silver 6 er blandt de bedste i klassen. Og sibilantfilteret på bånddiskant gør tydeligvis sit arbejde, for der er ingen tegn på hårde s’er. Kun mængder af luft.

Spredningen er også rigtig god. Normalt har bånddiskanter problemer med responsen, når lytteren bevæger uden for højttalernes “sweet spot”, og man får et hul i overgangen fra mellemtone til diskant. Ikke her. Faktisk er den lige så god på dette punkt som dome-diskanten på Monitor Audio.

Den positionen i vores testrum, hvor højttalere normalt fungerer bedst, er et godt stykke ude på gulvet, nærmere bestemt 170 cm fra bagvæggen målt fra højttalernes frontplade. Her kan QR3 opleves som noget tynde i bassen. De gør sig derimod bedre, når de står tæt på væggen, og det er godt nyt for dem, der gerne vil have en mere diskret højttalerplacering. Tættere på væggen får man nemlig en lille forstærkning af bassen, lige nok til at opnå en fin balance og få energien frem i den dybeste oktav på bas-instrumenterne.

Så rykker der også mere i fødderne, når Bruno Mars og hans feststemte “24K Magic” kommer på. Bassen er stram og kontant, og det er godt med liv, men ligesom mange andre popproduktioner er nummeret noget komprimeret, og der er lidt for meget energi i overtonerne.

I længden bliver det lidt for lyst, hvis man skal spille på et decibelniveau, der er en fest værdig, og til det formål findes der bedre valg. F.eks. er System Audio Saxo 70 lidt mere afrundede i toppen, mens de har masser af kraft i mellembassen.

QR-familien. Foto: Audiovector

Men når det gælder om at få musikken til at give gåsehud, er der noget særligt ved QR3. Især i mellemtone og overtoner, der er det vigtigste toneområde for alle andre instrument end tuba og kontrabas. Som dog også har brug for overtoner. Musik spillet på Audiovector-højttalerne lyder så opløst og luftigt, at jeg ikke kan komme på nogen, der kan måle sig med dem på netop dette område.

Konklusion
Audiovector QR3 er blandt de mest luftige og opløste højttalere i prisklassen. Detaljerne formelig står ud af dem, uden at det lyder hårdt eller spidst. Vokaler kommer i den grad frem og lyder så naturtro, at det næsten er skræmmende. Akustisk musik lyder ægte og nærværende, og placeret ind mod væggen er bassen fyldig nok til at lægge et solidt fundamentet under musikken.

Klangmæssigt minder de meget om deres storebrødre SR3 Avantgarde Arreté, som jeg har sammenlignet med i testrummet. QR3 er desuden nemme at drive. Af de forstærkere, jeg har prøvet, er min favorit nok Denon PMA-2500NE, der lyder varmere, større og mere fyldigt end f.eks. Hegel Röst og Rotel RA-1592. Med lidt ekstra fylde er det ren magi, der kommer ud af QR3.

Jeg har ikke rigtig nogen ankepunkter, ud over at man måske forventer, at højttalere til denne pris vejer lidt mere. På den anden side er det rart at skåne ryggen lidt.

Lyd & Billede mener

Her er masser af luft og detaljer samt udsøgt tonal balance. Dynamikken er fremragende, og QR3 er virkelig placeringsvenlige. Bassen er ikke af den dybeste slags, og konkurrenter i prisklassen har mere massive kabinetter.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vil du læse hele artiklen?

Med LB+ Total får du adgang til ALT indhold på Lyd & Billede og LB Home.

Allerede abonnent? Log ind.

  • Prøv LB+ i 30 dage
    Kun 29,-

    Fornyes efter 30 dage, ingen bindingstid.

  • LB+ Total i 12 mnd
    93.25 kr/mnd

    Du sparer 312 kr

Ønsker du kun adgang til Lyd & Billede eller L&B Home?

Klik her for at bestille adgang til Lyd & Billede

Klik her for at bestille adgang til L&B Home

Vi troede de var dyrere

De lyder lige så godt, som de ser ud

Trådløs retrohøjttaler

Siger ikke noget forstyrrende

Bærbart retro-pletskud

Toplyd på budget

Spilledåsen

Trådløse guldpokaler

Er dette Samsungs "Sonos-killer"?

Klassens bedste kompakthøjttaler

Stor lyd - men vi savner noget

Vi tester prisvenlige soundbars

Scroll to Top