Den kompakte Naim DAC-V1 er rigeligt udstyret med digitalindgange, herunder en asynkron USB, som understøtter opløsninger helt op til 384 kHz (Windows kræver driver). DSD-filer understøttes derimod ikke direkte. Analoge udgange omfatter ubalanceret RCA ud over et særligt DIN-stik. Det skal bruges sammen med andre Naim-produkter, så de kobles sammen med stjernejord for at have et fælles jordpunkt i stedet for at kobles i kæde. Ideen er, at forskelle i jord ikke skal forplante sig til musiksignalet.
Af den grund er det også lidt svært at sætte et Naim-produkt i en gruppetest, da alle DAC’er må testes med samme anlæg, og Naims DAC dermed ikke får det udgangspunkt, den er tiltænkt. Det er dog vores erfaring, at Naim fint kan stå på egne ben sammen med andre mærker.
DAC-V1 har indbygget hovedtelefon-forstærker og variabelt udgangsniveau, så den kan kobles direkte til en effektforstærker, hvis det ønskes. Den styres let og elegant med den medfølgende fjernbetjening.
Brugervenlighed
DAC’en er simpel i brug, og man kan let gå ind i opsætningsmenuen og vælge variabelt eller fast udgangsniveau, afhængigt af om man har forforstærker eller ej. Hvis man vælger fast, vil variabelt niveau automatisk aktiveres, når et par hovedtelefoner sluttes til. Smart.
Ellers er det plug-and-play hele vejen. Det samme gælder USB’en, men Windows-brugere skal installere en medfølgende driver til højere opløsninger end 96 kHz.
Lydkvalitet
DAC-1V gengiver musikken på en meget indbydende måde. Efterklangen af slagtøj på 192 kHz versionen af “Stille, stille kommer vi” fra Hoff Ensembles jazzprojekt Quiet Winter Night er helt gasagtigt. Klaveret har fin snert med et godt fundament i grundtonerne. Unni Wilhelmsens stemme er både blød og luftig, mens trompeten er rund og varm. Kontrabassen er også fyldig og indbydende.
Basrytmerne på Daft Punks Random Access Memories i ægte 24 bit/88,2 kHz studiekvalitet er herligt fyldige, samtidig med at de slår hårdt og taktfast. Vocoder-vokalen på “The Game of Love” lyder opløst og fyldig på én gang.
Mellemtonen er godt fokuseret, og basregisteret taktfast. Naim har dog lidt at indhente, når det gælder størrelsen af lydbilledet. Mens nogle digitalkonvertere, vi har hørt, tegner så stort et lydbillede op, at man næsten kan gå igennem det og komme ud i Narnia på den anden side, er det lidt mere fladt med Naim. Prissedlen er da også i den laveste ende af testen, uden at DAC-1V blegner i forhold til de andre.
Konklusion
Den veludstyrede Naim DAC-1V, som til og med har indbygget hovedtelefon-forstærker, lyder også rigtig godt, når man slutter den til stereoanlægget.
Lydkvaliteten er meget fin, og især i mellemtone-området er der meget magi. Der er også godt tryk på rytmerne, og Naim har god opløsning opad. Man kan savne et endnu større lydlandskab, og mikrodynamikken er ikke så overvældende som hos de allerbedste. Men i betragtning af prisen er det et superbt produkt, der hermed får vores klare anbefaling.
Også i denne test:
Auralic Vega
Musikken mellem tonerne
Ingen i denne prisklasse skildrer rummet i lydbilledet som Auralic Vega, der understreger, at der også er musik mellem tonerne.
Bryston BDA-2
Ophøjet sandhed
Digitalkonverteren fra Bryston er blandt de mest detaljerede og opløste i klassen.
Electrocompaniet ECD 2
Med knyttet næve
Her er den strammeste og mest potente bas, vi har hørt i lang tid. Det hele balanceres med flotte toner opad også.
ASUS Xonar Essence III
Ambitiøs topmodel
Computerproducenten ASUS prøver at få fodfæste i hi-fi-industrien med deres dyreste – og bedste – digitalkonverter nogensinde.
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer