TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

: Nikon D5200

Profkvalitet for amatørfotografer

Mens det er blevet stadig vanskeligere at finde det rette kamera, er det blevet meget lettere at finde god billedkvalitet.

Af / 30/04/2013 - 04:47
Nikon D5200

Lyd & Billede mener

  • Meget høj detaljeskarphed Overskuelig betjening Vokser med opgaven
  • Optisk fortegning Lille søgerbillede

Nyere systemkameraer leverer så meget bedre billedkvalitet end for bare et to-tre år siden, at der ikke er grund til at bekymre sig om, hvorvidt billederne bliver teknisk gode nok. Snarere handler det om at finde et passende værktøj. Et kamera, som dækker behovet, passer til budgettet og har det lille ekstra, der adskiller det fra mængden.

Hvis man har en klar mening om, hvor meget et kamera må koste, er det næste skridt at definere behovet. Skarpskytter, som skal fange vilde dyr i flugt eller fryse bevægelserne i hurtige sportsgrene, har andre behov end forældre, som skal forevige børns legende opvækst, eller naturentusiaster, som ikke går af vejen for en dagsmarch. Bare for at forevige den fantastiske udsigt fra f.eks. en bjergtop.

For de mange, som ikke skal leve af at fotografere vildmarkens fauna, handler det som regel om at finde et godt allround-kamera, der leverer billedkvalitet under de fleste forhold. Da er Nikons nye D5200 et godt valg. Spejlreflekskameraet ligner det mere enkle nybegynderkamera D3200, men er mere anvendeligt og – hold fast – leverer bedre billedkvalitet end det bundsolide (og meget dyrere) D7000.

Klasseledende opløsning
Man kan gnide sig i øjnene, så længe man vil. Det er ikke let at se forskel på forgængeren D5100 og det nye D5200. Omtrent det eneste på ydersiden, som adskiller D5100 fra D5200, er en forbedret og pædagogisk smart brugerflade på skærmmenuen.

Men man ser forskellen i billedkvaliteten. For hjertet i D5200 er der en ny 24 megapixel CMOS billedsensor, processor og 39 punkts autofokus hentet fra D7000. Som leverer meget højere billedkvalitet, mere præcis fokus og skarpere billeder under varierede lysforhold. Udenpå er der minimale ændringer på D5200. Den højopløste skærm kan vrides og vendes, praktisk især på video-optagelse. Skudhastigheden er på acceptable 5 billeder i sekundet, men bufferen er relativt lille, og billedserierne bliver korte, særligt ved råfiloptagelser.

Annonce

Nikon-D5200_BK_LCD_6

Kameraet optager HD-video i fuld 1080p-kvalitet og har indbygget stereomikrofon, og det kan bruge Nikons WU-1a Wi-Fi adapter til trådløs overførsel af billeder til computer eller tablet. Eller fjernstyring af kameraet fra smartphone. Det kan desuden bruge trådløse Eye-Fi hukommelseskort til overførsel.

D5200 har også Nikons meget velfungerende 2016 pixel RGB-lysmåling, som også tager hensyn til farver, når eksponeringen skal regnes ud. Kort sagt: Under det undselige kameradesign skjuler der sig en børste af et spejlreflekskamera.

Billedkvalitet
Nikon har ikke kunnet dy sig for at lægge syv såkaldte kreative filtereffekter ind – miniature, silhuet, farveskitse, selektiv farve, high- eller low-key og nattesyn. Kameraet har også høj dynamisk filoptagelse – HDR – som smelter to billeder sammen med forskellig eksponeringsværdi for at bevare detaljer i skygge, uden at højlys brænder ud. Foruden Nikons Active D-Lighting, som øger billeddynamikken med en eksponering.

Alt dette er relativt nyttige egenskaber, men kompenserer altid for mangler i grundteknikken, som er fundamentet for billedkvalitet. Et område, hvor jeg ikke kan påstå, at Nikon D5200 svigter. For her er detaljeskarphed og opløsning af virkelig høj klasse. Selv med Nikons 18-105 mm standardzoom.

Billedfilerne er sammenlignelige med dem fra D3200, men i D5200 er støjbehandlingen lidt bedre. Her er billedstøj ikke noget tema før ved ISO 3200, hvor svag kornstøj bliver synligt. Ved ISO 6400 er den mere påtrængende, men ikke nok til at blive hysterisk over. ISO 12.800 og 25.600 ser betydelig værre ud, men sammenlignet med Canon EOS 650D er D5200 langt bedre til at kontrollere støj ved høje ISO-værdier og samtidig beholde detaljeopløsning.

Farvegengivelse og toneomfang er rigtig gode. Rød stikker lidt ud på enkelte billeder, men det kan der nemt kompenseres for i kameraopsætningen. Og på portrætter anbefaler jeg at vælge portrætmodus for at få de jævnest mulige hudtoner. Videokvaliteten er også virkelig god fra D5200. Her er der ikke meget flimren under afspilning, og farver og kontrast ser fantastisk ud på vores 60 tommers Philips 9607 referenceskærm.

Et kamera for de fleste
Selv om D5200 er dyrere end D3200, er det dét kamera, jeg ville vælge. Billedkvaliteten er ganske vist ikke vældig meget bedre i praksis, men D5200 er hurtigere, autofokussen er overlegent meget bedre, og den vridbare skærm er en handy tilføjelse. Sammen med Pentax K-30 er Nikon D5200 det bedste valg i budgetklassen. Men D5200 er måske det bedste valg for amatører og viderekomne, som også bruger kameraet til video-optagelse.

Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Superfedt hybridkamera

Lynhurtig perfektion

Canons bedste kamera nogensinde

Sådan skal det gøres

Mellemformat med mere fart

Sådan vælger du det rigtige objektiv til kameraet

Kompakt og kompetent

Trækker motivet meget nærmere

Det bedste fuldformat-videokamera?

Knivskarpt portrætobjektiv

Lækkert kamera i 80'er kostume

Kan DJI slå GoPro?