TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV
L&B’s julekalender 2024 Deltag her!

: Rega Elicit-R

Længe ventede forbedringer

Rega er gået tilbage til tegnebordet og har rettet op på det, vi ikke kunne lide ved deres Elicit-forstærker.

Af / 20/03/2014 - 14:55
Rega Elicit-R

Lyd & Billede mener

  • Trods beskedne ydre mål har Elicit-R kræfter nok til at spille ganske højt uden at miste grebet. Forstærkeren har et usædvanligt tempo, men også et fast greb om detaljerne i lydbilledet. Aldrig et kedeligt øjeblik! Plus for pladespiller-indgang.
  • Hvis du kunne lide forgængerens glatte og forsigtige spillestil, er efterfølgeren nok ikke noget for dig. Her er attack og dynamisk kontrast i hele toneskalaen, selv om den ikke er blandt de sejeste, når vi taler rå muskelkraft. Digitale indgange mangler, ligesom hovedtelefon-udgang.

Rega har altid været kendt for at lave seriøse produkter uden falbelader. Derfor var forventningerne høje, da vi fik den integrerede forstærker Elicit til test en sommerdag i 2009. Forventninger, som desværre ikke helt blev indfriet. Forstærkeren lød både fint og opløst, men manglede den dynamiske gnist og baskontrol, der gør musikken levende. Elicit lød simpelthen tamt.

Tilbage til tegnebordet
Rega kan selvfølgelig ikke være tilfredse med at levere et halvgodt produkt. Især ikke når de senere introducerede den ultra kompakte Brio-R, som til 5.000 kroner spiller både levende og engagerende, med fremragende mikrodynamik.

Når Rega nu har bygget Elicit-R op fra grunden, er det med den meget billigere Brio-R som forbillede. Og det er ikke kun på udseendet, hvor Elicit-R har fået en facade af plexiglas i stedet for forgængerens buede front i børstet aluminium, og elegante firkantede knapper i stedet for runde.

Effektforstærker-trinet er også inspireret af Brio-R, med Darlington-forstærkning. Et princip, hvor to bipolære transistorer er forbundet, så den strøm, der forstærkes af den første transistor, forstærkes yderligere af den næste. Det skaber en mere effektiv forstærkning, end hvis de to transistorer skulle arbejde separat.

Elicit-R har fem ubalancerede indgange, inklusive en pladespiller-indgang til MM-pickup.
Elicit-R har fem ubalancerede indgange, inklusive en pladespiller-indgang til MM-pickup.

Derimod har Elicit-R til forskel fra Brio-R bekostelige spændingsreferencer, der holder spændingen ens uanset højttalerbelastning. Elicit-R har også bedre kondensatorer. Og højere effekt. Hvor Brio-R har 50 watt pr. kanal, har Elicit-R 105 watt. Til sammenligning havde den gamle Elicit 82 watt pr. kanal.

Annonce

Forforstærker-trinet er bygget over forgængerens, men med forbedret strømforsyning og to regulatortrin i stedet for ét. Desuden er kredskortets udformning forbedret.

“Jeg kunne forkorte signalvejene i Elicit-R i forhold til den foregående Elicit, og Elicit-R har et lavere støjgulv. Igen takket være forbedret kredskortdesign,” fortæller Rega-konstruktør Terry Bateman i en e-mail.

“I den tidligere Elicit var effektforstærkeren den begrænsende del af signalvejen, og den ydede ikke klasse A forforstærkeren retfærdighed. Men ved at kombinere klasse A forforstærkeren med Darlington effektforstærker-princippet i Brio-R – sammen med forbedret strømforsyning og kredskortdesign – løftes forstærkerens ydelse til det niveau, du hører, når du lytter til den,” siger Bateman selvsikkert.

Indgange
Elicit-R har fem indgange af typen ubalanceret RCA, hvoraf en er til pladespiller med MM-pickup. Det skulle da også bare mangle fra en af verdens mest kendte pladespiller-producenter!

Indgangsniveauet på hver indgang kan programmeres, så man kan få den samme lydstyrke fra alle indgange, uanset udgangsniveauet for de enheder, der er tilsluttet. Desuden har forstærkeren en optagerudgang til dem, der stadig har brug for den slags. Der er imidlertid hverken balancerede XLR-stik eller digitale indgange.

Overraskende hurtig
Med forgængeren Elicit i erindring var mine forventninger, da jeg koblede forstærkeren til, at det ville lyde fint og opløst, men en smule tamt og fladt. Sjældent har jeg taget så meget fejl.

For det, jeg hører, er langtfra tamt. Med de glimrende gulvhøjttalere PMC fact.12, som p.t. står i vores testrum, er der imponerende meget liv i lydbilledet på Thomas Dybdahls umasterede version af “This Love is Here to Stay” fra albummet What’s Left is Forever – Hi-Fi Edition, eksklusivt tilgængeligt på streaming-tjenesten WiMP.

Køleribber er nødvendige for at lede varmen ud fra indersiden. På Elicit-R er de elegant skjult på indersiden af sidevæggene.
Køleribber er nødvendige for at lede varmen ud fra indersiden. På Elicit-R er de elegant skjult på indersiden af sidevæggene.

Den umasterede version i tabsfri kvalitet lyder mere rå og dynamisk end standardudgivelsen, med mere energi i dybbassen – især i stortrommen – samtidig med at den er blødere i overtoneregisteret. En stor nydelse med det rigtige udstyr.

Og Elicit-R kan få magien frem. Der er imponerende kontraster i lydbilledet. De lave frekvenser fra stortromme og elbas kommer ud med glimrende fylde, mens Thomas’ falset i centrum har masser af plads at udfolde sig på. Sangens percussion har god snert, og jeg bliver siddende og bare lytter fra start til slut.

Forstærkeren har lidt lav “gain”, så volumenknappen skal skrues højere op end på mange andre. Når højttalerne ovenikøbet har så lav følsomhed som 85 dB med 1 watt, må volumenknappen hurtigt op omkring klokken to eller tre, før der kommer rigtig liv i testrummet. Fordelen er, at det er nemmere at styre lydniveauet, da det går i meget finere trin.

Nøgen
Når svenske Lars Winnerbäck griber mikrofonen, så lytter man. Og når han gengives af Rega Elicit-R, så græder man. På den skrøbelige ballade “Vi åkte aldrig ut till havet”, som handler om alt det, man aldrig fik gjort, lyder han sjældent nøgen og sårbar.

Forstærkeren får følelsen i Winnerbäcks grove stemme frem i det vigtige mellemtoneområde, mens hver guitarakkord har meget klang og godt anslag. Alt sammen i et stort lydbillede.

Rytmer
Personligt ville jeg aldrig vælge en forstærker, der ikke kan spille op til dans, når lejligheden byder sig. Det kunne forgængeren Elicit ikke; den gik i knæ, før det overhovedet begyndte at blive sjovt. Men Elicit-R er slet ikke som sin forgænger i denne disciplin, men holder kontrollen helt ned i basområdet og gengiver rytmerne med glimrende punch.

Elicit-R har fået elegante firkantede knapper, hvor forgængeren havde runde.
Elicit-R har fået elegante firkantede knapper, hvor forgængeren havde runde.

Resultatet er, at man kan spille både trance og techno, så der kan danses. Det er dog langtfra nogen PA-forstærker, så hvis du leder efter noget til at drive dine festhøjttalere, skal du finde noget andet. Sat op mod f.eks. Hegel H200 bliver Elicit-R betydelig hurtigere stakåndet.

Overtoner
Det, der er let at overse, når man lytter til Elicit-R, er at den også leverer meget nuancerede overtoner. Man glemmer det, fordi diskanten er en så naturlig del af lydbilledet.

Der findes afgjort endnu mere gennemsigtige alternativer, men det bliver dyrt, hvis det ikke skal gå ud over noget andet. Vi har f.eks. en Norma Revo IPA-140 inde til test, der har væsentlig mere at give i toppen og et endnu mere luftigt og gennemsigtigt lydbillede. Men den koster også mere end det dobbelte.

Det, der er sikkert, er at jeg ikke kan komme i tanke om en forstærker til under 20.000 kroner, der lyder mere komplet og musikalsk, end Rega Elicit-R gør.

Konklusion
Rega Elicit-R er en klar forbedring i forhold til forgængeren. Den går lige til sagen og brillerer virkelig i bas og mellemtone. Med en stor, massiv tonestruktur og godt med dynamik inden for forstærkerens formåen, hvad kræfter angår.

Den er altædende og absolut ingen svækling, men det skal også siges, at den ikke udfordrer de stærkeste konkurrenter i denne disciplin. F.eks. bevarer både Hegel H200 og Primare I32 kontrollen ved et noget højere lydniveau end Rega Elicit-R. Men Rega har en utrolig evne til at holde på følelsen i musikken og få baggrunden i det store lydbillede frem.

Måske den mest komplette forstærker derude til under 20.000 kroner.

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

50%

Juletilbud - 50% Rabat!

50% På LB+ Total i 1 år!

Prøv LB+ Total i 1 måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

650,-
49,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Kan man lære gamle noder nye tricks?

Yderst vellydende

Weiss DAC501: Ingeniørkunst og musikglæde

Her får du meget for pengene

Bluesound tager kampen op med WiiM

Technics frier til de audiofile

Ligner et laboratorieapparat

Slet og ret et knaldgodt køb

Bringer musikken til live

Gløder af spilleglæde

Stylet minimalisme

Hi-Fi streaming på budget