TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

: Samsung NX1

Skarpskåret udfordrer

Samsungs første professionelle kamera udfordrer Canon og Nikon, og lykkes med det meste.

Af / 16/02/2015 - 06:00
Samsung NX1

Lyd & Billede mener

  • Lynhurtig autofokus og 15 fps skudtakt betyder, at Samsung har det hurtigste kamera i klassen. Det er også et af de få kameraer med 4K-video, som man rent faktisk kan bruge til noget. Kvalitet og betjening er gennemført.
  • Nogle logiske brister i betjeningen, manglende batterioplader og relativt moderat batteritid trækker ned. Og der er kun én hukommelseskortplads.

Samsung NX1Mens Samsung er vokset enormt hurtigt på andre områder, har de kæmpet for at øge deres markedsandel på systemkameraer. Mange steder er de størst på fjernsyn, og de er den største aktør på smartphones over næsten hele verden. Men på kameramarkedet lever de i skyggen af Canon og Nikon – giganter, som hvis man slår dem sammen, nærmest ejer markedet.

De har også fået hård konkurrence om resten af markedet – altså det, Canon og Nikon er ikke store på, nemlig det voksende marked for kompakte systemkameraer. Her er Sony blandt de mest profilerede med stadig nye kameraer, og Olympus og Panasonic har et kæmpe forspring på tilbehørssiden med over 60 objektiver at vælge imellem til deres fælles kamerasystem, Micro Four Thirds.

Trods mange innovationer er det ikke rigtig lykkedes Samsung at knække koden, men vi ved, at de kan. Deres NX300 – et lækkert kompakt systemkamera – kårede vi som Årets Kamera for to år siden.

Derfor er det glædeligt at kunne meddele, at Samsung har ramt en guldåre med NX1. Som er et relativt kompakt systemkamera med spejlrefleksdesign, rettet mod action-fotografering og fotografer, der har brug for et robust og vejrtætnet værktøj. Canon EOS 7D Mark II er den nærmeste konkurrent, men NX1 har flere megapixel, omfattende trådløs tilslutning og højere skudtakt.

NX1 er simpelthen et af de hurtigste kameraer, vi har testet, og et stort spring fremad for Samsung. Som endelig har et kamera, Nikon og Canon bør være bekymrede for.

Annonce

 

Trådløst fartmonster

Kameraet er bygget op omkring en ny 28 megapixel APS-C billedsensor, har lynhurtig hybrid autofokus og en skudhastighed på hele 15 billeder i sekundet. 205 fasedetekterende fokuspunkter dækker så meget som 90 procent af billedfladen. Det giver fotografen et bredere fokusfelt samt fokussporing, som er nødvendigt, når skudtakten er så høj.

Billedbufferen kan ikke helt følge med EOS 7D II, der ikke stopper før efter 1.000 jpeg-eksponeringer. NX1 kan klare næsten 75 jpeg-eksponeringer i træk, før bufferen er fuld og kameraet stopper. Det er stadig langt bedre end de fleste systemkameraer, og ingen er i nærheden af skudhastigheden på 15 fps i fuld opløsning med autofokus mellem hvert billede. Bortset fra Nikon 1 V3, der klarer 60 fps, men det er et kamera i en helt anden klasse med meget mindre billedsensor og lavere datastrøm.

Samsung-kameraet har fordelen af, at det er spejlløst. Der er ikke noget spejl, som skal vippes væk mellem hvert billede, når man tager billedserier – som der er på EOS 7D II – og fraværet af spejlhus gør kameraet lidt mindre og lettere.

Uden et spejlhus må man ty til elektronisk søger, og Samsung har givet NX1 en af de bedste søgere, vi har set. Den er superhurtig med kun marginal forsinkelse, knivskarp med 2,36 megapixel opløsning, og man kan selv vælge, hvilke informationer man vil se i søgeren.

Kameraet har naturligvis Wi-Fi (802.11ac) til trådløs betjening og overførsel af billeder fra kameraet, ligesom der er mikrofonindgang og hovedtelefonstik samt volumenjustering på mikrofonerne.

 

I brug

Mens tidligere Samsung-kameraer har givet en følelse af billig plastic, virker NX1 bundsolidt. Kamerahuset er bygget op omkring et chassis af en magnesiumlegering for at holde vægten nede og stivheden oppe.

Der er omfattende vejrtætning rundt om knapper, hjul og åbninger, og det har et næsten perfekt udformet gummieret greb i højre side. Der findes også et vertikalgreb med plads til ekstra batteri, som øger batteriets kapacitet og giver et bedre greb om kameraet, når man fotograferer i højformat.

Enkelte af knapperne er stadig lidt fesne, nogle er for små (f.eks. dem på firevejshjulet på toppen til venstre), og der kunne med fordel have været flere programmérbare knapper på kamerahuset. For det er meget avanceret med en lang række muligheder for tilpasning og skræddersyning af funktioner.

Den skarpe – og vipbare – touch-skærm fungerer også som palet for indstillingsvalg og programmérbare funktioner (Fn), og man kan vælge fokuspunkt ét sted, lysmålepunkt et andet sted og tage et billede med pegefingeren på skærmen. Den er mærkeligt nok ikke kalibreret fra fabrikken, i hvert fald ikke særlig godt, men man kan selv ændre farvebalancen live på skærmen.

NX1 har også en lille LCD-skærm på toppen, som viser de vigtigste indstillingsvalg. Men jeg fandt desværre ikke nogen indstilling til visning af indstillinger på skærmen bagpå, når jeg vælger at bruge søgeren. I stedet insisterer kameraet på at skifte mellem Live View og sort skærm. Mærkeligt. Måske fatter Samsung pointen senere og kommer med en opdatering, der kan fikse det.

Der er et væld af andre funktioner, som vi kunne have skrevet tykke bøger om, men der er noget andet, som er vigtigere at bruge spaltepladsen på …

 

4K-video

Samsung NX1 er endnu et systemkamera, der kan optage video i ægte 4K-kvalitet. Det betyder fire gange så høj opløsning som almindelig HD-video og meget skarpere video-stills. Entusiaster og professionelle vil nikke bifaldende til specifikationer som H.265-codec, der giver mindre tab i komprimeringen af videofiler, 4:2:2 8 bit video ud af kameraet via HDMI-udgangen og understøttelse af både UHD- og DCI-format til 4K.

Ultra HD og DCI beskriver de billedformater, kameraer bruger til 4K-video. UHD giver 3840 x 2160 punkters opløsning i 16:9-format med 25 fps, mens DCI giver 4096 x 2160 punkter og 24 fps. Til sammenligning er almindelig HD 1920 x 1080 punkter. Det er samme forskel, som 8 mod 2 megapixel kan give på skarphed og detaljeopløsning.

nx1_005_top-without-lens_black
Kunne have været et Nikon-kamera, men er et Samsung-systemkamera med samme type klassisk, forbilledlig betjening.

Med det hybride fokussystem i NX1 er det lettere at bruge autofokus på video-optagelser. De 209 kontrast- og 205 hybriddetektorer giver lynhurtig autofokus og rigtig god følgefokus. I godt lys. I dårligt lys har Samsung-kameraet problemer ligesom de fleste andre kameraer, men så kan man bruge manuel fokus. Da kan man også bruge fokusmarkering til at stille skarpt.

Man kan desuden justere volumen på video-optagelser og bruge eksponeringskompensation, når kameraet tager sig af lysfølsomheden (ISO), samt aktivere fading på lyden.

 

Billedkvalitet og ydelse

Samsung NX1 er virkelig hurtigt. Det stiller afgjort op i prof-klassen, hvad action-fotografering angår. Her tænker jeg ikke kun på den vanvittige skudtakt, men også på responstid, autofokus, og hvor hurtigt det går at ændre indstillinger i kampens hede. Det eneste skår i glæden må være begrænsningen på billedbufferens kapacitet.

Den nye 28 megapixel billedsensor – for ikke at nævne den nye billedprocessor (hentet fra øverste hylde hos Samsung) – giver NX1 markant bedre billedkvalitet end noget andet Samsung-kamera, vi har testet. Sammen med skarp optik som f.eks. Samsungs fremragende 16-50 mm f/2.8 zoom har man et seriøst værktøj, og med den nye 50-150 mm f/2.8 zoom også lysstærk action-optik, der er vejrtætnet.

Mange frygter billedstøj fra billedsensorer med mange megapixel. Flere pixels er ikke altid en fordel, fordi trængslen reducerer diameteren pr. pixel og gør dem mindre følsomme over for lys. Dermed har billedsensoren brug for mere strøm ved høj ISO, og så kan der opstå støj.

Billedfilerne fra NX1 viser kun marginal kornstøj, når man forstørrer billeder taget ved ISO 1600. Synligt bliver det først ved 6400, men selv da er det muligt at fjerne det meste af støjen i efterbehandlingen. Virkelig dårligt bliver det ikke før ISO 12.800. Herfra og op er kornstøjen massiv med store mængder af farvestøj, og billeder taget ved ISO 12.800, 25.600 osv. er det næsten umuligt at redde med efterbehandling. Her er f.eks. Nikon D7100 meget bedre.

Farvegengivelsen er langt bedre end på tidligere Samsung-kameraer, og det er tydeligt, at ingeniørerne har arbejdet med farvealgoritmer, for også jpeg-filerne er meget fine med jævne toner og god mætning uden farvestik eller synlige afvigelser.

NX1-16-50mm
Rene linjer, overskuelig betjening, vejrtætning og høj billedkvalitet. Fra Samsung.

Der er ikke mange 4K-kameraer at sammenligne med. Sony a7S kan ikke lagre 4K-video internt, men kræver en ekstern optager og er desuden et dyrere full-frame kamera med 12 megapixel. Men det har branchens bedste støj-egenskaber, der let slår NX1 og andre.

Støj-egenskaberne er ikke Panasonic Lumix GH4’s stærkeste side, men på 4K-video har det ikke sin lige blandt småbilledkameraer. Det kan lagre 4K på hukommelseskort og giver de professionelle endnu flere valgmuligheder (All-Intra, IPB, 4:2:2 10 bit ud, YAGH-adapter osv.). Og det har et meget større udvalg af optik.

 

Sent, men godt

Hvis man ser bort fra 4K-video, er det Canon EOS 7D Mark II, der er Samsung NX1’s nærmeste konkurrent. Canon-kameraet er lige så solidt bygget og holder skudtakten, til hukommelseskortet er fuldt. Desuden har man langt flere objektiver at vælge imellem, især med høj lysstyrke, men dette er også ved at blive bedre hos Samsung.

Alt i alt er der ingen tvivl om, at NX1 er et vendepunkt for Samsung. Endelig har de et kamera, der er bedre end konkurrenternes på mange områder og dårligt på meget få. Nu kan vi tale om Samsung i samme åndedrag som Canon, Nikon og Sony, uden at der er grund til at trække på smilebåndet. Der er til gengæld al mulig grund for forbrugerne til at glæde sig over udviklingen og for konkurrenterne til at frygte den.

Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Læs videre med LB+

70%

Black Week Tilbud

70% På LB+ Total i 12 måneder!

LB+ Total måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

39,- / mnd
130,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Superfedt hybridkamera

Lynhurtig perfektion

Canons bedste kamera nogensinde

Sådan skal det gøres

Mellemformat med mere fart

Sådan vælger du det rigtige objektiv til kameraet

Kompakt og kompetent

Trækker motivet meget nærmere

Det bedste fuldformat-videokamera?

Knivskarpt portrætobjektiv

Lækkert kamera i 80'er kostume

Kan DJI slå GoPro?