TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi
L&B’s julekalender 2024 Deltag her!

TEST: Nanoleaf 4D Screen Mirror + Lightstrip

En blandet fornøjelse

Nanoleaf 4D Screen Mirror + Lightstrip har et begrænset publikum.

Af / 21/05/2024 - 09:16
Nanoleaf 4D Screen Mirror + Lightstrip

Home mener

  • En billig løsning, kraftig lyskæde, gode farver.
  • Besværlig opsætning, for upræcis tracking, forsinkelse og mørklægning.

Farvet lys bag fladskærmen er ikke alles kop te, men jeg må blankt erkende, at jeg blev forelsket, da jeg første gang oplevede et TV med Philips Ambilight. Desværre var og er jeg ikke lige så begejstret for Philips’ udbud af fladskærme, hvorfor jeg ikke ejer et TV med denne funktion.

Heldigvis findes der i dag løsninger, som kan eftermonteres på ethvert TV og imitere den kendte Ambilight-effekt – og i visse tilfælde gør det så godt, at man skulle tro, det var den ægte vare. Jeg har selv testet og benytter jævnligt Philips Hue Play HDMI Sync Box med tilhørende Gradient Lightstrip, som er en ganske god men også meget dyr løsning.

En anden mulighed er en af de efterhånden mange kameraløsninger, som sparer den fordyrende HDMI-boks væk og i stedet benytter et kamera til at aflæse indholdet på skærmen. Én af løsningerne, som vi her har på testbænken, kommer fra Nanoleaf, som i forvejen er kendt for sine populære lyspaneler.

Nanoleaf 4D kit
Således ser det samlede samlesæt ud. (Foto: Nanoleaf)

Et enkelt og billigt koncept

Idéen bag Nanoleafs kameraløsning er ret ligetil. Den medfølgende lyskæde klæbes først fast på bagsiden af TV’et. Kæden er lidt rigid, så brug de medfølgende hjørnestykker, der sikrer, at man kommer ud i alle hjørner og hele vejen rundt. Overskydende lyskæde klippes af. Tapen på bagsiden af kæden er desværre ikke så kraftig, så man kan opleve, at den slipper lidt visse steder. Suppler med nanotape, så bliver det siddende.

Når kæden er på plads, sættes kameraet enten i toppen af skærmen eller på gulvet eller bordet foran TV’et. Det skal pege ned eller op, så hele skærmen er i kameraets synsfeltet. Forbind begge dele med den medfølgende controller og sæt strøm til herligheden.

Annonce
Nanoleaf 4D camera
Kameraet har et medfølgende cover til de nervøse typer. (Foto: Nanoleaf)

Frustrerende opsætning

Som med Nanoleafs øvrige produkter benyttes deres app til opsætningen. Normalt er det ret ligetil, men jeg blev hurtigt overvældet af de mange indstillinger og den mangelfulde vejledning. Det startede ellers nogenlunde med kalibrering af kameraet, som jeg havde placeret i toppen af skærmen. Via app’en kan man se, hvad kameraet kan se, og skal nu markeret TV’ets fire hjørner. Det burde være simpelt, men kameraet lod til at have svært ved at aflæse den nederste del af mit TV korrekt. Om det skyldes størrelsen, 65 tommer, skal jeg ikke kunne sige, men uanset hvordan jeg vinklede kameraet, kunne det aldrig se de grønne trekanter i bund og hjørner fra instruktionsvideoen.

Efter kalibreringen skulle jeg vælge blandt en af de fire såkaldte ”modes”:

1D – en fast farve og lysstyrke, 2D – samme som 1D men med skiftende farve alt efter skærmindhold, 3D – godt knald på dioderne i alle regnbuens farver hele vejen rundt og 4D – en mere jævn udgave af 3D med færre farver. Jeg fandt hurtigt min favorit i sidstnævnte, da 3D flimrede lidt for meget til min smag, ligesom de to første indstillinger slet ikke gav den rigtige op- og indlevelse. Til hver ”mode” følger endnu en indstilling. De to prækalibrerede Cinematic og Vivid-indstillinger samt en custom-profil. Af en eller anden grund var de to første helt ubrugelige i mit setup, hvorfor jeg faldt tilbage på custom-indstillingen.

Calibration
Her er hvad kameraet kan se. Måske en højere opløsning ville hjælpe. (Screenshot)

Total forvirring og gale farver

Sagen er den, at Cinematic og Vivid viste de helt forkerte farver. Sort blev gengivet som kraftigt rødt eller grønt lys og der var generelt alt for meget knald på lyset til, at det var behageligt eller pænt at se på. Jeg oplevede desuden flere gange at farverne ”blev hængende” eller ”satte sig fast”, og først skiftede igen efter jeg havde tændt og slukket for apparatet.

For at få et mere ”realistisk” resultat gik jeg derfor i gang med at pille ved custom-indstillingerne. Her har man adgang til at justere på tre parametre. Dynamic Range, Saturation og hvidbalance. Efter megen roden frem og tilbage fandt jeg ud af, at de hos mig skulle sættes meget lavt, for at give et nogenlunde tåleligt resultat. Jeg endte derfor med værdierne 16, 43 og 3.244k. Den overordnede lysstyrke lod jeg være på 50%.

My Settings
Her er mine indstillinger. (Screenshot)

Sluk for lyset

Men selv med de for mig optimale indstillinger blev jeg aldrig helt tilfreds med resultatet, som nok primært skyldes kvaliteten på kameraet og hvad dette kan se – eller ikke se. Som det afsløredes under kalibreringen, har kameraet svært ved at aflæse den nederste del af mit tv korrekt, hvilket også ses på lyskæden, som primært lyser op i siderne og i toppen af skærmen. Læg dertil en let forsinkelse på reaktionen mellem skærm og lyskæde, som man i starten skal anstrenge sig for at ignorere.

Sidst men ikke mindst kræver en kameraløsning som denne, at man sidder i et forholdsvist mørkt lokale. Genskær på skærmen fra lys eller lamper vil nemlig forstyrre kameraets aflæsning og give et forkert resultat. Kan man leve med et mørklagt lokale, kan man dog få en nogenlunde god oplevelse under især film, hvor pludselige lysglimt og hurtige farveskift kan give en ret fed effekt. Til almindeligt TV-kiggeri er jeg hellere fri.

Konklusion

Jeg glædede mig til at prøve Nanoleaf 4D, men må erkende, at det har været en blandet fornøjelse, som har resulteret i en del frustration og nogle flere grå hår. Selvom løsningen virker og til tider kan være ret overbevisende, var opsætningen alt for besværlig til, at jeg tør anbefale det til venner eller familie. Læg dertil, at det stort set kræver en total mørklægning af lokalet for at få den optimale effekt, og du står tilbage med et niche-produkt, som trods en rimelig pris har et stærkt begrænset publikum.

Skulle jeg vælge mellem dette og et ægte Ambilight-TV er jeg derfor ikke i tvivl, og bliver det ikke et ægte Philips-TV, vil jeg hellere skæve til en løsning med en HDMI-boks.  Den hurtigere reaktionstid og mere korrekte farvegengivelse er at foretrække fremfor en halvbagt og besværlig løsning.

Karakter
Nanoleaf 4D Screen Mirror + Lightstrip
Basic
Mikael Hansen
(f. 1982): Freelancejournalist på L&B Home. Mikael startede som tech-journalist hos Gamereactor i 2006. Derfra gik turen til magasinet GEAR, hvor han også fik bred erfaring foran et kamera. En kandidatgrad senere vendte han retur som journalist på Lyd & Billede og sidenhen som redaktør for TechRadar. Mikael skriver om alt fra fra PC’er til smartphones, smart home, lyd og gaming.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

50%

Juletilbud - 50% Rabat!

50% På LB+ Total i 1 år!

Prøv LB+ Total i 1 måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

650,-
49,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Dobbelt så smart er ikke dobbelt så godt

Det her kan ingen andre sengelamper

4 espressomaskiner: Hænger pris og kvalitet sammen?

Fleksibel og ideen er god

Overvågning med øje på økonomien

Plads til det hele

Robotstøvsugere med kunstig dumhed

Nu rykker AI også ind i vaskerummet

Passer godt ind i et Yale-smart home

Dine terrassedøre fortjener denne lås

Smidig suger går helt til kanten

Juletræskæde til hele året