TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV
BLACK WEEK - 70% RABAT PÅ LB+

: Sonus faber Pryma

Italiensk luksuslyd

Når Sonus faber laver hovedtelefoner, gør de det ordentligt. Det kan både ses og høres.

Af / 17/03/2016 - 06:00
Sonus faber Pryma

Lyd & Billede mener

  • Raffineret klang og perfekt balance i en tiltalende og gennemarbejdet indpakning. Lyder fortrinligt med alle smartphones, men endnu bedre derhjemme.
  • Kan ikke foldes sammen.

Med det enorme udvalg, der findes af hovedtelefoner, er det godt at skille sig ud. Stærke farver, genkendelige logoer og sponsorering af idræts- og musikberømtheder er nogle af de metoder, der tages i brug for at skabe opmærksomhed om produktet.

Nogle lykkes bedre end andre, og de fleste har hørt om Beats, der er dominerende inden for hovedtelefoner. Større end etablerede mærker som Sony, Beyerdynamic og Sennheiser.

At kæmpe med Beats om markedsandele på deres præmisser er der foreløbig ingen, der er lykkedes med. Så er det smartere at finde sin egen profil – sin stil, om man vil – og vælge sig en målgruppe. I stedet for at nå flest muligt.

Derfor har Bose satset på det voksende marked for hovedtelefoner med støjdæmpning, med succes. Det samme har Sennheiser gjort, bare i hi-fi-segmentet og i den seneste tid med trådløse hovedtelefoner, der langt overgår Beats på især lydkvalitet.

Så hvad skal man gøre for at finde sin egen niche? I det nordlige Italien sad nogle mennesker og spekulerede over det samme. Livio Cucuzza og Paolo Tezzon arbejdede til daglig med lyd og design hos Sonus faber, og sammen med deres team ledte de efter en niche, der ikke allerede var fuld af mærker. Efter noget tid åbenbarede det indlysende resultat sig: Hovedtelefonerne skulle have et synligt og hørbart slægtskab med Sonus fabers high-end højttalere.

Annonce

Blødt læder, børstede metaldetaljer og italiensk kvalitetshåndværk skulle kombineres med Sonus fabers åbne og varme lyd. Men hovedtelefonerne skulle ikke hedde Sonus faber.

Navnet blev Pryma. “By Sonus faber”, om man vil, men det ser man næsten ikke. Alt fra æsken til det skriftlige materiale og logoet siger Pryma. Sonus faber er bare diskret til stede og kan kun anes under den læderbeklædte og aftagelige hovedbøjle.

Fem forskellige udførelser.
Fem forskellige udførelser.

 

Kvalitet i alle led

Som forventet er de fuld af lækre detaljer, og kvaliteten er overdådig sammenlignet med det meste, vi har testet. Når man pakker et par Pryma ud, åbner man en æske, der ikke står tilbage for noget, som Apple ville have lavet, og monterer de kompakte ørekopper på bøjlen. Som er klædt i læder fra luksusmærket Bottega Veneta.

Der er tale om sort, brunt eller beige læder afhængigt af, hvilken af de fem varianter man har valgt. Pryma fås med hvide, sorte eller kulfarvede ørekopper og med alu- eller guldfarvede metaldetaljer. De fæstnes til bøjlen på samme måde, som man lukker en luksushåndtaske – med en drejbar knap, der stikkes igennem et af de fire huller i bøjlen, som regulerer længden.

De aftagelige ørekopper med kunstlæderindtræk dækker lige akkurat rundt om ørerne, og efter mange timers brug kan vi slå fast, at bærekomforten er ypperlig. Vi havde dog gerne set lidt mere fleksible justeringsmuligheder, f.eks. at man kunne dreje ørekopperne lidt indad eller fremad.

Hovedtelefonerne kan heller ikke klappes eller foldes sammen på nogen måde, men man kan selvfølgelig lægge dem fladt ved at tage ørekopperne af bøjlen, hvis det endelig skal være. Ellers går de fint ned i den medfølgende stofpose, som de kan lægges i, når de skal pakkes ned i tasken eller kufferten.

Der medfølger en aftagelig ledning med kontrol/mikrofon og en vinklet stik-adapter.

I hver af de fint udformede ørekopper sidder et 40 mm element med mylar-membran, der er sat sammen med en støbt aluminiumramme og ender i et akustisk kammer med stor åbning til øret.

(Foto: Producent)
(Foto: Producent)

 

Raffineret og sublim gengivelse

Pryma-hovedtelefonerne er så lette at drive, at de kan bruges med alle smartphones, uden at de behøver en separat forstærker for at lyde godt. Med en følsomhed på hele 118 dB og 32 ohm modstand spiller de højt nok for de fleste, når de er plugget i mobilen.

Når man pakker hovedtelefonerne ud, kan man ikke sige sig fri for, at der opbygges visse forventninger – har man betalt op imod 5.000 kroner for et par hørebøffer, så køber man mere end et fedt design og en luksuriøs kvalitetsudførelse. Men det er de færreste, der vil blive skuffet over lyden, medmindre man er basfreak.

Dunderbas kan man få andre steder. Her er klangbalancen meget afbalanceret med en lækker varme i lyden, især fra akustiske instrumenter.

Sådan de ser ud indeni. (Foto: Producent)
Sådan de ser ud indeni. (Foto: Producent)

De har ikke samme fyldige bas som et par Shure SRH1540 eller den samme detaljerigdom som Ultrasone Edition. Men de er mere raffinerede med et åbent lydbillede, hvor vokaler lyder mere naturligt end i mange andre hovedtelefoner, som det er naturligt at sammenligne med.

Så forskellige stemmer som Radka Toneff, Natalia Lafourcade og Adele kommer rigtig godt ud. Man kan høre klangfarver her, der fremstår som en naturlig del af lydbilledet og ikke som show-off effekt.

Radka Toneffs vokal og Steve Dobrogosz’ klaver på jazzalbummet Fairytales kunne måske have været gengivet med lidt bredere stereoperspektiv og tredimensionalitet, men den slags er normalt forbeholdt langt dyrere hovedtelefoner. Både Fairytales og Mahlers klaverkvartet i a-mol er eksempler på indspilninger, der let afslører ubalance i lyden. Men her er det egentlig ikke muligt at sætte en finger på noget.

Skifter vi til My Morning Jackets mere rockede The Waterfall, eller Marius Nesets dynamisk jazzfusion på Pinball, er der fuld tryk på med fremragende dynamik, uden at lyden bliver trættende eller påtrængende. Det er få hovedtelefoner, jeg kan have på så længe i ét stræk uden at blive træt.

 

Udsøgte detaljer med læder fra Bottega Veneta. (Foto: Producent)
Udsøgte detaljer med læder fra Bottega Veneta. (Foto: Producent)

Konklusion

Sonus faber Pryma er et fund, selv til den relativt høje pris. Det veludførte design er ikke uden substans, og lydkvaliteten er næsten fuldkommen, med fremragende balance, raffinement og en sublim vokalgengivelse. Det er ikke meget, man savner med dem på ørerne.

Den gode bærekomfort og de raffinerede detaljer fuldender nogle af de mest gennemførte hovedtelefoner, vi har set og hørt i lang tid.

Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

70%

Black Week Tilbud

70% På LB+ Total i 12 måneder!

LB+ Total måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

39,- / mnd
130,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce