En kompleks konstruktion er grunden til, at vidvinkelzooms kan koste mange penge. Ofte mere end telezooms, især hvis de har god lysstyrke som Sonys nye FE 12-24 mm F2.8 GM.
Den dækker ultrabrede 122 graders billedfelt i den ene ende og 84 grader i den anden, hele tiden med op til f/2.8 i lysstyrke. Det er i sig selv dyrt at opnå, men hvis man tilføjer den komplekse konstruktion, der er nødvendig for at få objektivet til at opføre sig optimalt på alle brændvidder, ryger prisen i vejret.
Sony-zoomen koster mere end de fleste bruger på et kamera, men for krævende fotografer vil udlægget betale sig i form af den billedkvalitet, objektivet leverer.
Som mange ved, har vidvinkelobjektiver ofte synlige problemer med lystab i hjørnerne, kraftig tøndeformet fortegning og faldende hjørneskarphed. Meget af dette kan korrigeres med en objektivprofil i f.eks. Photoshop eller Capture One, men det allerbedste er, at objektivet er så godt korrigeret på alle brændvidder og blænder, at man ikke behøver at fikse det i efterbehandlingen.
Dét er denne vidvinkelzoom, som optisk set er den bedste, vi har testet. Sony laver også en anden 12-24 mm, med lysstyrke f/4.0, men den har intet tilfælles med denne ud over brændviddeområdet og antallet af linse-elementer.
17 elementer er fordelt på tre grupper, med tre af Sonys XA Extreme* asfæriske elementer i kombination med to Super ED** og tre “almindelige” ED-elementer samt et normalt asfærisk element, og den komplekse slibning af alle linse-elementerne er både dyr og tidskrævende.
Omfattende antirefleksbehandling med Sonys Nano AR II-belægning skal dæmpe refleksioner og genskin, og det store frontelement har en fluorbelægning, der gør det lettere at tørre regndråber eller fingeraftryk af.
Der skal hele fire XD-motorer til at fokusere de to grupper fokuselementer i objektivet. Som er vejrbestandigt og tilpasset Sonys full-frame-kameraer i Alpha-serien. Ni buede blændelameller skal give en helt cirkulær blændeåbning, hvilket giver sig udslag i mere jævn tegninger af bokeh, altså uskarpe baggrunde.
Zoomen leveres med en modlysblænde og et tilpasset objektivdæksel, og som man kan se på billederne, har den ikke filtergevind foran. I stedet bruger man indstiksfiltre, der sættes i filterholderen bagpå.
Objektivet har ikke en separat blændering til blændeværdier fra f/4.0 til f/22 – det skal klares med et indstillingshjul på kameraet – men ellers har det en omskifter til auto- eller manuel fokus og en programmérbar funktionsknap på siden.
Superb skarphed på alle blænder
Det næsten et kilo tunge Sony-objektiv er fremragende til landskaber, bymiljøer og arkitektur, men også velegnet til f.eks. fotografering af nordlys med sin store blændeåbning og sit anvendelige brændviddeområde.
Det er også velegnet til video. Autofokus er lydløs, og det har minimal såkaldt focus breathing, som man ikke vil have på optagelserne. Hvis man bruger Super 35-format (APS-C), øges brændvidderne til 18 og 36 mm.
Med en nærgrænse på 28 cm kan man skabe nogle ret spektakulære billeder med vidvinkelperspektiv, og overraskende nok er skarpheden også her rigtig god.
For zoomen er så godt korrigeret, at fortegningen er acceptabel selv på 12 mm. Den er selvfølgelig endnu lavere på 24 mm, men mere opsigtsvækkende er det, at den ikke er værre på fuld blænde og 12 mm. Mellem 12 og 18 mm er der noget tøndeformet forvrængning, som aftager med brændvidden og forsvinder ved 24 mm brændvidde.
På et Sony a7R IV er skarpheden god over store dele af brændviddeområdet, og selv om den er bedre mellem 18 og 24 mm og ved f/4.0 – og allerbedst mellem f/5.6 og f/11 – er den langt mere jævn end frygtet helt ud i hjørnerne, også på f/2.8. Det er først, når man passerer f/16, at diffraktion slår ind, og skarpheden falder.
Der er kun moderat kromatisk aberration her og ikke meget coma eller sfærisk aberration at spore. Som alle objektiver med et så bredt frontelement kan det være følsomt over for strølys, så prøv lidt forskellige billedvinkler, hvis du fotograferer med stærkt sollys fra siden.
Omskifter til auto- eller manuel fokus samt programmérbar funktionsknap. (Foto: Lasse Svendsen)
Konklusion
Sony FE 12-24 mm F2.8 GM er en kostbar vidvinkelzoom, der næppe vil få et bredt publikum. Men de, der tager sig råd, får et næsten perfekt korrigeret objektiv med en teknisk ydelse ud over det sædvanlige. Det meget solide objektiv er ikke større eller tungere, end det fint kan tages med ud i naturen, men det er lige så godt inde i byen eller på rejser.
Selv om prisen kan virke afskrækkende – en Sony FE 12-24 mm f/4.0 koster kun det halve – er vidvinkelzoomen så god, at de, der kun er tilfredse med det bedste, nok vil betale, hvad den koster, for at få den bedste billedkvalitet.
* Ekstremt asfærisk med 0,01 mikrometer overfladeafvigelse.
** Ekstra lavt brydningsindeks, der reducerer kromatisk aberration.
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer