Hvis du er typen, der har let ved at falde for fristelser og er i fare for at ende i Luksusfælden, så anbefaler vi, at du ikke læser videre. Ellers kan det gå hårdt ud over årets husholdningsbudget. Et 120 tommers 4K-billede er nemlig ikke til at spøge med og kan fremkalde akut besiddetrang.
De fleste hjemmebio-entusiaster er enige om, at et dedikeret rum og ditto lydsystem, et stort lærred og en ordentlig projektor er det, der skal til for at genskabe biograffølelsen derhjemme. Og for mange symboliserer en 4K-projektor den ultimative hjemmebiograf.
Den funklende billedskarphed og de ekstra detaljer, som 4K-formatet medfører, er bogstavelig talt skabt til at ses i stort format. 4K-projektorerne blev nemlig først indført i professionel sammenhæng, da verdens biografsale blev digitaliseret og filmrullerne erstattet af harddiske.
Det digitale 2K-format blev hurtigt dømt teknisk underlegent i forhold til analog 35 mm film, og der måtte bogstavelig talt skarpere skyts til for at overbevise filmindustrien om at udskifte deres gamle, trofaste filmprojektorer. Og vips, så var det digitale 4K DCI-format (Digital Cinema Initiative) en realitet. Flere og flere film indspilles nu i 4K-format.
Sony er blandt de foreløbig meget få producenter, der leverer denne type projektorer til hjemmebrug, men med priser fra 80.000 og op mod 150.000 kroner er de ikke ligefrem blevet hvermandseje. 4K stiller større krav til projektoren, for både når det gælder optik, mekanik og lampe, må teknikken opgraderes, og det koster nødvendigvis penge.
Med den nye VPL-VW300ES er det imidlertid lykkedes Sony at beskære omkostningerne lidt. Med en pris på lige knap 50.000 kroner er det foreløbig den billigste 4K-projektor på markedet. Måske ikke ligefrem et røverkøb, men stadig et skridt nærmere en realisérbar drøm for de mest hårdnakkede hjemmebio-entusiaster, der gladeligt ofrer både bonus og feriepenge i jagten på den optimale billedkvalitet.
50.000 kroner for en projektor er utvivlsomt mange penge, men prøv at se på, hvad et 120 tommers 4K-tv koster. Her taler vi pludselig om det tidobbelte – hvis man overhovedet kan finde et – og det skal temmelig sikkert leveres med en kran! Tv-priserne stiger kraftigt, når størrelsen øges, og selv et 85 tommers fra Sony ligger på omkring 200.000 kroner. I den sammenhæng virker projektoren som et fornuftigt køb.
Brugervenlighed og funktioner
Den nye model skal udfylde hullet mellem Sonys high-end 4K-projektorer og mere overkommelige Full HD-projektorer som VPL-HW55ES.
Ligesom andre Sony-projektorer er VPL-VW300ES baseret på producentens SXRD-teknologi, der er kendt for at give rigtig god lysstyrke og kontrast kombineret med præcis farvegengivelse. Den kommer også med velkendte funktioner som Motionflow bevægelsesudjævning og 4K Reality Creation, der opskalerer HD-video til tilnærmet 4K-kvalitet. Det sidste er særlig vigtigt, da det meste indhold stadig kun er tilgængeligt i almindelig HD.
VW300ES understøtter ligeledes de nyeste tilslutningsstandarder HDMI 2.0 (begrænset opad til YCbCr 4:2:0 / 8 bit) og HDCP 2.2 for at være nogenlunde forberedt til fremtidige videostandarder som 4K Blu-ray. Projektoren anvender et fuldmotoriseret objektiv med 2.06 zoom og stor lens-shift, og en indbygget RF 3D-sender gør det nemt at synkronisere med 3D-briller. Dem er der desværre ikke nogen af i kassen; de skal købes separat for omkring 650 kroner pr. par.
Hvor budgetmodellerne HW40 og HW55 må nøjes med manuel linsejustering, har 300-modellen elektronisk vertikal/horisontal lens-shift, fokus og zoom, hvilket gør den til en leg at sætte op.
VPL-VW300ES er i bund og grund en nedskaleret version af VPL-VW500ES, som vi har testet tidligere, hvor det først og fremmest er fraværet af dynamisk iris (lysåbning), Lens Memory (lagring af linseindstillinger) og automatisk kalibrering, der adskiller den fra storebror. Nyt på denne model er den nye gaming-tilstand Low Latency Mode, som skal give lavere input-lag (forsinkelse på indgangen). Vi målte det til 36 millisekunder.
Billedkvalitet
Det her er den første 4K-projektor, undertegnede tester, og efter at have levet med Full HD-lillebroren HW40ES i en længere periode er forskellen ret stor! Selv om den lille Sony-model er en glimrende budgetprojektor, kommer den til kort på virkelig store lærreder: Lysstyrken ebber lidt ud, og man kan skelne pixelmønster på lærredet.
Dette problem plager bestemt ikke VPL-VW300ES. Med Transformers: Age of Extinction i Blu-ray-skuffen viser Sony-projektoren, at den kan gøre et fremragende stykke arbejde med at opskalere almindeligt Full HD-materiale til 4K.
Mens et stærkt forstørret HD-billede kan opleves som lidt hårdt, grovkornet og fladt, bevarer 4K-projektoren et nydelig glat, naturligt og dybdeskarpt billede uden nogen antydninger af pixelstruktur, selv når vi blæser det op til 3,3 meters bredde i CinemaScope-format. Det er kort og godt noget af det tætteste, vi har været på ægte biograf!
Sony VPL-VW300ES demonstrerer straks, at den har kvaliteter, der hører hjemme i high-end klassen. Det første, der slår os, er den gode lysstyrke. VW300ES har ganske vist en lidt svagere lampe end 500-modellen (1500-1700 ANSI lumen), men det er ikke desto mindre mere end tilstrækkeligt til at fylde vores lærred.
Overgangen fra lysstærkt tv til projektor kan ofte være en bleg oplevelse, men her får vi et kraftigt, lysstærkt billede, der fungerer fint med den dunkle belysning i rummet. Når det er sagt, så vinder VW300ES (som enhver anden hjemmebio-projektor) meget på at dæmpe belysningen mest muligt. Det bedste resultat opnås altid et helt mørklagt rum, hvor mindst muligt lys reflekteres tilbage på lærredet.
I vores bælgmørke, men ikke 100 procent lyskontrollerede testrum ser vi også, hvor 300-modellens begrænsninger ligger. Selv om sortniveauet er mærkbart bedre end på den billigere HW40-model, er det ikke helt på højde med Full HD-projektoren JVC X500, som vi stadig anser for kongen af sortniveau.
Det kommer i og for sig ikke som nogen stor overraskelse, da selv storebror VPL-VW500ES med dynamisk iris er JVC-modellen noget underlegen på dette punkt (jf. Geir Nordbys test af VPL-VW500ES i Lyd & Billede #6 2014). Sony-modellen har imidlertid krammet på sin japanske landsmand, når det gælder andre billedparametre, og på billedskarphed er den selvfølgelig overlegen.
Professionel billedprocessering
Sonys tv-, forbruger- og professionelle divisioner har arbejdet tæt sammen de seneste år og opnået meget fælles kundskab, som kommer til udtryk i denne model. Billedprocesseringen er virkelig god med nogle meget værdifulde funktioner, der bidrager til at øge oplevelsen uden at forringe billedkvaliteten.
Et eksempel på dette er Reality Creation, som analyserer HD-billedmateriale og tilfører yderligere detaljer under opskalering til 4K. Bevægelsesudjævningen i True Cinema-indstillingen fungerer også overraskende godt ved at give glatte kamera- og objektbevægelser, uden at det føles unaturligt. Skarpheden under bevægelse er imponerende, især for et billede, der næsten fylder hele vores synsfelt! Alt dette er med til at gøre filmillusionen mere virkelighedstro.
Sony 4K streaming-boks
I forbindelse med testen fik vi også lov til at låne Sonys nye streaming-boks FMP-X5. En separat medieafspiller, der giver adgang til streaming via internettet (Netflix) og videoafspilning via USB. Det er den samme boks, som Sony har taget frem for at opjustere deres 2013 tv-modeller med HEVC, og den tilfører VW300ES nogle fine smart-tv funktioner.
4K-boksen er en simpel affære med separat strømforsyning, USB ind, to HDMI ud (til tilslutning af både receiver og projektor) samt fjernbetjening. Vi sluttede den til internettet via Ethernet, hvilket anbefales for at få den mest stabile forbindelse.
Med 4K-boksen tilsluttet får vi adgang til Netflix i 4K-kvalitet. Som mange læsere sikkert ved, er 4K-udbuddet begrænset til et par serier, nemlig House of Cards og Breaking Bad (alle fem sæsoner af sidstnævnte). Dermed løber man hurtigt tør for indhold at se. Men man er sikret adgang til yderligere 4K-indhold, så snart Netflix lancerer et bredere udvalg, hvilket de sikkert vil gøre i løbet af 2015.
Vi var meget spændt på, hvordan en tv-serie som Breaking Bad ville gøre sig på biograflærredet, og vi blev ikke skuffet. Som nævnt gør Sony-projektoren i forvejen et godt stykke arbejde med at opskalere 1080p-materiale til vaskeægte 4K. Når Netflix får tilstrækkelig overførselshastighed (over 15,6 Mbit/s), slår den et ekstra “gear” til og hæver kvaliteten til 2160p. Det kan ses ved, at informationen bliver endnu mere finkornet, konturerne bliver skarpere, og billedet får mere dybde.
Når det er sagt, så opleves det ikke som nogen mirakuløs forbedring at gå fra allerede opskaleret 1080p-materiale til ægte 4K. Selv om HEVC-videokomprimeringen åbenbart er meget effektiv, kræver det højere bit-hastigheder at få det fulde udbytte.
Det fik vi adgang til ved at tilslutte et USB-drev med forskelligt demo-materiale, bl.a. optagelser, som vi selv har lavet med et 4K-videokamera fra Sony. Med øget bitrate og optagelseskvalitet kommer 4K-projektoren mere til sin ret og giver øget billedskarphed og dybdefølelse.
Strippet for udstyr
Trods barberbladsskarpe billeder er der et par ting, som forhindrer os i at falde pladask for Sony-projektoren. Denne model skal jo bygge bro mellem glimrende, fornuftigt prissatte projektorer som HW40ES og HW55ES og dyre 4K-projektorer som VW500ES til 80.000 kroner. Men på vejen har Sony fjernet et par funktioner, der kunne være vældig rare at have for dem, der overvejer en 4K-projektor.
Fraværet af dynamisk iris forhindrer projektoren i at reducere lysåbningen i mørke scener. Derfor bliver det maksimale sortniveau (dvs. fravær af lys) lidt mere blegt end på topmodellerne, og det hæmmer den samlede kontrast. Det medfører, at mørke filmscener føles lidt fladere, end de behøver at være.
Lad gå, dynamisk iris koster penge, og Sony skal selvfølgelig spare et sted, men vi synes alligevel, at de kunne have inkluderet manuel irisindstilling, så man kunne tilpasse det ønskede lysudbytte til omgivelserne.
En anden funktion, der har fået sparekniven, er Lens Memory, som lader dig lagre forskellige linseindstillinger. Denne funktion er populær blandt film-entusiaster med lærreder i ægte biografformat (2,35:1, populært kaldet CinemaScope), hvor man anvender en kombination af zoomfunktionen og/eller anamorfisk linse til at fylde det ekstra brede lærred ud. I sådanne opsætninger (også kaldet Constant Height, dvs. konstant billedhøjde) er det praktisk at kunne gemme forskellige zoomindstillinger for at kunne skifte mellem 2,35:1 og fuldskærm 16:9.
Begge ovennævnte funktioner er nogle, som hardcore film- og hjemmebio-entusiaster værdsætter, og det er jo netop dem, der kunne tænkes at erlægge 50.000 kroner for en projektor.
Med medieafspilleren Sony FMP-X5 kan Sony-projektoren streame fra Netflix i 4K-kvalitet. Her ser vi narkobaronen Walter White fra Breaking Bad i aktion på det store lærred. Et “lille” 65 tommers tv er ligesom ikke det samme bagefter …
Kalibrering af Sony VPL-VW300ES
Sony-projektorer kommer normalt godt kalibreret fra fabrikken, og VW300ES er ingen undtagelse. Forudsat at man har adgang til det rette måleudstyr, plejer det at være nok med nogle finjusteringer for at kalibrere et næsten perfekt billede frem i henhold til gældende standarder.
VPL-VW300ES har noget lavere lysstyrke end storebror VPL-VW500ES. Samtidig mangler dynamisk iris-funktionen. Det medfører et mere gråt sortniveau, men VW300ES ser alligevel bedre (mørkere) ud i sort, end VW500ES ville gøre uden dynamisk iris. Vi målte kontrasten til 5770:1 under de faktiske forhold (mørklagt, men ikke 100 procent lyskontrolleret rum).
Sony har fjernet Lens Memory-funktionen på denne model. Angiveligt for at spare penge. Det synes vi er lidt mærkeligt, når nu krævende funktioner som Reality Creation og Motionflow stadig er der. Det handler nok mest om at differentiere budgetmodellen i forhold til dens dyrere søskende.
Før kalibrering kunne vi se, at Sony-projektoren klipper signalet ved 100 procent lysstyrke, hvilket kan give mindre dynamik i billedet. Derfor fandt vi det nødvendigt at reducere lysstyrken til 94.
Vi foretrækker også at slukke for funktionen Smooth Graduation, som giver mere jævne farver uden synlig schattering, men har en tendens til at udviske detaljer i mørke scener. Contrast Enhancer giver en subtil kontrastforbedring, som vi vælger at beholde efter kalibrering, men sætter til Low.
Kalibreringen sker som sædvanlig med Klein K-10 lysmåler og CalMAN 5 software. De indledende farvemålinger viser, at vores testeksemplar af VPL-VW300ES har en noget lav farveintensitet i primærfarven blå. Det kompenserer vi for ved at reducere gain i primærfarverne rød og grøn. Mens den samlede farveafvigelse blev målt til lidt høje 4,5, fik vi en nærmest snorlige farvebalance efter kalibrering, med en gennemsnitlig delta-afvigelse på 0,93 over hele gråtoneskalaen.
Samlet opnår Sony VPL-300ES billeder af referencekvalitet, men hæmmes lidt af det begrænsede sortniveau, hvilket gør den mindre attraktiv for dem med dedikerede hjemmebiorum og brede biograflærreder. De vil sandsynligvis være bedre tjent med at vælge 500-modellen med dens potentielt bedre sortniveau og mere brugervenlige linsejustering.
Konklusion
Sony VPL-VW300ES er den hidtil billigste 4K-projektor på markedet og bringer udsøgt billedkvalitet inden for rækkevidde af flere billed-entusiaster. Skarpheden er formidabel, og få – om nogen – i denne klasse kan konkurrere med 300-modellens evne til at fylde store biograflærreder med funklende skarpe og kontrastrige billeder.
Samtidig spørger vi dog os selv, om ikke Sony har skåret lidt for mange af de gode ting fra storebror VPL-VW500ES væk: Kontrast og sortniveau er noget reduceret, samtidig med at den vigtige linsehukommelse mangler. Det er lidt som at købe en ny dyr, flot stationcar uden at tage lædersæder og anhængertræk med i købet. En kortsigtet besparelse, som man måske fortryder i det lange løb.