TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: Tesla Model S

Dette er fremtiden

Tesla Model S viser overlegent, hvordan fremtidens smarte bil kan komme til at se ud.

Af / 17/02/2014 - 05:12
Tesla Model S

Home mener

  • Tesla Model S sætter standarden for, hvordan fremtidens bil bør være om få år, nemlig eldrevet og smart. Hvorfor har alle biler ikke en 17 tommer stor touch-skærm siddende midt på instrumentbrættet? Eller et lydsystem, der får selv tidens dårlige pop til at lyde, som om englene synger? Desuden er oplevelsen af at køre i en kraftig elbil så fed, at det er svært at vende tilbage til den gamle dieselspand.
  • Til prisen er kabinedesignet og interiøret i den skrabede ende. Og bilens køreegenskaber er ikke de bedste, i hvert fald ikke i glat føre.

Lyd & Billede er ikke noget bilmagasin, men Tesla Model S er meget andet og mere end blot en bil. Og her tænker vi ikke på, at motoren er elektrisk, og at Tesla-bilen af den grund på en eller anden måde passer ind i bladets spalter, der jo ellers handler om gadgets og forbrugerelektronik. Hvis det var det eneste særlige, der var at sige om Tesla Model S, så ville vi overlade det til kloge biljournalister, som har bedre forstand på den slags end os, at tage sig kærligt af tidens mest hypede eldrevne bil.

Nej, der er andre grunde til, at vi har kastet os over Tesla Model S. Den ene er bilens overlegne, smarte touch-system, den anden er den lækre lyd, og den tredje er Teslas grundlægger, Elon Musk. Og vi starter med ham, for uden Elon ville bilfirmaet Tesla ikke eksistere. Og det ville firmaer som PayPal og SpaceX heller ikke.

Virkelighedens Tony Stark
Elon Musk har formentlig ikke en fungerende Iron Man-dragt i sin kælder, men på mange andre måder er han nok det tætteste, vi i virkelighedens verden kommer på Tony Stark – rigmanden og opfinderen, der er Iron Man i Marvel-universet.

Elon Musk kommer oprindelig fra Sydafrika, men har været amerikansk statsborger siden 2002. Han har igennem en årrække arbejdet med vedvarende energi, det ydre rum og internettet. I 1999 grundlagde han et firma, der senere blev til det internetbaserede betalingssystem PayPal, hvilket indbragte Musk et beløb på knap en milliard kroner, da firmaet blev solgt til eBay.

Tesla-S-rear

Annonce

Siden 2002 har han stået i spidsen for firmaet SpaceX, der arbejder på at udvikle privat, kommerciel rumfart, og han har også aktiemajoriteten i firmaet SolarCity, der er den største leverandør af solceller i USA.

Man tager altså ikke munden for fuld, hvis man hævder, at Elon Musk har begge fødder godt og grundigt plantet i teknologibranchen, og derfor var der også mange, der spærrede øjnene op, da Musk i 2004 var med til at grundlægge og finansiere bilproducenten Tesla Motors. For hvad i alverden får en internet-entreprenør og fantast som Elon Musk til at tro, at han og et lille firma i Californien med blot 3.000 ansatte kan revolutionere hele bilbranchen og få verden til at droppe fossile brændstoffer og skifte til eldrevne biler? Det virkede som en idé, der var dømt til fiasko.

Tesla Roadster
Men Elon Musk er ikke typen, der stikker op for bollemælk, og i slutningen af 2006 fik verden de første prototyper af den eldrevne sportsvogn Tesla Roadster at se. Og det var en genistreg. For med ét smart træk fik den gale opfinder og Tesla Motors demonstreret over for hele verden, at en elbil ikke behøver at være lig med et lille, kedeligt og langsomt køretøj a la den danske Ellert (som man vil kunne huske, hvis man var i live i 1980’erne), men også kan være et sexet, attraktivt fartmonster.

Dørhåndtagene skubbes automatisk ud, når føreren nærmer sig.
Dørhåndtagene skubbes automatisk ud, når føreren nærmer sig.

Derudover kom Tesla Roadster med teknologi i instrumentbrættet, som i 2006 var langt foran noget, de traditionelle bilproducenter kunne diske op med af smarte systemer og integration mellem bil, mobiltelefon og internettet.

Tesla Roadster var en fed sportsvogn, men først og fremmest var den teknologinørdens våde drøm om en bil, og den kunne næppe være kommet til verden, hvis det havde været ingeniørerne hos Audi, BMW eller Toyota, der var blevet sat til at udvikle den.

Både Elon Musk og Tesla Motors – og derfor også Tesla Model S – er født af teknologibranchen, og selv om Tesla næppe ender med at opkøbe de store bilproducenter og dominere bilbranchen – sådan som Google, Apple og Amazon efterhånden dominerer eller helt har overtaget traditionelle brancher som medier, musik og film – så sætter Tesla i disse år en teknologisk dagsorden, der på en helt ny måde integrerer funktionalitet, som vi er vant til fra vores smarte og bærbare enheder, i det, der immervæk stadig er mange menneskers daglige transportmiddel, nemlig bilen.

Så er det mindre vigtigt, at Tesla næppe er verdens bedste bilproducent i traditionel forstand …

Fremtidens bil kunne være en bedre bil
Vi testede Model S på snedækkede norske landeveje, men skal ikke bruge meget plads på køretøjets egenskaber som bil. Den testede model, P85, er Teslas absolutte topmodel med hele 421 hestekræfter under motorhjelmen (i overført betydning, for motoren sidder faktisk ikke under hjelmen) og en acceleration fra 0 til 100 km i timen på 4,4 sekunder. Og for dem, der ikke har prøvet det, kan vi sætte en fed streg under, at det er en øjenåbnende oplevelse at køre i en eldrevet bil med den slags motorkraft. Køreoplevelsen er musestille, og hastigheden øges hurtigt og gnidningsfrit, da en elbil ikke er udstyret med gear.

Ladestikket sidder bag den venstre baglygte. Bilen kan både oplades hjemme i garagen og i lyntempo på en af de Super Charge stationer, der allerede findes i Norge, og som Tesla agter at åbne i resten af Europa i løbet af 2014.
Ladestikket sidder bag den venstre baglygte. Bilen kan både oplades hjemme i garagen og i lyntempo på en af de Super Charge stationer, der allerede findes i Norge, og som Tesla agter at åbne i resten af Europa i løbet af 2014.

Desværre er bilens køreegenskaber i glat føre ikke de bedste, og til prisen må man kunne forvente et interiør og kabinedesign af højere kvalitet, end Tesla Model S kan byde på. Tænk på, at elbiler er afgiftsfri i Danmark, så hvis Model S var blevet pålagt almindelige bilafgifter, ville den koste tæt på to millioner kroner – i hvert fald med det ekstraudstyr, som vores testmodel var udstyret med – og set i det lys virker Tesla Model S endog meget billig og plasticagtig.

Det er desværre ikke noget særsyn fra amerikanske bilproducenter, men vi kommer også i tvivl om, hvorvidt Tesla på sigt kan overleve som selvstændig bilproducent. Det kan være svært at spå om, men det er bestemt ikke udelukket, at Tesla på et tidspunkt vil blive opkøbt af en større bilproducent, der faktisk har forstand på at lave biler i klassisk forstand.

Ud over touch-skærmen får bilens fører også de vigtigste informationer fra grafiske displays placeret i bilens dashboard bag rattet. Hvilke informationer der skal vises her, kan styres fra rattet.
Ud over touch-skærmen får bilens fører også de vigtigste informationer fra grafiske displays placeret i bilens dashboard bag rattet. Hvilke informationer der skal vises her, kan styres fra rattet.

Men det vil heller ikke gøre så meget, for det helt unikke ved Tesla Model S er som nævnt den avancerede teknologi, som bilen er udstyret med. Og hvor vi må erkende vores manglende begejstring for Model S som bil i luksusklassen, så er vi uden at blinke klar til at dele ud af de mest rosende superlativer, når det gælder vores vurdering af Model S som “smart-bil”.

Alt er digitalt
Og hvis Tesla Roadster var først til at vise vejen, så er Tesla Model S flere syvmileskridt tættere på målet – nemlig den fuldt net-integrerede og smarte bil. I sagens natur er Model S 100 procent digital (den er trods alt elektrisk), og det betyder, at alt – og vi mener alt – kan styres via det 17 tommer store touch-panel, som Tesla har placeret midt på instrumentbrættet.

Der er kun to fysiske knapper på konsollen, og den ene betjener nødblinket, mens den anden åbner handskerummet. Alt andet betjenes via touch-skærmen, som altså kan styre alle bilens funktioner og samtidig leverer informationer til chaufføren om alt fra motorens energiforbrug til, hvilket cd-cover der hører til det musiknummer, man i øjeblikket lytter til via medieafspilleren.

Selvfølgelig sidder der da en web-browser i Tesla Model S, men den understøtter altså hverken Flash eller JavaScript.
Selvfølgelig sidder der da en web-browser i Tesla Model S, men den understøtter altså hverken Flash eller JavaScript.

Touch-skærmen er placeret vertikalt på instrumentbrættet og kan deles op i to vinduer, så man har adgang til to forskellige elementer på én gang. Ud over indstillingerne kan det f.eks. være medier, navigation, internet, kamera eller telefon. Uden internetforbindelse er man ret handicappet, så derfor bør man som det første forbinde sin smartphone med bilen via Bluetooth, og så kan alle de smarte funktioner ellers gøre brug af telefonens netforbindelse, ligesom medieafspilleren kan spille den musik, man måtte have liggende på telefonen. Man kan også sende musik fra streaming-tjenester som WiMP og Spotify via instrumentbrættet og ud i højttalerne.

De forskellige funktioner, f.eks. navigation, aktiverer man ved at trække og slippe det passende ikon fra topmenuen og ned på skærmen, ligesom man også kan bytte rundt på rækkefølgen af de åbne vinduer blot ved at trække og slippe med fingeren. Navigationen anvender Google Maps, der både byder på satellitbilleder og trafikinformation, og skulle man have de lyster, kan man tjekke sin Facebook- eller Twitter-profil via den komplette web-browser, som også er bygget ind i systemet. Men glem alt om netbank og YouTube, da browseren hverken understøtter Flash eller JavaScript.

Der er kælet for lyden
Heldigvis har Tesla Motors heller ikke sparet på lydsystemet. Standarden er et stereosystem på 200 watt med fire højttalere, to tweeters og en central højttaler, men vores testmodel var udstyret med det, Tesla kalder et Ultra High Fidelity-lydsystem, som består af hele 12 højttalere og en 8 tommers subwoofer.

Skærmbilledet kan deles op i to vinduer, der helliges to forskellige funktioner – her navigation øverst og en graf over energiforbruget nederst.
Skærmbilledet kan deles op i to vinduer, der helliges to forskellige funktioner – her navigation øverst og en graf over energiforbruget nederst.

Det er ekstraudstyr og koster 19.100 kroner, men for den audiofile er de penge givet godt ud. For sjældent har vi hørt lyd fra et bilanlæg, der er så kontrolleret og knivskarp i alle frekvensområder. Der bliver simpelthen spillet igennem med et vældigt tryk, men de separate toner træder tydeligt i karakter, og uanset hvor højt vi spillede – f.eks. det meget bastunge nummer “Copy of A” fra Nine Inch Nails’ nye skive, Hesitation Marks – så lykkedes det os ikke at få lyden til at forvrænge på noget tidspunkt. Sådan skal det gøres!

Konklusion
Tesla Model S er fremtidens bil. Ikke fordi det er en fantastisk bil i traditionel forstand – det er den faktisk ikke – men fordi den demonstrerer, hvordan alle biler bør være om få år. Og det kan nærmest ikke gå hurtigt nok. De skal være eldrevne, og de skal være smarte, og det er Tesla Model S til UG med kryds og slange.

Vores testmodel, Tesla Model S P85+, er firmaets absolutte topmodel med 476 hk (350 kW) induktionsmotor.
Vores testmodel, Tesla Model S P85+, er firmaets absolutte topmodel med 476 hk (350 kW) induktionsmotor.

Den 17 tommer store touch-skærm i midten af instrumentbrættet sætter ligesom standarden, og brugerfladen bestående af overskuelige menuer og ikoner er let og ligetil at betjene. Dertil kommer, at lyden er noget nær det bedste, vi nogensinde har hørt fra et bilanlæg.

Jo, med Tesla Model S gør teknologien for alvor sit indtog i bilens kabine, og det fortjener mere end et anerkendende nik til Elon Musk, manden bag Tesla Motors. Det fortjener klapsalver, for Tesla er lige så stille ved at revolutionere bilen, som vi kender den.

Peter Gotschalk
(f. 1973): Chefredaktør for L&B Home. Peter har arbejdet for Lyd & Billede siden 2012. Han har været aktiv som tech-journalist for talrige medier siden 1998, bl.a. som chefredaktør for gadget-magasinet GEAR og som journalist for magasinerne PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartphones og andre bærbare enheder samt om teknologisk innovation, herunder 5G, elektronisk mobilitet og smarte hjem.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

70%

Black Week Tilbud

70% På LB+ Total i 12 måneder!

LB+ Total måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

39,- / mnd
130,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Stortest: Kør sommeren i møde på to hjul

Baghjulstrukket Model 3: Meget bil for pengene

Når køreglæde er vigtigere end rækkevidde

F-150 Lightning: Voldsom og lækker

Et supergodt bilkøb

Kia EV9: Sikke en SUV!

Familievenlig AMG-raket

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langturs-cruiser

Fisker Ocean: Potentialet er der

Kineserne er bedre end konkurrenterne

Langturs-ekspressen