Nogle tv’er er absolut mere spændende at teste end andre! Tv’er med 4K-opløsning er dette års hotteste emne på tv-fronten og en evolution af tv-mediet, der kan komme til at påvirke branchen kraftigt i de kommende år.
Hensigten med 4K er at give et endnu mere naturtro billede med større skarphed, end det er muligt at opnå med almindelig HD. En 4K-skærm byder på et knivskarpt billede med fire gange så høj opløsning som et almindeligt HD-tv, der formelig suger dig ind i handlingen – helt uden 3D-briller! Men 4K-handler ikke kun om skarpere detaljer, men også om at kunne gengive større billeder med mere information.
Tv-skærmenes størrelse er steget år for år, og det er blevet almindeligt at se tv’er på 60, 70 eller endda 80 (!) tommer i butikkerne. Med så store skærme stiger behovet for højere opløsning også for at undgå synlige billedpunkter eller rudemønster i billedet.
4K-formatet stammer fra biograferne og er blevet den digitale efterfølger til analog 35 mm film. 4K-filmkameraer anvendes i stadig flere moderne filmproduktioner. Hvis Sony og de andre tv-producenter får det, som de vil have det, kan du nu få samme billedkvalitet hjemme i stuen. Men er 4K virkelig så meget bedre end almindelig HD, og kan det retfærdiggøre de meget højere priser, så længe der knap nok er noget 4K-indhold at få?
Sony 4K
Sonys professionelle afdeling har været en ivrig fortaler for 4K-formatet i biografsammenhæng – ikke så underligt, da de står som leverandør af hele “fødekæden” af 4K-baserede produkter, inklusive projektorer, filmkameraer og produktionsudstyr – ja, selv færdigproducerede spillefilm som The Amazing Spiderman og After Earth. Sony var også tidligt ude med at tilbyde 4K-projektorer og -tv’er til hjemmebrug.
Sonys første 4K-tv, 84X9005, var et monstrum til 200.000 kroner, men i år har de lanceret to nye modeller, der er lettere at sluge. Med 65 tommer til 60.000 kroner er det dog helt klart et tv, der henvender sig til entusiaster …
65X9005
65X9005 er altså Sonys topmodel, hvis vi ser bort fra 84-tommeren. Billedpanelet har en opløsning på 3840 x 2160 pixel og er baseret på konventionel LCD-teknologi med LED kantbelysning.
Nogle vil måske studse over, at et så dyrt tv anvender så “billig” panelteknologi. Men det har igen noget med opløsningen at gøre: Ægte LED-baglys, som vi kender det fra andre high-end tv’er, er ikke praktisk muligt med 4K, da det ville kræve et uforholdsmæssig stort antal lysdioder bag skærmen og hæve prisen yderligere. Heller ikke plasmaskærme er det muligt at lave finmaskede nok til 4K-opløsning med skærmstørrelser under 100 tommer.
4K OLED er der allerede fremvist prototyper af, men det kræver meget avanceret printteknologi, der endnu er et stykke vej fra masseproduktion. Med tanke på producenternes gentagne udfordringer med kvaliteten og holdbarheden af store OLED-paneler vil det sandsynligvis vare nogle år, før vi ser 4K OLED-skærme til realistiske priser. Derfor er kant-LED et fornuftigt kompromis lige nu. Sony har til gengæld valgt et panel af høj kvalitet og anvender en ny type RGB-filter kaldet Triluminos for at presse flere nuancer ud af LCD-panelet.
Sony-skærmen er udstyret med japanernes egen 4K X-Reality Pro chip – en avanceret processor, der har til opgave at opskalere al video, hvad enten det er SD eller HD, til at fylde hele skærmen. Chippen indeholder bl.a. en database med metadata om forskellige film, så den kan genkende dem og lave den mest fordelagtige opskalering og finpudsning. Vi har tidligere set Sonys billedbehandling i aktion på projektoren VPL-VW1000 samt 4K-skærmen 84X9005, og den gør et imponerende stykke arbejde.
Brugervenlighed og funktioner
Sonys tv er selvfølgelig et “smart” tv med trådløst internet og adgang til populære apps som Netflix og YouTube. Sony tilbyder også deres egne streaming-tjenester til musik og film kaldet henholdsvis Music Unlimited og Video Unlimited.
Tv’et leveres med to fjernbetjeninger – den traditionelle store og en fiks minifjernbetjening, der bruger radiosignaler og ikke behøver at blive rettet direkte mod tv’et. Derimod er Sony sprunget let hen over styring ved hjælp af stemme eller gestik og har i stedet satset på fjernstyring via mobil eller tablet.
Nyt på 2013-modellerne er også muligheden for at streame indhold fra håndholdte enheder. Har du f.eks. en Sony Xperia Z mobil, kan du få vist telefonens skærm på den store skærm og i princippet se alt indhold, som mobilen kan vise – inklusive apps, der ikke findes til tv’et.
HD-billedkvalitet
Så til det vigtigste af det hele: Billedkvaliteten. Foreløbig er der meget lidt 4K-video i omløb, og dem, der køber dette tv, må finde sig i at se en masse opskaleret HD på Sony-skærmen. Vi begynder derfor med de indtryk, vi fik af 65X9005 med almindelig, direkte sendt HD-tv. Testen faldt sammen med dette års Le Mans 24 timers løb, vist i ypperlig kvalitet på Eurosport HD. Og det skulle vise sig, at Sony-skærmen egner sig fortrinligt til at gengive den slags tempofyldte begivenheder.
Det første indtryk er som med en hvilken som helst storskærm: Billedet fylder en stor del af synsfeltet, stort nok til, at man (på fire meters afstand) må flytte blikket lidt for at få det hele med. Forskellen i forhold til andre store tv’er er, at Sony 65X9005 gengiver billederne uden synlige savtakker, billedkorn eller rudemønster af nogen slags. Og bevægelserne er virkelig glidende: De hurtige kamerapanoreringer på Le Mans-banen sker, uden at Sony-skærmen mister fokus.
Billedtilstand til lejligheden er standardindstillingen, hvor Sony har lagt lidt ekstra blå og røde nuancer på for at vise, hvad Triluminos billedpanelet kan. Og selv om det ikke er 100 procent korrekt, må jeg indrømme, at et racerløb (med den danske Audi-kører Tom Kristensen i spidsen) sjældent har set bedre eller mere virkelighedstro ud på tv – det eneste, der mangler, er lugten af olie og brændt gummi. Sonys skærm giver et utrolig glat, skarpt og sømløst billede, som det er let at vænne sig til, men svært at undvære, når du først har set det …
Vi fortsætter med mere almindelig HD, denne gang af den mere komprimerede slags. Glædeligt nok gør Sonys opskaleringschip (4K X-Reality Pro) også et imponerende stykke arbejde på HD-indhold med lavere bit-rate. Selv streamet Netflix-indhold ser godt ud, hvis optagelserne vel at mærke er af god nok kvalitet, og du har en tilstrækkelig god internetforbindelse.
Netop det med kvaliteten af billedindholdet bliver en større faktor med en skærm af denne størrelse. HD er et krav, og man må regne med at skulle øge antallet af abonnementer på HD-kanaler.
Lavopløst/SD kan du godt glemme, medmindre du øger siddeafstanden til 5-6 meter eller mere. Det er også lettere at se forskel på forskellige HD-produktioner. Dårlige, trange kulisser og sjusket redigering bliver hurtigt afsløret. Samtidig lærer man at sætte pris på virkelig gode produktioner, og du vil se detaljer, der tidligere gled ubemærket forbi på mindre, mere lavopløste skærme.
Tag f.eks. Blu-ray-udgaven af Ondskabens hotel (eng. The Shining), hvor det viser sig, at Stanley Kubrick ikke har overladt det mindste til tilfældighederne. Kvalitetsforskellen mellem filmene i Alien-tetralogien (især Aliens vs. Alien 4) bliver også påfaldende med en så afslørende skærm.
4K-billedkvalitet
Endelig kommer vi til rosinen i tv-pølseenden! For at vi kunne teste tv’et med ægte 4K-video, havde Sony sendt os en mystisk lille boks med betegnelsen “4K Content Provider”. En harddisk-baseret afspiller fuld af 4K demomateriale, herunder klip fra kommende 4K-film som Total Recall og Spiderman. Her fik vi en forsmag på, hvad Sony har oppe i ærmet, når de senere på året vil lancere 4K video-download til forbrugerne.
Følelsen af at opleve 4K for første gang er lidt ligesom når man tager læsebriller på eller justerer en kikkert til perfekt fokus. Glasset mellem os og handlingen synes at forsvinde, og man ser lige ind i det, der sker på skærmen. Det knivskarpe billede bliver næsten en slags 3D-effekt i sig selv, uden at man behøver 3D-briller! Billedet byder på et væld af detaljer, men det er sømløsheden og følelsen af glas, som forsvinder, der giver en ekstra dimension i forhold til opskaleret Blu-ray-materiale. Øjnene slapper mere af, og det er næsten som at kigge gennem et vindue til virkeligheden …
Desværre er demoklippene alt for hurtigt slut, og der er ikke meget andet 4K-materiale at opdrive i øjeblikket. Den harddisk, vi fik leveret, er først og fremmest beregnet til messer og butiksdemonstrationer, og er ikke til salg. I USA har Sony lanceret en 4K harddisk-afspiller til forbrugerne, men det er usikkert, hvornår og om den kommer til Danmark. Hvilket rejser spørgsmålet: Hvornår får vi mulighed for at købe og downloade helaftens 4K-spillefilm? Det er et typisk “hønen og ægget”-problem, ligesom vi havde, da de første 3D-tv’er kom.
Vi mener, at mere håndgribelige oplysninger om, hvordan 4K skal leveres til forbrugerne, er nødvendigt for at retfærdiggøre et så tidligt køb af 4K-kompatible tv’er.
Generel billedkvalitet
At skarpheden er suveræn, har vi allerede slået fast. Bevægelser er meget glatte, og billedet brydes ikke op selv under hurtig bevægelse. Farvegengivelsen er også helt i top af LED LCD at være. Men hvad så med de andre billedparametre?
En stor skærm som denne bliver let plaget af refleksioner i dagslys. Men Sony ser ud til at have valgt et effektivt filter foran billedpanelet. Det mørke frontglas reflekterer kun lidt af omgivelserne, og man kan se tv om aftenen uden at se sig selv genspejlet. Tv-kiggeri i dagslys går også fint. Det mørke frontglas bidrager også til at reducere lysgennemslippet, hvilket giver et rigtig godt sortniveau. Sortniveauet er definitivt blandt de bedste, jeg har set fra LED LCD, og gengivelsen af grå og mørke detaljer er imponerende af kant-LED at være. Kun de bedste plasmaer fra Panasonic og Samsung præsterer bedre, når det gælder mørke scener og detaljer i sort.
Den ekstra høje opløsninggiver også bonus ved 3D-visning. Sony-skærmen anvender polariseret 3D-teknologi med passive briller og er i stand til at vise fuld HD-opløsning (1920 x 1080) til begge øjne. Dermed undgår man den begrænsning, der præger konventionelle passive 3D-tv’er, og kan nyde et stort og skarpt 3D-billede med fremragende dybdefølelse.
Mastered in 4K
Sony har gjort et stort nummer ud af det nye billedpanel med Triluminos-filter foran lysdioderne. Teknikken er udviklet med tanke på fremtidens 4K Ultra HD-format med større farverum end almindelig HD-tv (Rec. 709). Disse ekstra farvenuancer findes ikke på Blu-ray, så i standard billedtilstand trylles de manglende farver frem ved hjælp af billedbehandlingen.
For at afbøde dette har Sony lanceret deres egne “Mastered i 4K” Blu-ray-film. Det er særligt udvalgte film, der oprindelig er skudt med 4K-kamera og derfor ekstra velegnet til opskalering. De benytter også farverummet XV Color, der byder på ekstra farvenuancer. Vi testede det med en demo-disk og Sonys egen BDP-5100 Blu-ray-afspiller, og ganske rigtigt – farverne bliver markant dybere, og især rød og blå skinner ekstra klart. Udvalget af “Mastered i 4K”-film er imidlertid begrænset, og det er uvist, hvor stor udbredelse denne type film vil få, mens vi venter på en eventuel ægte 4K Blu-ray-standard.
Lydkvalitet
Listen over tv’er med rigtig god lyd er sørgeligt kort. Bang & Olufsen, Bose og Loewe er blandt de få producenter, der har satset på ordentlig lyd i deres tv’er. Sony har åbenbart ønsket at gøre det lille ekstra med 65X9005 og har hentet ingeniører ind fra hi-fi-divisionen for at fintune lyden, hvilket tydeligvis har givet pote.
Lydsystemet i Sony-skærmen er relativt omfattende, og de sidemonterede højttalere er afgjort ikke bare til pynt: 65X9005 anvender en videreudviklet forstærker fra topmodellen 84X9005 kombineret med et trevejs højttalersystem, som består af diskant, mellemtone og dedikerede bashøjttalere. Mellemtonerne er fyldt med magnetisk væske i svingspolegabet, som sørger for at give elementet øget effektivitet i det trange tv-kabinet.
65X9005 yder noget af den stærkeste tv-lyd, undertegnede har hørt: Lydgengivelsen er varm og fyldig, og minder mere om et brugbart hi-fi-system end om typisk tv-lyd. Med højttalere ude på hver side får man faktisk en antydning af stereoperspektiv og dybde. Diskanten og mellemtonen er klar og frisk, mens bassen er fyldig og tydelig. Lydkvaliteten er fuldt på højde med de bedste tv’er og soundbars på markedet, og fungerer fint til det meste tv-underholdning. Det eneste, vi savner, er en dedikeret sub-udgang, så man kunne få endnu mere tyngde i de laveste basfrekvenser. Det ville have været perfekt.
Konklusion
Det er stort, det er dyrt, og foreløbig er der ikke meget rigtig 4K-video at se på det. Men det kan ikke nægtes, at Sony KD-65X9005 er et fabelagtig godt allround-tv til alt fra højopløste tv-udsendelser til Blu-ray og videospil. Den generelle billedkvalitet er meget høj, og Sonys X-Reality teknologi gør et fremragende stykke arbejde med opskaleringen, så længe man styrer uden om lavopløste tv-udsendelser (hvis du er tv-slave, skal du nok til at abonnere på flere HD-kanaler). Desuden formår Sony også at presse imponerende god lyd ud af de indbyggede højtalere, nok til at man kan klare sig uden separat soundbar.
4K-tv’et fra Sony er måske lidt forud for sin tid, i og med at ægte 4K-video glimrer ved sit fravær. Til gengæld er der få andre tv’er i 2013, som vækker et tilsvarende ejebegær …