annonse
annonse
Anmeldelse: Marseille, 1. sæson

Netflix

Efter 20 år som borgmester i den brogede by Marseille går Robert Taro i krig mod sin tidligere protege, nu rival, Lucas Barres.

annonse

Vi er ikke ligefrem forkælet med originale tv-serier fra Netflix, men selv om de ikke leverer vanvittig meget kvantitet, så er de egenproducerede serier for det meste af rigtig god kvalitet. Serier som Orange Is the New Black, House of Cards, Daredevil, Bloodline, Narcos og Jessica Jones har alle imponeret og underholdt os. Eneste fejlskud indtil videre er vel den skuffende Marco Polo.

Med Marseille lancerer streaming-giganten endnu en storsatsning – med store navne på rollelisten – men desværre står resultatet ikke mål med forventningerne!

Marseille er Netflix’ første egenproducerede serie uden for USA. Streaming-tjenesten optræder i stigende grad som aktør på den globale arena og vil derfor gerne tilpasse mere af sit materiale til lokalt niveau.

Marseille, 1. sæson

Marseille

Marseille er blevet markedsført som en slags europæisk version af House of Cards (hvilket i sig selv er en mærkelig sammenligning, eftersom den originale version af House of Cards stammer fra Storbritannien), men serien når ikke Frank Underwood og Co. til sokkeholderne.

Efter 20 år på magtens tinde i Frankrigs næststørste by, den multikulturelle Marseille, har borgmester Robert Taro (Depardieu) besluttet at trække sig tilbage, hvile på laurbærrene og give stafetten videre til sin unge protege, Lucas Barres (Magimel). Men da han skal træde ned fra tronen, bliver han stukket i ryggen af sin tiltænkte arvtager. Som en skadet bjørn slikker Taro sine sår og sværger, at han vil hævne sig og ikke overlade sit elskede Marseille i hænderne på quislingen Barres. Magtkampen er i gang.

Marseille er en af Europas mest multietniske byer. Som en af Middelhavets porte til Europa har den enorme havneby altid tiltrukket tilflyttere og indvandrere fra den anden side af havet. Byen har et eksotisk miks af ghettoer, moderne arkitektur, gamle romerske ruiner og turistkvarterer, og samtidig er fransk politik jo ikke ligefrem uvant med korruption, beskidte magtkampe og sexskandaler.

Marseille

Marseille

Med andre ord burde alt være lagt til rette for et spændende og interessant drama fra en af Europas mest fascinerende byer. Men hvad er det, vi får? Voldsomt karikerede og stereotype personer, hvor man med det samme kan se, hvem der er skurke.

Mens House of Cards skjuler infame misdædere i skræddersyede jakkesæt og italienske designersko, går skurkene i Marseille rundt med et gigantisk blinkende neonskilt over hovedet, hvor der står: “Skurk!” Fra første scene med Barres er der ingen tvivl om, at vi har at gøre med en uhæderlig person, og hans mafiakompagnonger fremstår nærmest som arketypiske parodier.

Plottet, der kredser om en planlagt udbygning af havnepromenaden til et gigantisk kasino, som vil medføre et voldsomt indtægtstab for byens illegale gambling-industri, er både troværdigt og aktuelt, men personerne underminerer realismen. Fint nok, at Barres er allieret med den lokale mafia, men at han i fuld åbenhed konspirerer med Marseilles kriminelle elementer, er bare for dumt. Og at borgmesterens datter, Julia (Caillard), fortsætter med at date sin småkriminelle kæreste, kan vi simpelthen ikke tro på.

Marseille

Marseille

Ingen fransk film eller tv-serie uden store mængder af sex og bare bryster – hvilket ikke ligefrem generer os – men Marseille virker nærmest desperat efter at pifte den ofte uengagerende handling op, ligesom svulstig og overdramatisk musik forsøger at skabe højdepunkter, hvor der ikke er nogen.

Vi er heller ikke begejstret for store mængder af slowmotion akkompagneret af påklistrede citater fra den episode, vi netop har set. Lidt for ofte får man associationer til brasilianske sæbeopera.

Gerard Depardieu skal ikke klandres for resultatet; han leverer varen og gestalter en meget troværdig politiker, der er lidt mæt af succes. Han kan måske kritiseres for at køre lidt på rutinen, men det er en rolle, der er skabt til hans stil og personlighed. Også Stéphane Caillard er rigtig god som hans engagerede datter, og mærkeligt nok forekommer hendes liv ofte mere interessant end det, der foregår på rådhuset.

Teknisk set er Marseille også en gennemført produktion med lækker fotografering, klipning og production design. Havde handlingen bare været mere engagerende, og figurerne mere troværdige, så kunne det være blevet en meget seværdig tv-serie.

Hvis Netflix vil fortsætte med at vokse og have relevans, må de altså komme med bedre egenproducerede serier end det her! Tre papirtynde stjerner til Depardieu og Co.

Billedkvaliteten er simpelthen eksemplarisk med fornem skarphed, naturlige farver og et afbalanceret sortniveau. Kvaliteten af lydsporet på streamingen skuffer heller ikke. Alle otte episoder af første sæson er tilgængelige på Netflix nu.

Fakta & Rating:
  • Release: 5. maj 2016
  • Instruktion: Florent-Emilio Siri, Thomas Gilou
  • Med: Gérard Depardieu, Benoît Magimel, Stéphane Caillard, Geraldine Pailhas, Nadia Fares, Hippolyte Girardot
  • Genre: Drama
  • Land: Frankrig
  • År: 2016
  • Tid: 5:20 timer
  • FILM:
  • EKSTRA:
  • LYD:
  • BILLEDE:
  • Læs også:

    Det kunstige univers ekspanderer – og imploderer

    Den fascinerende tv-serie Westworld opretholder sine premiumkvaliteter.

    Lækker anakronisme

    Kenneth Branagh serverer et visuelt festfyrværkeri af en Christie-klassiker. Historien er derimod ikke særlig festlig.

    Romantisk overlevelsesdrama

    Umage par må kæmpe for at overleve i brutale, men spektakulære omgivelser efter et flystyrt.

    Klassisk stjernekrig

    The Mouse House forvalter Star Wars-arven med respekt i endnu en klassisk film om kampen mellem det gode og det onde.

    Herlig kynisme

    Den egocentriske kynisme lever i bedste velgående, når Axe og Chuck igen støder sammen i 3. sæson af Billions.

    Seje helte – slap historie

    DC’s superhelte forsøger sig med en Avengers, men de er hverken lige så friske eller interessante som deres Marvel-fætre.

    Noget af det dummeste vi har set

    Geostorm er en åbenlys fornærmelse mod ethvert normaltbegavet menneske – og dræbende kedelig!

    Sarkastiske superhelte

    Ironi og sarkasme går som en rød tråd gennem vores tredje møde med tordenguden – og det virker.

    Fransk socialrealisme

    Anden runde af Marseille byder på en væsentlig mere realistisk og tilfredsstillende seeroplevelse end den første.

    Ujævnt krigsdrama

    Den tjekkiske modstandsbevægelse planlægger et attentat på hjernen bag “Endlösung”, Tjekkoslovakiets rigskansler Heydrich.

    Skelsættende eksistentialisme

    Alex Garland giver os en science fiction-film langt ud over det sædvanlige. Frygt, angst, døden og spørgsmål om vores egen eksistens er hjørnestenene i dette mesterværk.

    Facaden revner

    En progressiv, meget liberal amerikansk familie sættes på prøve, idet alder, værdier og fordomme konfronteres på ubehagelig vis.

    annonse
    annonse
    annonse
    annonse
    -

    Lyd & Billede

    Som læser har du kun ret til at benytte indholdet på lydogbillede.dk til personlige og ikke-kommercielle formål. Du kan downloade, linke til og udskrive indhold fra lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål, forudsat at du henviser til kilden og respekterer eventuelle rettighedsangivelser og/eller -forbehold. Du må ikke bruge indhold til andre formål eller på andre måder end dem, der udtrykkeligt er tilladt.