annonce
annonce

Anmeldelse: Prometheus 3D

Allerede for mange år siden verserede der rygter om, at Ridley Scott ville vende tilbage til begyndelsen af sin karriere og blæse nyt liv i den filmserie og hele det koncept, som blev grundlagt af hans fantastiske gennembrudsfilm fra 1979 – Alien.

Alien var en utrolig stærk og banebrydende film, og forventningerne til Scotts genindtræden i dette univers over tredive år senere var ikke beskedne. Prometheus tilfredsstiller måske ikke alles behov til fulde, men har skabt nyt liv i genren med en opvisning i teknisk fuldkommenhed.

Efter at Ripley blev klonet og genopstod i Alien Resurrection (1997) for så at vende tilbage til Jorden, var der vel ingen vej videre for konceptet, som kunne blive interessant. Alien vs. Predator-filmene er tydelige eksempler på dét. Prometheus blev derfor en forløber, en prequel, til de tidligere film, og handlingen er sat til år 2093. Denne gang foregår jagten på skaberne af alt menneskeligt liv med forskningsskibet Prometheus, hvis navn er hentet fra den græske gud, som var kendt for at have givet ilden til menneskene og beskyttet dem mod netop guderne.

Vi møder de to forskere og arkæologer Elizabeth Shaw (Noomi Rapace) og Charlie Holloway (Logan Marshall-Green), der opdager en ledetråd til menneskets oprindelse på Jorden gennem et stjernekort, som går igen i en række forskellige oldtidskulturer. En gammel og excentrisk milliardær ved navn Peter Weyland (Guy Pearce) sender de to forskere til det ydre rum for at lede efter liv for at forså menneskets oprindelse. Med om bord har de et mandskab på hele 15 personer, inklusive androiden David (Michael Fassbender) og skibets overkommandør Meredith Vickers (Charlize Theron), som er særdeles skeptisk over for enhver kontakt med andre livsformer.

Da de efter to år i hypersøvn ankommer til planet LV-223 og sætter gang i udforskningen af et tempellignende bjerg, opdager de ting, som gør, at historien tager en farlig drejning. Det bliver en kamp for overlevelse og menneskehedens eksistens.

Ridley Scott fylder 75 år i slutningen af november og har en strålende filmkarriere bag sig, selv om den har været noget ujævn de seneste år. Med Prometheus finder han vej tilbage til det univers, han selv skabte, og som han tangerer på en udmærket måde uden at kopiere sig selv. Stemningen og udtrykket fra Alien lever videre med udgangspunkt i H.R. Gigers fantastiske designs, og det endelige produkt er en sand fryd for øjne og ører og viser endnu en gang vejen for fremtidens science fiction. Scott er utvivlsomt en mester i filmfaget, når det gælder mise-en-scène, men han har fortsat ting at lære, når det gælder historiefortælling. Filmen er fuld af små genveje og har nogle logisk brister, som kunne have været undgået, hvis manuskriptet havde været taget lidt nærmere i øjesyn. En del af filmens huller bliver sikkert mere udfyldt med de forventede efterfølgere, som Prometheus lægger op til.

FAKTA

• Release: 2. oktober 2012
  • Instruktion: Ridley Scott