annonse
annonse

Nyhed: Netflix satser stort i Europa

Netflix: See What’s Next 2018

Streaming-giganten præsenterer kommende nyheder og satser kraftigt på lokale produktioner – især i Europa.

I Roms sommervarme og smukke omgivelser lancerede Netflix’ øverste chef og grundlægger, Reed Hastings, og hans team for nylig kommende nyhed samt nøgletal for streaming-giganten.

“Den Evige Stad” dannede det flotte bagtæppe for Netflix’ lancering. (Foto: Tor Aavatsmark)

Fra dvd til global streaming-dominans

Fra at være en lille “garagevirksomhed” i Californien i 1997, hvor forretningsideen var dvd-film pr. postordre, har Netflix på 20 år udviklet sig til en global streaming-gigant og nu også storproducent af originalt indhold. Undervejs har de ændret vores tv-vaner drastisk og sat de traditionelle tv-selskaber i alarmberedskab.

Traditionelt broadcastet tv (flow-tv) er i flere år blevet spået den visse død, og seertallene rasler da også ned, men Netflix er nu begyndt at interessere sig for co-produktioner med de traditionelle broadcastere.

I dag er Netflix tilgængelig i 190 lande og har ca. 125 millioner betalende abonnenter. Virksomheden omsatte for godt 70 milliarder kroner i 2017. De eneste lande, hvor man p.t. ikke kan nyde Netflix’ omfattende programtilbud, er Syrien, Nordkorea og – ikke helt uvæsentligt – Kina.

Netflix præsenterede kommende film og serier for den europæiske presse i Rom. (Foto: Tor Aavatsmark)

Moderne mytemagere

Reed Hastings i egen høje person fik æren af at åbne eventet See What’s Next i Rom. Firmaets administrerende direktør fokuserede på de store linjer fra romernes myter og teater til nutidens film- og serieproducenter, som – med hjælp fra Hastings & Co. – i dag kan nå et globalt publikum.

Da Netflix relancerede sig selv som streaming-tjeneste (video-on-demand) i 2007, voksede ambitionerne om etablering i udlandet hurtigt. I 2011 etablerede de sig på det sydamerikanske marked, før de i 2012 gik ind i Europa, UK og (18. september) Norden.

Visionen er, at enhver Netflix-abonnent på længere sigt skal have adgang til præcis samme indhold på samme tid, uanset hvilket land man bor i. Men her er der en masse god, gammeldags protektionisme og nedarvede “uvaner” fra film- og tv-selskaberne, der traditionelt har ønsket at værne om lokale markeder, før en film/tv-serie fik global distribution.

Det er et regime, der heldigvis er i radikal forandring, men Hastings antyder, at det kan tage yderligere 10-15 år, før alle lokale restriktioner er væk (en udfordring, de selvfølgelig ikke har med egenproduceret indhold).

Satser lokalt

Efter enorm ekspansion (globalt i 2016) og en deraf følgende stadig større indtægtsstrøm begyndte de at arbejde med eksklusive, egenproducerede serier.

I modsætning til, hvad de fleste tror, var det faktisk ikke House of Cards (2013), der var den første af slagsen, men Lilyhammer (2012) – den skæve komedie om mafiastikkeren Frank Tagliano (spillet af “Little” Steven Van Zandt fra Bruce Springsteens E-Street Band), der flytter fra New York til den lille norske by Lillehammer som led i vidnebeskyttelse og oplever kraftige kultursammenstød. Det meste af serien er på norsk, primært med norske skuespillere og norsk humor. Alligevel appellerede den til et globalt publikum!

Som Hastings sagde i Rom: “Lilyhammer was a game changer.” Hvis de kunne få en lidt sær serie, hvor det meste af dialogen var på norsk og Little Steven var den eneste stjerne, til at nå et globalt publikum – hvad kunne de så ikke gøre?

Chief content officer Ted Sarandos, som har været hos Netflix siden 2000 og har hovedansvaret for alt indhold, bl.a. House of Cards og Orange Is the New Black, fortalte os, hvordan Lilyhammer kom under Netflix’ paraply.

Little Steven, Bruce Springsteen og Netflix’ Ted Sarandos ved Lilyhammer-premieren i New York. (Foto: Getty Images)

Sarandos, der er en nær ven af Steven Van Zandt og stor Springsteen-fan, blev ringet op af Little Steven, som på det tidspunkt producerede et album for et norsk band. I Norge havde Van Zandt mødt et par, der skrev på manuskriptet til Lilyhammer og havde fanget hans interesse. Men Van Zandt ville have et større budget, og som Ted sagde: “I LOVED it!” Resten er tv-historie.

Fra distributør til indholdsproducent

Siden Lilyhammer er Netflix gået fra primært at være en distributør, der købte eksternt indhold, til at blive en af de største leverandører af originalt indhold i branchen. Egenproduceret indhold, som kun er tilgængeligt for Netflix’ 125 millioner abonnenter.

Med megasucceser (både blandt seere og kritikere) som House of Cards, Orange Is the New Black, Stranger Things, Marvel’s Jessica Jones, Narcos, The Crown, Marvel’s Daredevil, Marvel’s Luke Cage og Marseille har de været med til at sætte en ny standard for tv-drama.

Lilyhammer var en samproduktion med NRK, men de seneste år har Netflix satset kraftigt på lokale, egenproducerede serier. Med serier som Marseille (der i 2016 var den første egenproducerede serie uden for USA), Dogs of Berlin, Dark, Suburra, Cable Girls, La casa de papel, Paquita Salas, Osmosis og nu den danske The Rain befæster de deres position som global seriemester.

Sarandos præciserede, hvor vigtigt lokalt indhold er for at tiltrække nye abonnenter. Hovedfokusområdet for lokalt producerede serier er stadig Europa, hvor de bruger ca. 6 milliarder kroner i år (mod 2,5 milliarder i gennemsnit de seneste fem år). Pr. dags dato har Netflix 55 (!) produktioner – serier, film og dokumentarfilm – undervejs i Europa. Snart kommer den første egenproducerede tyrkiske serie, og de kommende år vil der være en stigende satsning på lokalt produceret indhold i Asien.

Det er serier, der af Netflix ikke længere betragtes som lokale satsninger (flere af dem er i øvrigt co-produktioner med traditionelle tv-stationer), men som rettet mod et globalt publikum.

Enten eftersynkroniseret eller med undertekster får serier som La casa de papel et større publikum uden for end hjemme i Spanien. Som vice president of product Todd Yellin sagde til pressen i Rom: “A Good story will travel.” Ikke mindst har Netflix formået at vænne det forvænte amerikanske publikum til at se dubbede serier.

De sidste fem år har Netflix filmet i 17 forskellige lande, og de sidste to år har de firedoblet det samlede budget for originalt indhold til dette års 50 milliarder kroner. Hvor serier til det unge voksne publikum bliver stadig vigtigere – simpelthen fordi de ser utrolig meget indhold. Andelen af det samlede budget, der bruges på film, vokser også.

Sarandos ser også vækstmuligheder i mere samarbejde med lokale tv-stationer, som det var tilfældet med NRK og Lilyhammer.

Stadig mere af Netflix’ indhold bliver dubbet til mange sprog og når dermed et globalt publikum. (Foto: Tor Aavatsmark)

Kunstnerisk frihed

Blandt folk foran og bag kameraet, som vi mødte i Rom, var refrænet, at de med Netflix som opdragsgiver får større kunstnerisk frihed end hos traditionelle tv-producenter. Bl.a. er de ikke “låst” til 30 minutters slots og skal ikke tilpasse klipningen til reklamepauser.

Sarandos fortalte os, at Netflix modtager ca. 600 forslag til nye produktioner – hver måned! Med så mange friske midler til det europæiske film- og seriemiljø øger det også kvaliteten af europæiske producerede film og serier. Netflix har fremavlet en helt ny generation både foran og bag kameraet, og lukket mange debutanter ind på markedet. Samtidig mærker de lokale forventningspresset om, at serien skal slå an globalt.

Der er ingen tvivl om, at Netflix driver en forretning. Hvis en serie ikke lever op til forventningerne – dvs. opnår et vist antal seere i forhold til budgettet – så er de hurtige til at skære fra. Hvilket desværre skete med den fantastiske Bloodline, som blev droppet efter kun tre ud af fem planlagte sæsoner. Når det er sagt, så afhænger succeskriteriet for en given serie af det samlede budget; så længe budgettet er lille nok, behøver serien ikke at nå et globalt publikum.

Todd Yellin (VP Product), Netflix. (Foto: Ernesto S. Ruscio/Getty Images for Netflix)

Ude af det gode selskab

Ud over de mange serier har Netflix de sidste to år taget skridtet til egenproduktion af film – og dermed trampet den gumpetunge traditionelle filmindustri eftertrykkeligt over tæerne.

Vi var selv til stede på Cannes-festivalen sidste år. Den 70. filmfestival ved Den Franske Riviera var en storslået opvisning af filmkunst, hvor Netflix også var stærkt til stede med flere egenproduktioner. Bl.a. var Netflix-filmene The Meyerowitz Stories og Okja med i kampen om Guldpalmen. Desuden promoverede de krigsfilmen War Machine med Brad Pitt i hovedrollen.

Den europæiske (især den franske) film- og biografbranche fór i harnisk og forlangte, at kun film, der fik biografpremiere, måtte deltage på festivalen. I henhold til fransk lov må film ikke vises på en streaming-tjeneste før tidligst tre år efter biografpremieren. I år har Cannes-festivalen så valgt at vende ryggen til fremtiden: Ingen film uden biografdistribution kan deltage i hovedkonkurrencen.

Netflix, i skikkelse af Ted Sarandos, svarede kontant igen ved at trække samtlige af deres film fra festivalen. I den forbindelse udtalte han til Variety: “There’s a risk in us going in this way and having our films and filmmakers treated disrespectfully at the festival. They’ve set the tone. I don’t think it would be good for us to be there. The festival has chosen to celebrate distribution rather than the art of cinema.”

Dermed bliver bl.a. Paul Greengrass’ film om terrorangrebene den 22. juli 2011, Norway, ikke vist på Cannes i år.

Okja var med i hovedprogrammet ved sidste års Cannes-festival. (Foto: Tor Aavatsmark)

Big Data

Netflix’ forretningsmodel er baseret på, at de har tilfredse abonnenter, som forbliver betalende kunder, samt en stadig tilvækst af nye abonnenter. For at opnå det skal de selvfølgelig have godt – og unikt – indhold, men næsten lige så vigtigt er det, at kunderne kan finde rundt i junglen af titusindvis af serier, film og dokumentarer.

Her kommer de berygtede algoritmer ind i billedet. Netflix ved, at den gennemsnitlige abonnent kigger på 40-50 serier/film/dokumentarfilm, så det er meget vigtigt at finde det “rigtige” indhold til hver enkelt bruger.

Netflix indsamler hele tiden data over, hvad netop DU ser og godt kan lide, og tilpasser din unikke “forside” derefter. Men i modsætning til Google og Facebook, som lever af annoncørerne, sælger Netflix ikke dine data videre.

Netflix har delt abonnenterne ind i ca. 2.000 (!) “smagssamfund”, hvor folk fra mange forskellige lande kan passe ind i samme gruppe. Ud fra dine tidligere valg foreslår de så film og serier, som de tror, du vil kunne lide. Hastings understregede, at det er vigtigt, at så mange som muligt ser flest mulige film/serier, så de kan sprede det gode rygte til venner og bekendte – og dermed bidrage til abonnementstilvæksten.

Så er spørgsmålet selvfølgelig, om din unikke forside bliver et rent ekkokammer af, hvad de tror, du kan lide, som det vil være tilfældet, hvis du altid får anbefalet sci-fi-serier, fordi du har set tre af slagsen. Todd Yellin afkræftede, at det forholder sig sådan. Netflix var på det niveau for fem-syv år siden, men algoritmerne er i dag langt mere sofistikerede. Døm dig selv fra din egen forside!

Netflix har fokuseret meget på brugervenlighed og problemfri håndtering. I dag kan du se Netflix på hele 1.700 typer enheder, og hvis du stopper midt i 5. sæson af House of Cards på tv til morgenmaden derhjemme, kan du automatisk tage tråden op på din mobiltelefon, når du sidder i toget på vej til arbejde.

Todd Yellin (VP product) viser et eksempel på en personificeret “forside” styret af algoritmer. (Foto: Ernesto S. Ruscio/Getty Images for Netflix)

Hvad er der på vej?

Trods store tal og fascinerende fremtidsvisioner var det vigtigste, vi blev præsenteret for i Rom, trods alt de kommende egenproducerede nyheder fra Netflix. Og dem var der mange af …

The Rain

Fra vores lokale synspunkt er den største nyhed måske den første originale serie produceret i Skandinavien (Lilyhammer var en samproduktion med NRK), den danske The Rain. Serien har ikke en særlig skandinavisk tematik, idet vi befinder os i en postapokalyptisk verden, hvor det store flertal er udryddet af et kraftigt regnvejr, der bar en ukendt virus.

Blandt de få overlevende er søskendeparret Simone (Alba August) og Rasmus (Lucas Lynggaard Tønnesen). Vi følger de to søskendes dramatiske kamp for overlevelse i et Skandinavien, hvor velfærdssamfundets sikkerhedsnet er forsvundet. Seriens producenter fortalte os, at de havde svært ved at få en sådan genreserie finansieret med danske midler.

Trivia: De danske skuespillere har selv stået for dubbingen til engelsk. Lyd & Billede kommer i øvrigt snart med en anmeldelse!

Premiere: 4. maj 2018

Alba August har en af hovedrollerne i den danske Netflix-serie The Rain. (Foto: Ernesto S. Ruscio/Getty Images for Netflix)

The Alienist

En anden stor satsning er miniserien The Alienist med Luke Evans og Dakota Fanning i hovedrollerne i et meget grafisk thriller-morddrama. I slutningen af 1800-tallets New York følger vi jagten på en seriemorder, hvor Evans spiller en alkoholiseret avistegner, tyske Daniel Brühl en progressiv psykiater og Fanning en kvindelig politiefterforsker langt forud for sin tid. Som Luke Evans fortalte os om handlingen, er der “meget, der resonerer med vores tid – klassekamp, racehad, korrupt politi og indvandringsspørgsmål”.

Trivia: Det 19. århundredes New York er genskabt ned til mindste detalje i et studie i Budapest.

Premiere: 19. april 2018

Hovedrolleindehaverne i The Alienist. (Foto: Ernesto S. Ruscio/Getty Images for Netflix)

Papirhuset

Den superpopulære spanske serie Papirhuset (La casa de papel) har fået grønt lys til endnu en sæson. Denne historie om et spektakulært røveri er slået an globalt og blevet en af Netflix’ største succeser fra deres egen lokale produktion. 3. sæson.

Premiere: 2019

Glow

Glitrende trikoter, højt hår med masser af hårspray og de glade 80’ere er tilbage, når wrestling-pigerne vender tilbage i 2. sæson af Glow. Mere amerikansk bliver det ikke! En meget positiv, uhøjtidelig og morsom serie med Alison Brie som stjernen i et stærkt kvindeligt ensemble.

Premiere: 30. juni 2018

Alison Brie har hovedrollen i Glow. (Foto: Ernesto S. Ruscio/Getty Images for Netflix)

Døde piger lyver ikke

En af Netflix’ mest kontroversielle serier er selvmordsdramaet Døde piger lyver ikke (13 Reasons Why), som i retrospekt fortæller, hvorfor den unge pige Hannah (Katherine Langford) valgte at tage sit eget liv. Et persondrevet drama med fokus på unge i søgen efter identitet.

Serien vakte stor debat, da den kom sidste år, ikke mindst om, hvorvidt den banaliserede og “glorificerede” selvmord. Ikke desto mindre er den snart tilbage med 2. sæson, hvor vi får uddybet Hannahs historie – et plot, der går videre end bogen, som 1. sæson er baseret på. Katherine Langford fortalte os i øvrigt, at det var en meget hård rolle at spille, især som debutant.

Premiere: 18. maj 2018

Omstillingsdamerne

Spansk serie om fire unge kvinder med forskellig baggrund, der arbejder på en telefoncentral i 1920’erne. Trivia: Serien blev set af meget få amerikanere, indtil Netflix ændrede titlen fra Las chicas del cable til Cable Girls. 3. sæson.

Premiere: 3. kvartal 2018

Élite

Den spanske Élite handler om unge på en eliteskole for velhavere. Søgen efter kærlighed og anerkendelse står i centrum for handlingen, hvor en mordgåde komplicerer de unges i forvejen komplicerede liv. Kun nye, uerfarne skuespillere.

Premiere: 2019

Dark

Den tyske overnaturlige sci-fi-serie Dark, hvor en teenager forsvinder fra en lille by, får sin 2. sæson. 1. sæson høstede roser fra kritikerne og er flere gange blevet sammenlignet med Stranger Things. Optagelserne starter i løbet af sommeren/efteråret. Trivia: Dark har 90 % af sine seere uden for Tyskland!

Premiere: 1. kvartal 2019

Den tyske serie Dark er fænget hos et globalt publikum. (Foto: Netflix)

Dogs of Berlin

En anden tysk serie, Dogs of Berlin, får premiere i løbet af året. Plottet drejer sig om et politisk mord, der tvinger to umage politiefterforskere til at samarbejde, samtidig med at de kæmper mod intern korruption og Berlins kriminelle underverden.

Premiere: 2018

The Wave

The Wave er en ny tysk serie (Netflix’ tredje tyskproducerede) baseret på den tyske film Die Welle fra 2008. Handler om en lærer, der ved hjælp af et live-eksperiment vil vise eleverne, hvordan det er at vokse op i et diktatur. Men forsøget løber fuldstændig ud af kontrol.

Premiere: 2019

Paquita Salas

Spanskproduceret serie med et meget lokalt præg og ditto humor, som alligevel er blevet et stort hit hos det internationale publikum. 2. sæson.

Premiere: 2018

Den spanske serie Paquita Salas er fænget hos seere langt uden for hjemlandets grænser. (Foto: Netflix)

Baby

Italienske ungdomsserie, der følger en gruppe teenagere i Rom, som trodser samfundets normer i deres søgen efter identitet og uafhængighed. Baseret på sande begivenheder. Sociale medier spiller en stor rolle i serien, der bevæger sig ind i Skam-land – et fokusområde (unge voksne), hvor Netflix i stadig større grad forsøger at få fodfæste. Optagelserne begyndte den 12. april.

Premiere: 2019

The Innocents

Af efterårets nyheder er The Innocents en af de mest fascinerende. I serien, der er indspillet i Storbritannien og Norge, følger vi de to teenagere June (Sorcha Groundsell), der er en såkaldt shapeshifter, og Harry (Percelle Ascott) på flugt.

Overnaturligt familiedrama/kærlighedshistorie, hvor hovedpersonerne begge kommer fra en svær barndom, og June kæmper for at kontrollere sine kræfter (metafor for unge, der har svært ved at tilpasse sig?). Guy Pearce og norske Trond Fausa er blandt de øvrige skuespillere. Tagline: “What you see is not what you see.”

Premiere: 24. august 2018

The Innocents er optaget – og foregår – i UK og Norge. (Foto: Netflix)

Lost in Space

En slags familien Robinson-historie i det ydre rum, baseret på en tv-serie fra 1960’erne. Stort anlagt produktion om en strandet pionerfamilie omgivet af ukendte farer. Blev lanceret på 26 (!) sprog samtidig. Trivia: Kom i en spillefilmsversion i 1998 med Gary Oldman, William Hurt og Matt LeBlanc.

Premiere: 14. april 2018

Også Lyd & Billedes udsendte blev “Lost in Space” i Rom! (Foto: Tor Aavatsmark)

Ratched

Amerikansk storproduktion. Prequel til klassikeren Gøgereden (1975), hvor Sarah Paulson (American Horror Story, 12 Years a Slave) spiller den sataniske sygeplejerske, og Michael Douglas er executive producer. STORE forventninger!

Premiere: 2018

Luke Cage

Den flinke “superhelt” Luke Cage (Mike Colter) fra Harlem i New York, der bare ønsker at være i fred, vender tilbage med 2. sæson. Men nu hvor alle ved, at Luke er en helt, hvad vil der så ske med ham? De centrale skuespillere er tilbage – desværre med undtagelse af Mahershala Ali – og Cheo Hodari Coker er fortsat showrunner. Cool serie med sej attitude og et heftigt primært hiphop-musikspor.

Trivia: Sæsonens første episode er instrueret af Lucy “Charlie’s Angels” Liu.

Premiere: 23. juni 2018

Luke Cage er snart tilbage. Showrunner Cheo Hodari Coker og instruktør Lucy Liu. (Foto: Ernesto S. Ruscio/Getty Images for Netflix)

3 %

2. sæson af det dystopiske sci-fi-drama fra Brasilien.

Premiere: 27. april 2018

Suburra

Italiensk politisk thriller. Centreret omkring en forstad til Rom, som præges af organiseret kriminalitet og gennemkorrupte politikere (i Italien?!), og hvor Vatikanet har en stærk finger med i spillet. 2. sæson.

Premiere: 2018

Stranger Things

Megasucces om overnaturlige hændelser med unge i fokus i en arketypisk amerikansk lilleby og stopfuld af 1980’er-nostalgi. Stranger Things er en af Netflix’ største succeser og har fået rekordomtale på de sociale medier.

Trivia: Cary Elwes som byens borgmester er en af de nye personer, mens Priah Ferguson kommer ind som Lucas’ søster Erica. 3. sæson.

Premiere: 1. kvartal 2019

Ozark

Mellemmenneskeligt drama om helt almindelige midaldrende mennesker og deres hverdagsproblemer og udfordringer – hvor alt kommer ud af kontrol, da de begynder at “lege” med et narkokartel. Jason Bateman og Laura Linney har hovedrollerne. 2. sæson.

Premiere: 2018

Disenchantment

Fræk animeret middelalderkomedie med trolde, elvere, prinsesser og hele molevitten. Matt Groening, skaberen af The Simpsons, står bag denne nye satsning, så forvent masser af løssluppen humor.

Premiere: 3. kvartal 2018

Maniac

Humoristisk dramaserie med Jonah Hill og Emma Stone, hvor en institutionaliseret mand drømmer om et andet liv i en fantasiverden. Serien er instrueret af Cary J. Fukunaga (True Detective, Beasts of No Nation) og bygger på den norske serie af samme navn.

Premiere: 4. kvartal 2018

Jonah Hill og Emma Stone spiller hovedrollerne i drama/komedieserien Maniac. (Foto: Netflix)

The Dark Crystal: Age of Resistance

Netflix børster støvet af Jim Hensons kultfilm The Dark Crystal (1982), en fantasy-dukkefilm, hvor eventyrlige figurer jagter en magisk krystal. Serien foregår før filmen. Vi fik et lille klip at se, og det så virkelig godt ud.

Premiere: 4. kvartal 2018

Norway

Spillefilm af Paul Greengrass (Jason Bourne, Flight 93) om terrorangrebet på Utøya den 22. juli 2011 – med norske skuespillere – får premiere senere i år. Vi har himmelhøje forventninger!

Premiere: 2. eller 3. kvartal 2018

Paul Greengrass har instrueret Norway om terrorangrebene i Norge den 22. juli 2011. (Foto: Getty Images)

Outlaw King

Spektakulær film om den historiske skotske konge Robert the Bruce (Chris Pine), der trods alle odds stod imod den britiske overmagt.

Premiere: 2018

Murder Mystery

Film om et nygift par (Jennifer Aniston og Adam Sandler), der på deres bryllupsrejse til Europa bliver vidner til et mord. Actionkomedie.

Premiere: 2019

Over the Moon

Den første animationsfilm fra Netflix (produceret af Dreamworks) forsøger at tage kampen op mod Disney/Pixar om det enorme animationsfilmmarked. Vi følger en lille pige, der bygger raket for at komme til månen.

Premiere: 2020

Making a Murderer

Den meget populære true crime dokudramaserie om drabsdømte Steven Avery kommer med 2. sæson til efteråret. Dokumentarer er noget, som Netflix satser stort på – gå heller ikke glip af den utrolige Wild Wild Country, der er tilgængelig nu.

Premiere: 2. kvartal 2018

Bobby Kennedy for President

50 år efter mordet på JFK’s lillebror kommer dokumentaren om manden, der kunne være blevet USA’s 37. præsident. Inkluderer interviews med venner og medarbejdere, der deltog i hans 83 dages præsidentkampagne i 1968.

Premiere: 28. april 2018

November 13: Fluctuat Nec Mergitur

Dokumentarisk drama om de frygtelige terrorangreb i Paris i efteråret 2015, hvor Naudet-brødrene (der fangede 9/11 på film) vil give os den menneskelige historie bag de 130 dræbte.

Premiere: 2018

The Staircase

Endnu en true crime dokudramaserie. Vi følger den amerikanske krimiforfatter Michael Petersons 16 år lange juridiske kamp for at rense sit navn, efter at han blev anklaget for at have dræbt sin kone, da hun blev fundet død for foden af trappen i deres hjem.

Premiere: 2019

House of Cards

Underligt nok var der ingen, der talte eller ville tale om Netflix’ første store succes, House of Cards. Uanset hvad Kevin Spacey har foretaget sig i privaten, er serien snart tilbage med 6. og sidste sæson – uden spor af Spacey. Robin Wright vender tilbage som USA’s præsident i den ekstremt beskidte magtkamp i Washington D.C. (omend virkeligheden overgår fiktionen efter Donald Trumps indtræden i embedet).

Premiere: 4. kvartal 2018

Skyer i horisonten?

Er Netflix et koncept, der kan “vokse ind i himlen”? De sidste fem års vækst har givet dem en unik position: Fra 2013 til 2018 er de vokset fra 36 til utrolige 125 millioner abonnenter globalt, og i USA har halvdelen af alle husholdninger nu et Netflix-abonnement. Alene i år har de fået 7,5 millioner nye abonnenter. Selv om den månedlige pris ikke er særlig høj, løber det op i enorme summer.

Under interviewet fortæller Reed Hastings, at nye konkurrenter kommer til hele tiden; ikke mindst gør teknologien det let og overkommeligt at etablere sig på dette marked. Men han tror på fortsat stærk vækst for Netflix.

Konkurrencen er afgjort til stede, hvor de i Norden udfordres af HBO Nordic og Viaplay, mens Amazon Prime er blevet stor på kontinentet, men rigtig mange abonnerer på mere end én leverandør.

Hastings er ikke i tvivl om, at on-demand er fremtidens måde at se tv på. Han understreger, at antallet af timer, seerne bruger på flow-tv i løbet af en uge, går kraftigt tilbage – med undtagelse af nyheder og sport. Netflix har dog ingen planer om at begive sig ind på sportsområdet; her har se-når-du-vil-konceptet ikke nogen fortrin.

I efteråret 2019 vil Netflix få en ny gigantisk, global konkurrent. Her kommer Disney nemlig med deres egen streaming-tjeneste (som dog kun lanceres i USA til at begynde med). Lige nu forsøger Disney også at indlemme hele 20th Century Fox’ filmbibliotek i deres portefølje oven i alle deres egne film og serier, bl.a. animationsklassikere som Snehvide og Løvernes konge samt Star Wars- og Marvel-filmene. Den nye tjeneste vil også tilbyde egenproduceret eksklusivt indhold.

(Foto: Tor Aavatsmark)

Under vores interview med Sarandos hævder han, at Disney-titlerne – Netflix vil stadig bevare rettighederne til Marvels tv-serier – kun står for ca. 5 procent af de samlede seertal, men det er helt klart en konkurrent, man følger nøje.

Uanset hvordan man personligt stiller sig, så har Netflix på få år vendt op og ned på både vores tv-vaner og hele film- og tv-branchen. De er bestemt ikke en aktør, man kan ignorere.

Netflix har løftet kvaliteten af tv-serier til hidtil usete højder og gjort serier til den mest innovative kunstform inden for levende billeder. Serieformatet giver, i forhold til en totimers spillefilm, helt andre muligheder for fordybelse i personerne og for at fortælle hele historien.

Hvor Hollywoods stjerneskuespillere og instruktører tidligere skyede mediet som pesten, står de nu i kø og banker på døren til Netflix’ hovedkvarter i Californien med en bøn om at være med i dette kreative og kunstneriske boom.

Reed Hastings må smile for sig selv, når han går i seng om aftenen, velvidende at han har fremtiden på sin side.

Vær altid opdateret!

Fri adgang til Lyd & Billede digitalt i en måned

0,-