annonce
annonce

Marantz HD-DAC1

Hovedtelefonernes ven

Vil du have god lyd i hovedtelefonerne? Så er Marantz HD-DAC1 løsningen!

DAC, hovedtelefon-forstærker og forforstærker i ét. Alle tre funktioner fungerer fremragende, og hovedtelefon-forstærkeren er kanon til prisen. Enheden er nem at bruge, den kan klare næsten alle hovedtelefoner, og lydkvaliteten er meget overbevisende.
Man kunne have gjort mere ud af analogindgangen end bare et 6,3 mm jack-stik. Et ekstra hovedtelefonstik til mini-jack havde fjernet behovet for en adapter til mange hovedtelefoner.

Marantz er en virksomhed, der er kendt for at producere fornuftige og fornuftigt prissatte apparater, som ofte har et fremragende pris/ydelse-forhold. De har i mange år haft lydguruen Ken Ishiwata som “gyldne ører”, og der findes også såkaldte KI-serier, hvor Ken løfter lyden yderligere i nogle af de eksisterende apparater med “plads til forbedring”, som han selv siger.

Der er nogle fælles træk ved Marantz’ apparater, som anvender current-feedback teknologi samt deres egne HDAM-moduler i forstærkningen. Således også i denne hovedtelefon-forstærker, der anvender samme teknologi i forstærkningen som i deres Premium 11 Series forstærkere.

Altmuligmaskine
“En højkvalitets hovedtelefon-forstærker med DAC” kalder Marantz den. Ja, hvad man skal kalde den, afhænger af, hvilke behov man har. Det er nemlig en enhed, der kan både det ene og det andet. Hovedtelefon-forstærker og DAC, og desuden kan den fungere som forforstærker. Egentlig repræsenterer den nærmest en ny kategori med alle sine specialkompetencer.

Selve enheden er i halvbredde og vanvittig elegant med Marantz’ karakteristiske runde display og retro-træpaneler på siderne. Den emmer af kvalitet, og der er absolut intet plasticagtigt over den.

Fronten er let at forstå med sine to store drejeknapper, en til volumen og en til at vælge indgang. Den anden bruges også til valg ved opsætning. Her kan man desuden indstille tre gain-niveauer, så forstærkeren passer til forskellige hovedtelefon-impedanser.

Digitalt er der to optiske, en koaksial- og en USB A-indgang på fronten (som også kan tage iDimser) samt en USB B-indgang på bagsiden. USB B-indgangen kan ud over 192 kHz/24 bit også håndtere DSD 2.8 og 5.6 MHz. Afskærmningen omkring denne indgang er øget for at reducere risikoen for højfrekvent indstråling fra computeren. Der er også en “jitter remover” indbygget og en dobbelt clock-generator.

Endelig er der en analog AUX-indgang med 6,3 mm jack-indgang. Den skal vel nærmest ses som en nødløsning, hvis man absolut vil tilslutte en analog kilde, men det fungerer.

Af udgange er der en fast og en variabel udgang (RCA), hvis man vil koble HD-DAC1 til et par aktive højttalere eller et stereoanlæg. Den kan både fungere som forforstærker og som ren DAC.

Der medfølger desuden en fjernbetjening, som dækker de behov, man har i hverdagen.

DAC og forforstærker
“DAC’en er vor tids pickup,” plejede min gamle kollega Michael Madsen at sige. Kvaliteten af gengivelsen fra din digitale kilde afhænger i høj grad af, hvilken DAC du har. Der sidder DAC’er indbygget i de fleste ting, der modtager digitale signaler, f.eks. i din computer. Mange sætter derfor bare en ledning mellem hovedtelefon-udgangen på computeren og en indgang på en forstærker.

At der er forskel på, hvilken lyd man får med en computer som kilde, kan du nemt tjekke med Marantz HD-DAC1. Slut computeren til både analogt og via USB, og hør forskellen. Og jo, forskellige computere lyder forskelligt på den analoge udgang, men USB-udgangen er altid klasser bedre. Derfor er en DAC med USB-indgang uundværlig, hvis du vil have bedre lyd, når du streamer via computeren eller spiller musik, som du har lagret på den.

140607-Marantz-HD_DAC_B

Noget uventet kom HD-DAC1 ikke direkte op i udgangsvalget på min Mac ved USB-tilslutning; den skulle først vælges i hjælpeprogrammet Indstil lyd og MIDI, før den dukkede op på listen som en valgbar enhed.

Som DAC arbejder HD-DAC1 vældig godt. Man får en lydkvalitet, som efter min mening mere end havde retfærdiggjort prisen, hvis det bare havde været en DAC, og den ikke kunne andet. Den er let at arbejde med og giver et stort, detaljeret lydbillede med en fin renhed. Den kan gøre den sorte baggrund virkelig sort, når man tænker på, hvad den koster.

Selvfølgelig findes der bedre DAC’er, hvis man går højere op i pris, men Marantz er lykkedes fint med HD-DAC1. Det gælder også, når man bruger den som forforstærker. Man kan vel nærmest se forforstærker-delen som en bonus. Det betyder, at man kan have enheden sammen med en computer og et par aktive højttalere, og få et lille anlæg “til skrivebordet” med høj lydkvalitet. Og har man en integreret forstærker med indgang direkte til effekttrinet, vil man nok blive lidt overrasket, hvis man slutter HD-DAC1 til som forforstærker.

En forforstærker skal kort fortalt forstyrre signalet så lidt som muligt, når den kontrollerer volumen og kildevalg. Her slippes rigtig meget igennem. Som forforstærker er det her en billig løsning; en rigtig god forforstærker betyder som regel også en høj pris. Men med fornuftige komponentvalg og effektiv, gennemprøvet teknologi – som her – kan man komme langt. Helt sikkert så langt, som man kan kræve til denne pris.

Altså en enhed, der er alle pengene værd som ren DAC og alle pengene værd som ren forforstærker. Men det var jo en hovedtelefon-forstærker …?

Støj eller ikke støj
Det første, man hører fra en hovedtelefon-forstærker, er hvor meget den suser. I med hovedtelefonerne og skru op for lyden. Med et par gode hovedtelefoner får man hurtigt en idé om, hvor god den er.

Her viste det sig, at strømkablet også gav udslag. Forkert faset kom der lidt støj, rigtigt faset væsentlig mindre; faktisk suser den generelt meget lidt. Og med et rigtig godt strømkabel – i sig selv så dyrt, at det nærmest er latterligt at bruge med denne enhed – var Marantz HD-DAC1 så lydløs, som jeg tror det er muligt at få en hovedtelefon-forstærker til at være. Det viser, at det er en virkelig god enhed, der har kapacitet til en meget fin gengivelse.

Som med så meget kvalitetselektronik reagerer den godt på alle de små tricks, man kan finde på. F.eks. kan man få udbytte af bedre strømkabler, apparatfødder og – selvfølgelig – bedre hovedtelefoner. Da man kan indstille forstærkeren i tre niveauer afhængigt af hovedtelefonernes impedans, burde den kunne passe til alle de hovedtelefoner, man kan komme på.

Jeg har prøvet med to par hovedtelefoner til omkring 1.000 kroner, to par til ca. 4.000 kroner og et par til 15.000 kroner. På det lave niveau (Voxmio, Creative) og mellemniveauet (Bang & Olufsen, Bowers & Wilkins) tror jeg ikke, at man kan få meget mere ud af dem; Marantz HD-DAC1 er ganske enkelt en kanon samarbejdspartner.

Den eneste, man skal tænke på, er at moderne hovedtelefoner i de lavere prisklasser har 3,5 mm mini-jack stik, mens HD-DAC1 har et stort hovedtelefonstik (6,3 mm jack-stik). Dog kan man sige, at de billigste hovedtelefoner ikke rigtig har nogen ekstra fordel af en så god hovedtelefon-forstærker; de banker hovedet mod loftet længe inden.

Hvis vi derimod går over til de svinedyre hovedtelefoner (Audeze), så afdækker de stort set alt, hvad HD-DAC1 kan.

mz_hddac1_n_b_re_bg001_hi

Masser af detaljer
Jeg brugte nogle forskellige stykker musik at tjekke forstærkeren med de forskellige hovedtelefoner. F.eks. Ariel Ramírez’ Misa Criolla med Mercedes Sosa. Et kendt stykke musik i en meget fin optagelse. De enkelte stemmer var ikke var svære at følge, og optagelsen gemmer på en masse detaljer, som man normalt ikke hører, hvis afspilningsudstyret ikke er af høj klasse. Med hovedtelefonerne fra Audeze var der masser af detaljer, masser!

En oplevelse, der vidner om en virkelig god hovedtelefon-forstærker og også om, at DAC-delen er fremragende. Her brugte jeg USB-indgangen fra computeren.

Via cd og koaksial-indgangen lyttede jeg til “Heart” med Bo Stief Dream Machine. Det er et næsten klassisk demostykke med en dyyyb rullende bas, hvor meget af studierummet er med i baggrunden.

HD-DAC1 er simpelthen forbløffende god her; det er en gengivelse af en klasse, som jeg ikke havde forventet, og med sammenhæng fra den dybeste bas til den fine udklingning i den allerøverste top. Her er det vigtigt, at instrumenterne får lov til at klinge helt ud, musikken bygger simpelthen på det, og resultatet er kanon.

Sangen “If I Were a Man” fra Rosanne Cashs 10 Song Demo bruger jeg ofte som testnummer, men kun når det er noget rigtig godt, jeg spiller på. Her kom den hurtigt op i pladestakken. Sporet er indspillet i et hjemmestudie og ikke ødelagt i mastering, så følelsen af hjemmestudie er bevaret. Det opretstående klaver lyder, som sådan et skal (med fronten taget af), og når guitar og bas trykker den af mod slutningen, kommer den varme og glans, der ligger i instrumenterne, helt til sin ret.

Konklusion
Marantz HD-DAC1 befinder sig i et prisleje, hvor den kan virke dyr for almindelige forbrugere og billig for hi-fi-snobber. Men uanset hvad, så er den vanvittig god til prisen, og man behøver ikke nødvendigvis at betale det dobbelte for at stive sit ego af. Det bliver det ikke meget bedre af.

Maranz HD-DAC1 har tre funktioner og håndterer dem alle virkelig godt. Især som hovedtelefon-forstærker er den fantastisk til prisen. Anbefales!

Marantz er en virksomhed, der er kendt for at producere fornuftige og fornuftigt prissatte apparater, som ofte har et fremragende pris/ydelse-forhold. De har i mange år haft lydguruen Ken Ishiwata som “gyldne ører”, og der findes også såkaldte KI-serier, hvor Ken løfter lyden yderligere i nogle af de eksisterende apparater med “plads til forbedring”, som han selv siger. Der er nogle fælles træk ved Marantz’ apparater, som anvender current-feedback teknologi samt deres egne HDAM-moduler i forstærkningen. Således også i denne hovedtelefon-forstærker, der anvender samme teknologi i forstærkningen som i deres Premium 11 Series forstærkere. Altmuligmaskine “En højkvalitets hovedtelefon-forstærker med DAC” kalder Marantz den. Ja, hvad man skal kalde den, afhænger af, hvilke behov man har. Det er nemlig en enhed, der kan både det ene og det andet. Hovedtelefon-forstærker og DAC, og desuden kan den fungere som forforstærker. Egentlig repræsenterer den nærmest en ny kategori med alle sine specialkompetencer. Selve enheden er i halvbredde og vanvittig elegant med Marantz’ karakteristiske runde display og retro-træpaneler på siderne. Den emmer af kvalitet, og der er absolut intet plasticagtigt over den. Fronten er let at forstå med sine to store drejeknapper, en til volumen og en til at vælge indgang. Den anden bruges også til valg ved opsætning. Her kan man desuden indstille tre gain-niveauer, så forstærkeren passer til forskellige hovedtelefon-impedanser. Digitalt er der to optiske, en koaksial- og en USB A-indgang på fronten (som også kan tage iDimser) samt en USB B-indgang på bagsiden. USB B-indgangen kan ud over 192 kHz/24 bit også håndtere DSD 2.8 og 5.6 MHz. Afskærmningen omkring denne indgang er øget for at reducere risikoen for højfrekvent indstråling fra computeren. Der er også en “jitter remover” indbygget og en dobbelt clock-generator. Endelig er der en analog AUX-indgang med 6,3 mm jack-indgang. Den skal vel nærmest ses som en nødløsning, hvis man absolut vil tilslutte en analog kilde, men det fungerer. Af udgange er der en fast og en variabel udgang (RCA), hvis man vil koble HD-DAC1 til et par aktive højttalere eller et stereoanlæg. Den kan både fungere som forforstærker og som ren DAC. Der medfølger desuden en fjernbetjening, som dækker de behov, man har i hverdagen. DAC og forforstærker “DAC’en er vor tids pickup,” plejede min gamle kollega Michael Madsen at sige. Kvaliteten af gengivelsen fra din digitale kilde afhænger i høj grad af, hvilken DAC du har. Der sidder DAC’er indbygget i de fleste ting, der modtager digitale signaler, f.eks. i din computer. Mange sætter derfor bare en ledning mellem hovedtelefon-udgangen på computeren og en indgang på en forstærker. At der er forskel på, hvilken lyd man får med en computer som kilde, kan du nemt tjekke med Marantz HD-DAC1. Slut computeren til både analogt og via USB, og hør forskellen. Og jo, forskellige computere lyder forskelligt på den analoge udgang, men USB-udgangen er altid klasser bedre. Derfor er en DAC med USB-indgang uundværlig, hvis du vil have bedre lyd, når du streamer via computeren eller spiller musik, som du har lagret på den. 140607-Marantz-HD_DAC_B Noget uventet kom HD-DAC1 ikke direkte op i udgangsvalget på min Mac ved USB-tilslutning; den skulle først vælges i hjælpeprogrammet Indstil lyd og MIDI, før den dukkede op på listen som en valgbar enhed. Som DAC arbejder HD-DAC1 vældig godt. Man får en lydkvalitet, som efter min mening mere end havde retfærdiggjort prisen, hvis det bare havde været en DAC, og den ikke kunne andet. Den er let at arbejde med og giver et stort, detaljeret lydbillede med en fin renhed. Den kan gøre den sorte baggrund virkelig sort, når man tænker på, hvad den koster. Selvfølgelig findes der bedre DAC’er, hvis man går højere op i pris, men Marantz er lykkedes fint med HD-DAC1. Det gælder også, når man bruger den som forforstærker. Man kan vel nærmest se forforstærker-delen som en bonus. Det betyder, at man kan have enheden sammen med en computer og et par aktive højttalere, og få et lille anlæg “til skrivebordet” med høj lydkvalitet. Og har man en integreret forstærker med indgang direkte til effekttrinet, vil man nok blive lidt overrasket, hvis man slutter HD-DAC1 til som forforstærker. En forforstærker skal kort fortalt forstyrre signalet så lidt som muligt, når den kontrollerer volumen og kildevalg. Her slippes rigtig meget igennem. Som forforstærker er det her en billig løsning; en rigtig god forforstærker betyder som regel også en høj pris. Men med fornuftige komponentvalg og effektiv, gennemprøvet teknologi – som her – kan man komme langt. Helt sikkert så langt, som man kan kræve til denne pris. Altså en enhed, der er alle pengene værd som ren DAC og alle pengene værd som ren forforstærker. Men det var jo en hovedtelefon-forstærker …? Støj eller ikke støj Det første, man hører fra en hovedtelefon-forstærker, er hvor meget den suser. I med hovedtelefonerne og skru op for lyden. Med et par gode hovedtelefoner får man hurtigt en idé om, hvor god den er. Her viste det sig, at strømkablet også gav udslag. Forkert faset kom der lidt støj, rigtigt faset væsentlig mindre; faktisk suser den generelt meget lidt. Og med et rigtig godt strømkabel – i sig selv så dyrt, at det nærmest er latterligt at bruge med denne enhed – var Marantz HD-DAC1 så lydløs, som jeg tror det er muligt at få en hovedtelefon-forstærker til at være. Det viser, at det er en virkelig god enhed, der har kapacitet til en meget fin gengivelse. Som med så meget kvalitetselektronik reagerer den godt på alle de små tricks, man kan finde på. F.eks. kan man få udbytte af bedre strømkabler, apparatfødder og – selvfølgelig – bedre hovedtelefoner. Da man kan indstille forstærkeren i tre niveauer afhængigt af hovedtelefonernes impedans, burde den kunne passe til alle de hovedtelefoner, man kan komme på. Jeg har prøvet med to par hovedtelefoner til omkring 1.000 kroner, to par til ca. 4.000 kroner og et par til 15.000 kroner. På det lave niveau (Voxmio, Creative) og mellemniveauet (Bang & Olufsen, Bowers & Wilkins) tror jeg ikke, at man kan få meget mere ud af dem; Marantz HD-DAC1 er ganske enkelt en kanon samarbejdspartner. Den eneste, man skal tænke på, er at moderne hovedtelefoner i de lavere prisklasser har 3,5 mm mini-jack stik, mens HD-DAC1 har et stort hovedtelefonstik (6,3 mm jack-stik). Dog kan man sige, at de billigste hovedtelefoner ikke rigtig har nogen ekstra fordel af en så god hovedtelefon-forstærker; de banker hovedet mod loftet længe inden. Hvis vi derimod går over til de svinedyre hovedtelefoner (Audeze), så afdækker de stort set alt, hvad HD-DAC1 kan. mz_hddac1_n_b_re_bg001_hi Masser af detaljer Jeg brugte nogle forskellige stykker musik at tjekke forstærkeren med de forskellige hovedtelefoner. F.eks. Ariel Ramírez’ Misa Criolla med Mercedes Sosa. Et kendt stykke musik i en meget fin optagelse. De enkelte stemmer var ikke var svære at følge, og optagelsen gemmer på en masse detaljer, som man normalt ikke hører, hvis afspilningsudstyret ikke er af høj klasse. Med hovedtelefonerne fra Audeze var der masser af detaljer, masser! En oplevelse, der vidner om en virkelig god hovedtelefon-forstærker og også om, at DAC-delen er fremragende. Her brugte jeg USB-indgangen fra computeren. Via cd og koaksial-indgangen lyttede jeg til “Heart” med Bo Stief Dream Machine. Det er et næsten klassisk demostykke med en dyyyb rullende bas, hvor meget af studierummet er med i baggrunden. HD-DAC1 er simpelthen forbløffende god her; det er en gengivelse af en klasse, som jeg ikke havde forventet, og med sammenhæng fra den dybeste bas til den fine udklingning i den allerøverste top. Her er det vigtigt, at instrumenterne får lov til at klinge helt ud, musikken bygger simpelthen på det, og resultatet er kanon. Sangen “If I Were a Man” fra Rosanne Cashs 10 Song Demo bruger jeg ofte som testnummer, men kun når det er noget rigtig godt, jeg spiller på. Her kom den hurtigt op i pladestakken. Sporet er indspillet i et hjemmestudie og ikke ødelagt i mastering, så følelsen af hjemmestudie er bevaret. Det opretstående klaver lyder, som sådan et skal (med fronten taget af), og når guitar og bas trykker den af mod slutningen, kommer den varme og glans, der ligger i instrumenterne, helt til sin ret. Konklusion Marantz HD-DAC1 befinder sig i et prisleje, hvor den kan virke dyr for almindelige forbrugere og billig for hi-fi-snobber. Men uanset hvad, så er den vanvittig god til prisen, og man behøver ikke nødvendigvis at betale det dobbelte for at stive sit ego af. Det bliver det ikke meget bedre af. Maranz HD-DAC1 har tre funktioner og håndterer dem alle virkelig godt. Især som hovedtelefon-forstærker er den fantastisk til prisen. Anbefales!
Vi tester mere end 450 produkter om året. Læs denne test, og få fuld adgang til Lyd & Billede.
Allerede abonnent? Log ind.
Prøveabonnement
0,-
Fri adgang til lydogbillede.dk
Bronzeabonnement
369,-pr/halvår
1/2 år (6 numre) Digitaludgaven Fri adgang til lydogbillede.dk
Sølvabonnement
660,-pr/år
1 år (11 numre) Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Guldabonnement
1.049,-pr/år
1 år (11 numre) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: 39 kr om måneden.

Med et abonnement på Lyd & Billede får du:

Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven (iPad/Android) hver måned Betydelig rabat Vælg selv længden af dit abonnement - og med eller uden film Stor velkomstgave
Pricerunner.dk er en kommerciel partner til lydogbillede.dk. De leverer opdaterede priser, prisvarsling og produktinformation.
  • Asynkron DAC, tager USB 192 kHz/24 bit
  • DSD 2.8 og 5.6 MHz support
  • Indgange: 2 x optisk, koaksial, USB A og B
  • Fast og variabel udgang (RCA)
  • 3 forskellige gains til hovedtelefoner
Pris: 6495,-

Har du noget at tilføje?

Velkommen til Lyd & Billedes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaktion@lydogbillede.dk.

Vær altid opdateret!

Fri adgang til Lyd & Billede digitalt i en måned

0,-