annonse
annonse

JVC DLA-X5000

Det allerbedste billede

September 2016JVC DLA-X5000

Måske den bedste projektor til under 100.000 kroner.

Lyd & Billede mener

Klasseledende sortniveau og endnu bedre lysstyrke giver vildt knald på billederne. De automatiske kalibreringsmuligheder er bedre end nogensinde. Den bedste projektor, vi kender til under 100.000 kroner!
Opløsningen er ikke ægte 4K.

Når det gælder billedkvalitet på projektorer, har JVC længe været i den absolutte top i deres klasse. Særlig imponerende har sortniveauet været, hvor JVC som regel jorder alle konkurrenterne. Jo mindre strølys fra projektoren, jo større realisme, dybdeindtryk og oplevet skarphed i billederne. Det oplevede vi ikke mindst, da vi testede DLA-X500R i 2014.

Læs: Test af Sony VPL-VW520ES Ultra HD-projektor

På den anden side har JVC aldrig været kendt for lysstyrke. Lyse scener har haft det med at være noget blegere og mørkere end med mere lysstærke projektorer fra Epson, Sony og BenQ, for at nævne et par stykker. Men nu kommer der andre boller på suppen, for efterfølgeren X5000 er opgivet til en lysstyrke på respektable 1700 lumen, hvor forgængeren havde 1300.

Nu betyder disse tal ikke så meget, da de måles direkte på lampen ved fuld styrke, men vi kan godt afsløre, at X5000 har lige så høj – måske endda lidt højere – lysstyrke i Eco-tilstand, som forgængeren havde på fuld lampestyrke. Nu anbefaler vi selvfølgelig at skrue helt op for lampen, og så har man pludselig en projektor, der ikke står tilbage for nogen af konkurrenterne. Og alligevel med ret stille ventilation.

Linsen er elegant forsænket i kabinettet, da al mekanik styres elektronisk med fjernbetjeningen. Foto: Geir Gråbein Nordby, Lyd & Billede
Linsen er elegant forsænket i kabinettet, da al mekanik styres elektronisk med fjernbetjeningen. Foto: Geir Gråbein Nordby, Lyd & Billede

 

4K
Ligesom sin forgænger understøtter X5000 også 4K Ultra HD-indhold – eller dvs. forgængeren havde ret begrænset understøttelse, da den ikke kunne vise titler med kopibeskyttelsen HDCP 2.2, som omfatter stort set alle Hollywood-titler på 4K Blu-ray. Men selv om X5000 kan vise disse titler – og skilter med 4K på æsken – så er det ikke helt den opløsning (3840 x 2160), du rent faktisk får.

JVC bruger nemlig såkaldt e-shift, der simulerer 4K-opløsning ved hjælp af to 1080p HD-billedchips oven på hinanden, hvor den ene er en halv pixel forskudt diagonalt. Billedsignalet deles i to, hvorefter det originale billede gengives af den ene chip, mens den integrerede processor regner sig frem til, hvilke pixels der mangler, og sender dem til den anden.

Det samlede billede fra de to paneler opleves subjektivt som “næsten 4K”. Men ægte 4K-materiale vil ikke blive helt så skarpt og detaljeret, som hvis projektoren havde en rigtig 4K-billedchip.

Foto: JVC
Foto: JVC

 

Fuldt motoriseret
Når det gælder skarphed og korrekt linsevinkel, er der ingen, der gør det bedre end JVC. I stedet for at man stiller fysisk på optikken, gøres alt via fjernbetjeningen, og X5000 har indbyggede mønstre til at indstille både zoom, linsevinkel og skarphed. Dermed kan man stå henne ved lærredet, mens man justerer, så man lettere kan se, om alt står rigtigt.

Desuden har projektoren optisk hukommelse, hvor man kan gemme to separate sæt indstillinger. Det er guld værd, hvis man har et lærred i formatet 2,35:1 (biografformat), for man kan let lave én zoom- og skarphedsindstilling til 16:9 og en anden til 2,35:1 og gemme dem separat. Dermed skal man bare trykke på en knap på fjernbetjeningen for at skifte mellem de to, afhængigt af hvilket billedformat filmen har.

Når man først er blevet vant til det, savner man det virkelig, når man sidder med en projektor, der ikke har det.

Til venstre ser vi farvebalancen, som den er lige ud af æsken: Ujævn hen over gråskalaen. Til højre efter kalibrering: Snorlige. Illustration: Gorm Sørensen
Til venstre ser vi farvebalancen, som den er lige ud af æsken: Ujævn hen over gråskalaen. Til højre efter kalibrering: Snorlige. Illustration: Gorm Sørensen

 

Billedkvalitet lige ud af æsken
Lige ud af æsken er den oplevede billedkvalitet i Cinema-indstillingen rigtig god – endnu bedre end på forgængeren. Med dynamisk blænde sat til Auto 2 er sortniveau slående mørkt. Det er helt fantastisk at se billeder fra det ydre rum, hvor lys fra fjerne galakser står klart mod den meget sorte baggrund.

Det er helt underligt at komme ind i testrummet med X5000 tændt, for hvor vi er vant til, at andre projektorer lyser rummet ganske meget op, så er det meget mørkere nu. Og med et 16:9 billede på vores 2,35:1 skærm kan man knap nok se de ubrugte felter på lærredet; de er næsten lige så sorte som den sorte ramme omkring billedet. Ikke dårligt i betragtning af, at vores lærred er hvidt!

Til venstre ses farverummet før kalibrering. Ikke nogen krise, men for høj delta-afvigelse. Til højre ses det efter kalibrering – med en delta-afvigelse på nul og niks. Illustration: Gorm Sørensen
Til venstre ses farverummet før kalibrering. Ikke nogen katastrofer, men for høj delta-afvigelse. Til højre ses det efter kalibrering – med en delta-afvigelse på nul og niks. Illustration: Gorm Sørensen

Film på 4K Blu-ray – her repræsenteret af den blodige superheltekomedie Deadpool – gengives skarpt og flot. Det er klart, at en del af den ekstra information i Ultra HD-materiale kommer frem med e-shift teknologien, men hvis man går tæt på lærredet, kan man se, at pixels er større end med ægte Ultra HD-projektorer. Men ikke desto mindre imponerende. Billedet er afgjort godt nok lige ud af æsken.

Til venstre ser vi farvernes delta-afvigelse langs gråskalaen før kalibrering, til højre efter. Illustration: Gorm Sørensen
Til venstre ser vi farvernes delta-afvigelse langs gråskalaen før kalibrering, til højre efter. Illustration: Gorm Sørensen

 

Kalibrering
Men hvis man lægger 40.000 kroner for en projektor, er man ikke ude efter “godt nok” – man vil have det allerbedste billede. Så kalibrering er nødvendigt for at opnå den bedst mulige farvegengivelse, kontrast og lysstyrke. Derfor har vi som sædvanlig hidkaldt vores faste kalibrator, Gorm Sørensen. Han havde lidt af et mareridt med at kalibrere forgængeren og sad i vores testrum i timevis og kløede sig i hovedet, før det blev godt.

Som Gorm sagde dengang: “Man kan se på gråskalaen, at hvert trin har lidt forskellig farvetemperatur. Det er umuligt at korrigere helt – især nu, hvor JVC har fjernet den avancerede gammakontrol, de havde før. Det er simpelthen dårlig fabrikskalibreringen, der bunder i, at dem, der finjusterer projektorerne, har for dårligt måleudstyr.”

 

Automatisk
Hvad angår den avancerede gammakontrol, er vi glade for at kunne meddele, at den er tilbage. Og mere brugervenlig end nogensinde! Alt, hvad man behøver for at lave en ordentlig kalibrering nu, er en Spyder4PRO eller 5PRO lysprobe til under 2.000 kroner. Den placeres foran linsen, og så er det bare at køre projektorens indbyggede autokalibrering.

“Det her er lidt af en game-changer,” siger Gorm. “Autokalibreringen kører op til 33-punkts måling over hele gråskalaen, på hver af farverne rød, grøn og blå. Den indstiller farvekoordinaterne på de tre grundfarver plus cyan, magenta og gul. Så det, man ender op med, er en projektor, der er helt lineær over hele gråskalaen.”

Desuden har JVC målt lysgengivelsen fra uhyre mange lærreder og lavet en kode, som man kan taste ind i menuen, for det lærred, man har. JVC har lavet små offset-filer til hvert lærred og korrigerer farvegengivelsen til netop dit lærred. Måler man med professionelt udstyr bagefter, er der så at sige ingenting at korrigere.

  • D-ILA teknologi (LCOS)
  • Opløsning: 1.920 x 1.080 (3.840 x 2.160 med e-shift)
  • Panelkontrast: 40.000:1
  • Dynamisk kontrast: 400.000:1
  • Lysstyrke: 1.700 lumen
  • Afstand til 100": 2,97 – 5,92 m
Pris: 39999,-