annonse
annonse

Electrocompaniet The Nordic Tone Model 1

Højttalertriumf i gourmetklassen

Når du får gåsehud, er det kun lige begyndt.

Lyd & Billede mener

The Nordic Tome har et gigantisk stort lydbillede med en rigtig heftig bas kombineret med en nydelig opløsning. Vi blev aldrig trætte af at lytte til den. High-end på den rigtige måde!
Hverken de mest aggressive eller rebelske højttalere vi kender til. Og prisen er ikke ligefrem lav.

The Nordic Tone var oprindelig et stort, tværfagligt forsknings- og udviklingsprojekt med deltagelse af industrielle designere, akustiske specialister, ingeniører og metallurger. Med ét fælles formål: At samle ekspertisen fra deres respektive felter i fremstillingen af nogle af verdens bedste højttalere.

Produktet blev afsløret for ni år siden, i januar 2006, og jeg var selv blandt de fremmødte fra pressen. Men trods de mange løfter under præsentationen lod gåsehuden vente på sig, da der endelig blev sat musik på. Faktisk kom den aldrig. Bassen var tynd, og lyden var rent ud sagt kedelig. Men jeg tilskrev akustikken i rummet meget af skylden og glædede mig til at høre højttalerne i vores eget testrum.

Det blev desværre aldrig aktuelt, for oven i store produktionsproblemer kom distributionen heller aldrig på plads. Projektet døde i fødslen.

 

Genoplivning

Nogle år senere kom Electrocompaniet på banen og bestemte sig for at genoplive The Nordic Tone. Selv om de heller ikke syntes, at højttalerne lød videre godt til at begynde med.

“Bassen var tynd, og de virkede ikke helt i fase. Der manglede fylde, det var simpelthen en kedelig lyd,” erindrer Volker Hunger, teknisk chef hos Electrocompaniet.

 

Nordictone_Model1_Kabinett_Innside
Du finder ikke nogen parallelle flader indvendig i kabinettet.

 

 

Alligevel var der noget, der tiltalte den norske producent. Nemlig kabinetterne. Kabinetter af aluminium har stor indvendig volumen i forhold til højttalere med trækabinetter. Det gør det muligt at bruge trykkammer i stedet for basrefleks, hvilket sikrer en blødere afrulning i den nedre frekvensgrænse og mindre forvrængning.

Kabinetterne har heller ikke nogen parallelle overflader indeni, og den afrundede frontplade går i ét med resten af kabinettet for at forhindre uønskede diffraktioner.

 

Forbedringer

Med på det hold, der skulle fikse højttalerne, fik Electrocompaniet Roar Moen, tidligere chefkonstruktør af Patos-højttalere. Han har ifølge Volker en unik evne til at forstå, hvilken lyd man er ude efter, og oversætte det til et færdigt produkt.

 

Nordictone_Model1_SEAS_maaling
Målinger af højttalerne er foretaget i et lyddødt rum hos SEAS.

 

 

Delefilteret var det største problem ved den første version af højttalerne. Ved at fikse det blev fokus i lyden straks bedre, og der kom noget punch i bassen. Desuden blev de to bas-elementer fra SEAS erstattet af nogle med længere slaglængde, der er bedre egnet til det lukkede kabinet.

De nye elementer laves også af SEAS, men er specielt tilpasset til højttalerne. Desuden er mellemtone-elementet fra SEAS erstattet af et fra Scan-Peak, der passer bedre til delefilteret i højttalerne. Endelig er der lavet mere indvendig dæmpning af kabinettet for at reducere resonanser yderligere.

 

Fantastiske lydoplevelser

Jeg fik aldrig testet den første version af højttalerne i egne lokaler. Men det, jeg hører nu, er alt andet end tyndt og kedeligt. I øvrigt står Electrocompaniets egen medieafspiller ECM 2 først i signalkæden, balanceret tilsluttet en P30 forforstærker og to H30 mono-effektforstærkere fra Hegel.

Selv med højttalerne lidt tilfældigt placeret ud fra intuition kan man allerede ved første ørekast høre det store lydbillede på Nicole Atkins’ smukke, melankolske cover-version af Bruce Springsteens “Dancing in the Dark”, der er bygget op af elektroniske instrumenter. The Nordic Tone gengiver basgangen varmt og fyldigt, og der er saft og kraft i lilletrommen, mens Nicoles stemme står klart og tydeligt ud fra det gasagtige lydbillede. Men selv om bassen er fyldig, synes jeg, den kunne være en tand mere kontant og slagfærdig.

Det opnås ved at arbejde lidt med placeringen. Højttalerne skubbes lidt længere ind, fra ca. 70 til 50 cm fra frontvæggen. Da flyttes puklen i bassen fra omkring 120 Hz til 170 Hz, så man får varmen fra 120 Hz området med. Med 30 cm til væggen dæmper man et endnu mere grødet område (250 Hz), men samtidig vil det forstærkes ved 500 Hz og betyde, at det kommer til at lyde lidt kasseagtigt. Jeg vil dog ikke påstå, at højttalerne er svære at placere, takket være det lukkede kabinet, som giver meget lav forvrængning.

 

Nordictone_model1_front Nordictone_model1_venstre nordictone_model_angle nordictone_model1_back
<
>
Højttalerne er også sexede bagfra. Dobbelte terminaler giver mulighed for bi-amping.

 

Lydbilledet sidder

Når placeringen er på plads, og vinklen bestemt (aksen peger omkring 50 cm bag lyttepositionen), sidder lydbilledet som støbt.

Det er let at høre, at der er tale om en kompromisløs højttalerkonstruktion. Lydbilledet er gigantisk med en opløsning, der får instrumenterne til stå som hologrammer. Som om de hænger vægtløst i luften. Sangstemmer gengives med stålfast kontrol over ethvert skift i tone og styrke. Et sømløst, gasformigt lydbillede, der breder sig nærmest uendeligt i rummet og nedbryder både vægge og loft, så du flyttes ud i en abstrakt drømmeverden af lyd.

Skru op for volumen, og du bliver mindet om, at du stadig er fysisk til stede, idet kroppen masseres af lavfrekvente lydbølger, som skyller nådesløst ind over dig.

 

Visemusik

Hør det lækre guitarspil, der indleder Nick Mulveys viseperle “Cucurucu”. Guitaren er nærmest til stede i stuen, og Nicks stemme, der er helt tæt på mikrofonen, er stor som en klippe.

I modsætning til en del high-end højttalere, vi har hørt, er lydbilledet ikke monitor-agtigt og sterilt, og jeg ville nok ikke bruge disse højttalere til at mikse musik. Jovist er alle detaljerne der, men de bliver ikke kastet imod dig på samme måde som med studie-monitors. Her er lyden noget sminket i retning af det varme og behagelige, men det er ikke nogen ulempe hjemme i stuen.

For det første betyder det, at skarpe indspilninger lyder lidt bedre. Og for det andet er det ikke mere, end at også velproducerede sange viser sig fra deres bedste side med masser af power og dynamik. Det er simpelthen en win-win-situation med The Nordic Tone Model 1.

  • Konstruktion: 3-vejs trykkammer
  • Frekvensområde: 28 Hz – 35 kHz
  • 6 ohm / 90 dB
  • 36 x 108 x 52 cm
  • 75 kg pr. styk
Pris: 189990,-