annonse
annonse

Fluid Audio FPX7

Professionel monitor til hi-fi-brug

Et spændende princip gør FPX7 til et fint mikseværktøj, samtidig med at de giver hi-fi-glæde til musikelskere.

Lyd & Billede mener

En præcis bånddiskant lige midt i bas-enheden giver optimal lyd næsten uanset vinkel i forhold til højttaleren. Bassen er fyldig, og forstærkeren kraftig nok til at fungere i en stue.
Lyden gengives ikke med samme laserpræcision som på visse andre studiemonitors, og dynamikken er ikke den samme, når man skruer op for lyden i stuen.

Som de fleste studiemonitors er FPX7 aktive med indbygget forstærker. Det giver kortere signalvej, og det at hver højttaler-enhed har sin egen forstærker med aktivt delefilter, giver også gerne mere dynamik, luft og liv.

I modsætning til almindelige højttalere er en studiemonitor et værktøj, som lydteknikere bruger, når de mikser den musik, der er indspillet. Hvor hi-fi-højttalere gerne sminker lyden lidt her og dér for at gengive musikken så smagfuldt og medrivende som muligt, er de fleste studiehøjttalere nådesløst ærlige og afslører alt, hvad der ligger i indspilningen.

Der er både balancerede og ubalancerede indgange. Man kan justere diskanten med +/- 2 dB, og på knappen Acoustic Space kan man dæmpe basregisteret. Foto: Fluid Audio

Mange lydteknikere hævder, at studiemonitors også giver den bedste lyd derhjemme, netop fordi man kan høre musikken, som den blev mikset. Men selv om det skulle være sandt, er forstærkerkraften ofte tilpasset teknikerens afstand til højttalerne. Og da den sjældent er meget mere end en meter, er effekten begrænset, hvilket man kan mærke, hvis man sætter højttalerne op i stuen og lytter til musikken en tre-fire meter væk. Det bliver gerne lidt fesent.

Mere kraft
Det mærkede jeg med Genelec 8330A, som er for svage at lytte til langt fra højttalerne. Fluid Audio har derimod kommet ekstra kraft i tanken på FPX7 – 40 watt mere end på 8330A. Samt klasse AB-forstærkning frem for klasse D. Mindre effektivt, men det kan potentielt lyde varmere og mere opløst i overtonerne. FPX7 også går dybere i basregisteret, hvilket burde gøre dem bedre egnet i lidt større rum.

Specielt koaksialelement
FPX7 adskiller sig fra andre studiemonitors ved deres koaksialelement med diskanten midt i bassen. Det er i sig selv ikke noget nyt, men at diskanten har båndmembran, er specielt. En fjerlet harmonikaformet metalfolie, der har potentiale til at give både hurtigere og mere luftige overtoner. De faseproblemer, der kan opstå mellem to højttaler-enheder med forskellig karakter og transientrespons, løser Fluid Audio med digital signalprocessering (DSP).

Lydkvalitet
Musikalsk lyder Fluid Audio FPX7 varmere og mere fyldigt end Genelec 8330A. Rytmerne er ikke så stramme og analytiske, på godt og ondt. Som præcist analyseværktøj kan Genelec være at foretrække, da de i højere grad afslører svaghederne i et miks. Men FPX7 er mere medrivende med dybere bas og et mere velvoksent lydbillede – mere som hi-fi-højttalere – og kan være et alternativ til f.eks. Focal Aria 906 og Bowers & Wilkins 685 S2. Bare mere afslørende i mellemtonen og med forstærker indbygget.

(Foto: Producent)

Stemmer står meget klart, samtidig med at der er et sejt groove i elbassen, og jeg sidder og nikker til rytmerne. Og at højttalerne er medrivende, kan vel ikke være en ulempe for teknikere, der skal sidde foran dem i timevis.

Fluid Audio FPX7 fungerer bedre i en stue, især hvis man tager subwooferen fra Genelec. Lyden er større, kraftigere og mere fyldig. Vi kan spille højt nok i vores testrum, selv om man ved lidt højere end “normalt lytteniveau” mærker, at dynamikken flader lidt ud. Men de fylder rummet væsentlig bedre end Genelec.

(Foto: Producent)

FPX7 har ikke rumkorrektion, men på en vippeknap på bagsiden kan man dæmpe basfrekvenser under 200 Hz i tre trin for at tilpasse bassen til placeringen i forhold til bagvæg og andre overflader.

Ulempen er, at FPX7 ikke skærmet, så hvis mobilen er i umiddelbar nærhed, kommer den velkendte GSM-lyd, når den ringer. Vi anbefaler også, at man sætter volumenknappen på fronten af højttalerne til -18 dB, da de ellers har hørbar egenstøj. De fortjener derfor en ordentlig forforstærker, ikke bare et billigt lydkort.

Som de fleste studiemonitors er FPX7 aktive med indbygget forstærker. Det giver kortere signalvej, og det at hver højttaler-enhed har sin egen forstærker med aktivt delefilter, giver også gerne mere dynamik, luft og liv. I modsætning til almindelige højttalere er en studiemonitor et værktøj, som lydteknikere bruger, når de mikser den musik, der er indspillet. Hvor hi-fi-højttalere gerne sminker lyden lidt her og dér for at gengive musikken så smagfuldt og medrivende som muligt, er de fleste studiehøjttalere nådesløst ærlige og afslører alt, hvad der ligger i indspilningen. [caption id="attachment_68314" align="alignnone" width="930"] Der er både balancerede og ubalancerede indgange. Man kan justere diskanten med +/- 2 dB, og på knappen Acoustic Space kan man dæmpe basregisteret. Foto: Fluid Audio[/caption] Mange lydteknikere hævder, at studiemonitors også giver den bedste lyd derhjemme, netop fordi man kan høre musikken, som den blev mikset. Men selv om det skulle være sandt, er forstærkerkraften ofte tilpasset teknikerens afstand til højttalerne. Og da den sjældent er meget mere end en meter, er effekten begrænset, hvilket man kan mærke, hvis man sætter højttalerne op i stuen og lytter til musikken en tre-fire meter væk. Det bliver gerne lidt fesent. Mere kraft Det mærkede jeg med Genelec 8330A, som er for svage at lytte til langt fra højttalerne. Fluid Audio har derimod kommet ekstra kraft i tanken på FPX7 – 40 watt mere end på 8330A. Samt klasse AB-forstærkning frem for klasse D. Mindre effektivt, men det kan potentielt lyde varmere og mere opløst i overtonerne. FPX7 også går dybere i basregisteret, hvilket burde gøre dem bedre egnet i lidt større rum. Specielt koaksialelement FPX7 adskiller sig fra andre studiemonitors ved deres koaksialelement med diskanten midt i bassen. Det er i sig selv ikke noget nyt, men at diskanten har båndmembran, er specielt. En fjerlet harmonikaformet metalfolie, der har potentiale til at give både hurtigere og mere luftige overtoner. De faseproblemer, der kan opstå mellem to højttaler-enheder med forskellig karakter og transientrespons, løser Fluid Audio med digital signalprocessering (DSP). Lydkvalitet Musikalsk lyder Fluid Audio FPX7 varmere og mere fyldigt end Genelec 8330A. Rytmerne er ikke så stramme og analytiske, på godt og ondt. Som præcist analyseværktøj kan Genelec være at foretrække, da de i højere grad afslører svaghederne i et miks. Men FPX7 er mere medrivende med dybere bas og et mere velvoksent lydbillede – mere som hi-fi-højttalere – og kan være et alternativ til f.eks. Focal Aria 906 og Bowers & Wilkins 685 S2. Bare mere afslørende i mellemtonen og med forstærker indbygget. [caption id="attachment_68316" align="alignnone" width="930"] (Foto: Producent)[/caption] Stemmer står meget klart, samtidig med at der er et sejt groove i elbassen, og jeg sidder og nikker til rytmerne. Og at højttalerne er medrivende, kan vel ikke være en ulempe for teknikere, der skal sidde foran dem i timevis. Fluid Audio FPX7 fungerer bedre i en stue, især hvis man tager subwooferen fra Genelec. Lyden er større, kraftigere og mere fyldig. Vi kan spille højt nok i vores testrum, selv om man ved lidt højere end “normalt lytteniveau” mærker, at dynamikken flader lidt ud. Men de fylder rummet væsentlig bedre end Genelec. [caption id="attachment_68317" align="alignnone" width="930"] (Foto: Producent)[/caption] FPX7 har ikke rumkorrektion, men på en vippeknap på bagsiden kan man dæmpe basfrekvenser under 200 Hz i tre trin for at tilpasse bassen til placeringen i forhold til bagvæg og andre overflader. Ulempen er, at FPX7 ikke skærmet, så hvis mobilen er i umiddelbar nærhed, kommer den velkendte GSM-lyd, når den ringer. Vi anbefaler også, at man sætter volumenknappen på fronten af højttalerne til -18 dB, da de ellers har hørbar egenstøj. De fortjener derfor en ordentlig forforstærker, ikke bare et billigt lydkort.
Vi tester mere end 450 produkter om året. Læs denne test, og få fuld adgang til Lyd & Billede.
Allerede abonnent? Log ind.
Prøveabonnement
0,-
Fri adgang til lydogbillede.dk
Bronzeabonnement
369,-pr/halvår
1/2 år (6 numre) Digitaludgaven Fri adgang til lydogbillede.dk
Sølvabonnement
660,-pr/år
1 år (11 numre) Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Guldabonnement
1.049,-pr/år
1 år (11 numre) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: 39 kr om måneden.

Med et abonnement på Lyd & Billede får du:

Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven (iPad/Android) hver måned Betydelig rabat Vælg selv længden af dit abonnement - og med eller uden film Stor velkomstgave
  • Type: 2-vejs aktiv basrefleks
  • Koaksialelement: 7" bas/mellemtone + bånddiskant
  • Frekvensområde: 42 Hz – 27 kHz (+/- 3 dB)
  • Forstærker: 90 W + 50 W klasse AB
  • Diskantjustering: 2, 0, -2 dB
  • Basreduktion under 200 Hz: 0, -2, -4 dB
  • Indgange: Balanceret XLR og TRS (6,3 mm jack-stik), ubalanceret RCA
  • Mål: 30,8 x 21,6 x 26,4 cm
  • Vægt: 10 kg
  • Finish: Sort med metallisk front
Pris: 3799,-
Error: View f1cf4efu6y may not exist

Vær altid opdateret!

Fri adgang til Lyd & Billede digitalt i en måned

0,-