annonse
annonse
annonse

Q Acoustics Concept 500

Maj 2017Q Acoustics Concept 500
Maj 2017Q Acoustics Concept 500

En vægtklasse op

Q Acoustics sprænger sit budget-image med et slagskib af en topmodel.

Plus
Formidabelt ren og forvrængningsfri gengivelse, som få kan konkurrere med. Især i mellemtoneområdet.
Minus
Der er mange gode højttalere i prisklassen, også fra de større producenter. Den kræver et stort lytterum.
Concept 500 fås i sort/rosentræ og hvid/eg.
Foto: Q Acoustics

 

Engelske Q Acoustics har gennem det sidste årti skabt sig et ry for at lave gode højttalere til priser, hvor alle kan være med. Men hvis man kan få et godt resultat på et stramt budget, hvad sker der så, når man giver udviklerne frie tøjler til at lave det bedste, de kan?

Q Acoustics’ højttalere udvikles i et samarbejde mellem en række partnere. Den tekniske side står den tyske højttalerguru Karl-Heinz Fink for. Udviklingsarbejdet har taget omkring et år med beregninger, prototyper, specialfremstilling af højttaler-enheder og trimning af delefilteret.

Resultatet er blevet en højttaler, der bestemt ikke er billig, men som heller ikke er oppe og koste high-end-priser. Vi lyttede til den næsten-færdige protype hos Q Acoustics i Woking i november og mødte den igen, da vi besøgte Marantz-ambassadøren Ken Ishiwata, som havde “adopteret” et sæt Concept 500 til sit lytterum.

Q Acoustics Concept 500 er en fuldvoksen, men slank gulvhøjttaler, der knejser over en meter i højden. Selve kabinettet måler 20 cm i bredden, men den cirkelrunde aluminiumfod lægger endnu 20 cm til. Foden kan udstyres med spikes eller stålknopper for at sikre et godt fundament uanset gulv- og belægningstype. På bagsiden finder man solide banan/skrueterminaler med mulighed for bi-wiring. En “luge” højere oppe på bagsiden giver adgang til kabinettets indre. Det er nødvendigt, da bas-enhederne er monteret indefra med et sindrigt fjedersystem, der samtidig indgår i afstivningen.

Skal en højttaler være diskret og simpel i sit design, eller skal den ligne et klassisk træmøbel? Q Acoustics har valgt at helgardere sig ved at lave det meste af kabinettet ensfarvet, men samtidig finere den bagerste tredjedel. Resultatet ser faktisk mindre besynderligt ud, end det lyder.

Annonce: Artiklen fortsætter nedenfor

Kabinettet er dyrest
To 6,5 tommers bas-enheder med papmembran i d’Appolito-konfiguration over og under en 28 mm diskant. Det er en klassisk opskrift, som der går tretten af på dusinet, og som Q Acoustics også selv bruger på andre, billigere modeller. Men der er gjort mere end sædvanligt ud af detaljerne i dette tilfælde.

En “luge” øverst på bagsiden giver adgang til højttalerens indre. Kabinettet er dæmpet efter alle kunstens regler – og lidt til.

Der, hvor den største del af arbejdet og pengene er lagt, er i kabinettet. Det mærker man, når højttalerne skal pakkes ud og bugseres på plads. Det fik jeg mulighed for at erfare, da de blev leveret af fragtmanden på en 105 kg tung transportpalle, der blev sat af ved fortovskanten. Hver højttaler vejer i sig selv 42 kg. Det er f.eks. dobbelt så meget som den næsten lige så store XTZ Spirit 11.

Årsagen til den massive vægt er, at kabinettet er opbygget som en sandwich af tre lag træ, adskilt af en geléagtig masse, der aldrig størkner helt, og som skulle dæmpe vibrationer i kabinettet med næsten 20 dB. I alt hævder Q Acoustics, at kabinetternes bidrag til lyden er sænket med op til 30 dB.

Lyden af Concept 500
Vi har som sagt hørt Q Acoustics Concept 500 to gange tidligere, men hvad et stykke hi-fi egentlig kan, finder man alligevel først ud af, når man kan høre det på hjemmebane, i et velkendt rum og med velkendt udstyr.

Følsomheden er 87 dB, og impedansen dykker nogle steder under 4 ohm. Det gør ikke Concept 500 til en af de lettest drevne højttalere. Til gengæld er der højt til loftet i den modsatte ende af skalaen, så den elsker en solid effektforstærker. Under testen blev Marantz’ referencesæt SA-10 (SACD-afspiller/DAC) og PM-10 (forstærker) brugt. Men vi prøvede også mindre effekttungt og kostbart udstyr, fra vores antikke Zen 2 klasse A-forstærker til en helt nyankommen NAD C338.

Concept 500 er en højttaler, der tager rummet i besiddelse. Både fysisk og lydmæssigt. Den kræver god plads omkring sig og mindst en halv meters afstand til væggene for at få en nogenlunde jævn basgengivelse. Når det et opfyldt, er den til gengæld imponerende at lytte til.

Lydbilledet er stort og højt, og scenen bagved og omkring højttalerne er stor og dyb. Ikke helt så dyb som på de dobbelt så dyre System Audio Pandion 50, men afgjort pæn.

Selv om de to 6,5 tommers bas-enheder er forholdsvis små, er der overraskende meget smæk på bassen. Sandsynligvis fordi man har valgt ikke at bede dem om noget, som de ikke magter. Concept 500 går ned til 41 Hz, hvilket er forholdsvis højt for en stor gulvhøjttaler. Til gengæld er der kraft og kontrol hele vejen, og nuanceringen er god, så det er let at høre forskel på en elbas og en kontrabas. Igen lige et skridt efter Pandion 50, der er ualmindelig knastør hele vejen ned.

Ultra-rent
Ud fra de grafer, som Q Acoustics har medleveret, er vibrationsdæmpningen bedst i det nedre mellemtoneområde fra et par hundrede Hz og op til omkring 1 kHz. Det harmonerer godt med lytningen, hvor stemmer er en fornøjelse af høre på. Det samme gælder slagtøj, og et nummer som “The Rhythm of the Heat”, hvor stakkevis af trommer blandes med Peter Gabriels tørre vokal, står helt rent i rummet bag højttalerne.

Concept 500 er en tovejshøjttaler med tre højttalerenheder i d’Appolito-konfuguration (basserne over og under diskanten).

 

Det er forbløffende, hvor meget den ekstra opmærksomhed på resonansforebyggelse har betydet, og det er fristende at tænke, at “godt nok” må være tilstrækkeligt. Men forskellen er tydelig. Der er bare mindre af den uklarhed og betoning, som man ellers troede var en del af optagelsen på velkendte yndlingsnumre. På det felt er Concept 500 ikke bare pengene værd, men et røverkøb.

Konklusion
Q Acoustics satser stort, når de nu vil være med i luksusklassen, hvor styktallene er små og udviklingsomkostningerne høje. Men de har gjort deres forarbejde godt, og Concept 500 er en vellykket entré i det dyre selskab, der viser, at det kan betale sig at forfølge en idé hele vejen.

Med sin ekstraordinære frihed for resonanser er den en særdeles behagelig og ærlig musikgengiver, der godt kan tåle at blive spændt foran udstyr, der er endnu dyrere end den selv.

Forskellen er tydelig. Der er bare mindre af den uklarhed og betoning, som man ellers troede var en del af optagelsen på velkendte yndlingsnumre.

[caption id="attachment_69100" align="alignnone" width="382"] Concept 500 fås i sort/rosentræ og hvid/eg.
Foto: Q Acoustics[/caption]   Engelske Q Acoustics har gennem det sidste årti skabt sig et ry for at lave gode højttalere til priser, hvor alle kan være med. Men hvis man kan få et godt resultat på et stramt budget, hvad sker der så, når man giver udviklerne frie tøjler til at lave det bedste, de kan? Q Acoustics’ højttalere udvikles i et samarbejde mellem en række partnere. Den tekniske side står den tyske højttalerguru Karl-Heinz Fink for. Udviklingsarbejdet har taget omkring et år med beregninger, prototyper, specialfremstilling af højttaler-enheder og trimning af delefilteret. Resultatet er blevet en højttaler, der bestemt ikke er billig, men som heller ikke er oppe og koste high-end-priser. Vi lyttede til den næsten-færdige protype hos Q Acoustics i Woking i november og mødte den igen, da vi besøgte Marantz-ambassadøren Ken Ishiwata, som havde “adopteret” et sæt Concept 500 til sit lytterum. Q Acoustics Concept 500 er en fuldvoksen, men slank gulvhøjttaler, der knejser over en meter i højden. Selve kabinettet måler 20 cm i bredden, men den cirkelrunde aluminiumfod lægger endnu 20 cm til. Foden kan udstyres med spikes eller stålknopper for at sikre et godt fundament uanset gulv- og belægningstype. På bagsiden finder man solide banan/skrueterminaler med mulighed for bi-wiring. En “luge” højere oppe på bagsiden giver adgang til kabinettets indre. Det er nødvendigt, da bas-enhederne er monteret indefra med et sindrigt fjedersystem, der samtidig indgår i afstivningen. Skal en højttaler være diskret og simpel i sit design, eller skal den ligne et klassisk træmøbel? Q Acoustics har valgt at helgardere sig ved at lave det meste af kabinettet ensfarvet, men samtidig finere den bagerste tredjedel. Resultatet ser faktisk mindre besynderligt ud, end det lyder. Kabinettet er dyrest To 6,5 tommers bas-enheder med papmembran i d’Appolito-konfiguration over og under en 28 mm diskant. Det er en klassisk opskrift, som der går tretten af på dusinet, og som Q Acoustics også selv bruger på andre, billigere modeller. Men der er gjort mere end sædvanligt ud af detaljerne i dette tilfælde. [caption id="attachment_69101" align="alignnone" width="364"] En "luge" øverst på bagsiden giver adgang til højttalerens indre. Kabinettet er dæmpet efter alle kunstens regler - og lidt til.[/caption] Der, hvor den største del af arbejdet og pengene er lagt, er i kabinettet. Det mærker man, når højttalerne skal pakkes ud og bugseres på plads. Det fik jeg mulighed for at erfare, da de blev leveret af fragtmanden på en 105 kg tung transportpalle, der blev sat af ved fortovskanten. Hver højttaler vejer i sig selv 42 kg. Det er f.eks. dobbelt så meget som den næsten lige så store XTZ Spirit 11. Årsagen til den massive vægt er, at kabinettet er opbygget som en sandwich af tre lag træ, adskilt af en geléagtig masse, der aldrig størkner helt, og som skulle dæmpe vibrationer i kabinettet med næsten 20 dB. I alt hævder Q Acoustics, at kabinetternes bidrag til lyden er sænket med op til 30 dB. Lyden af Concept 500 Vi har som sagt hørt Q Acoustics Concept 500 to gange tidligere, men hvad et stykke hi-fi egentlig kan, finder man alligevel først ud af, når man kan høre det på hjemmebane, i et velkendt rum og med velkendt udstyr. Følsomheden er 87 dB, og impedansen dykker nogle steder under 4 ohm. Det gør ikke Concept 500 til en af de lettest drevne højttalere. Til gengæld er der højt til loftet i den modsatte ende af skalaen, så den elsker en solid effektforstærker. Under testen blev Marantz’ referencesæt SA-10 (SACD-afspiller/DAC) og PM-10 (forstærker) brugt. Men vi prøvede også mindre effekttungt og kostbart udstyr, fra vores antikke Zen 2 klasse A-forstærker til en helt nyankommen NAD C338. Concept 500 er en højttaler, der tager rummet i besiddelse. Både fysisk og lydmæssigt. Den kræver god plads omkring sig og mindst en halv meters afstand til væggene for at få en nogenlunde jævn basgengivelse. Når det et opfyldt, er den til gengæld imponerende at lytte til. Lydbilledet er stort og højt, og scenen bagved og omkring højttalerne er stor og dyb. Ikke helt så dyb som på de dobbelt så dyre System Audio Pandion 50, men afgjort pæn. Selv om de to 6,5 tommers bas-enheder er forholdsvis små, er der overraskende meget smæk på bassen. Sandsynligvis fordi man har valgt ikke at bede dem om noget, som de ikke magter. Concept 500 går ned til 41 Hz, hvilket er forholdsvis højt for en stor gulvhøjttaler. Til gengæld er der kraft og kontrol hele vejen, og nuanceringen er god, så det er let at høre forskel på en elbas og en kontrabas. Igen lige et skridt efter Pandion 50, der er ualmindelig knastør hele vejen ned. Ultra-rent Ud fra de grafer, som Q Acoustics har medleveret, er vibrationsdæmpningen bedst i det nedre mellemtoneområde fra et par hundrede Hz og op til omkring 1 kHz. Det harmonerer godt med lytningen, hvor stemmer er en fornøjelse af høre på. Det samme gælder slagtøj, og et nummer som “The Rhythm of the Heat”, hvor stakkevis af trommer blandes med Peter Gabriels tørre vokal, står helt rent i rummet bag højttalerne. [caption id="attachment_69102" align="alignnone" width="364"] Concept 500 er en tovejshøjttaler med tre højttalerenheder i d'Appolito-konfuguration (basserne over og under diskanten).[/caption]   Det er forbløffende, hvor meget den ekstra opmærksomhed på resonansforebyggelse har betydet, og det er fristende at tænke, at “godt nok” må være tilstrækkeligt. Men forskellen er tydelig. Der er bare mindre af den uklarhed og betoning, som man ellers troede var en del af optagelsen på velkendte yndlingsnumre. På det felt er Concept 500 ikke bare pengene værd, men et røverkøb. Konklusion Q Acoustics satser stort, når de nu vil være med i luksusklassen, hvor styktallene er små og udviklingsomkostningerne høje. Men de har gjort deres forarbejde godt, og Concept 500 er en vellykket entré i det dyre selskab, der viser, at det kan betale sig at forfølge en idé hele vejen. Med sin ekstraordinære frihed for resonanser er den en særdeles behagelig og ærlig musikgengiver, der godt kan tåle at blive spændt foran udstyr, der er endnu dyrere end den selv.
Forskellen er tydelig. Der er bare mindre af den uklarhed og betoning, som man ellers troede var en del af optagelsen på velkendte yndlingsnumre.
Vi tester mere end 450 produkter om året. Læs denne test, og få fuld adgang til Lyd & Billede.
Allerede abonnent? Log ind.
Prøveabonnement
0,-
Fri adgang til lydogbillede.dk
Bronzeabonnement
369,-pr/halvår
1/2 år (6 numre) Digitaludgaven Fri adgang til lydogbillede.dk
Sølvabonnement
660,-pr/år
1 år (11 numre) Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Guldabonnement
1.049,-pr/år
1 år (11 numre) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: 49 kr om måneden.

Med et abonnement på Lyd & Billede får du:

Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven (iPad/Android) hver måned Betydelig rabat Vælg selv længden af dit abonnement - og med eller uden film Stor velkomstgave
Bedste pris på Q Acoustics Concept 500
Pricerunner.dk er en kommerciel partner for lydogbillede.dk. De leverer opdaterede priser, prisvarsling og produktinformation.

Bestykning: 2 x 6,5" bas, 28 mm diskant
Konstruktionsprincip: Basrefleks, 2-vejs
Anbefalet forstærkereffekt: 25-200 W
Frekvensområde: 41 Hz – 30 kHz (+3/-6 dB)
Følsomhed: 87 dB (1 W/1 m)
Impedans: 6 ohm (3,7 ohm minimum)
Mål: 40 x 117,5 x 37,5 cm inkl. fod Vægt: 42 kg
Finish: Sort/rosentræ, hvid/eg

Pris: 45000,-

Har du noget at tilføje?

Velkommen til Lyd & Billedes diskussionsforum. Vi vil gerne vide, hvad du mener. Hold dig til emnet og vær saglig, så slipper vi for at slette eller moderere indlæg. Andre spørgsmål eller synspunkter rettes til redaktion@lydogbillede.dk.

Samsung slår sine folder

Den første foldbare mobil på markedet er en realitet. Sig velkommen til Samsung Galaxy Fold. Og hav den store pengepung parat, hvis du vil købe den.

Test
Nokia 8.1

Er et “Nokia” nok? Tja …

Nokia 8.1 er en god mellemklasse-mobil til prisen. Men har den noget særligt at byde på? Ud over navnet?

Flagskibet Samsung Galaxy S10 er her

Vi har haft Samsungs nye monstermobil i hænderne, og den har alle de funktioner, man kan forestille sig.

High end-weekend i Aarhus

Hotel Royal i Aarhus er i den kommende weekend rammen om en omfattende messe for hi-fi og high-end.

Dyk med droner

Glem flyvende droner, undervandsdroner er sjovere.

Test
Datacolor SpyderX Pro

Sådan får du korrekte farver

Fotografer må kalibrere skærmen, hvis farverne skal gengives korrekt.

Lysstærk Nikon-zoom

Nikon Z er pludselig blevet endnu mere interessant.

Test
SteelSeries Stratus Duo

Gør PC’en til en konsol

SteelSeries’ trådløse controller er perfekt til rend-og-hop-spil på PC’en og mobilen.

Test
Sonos Amp

Dobbelt kraft

Endelig en Sonos-forstærker kraftig nok til at drive ordentlige højttalere med overbevisning. Og selvfølgelig med fuld multirumsfunktion.

Panasonics 2019-TV-modeller får Dolby Vision og HDR10+

Det er kun den allerbilligste TV-model, der må stå uden for det gode selskab, når Panasonic ruller forbedrede HDR-formater ud. Og Dolby Atmos.

Handsker til touch-skærme

Brug mobilen uden at fryse om fingrene.

Lukket topmodel og forstærker fra Focal

De fantastiske Utopia har fået et lukket alternativ i form af Stellia. Focal giver os også lige hovedtelefonforstærkeren Arche, nu de er i gang.

annonse
Gruppetest
Seks 4K-TV’er i budgetklassen

Et godt TV nummer 2

På udkig efter et billigt ekstra-TV? Nu hvor butikkernes lagre skal tømmes for sidste års modeller, kan du gøre et decideret kup!

Canon gravlægger spejlrefleks

Med det nye spejlløse EOS RP ser vi enden på spejlreflekskameraerne.

Trådløs soundbar fra McIntosh

Se soundbaren, der tror, at den er et anlæg.

Topsejt rejsekamera fra Fujifilm

Fujifilm X-T30 får lav pris og vilde egenskaber.

anmeldelse
The Truth Matters

Løgnene bag Irak-krigen

Bush-regeringen løj om årsagerne til den anden Irak-krig – og pressen undlod at stille dem til ansvar.

anmeldelse
The Predator (2018)

Et pust fra ­fortiden

Ikke et remake, men en mislykket fortsættelse af og en trist homage til originalfilmen fra 1987.

16x zoom fra Olympus

Kompakt 12-200 mm zoom.

Tre nye Leica specialobjektiver

Sådan ser de ud, de tre specialobjektiver, som Leica for nylig udsendte til M-systemet.

Test
Nikon Z6

Fuldtræffer med fuldformat

Det billigste er det bedste i Nikons nye Z-serie af systemkameraer.

anmeldelse
Peppermint

Fuldstændig ­uengagerende

Blodtørstig Jennifer Garner i blodfattig actionkliché.

Audiovector slipper musikken fri

Med jording af højttalerne er det lykkedes Audiovector at forbedre lyden.

anmeldelse
BlacKkKlansman

En politisk ­knytnæve

Spike Lee leverer en af sine bedste film – om racehad før og nu.

Bedre skærmkalibrering

Datacolor har forbedret kalibreringen.