annonse
annonse

5 hørepropper til eliten

Hørepropper til eliten

De koster en bondegård, men de bedste hørepropper har man ikke lyst til at hive ud igen.

De bedste musikoplevelser er ikke gratis, og sådan er det også med både hovedtelefoner og hørepropper. Krydser man 2.500 kroners grænsen, er der mange rigtig gode hovedtelefoner at få. F.eks. Beyerdynamic T 70 p til 3.200 kroner med deres perfekt afbalancerede lyd eller de spændende Sennheiser HD 630VB til 3.300 kroner, der har trinløs basforstærkning, som kan tilpasses perfekt til lytterens smag.

Fælles for dem er, at de er af over-ear typen. Og de sidder meget behageligt rundt om ørerne, men mange vil vægre sig mod at blive set på gaden med sådan nogle, da de ikke ligefrem er diskrete. Desuden fylder selv de mest foldbare ret meget, og de er derfor ikke noget, man kan tage med overalt. De kan ikke være i lommen.

Af den grund sværger mange til hørepropper. Eller in-ear høretelefoner, som de også kaldes. De er superdiskrete at have på, du kan bruge dem til løb og træning, og desuden er de ultra transportable. De kan bare vikles sammen og lægges i lommen. Og hvis du troede, at hørepropper nødvendigvis giver dårligere lyd end store hovedtelefoner, så tager du grundigt fejl!

I jagten på de ultimative musikoplevelser lige ind i øregangene ser vi her på hørepropper et godt stykke oppe ad prisstigen, nemlig i prisklassen over 2.500 kroner. I denne klasse er der råd til dyrere materialer, og producenterne har brugt mere tid på forskning og udvikling for at finpudse teknologien til at udnytte de små drivere (højttaler-enheder) maksimalt.

Her kan man forvente herlige musikalske oplevelser, og i denne prisklasse er der også meget at hente for musikere og lydteknikere, da producenterne af professionelle in-ear monitors også satser stærkt her. Man sidder næppe med hørepropper på i et studie, men til monitoring på en scene er de optimale. Musikere, der ikke bevæger sig alt for meget på scenen, kan fint klare sig med universalpropper frem for at betale i dyre domme for de specialstøbte.

Propper til alle
Her tester vi fem forskellige modeller, hvor hørepropperne fra Sony og AKG er til typisk hi-fi-brug, mens ACS, RHA og Audiofly alle stiller med modeller møntet på fagfolk. Man kan kende forskel på, at hi-fi-propperne har en mere fyldig bas og et generelt varmere lydbillede, mens de professionelle modeller lyder mere analytisk og sterilt, for at man kan høre alt, hvad der er på mikset.

Audiofly AF180

Audiofly AF180
Australske Audiofly er et nyt bekendtskab for os. Ikke overraskende, for mærket har hidtil haft begrænset distribution i Skandinavien. Men det håber importøren Solipi at gøre noget ved, ikke mindst med AF180 – den næstdyreste model i sortimentet. Audiofly har ...
Læs hele testen her

RHA CL1

RHA CL1
Når RHA laver en topmodel, så går de hele vejen. Her får du de fedeste kabler, vi har set på hørepropper: Både lille og stor plug medfølger, eller du kan bruge Mini XLR-kablet til balanceret tilslutning på en kompatibel forstærker ...
Læs hele testen her

ACS Evolve Studio Universal

ACS Evolve Studio Universal
ACS er nok et ukendt mærke for de fleste, da de primært henvender sig til professionelle musikere, der skal høre sig selv på scenen. Medlemmer af U2, Black Sabbath, Muse og Travis er blandt dem, der sværger til in-ear monitors ...
Læs hele testen her

Sony XBA-N3AP

Sony XBA-N3AP
Ligesom AKG N40 er Sony N3AP en tovejsmodel med en dynamisk driver, der gengiver bas og mellemtone, mens et ultralet og lynhurtigt balanceret armatur håndterer diskantfrekvenserne. Det skulle give mere luftige overtoner med lavest mulig forvrængning. Propperne rager lidt længere ...
Læs hele testen her

AKG N40

AKG N40
AKG har ikke været nærige med udstyret her. Der er udskifteligt ledning, og to ekstra medfølger: En med og en uden en mikrofon til mobilsamtaler. Ledningen har ørebøjle i enderne, så propperne ikke falder ud af øret. I alt fire ...
Læs hele testen her