annonse
annonse

test: Beyerdynamic DT 1770 Pro

November 2017Beyerdynamic DT 1770 Pro
[wpusb]

Noget af det allerbedste

Beyerdynamic DT 1770 Pro slår det meste andet, vi har hørt. Selv dobbelt så dyre hovedtelefoner kommer til kort over for dem!

Fyldig og naturlig bas, stort, holistisk lydbillede. Overtonerne hører naturligt til musikken, og komforten er excellent. Herligt!
Som med de fleste high-end hovedtelefoner er en forstærker klart at anbefale.

De ser måske ikke så formidable ud med deres nedtonede sorte design. Men hvis du går Beyerdynamic DT 1770 Pro efter i sømmene, ser du, at de er bygget med kvalitet for øje. Husene til ørekopperne er i robust aluminium, og hovedbøjlen af børstet aluminium er pakket ind i behageligt kunstlæder, fastsyet med kraftig tråd.

Lukket prof-model

DT 1770 Pro er lukkede hovedtelefoner til professionelle. Det betyder, at de først og fremmest er lavet til musikere og teknikere, der skal monitorere indspilninger i studiet. Beyerdynamic havde stor succes med forgængeren DT 770 Pro og håber, at målgruppen vil erstatte dem med de nye DT 1770 Pro. Men almindelige forbrugere kan også nyde godt af professionel lydkvalitet.

I mange tilfælde vil en lydtekniker gå efter åbne hovedtelefoner frem for lukkede. Til dels af lydmæssige årsager (bedre dynamik), men først og fremmest fordi åbne hovedtelefoner ånder og dermed er mere behagelige at have på, når man sidder i timevis og mikser eller mastrer en optagelse.

Det har Beyerdynamic en løsning på. På bagsiden af hver ørekop sidder der en basrefleksport for at udligne noget af det tryk, der opstår, når den kraftige driver bevæger sig frem og tilbage. Det forbedrer dynamikken og giver dybere basrespons.

Det udskiftelige kabel fastgøres med Mini XLR-stik. To kabler medfølger, et lige på 3 meter og et spiralsnoet på 5 meter. (Foto: Beyerdynamic)

Hvad komforten angår, medfølger der et sæt velourpuder ud over dem i kunstskind. Brug velour for øget komfort over tid, mens kunstlæder forsegler lyden mere og giver sejere rytmer. I øvrigt anvender DT 1770 Pro to heftige 45 mm drivere med kraftige magneter, kaldet Tesla 2.0.

Kongelyd

Med den komfort, man får fra velourpuderne, endte jeg med at bruge dem i næsten hele testperioden. Jeg har haft dem på under en togtur helt fra Oslo til Göteborg uden at blive svedig om ørerne, og jeg synes heller ikke, at de lydmæssigt er et kompromis. Bassen er afgjort fyldig og stram nok.

Efter at have testet diverse high-end hovedtelefoner til både ti, tyve og tredive tusind kroner var jeg forsigtig optimist, før jeg tog Beyerdynamics til ca. 4.000 på.

Den elektriske modstand er høj, hele 250 ohm. Normalt betyder det, at hovedtelefonerne kræver meget strøm for at få lyden op på det foretrukne niveau, sammenlignet med 32 ohm modeller beregnet til bærbart udstyr. Og i DT 1770 Pros tilfælde er mobiltelefonen da heller ikke den oplagte lydkilde. Men takket være høj følsomhed (102 dB med 1 milliwatt) spiller de højere, end man skulle tro, og kan faktisk godt bruges med mobilen. Det bliver højt nok, og det spiller fint. Men det er ikke specielt spændstigt eller underholdende.

Der følger to par ørepuder med, et i velour og et i kunstlæder. (Foto: Beyerdynamic)

Klassisk

Koblet til en ordentlig hovedtelefonforstærker – såsom Questyle CMA 400i med næsten en hel watt at byde på i ren klasse A-drift – er det noget ganske andet. Først og fremmest lyder hovedtelefonerne meget naturligt.

Klassisk musik har et stort lydbillede – større, end jeg er vant til med hovedtelefoner. Et perfekt eksempel er albummet Northern Timbre med Ragnhild Hemsing (violin) og Tor Espen Aspaas (klaver), udgivet på 2L. Her tolker de stykker af Edvard Grieg, Jean Sibelius og Carl Nielsen, og første sats af Griegs Sonate nr. 3 gengives med et stort rum omkring begge de flotte instrumenter.

Hvert strøg på violinen er som en melodi i sig selv, idet den trænger ind i øregangen. Varmt, frodigt og samtidig med den nødvendige sprødhed i toppen, der gør den realistisk. Klaveret runger flot i bunden, mens anslagene på de lysere tangenter danser legende let opad i registeret.

Det er også forholdsvis let at høre forskel på cd-kvalitet (16 bit/44 kHz FLAC) og den oprindelige indspilnings opløsning på 24 bit/352,8 kHz. Det er først og fremmest størrelsen af rummet og instrumenternes udklingning, der er forskellig, idet de dør lidt for tidligt ud på cd-udgaven. Placeringen af objekter i lydbilledet er mere holografisk og naturlig i høj opløsning.

Pop

Daft Punks moderne diskonummer “Lose Yourself to Dance” swinger i den grad. Tonen er lidt på den fyldige side af neutral, i høj grad på grund af hovedtelefonernes rige basgengivelse. De går også så dybt, at man tydeligt kan høre båndstøjen fra det analoge spolebånd, der åbenbart er brugt til optagelsen. Nile Rodgers’ 70’er-guitar lyder bare rigtigt med en fin balance mellem fylde og sprødhed, og Pharrell Williams’ stemme er næsten så klar, som den kan blive.

Studiearbejde

Tilfældigvis har jeg selv arbejdet med musik i den periode, hvor hovedtelefonerne har været til test, og dermed fået testet dem i en miksesituation. Og sikke en nydelse! Efter lidt tilvænning efter de mere analytiske hovedtelefoner, jeg er vant til, kan DT 1770 Pro fint bruges, og jeg kan høre alt, hvad der er rigtigt og forkert på en optagelse. Hård rock er ingen undtagelse, og den master, jeg lavede med disse hovedtelefoner, var faktisk den, vi endte med at sende til distribution.

Derudover kan jeg konstatere, at det på grund af velourpuderne ikke er noget problem at have dem på i flere timer, selv om de er lukkede.

Ud over at nyde musik har journalisten også mikset lyd med Beyerdynamic DT 1770 Pro. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Konklusion

Efter at have levet med Beyerdynamic DT 1770 Pro i omkring en måned, er der ingen tvivl om, at det er de bedste hovedtelefoner, jeg har hørt til under 5.000 kroner. Faktisk vil jeg påstå, at de er bedre end de dobbelt så dyre Pioneer SE-Monitor5, som ganske vist har mere skub i toppen, men mangler Beyerdynamics musikalitet. Her får du mange af kvaliteterne fra Beyerdynamics egne T 5 p G2, men til den halve pris (1770 er dog mere afhængige af en forstærker). DT 1770 Pro vipper dermed HiFiMAN HE-400i af pinden i deres klasse.

Klassisk musik lyder enormt godt med fremragende opløsning i overtoneregisteret og et varmt og naturligt hovedregister. Det følges op af en dyb og saftig, men stadig afbalanceret bas. Dette kommer selvfølgelig også godt frem på popmusik, elektrisk såvel som akustisk. Desuden har jeg brugt hovedtelefonerne til at mikse med og fik præcis det resultat, jeg ville have.

Byggekvaliteten er i højsædet, og bærekomforten er rigtig god. Kan man ønske sig mere? Ikke til denne pris. Faktisk ville vi ikke stejle, hvis de kostede det dobbelte!

picture3 picture5 picture7
<
>
(Foto: Beyerdynamic)

De ser måske ikke så formidable ud med deres nedtonede sorte design. Men hvis du går Beyerdynamic DT 1770 Pro efter i sømmene, ser du, at de er bygget med kvalitet for øje. Husene til ørekopperne er i robust aluminium, og hovedbøjlen af børstet aluminium er pakket ind i behageligt kunstlæder, fastsyet med kraftig tråd.

Lukket prof-model

DT 1770 Pro er lukkede hovedtelefoner til professionelle. Det betyder, at de først og fremmest er lavet til musikere og teknikere, der skal monitorere indspilninger i studiet. Beyerdynamic havde stor succes med forgængeren DT 770 Pro og håber, at målgruppen vil erstatte dem med de nye DT 1770 Pro. Men almindelige forbrugere kan også nyde godt af professionel lydkvalitet. I mange tilfælde vil en lydtekniker gå efter åbne hovedtelefoner frem for lukkede. Til dels af lydmæssige årsager (bedre dynamik), men først og fremmest fordi åbne hovedtelefoner ånder og dermed er mere behagelige at have på, når man sidder i timevis og mikser eller mastrer en optagelse. Det har Beyerdynamic en løsning på. På bagsiden af hver ørekop sidder der en basrefleksport for at udligne noget af det tryk, der opstår, når den kraftige driver bevæger sig frem og tilbage. Det forbedrer dynamikken og giver dybere basrespons. [caption id="attachment_71262" align="alignnone" width="930"] Det udskiftelige kabel fastgøres med Mini XLR-stik. To kabler medfølger, et lige på 3 meter og et spiralsnoet på 5 meter. (Foto: Beyerdynamic)[/caption] Hvad komforten angår, medfølger der et sæt velourpuder ud over dem i kunstskind. Brug velour for øget komfort over tid, mens kunstlæder forsegler lyden mere og giver sejere rytmer. I øvrigt anvender DT 1770 Pro to heftige 45 mm drivere med kraftige magneter, kaldet Tesla 2.0.

Kongelyd

Med den komfort, man får fra velourpuderne, endte jeg med at bruge dem i næsten hele testperioden. Jeg har haft dem på under en togtur helt fra Oslo til Göteborg uden at blive svedig om ørerne, og jeg synes heller ikke, at de lydmæssigt er et kompromis. Bassen er afgjort fyldig og stram nok. Efter at have testet diverse high-end hovedtelefoner til både ti, tyve og tredive tusind kroner var jeg forsigtig optimist, før jeg tog Beyerdynamics til ca. 4.000 på. Den elektriske modstand er høj, hele 250 ohm. Normalt betyder det, at hovedtelefonerne kræver meget strøm for at få lyden op på det foretrukne niveau, sammenlignet med 32 ohm modeller beregnet til bærbart udstyr. Og i DT 1770 Pros tilfælde er mobiltelefonen da heller ikke den oplagte lydkilde. Men takket være høj følsomhed (102 dB med 1 milliwatt) spiller de højere, end man skulle tro, og kan faktisk godt bruges med mobilen. Det bliver højt nok, og det spiller fint. Men det er ikke specielt spændstigt eller underholdende. [caption id="attachment_71264" align="alignnone" width="460"] Der følger to par ørepuder med, et i velour og et i kunstlæder. (Foto: Beyerdynamic)[/caption]

Klassisk

Koblet til en ordentlig hovedtelefonforstærker – såsom Questyle CMA 400i med næsten en hel watt at byde på i ren klasse A-drift – er det noget ganske andet. Først og fremmest lyder hovedtelefonerne meget naturligt. Klassisk musik har et stort lydbillede – større, end jeg er vant til med hovedtelefoner. Et perfekt eksempel er albummet Northern Timbre med Ragnhild Hemsing (violin) og Tor Espen Aspaas (klaver), udgivet på 2L. Her tolker de stykker af Edvard Grieg, Jean Sibelius og Carl Nielsen, og første sats af Griegs Sonate nr. 3 gengives med et stort rum omkring begge de flotte instrumenter. Hvert strøg på violinen er som en melodi i sig selv, idet den trænger ind i øregangen. Varmt, frodigt og samtidig med den nødvendige sprødhed i toppen, der gør den realistisk. Klaveret runger flot i bunden, mens anslagene på de lysere tangenter danser legende let opad i registeret. Det er også forholdsvis let at høre forskel på cd-kvalitet (16 bit/44 kHz FLAC) og den oprindelige indspilnings opløsning på 24 bit/352,8 kHz. Det er først og fremmest størrelsen af rummet og instrumenternes udklingning, der er forskellig, idet de dør lidt for tidligt ud på cd-udgaven. Placeringen af objekter i lydbilledet er mere holografisk og naturlig i høj opløsning.

Pop

Daft Punks moderne diskonummer “Lose Yourself to Dance” swinger i den grad. Tonen er lidt på den fyldige side af neutral, i høj grad på grund af hovedtelefonernes rige basgengivelse. De går også så dybt, at man tydeligt kan høre båndstøjen fra det analoge spolebånd, der åbenbart er brugt til optagelsen. Nile Rodgers’ 70’er-guitar lyder bare rigtigt med en fin balance mellem fylde og sprødhed, og Pharrell Williams’ stemme er næsten så klar, som den kan blive.

Studiearbejde

Tilfældigvis har jeg selv arbejdet med musik i den periode, hvor hovedtelefonerne har været til test, og dermed fået testet dem i en miksesituation. Og sikke en nydelse! Efter lidt tilvænning efter de mere analytiske hovedtelefoner, jeg er vant til, kan DT 1770 Pro fint bruges, og jeg kan høre alt, hvad der er rigtigt og forkert på en optagelse. Hård rock er ingen undtagelse, og den master, jeg lavede med disse hovedtelefoner, var faktisk den, vi endte med at sende til distribution. Derudover kan jeg konstatere, at det på grund af velourpuderne ikke er noget problem at have dem på i flere timer, selv om de er lukkede. [caption id="attachment_71266" align="alignnone" width="460"] Ud over at nyde musik har journalisten også mikset lyd med Beyerdynamic DT 1770 Pro. (Foto: Geir Gråbein Nordby)[/caption]

Konklusion

Efter at have levet med Beyerdynamic DT 1770 Pro i omkring en måned, er der ingen tvivl om, at det er de bedste hovedtelefoner, jeg har hørt til under 5.000 kroner. Faktisk vil jeg påstå, at de er bedre end de dobbelt så dyre Pioneer SE-Monitor5, som ganske vist har mere skub i toppen, men mangler Beyerdynamics musikalitet. Her får du mange af kvaliteterne fra Beyerdynamics egne T 5 p G2, men til den halve pris (1770 er dog mere afhængige af en forstærker). DT 1770 Pro vipper dermed HiFiMAN HE-400i af pinden i deres klasse. Klassisk musik lyder enormt godt med fremragende opløsning i overtoneregisteret og et varmt og naturligt hovedregister. Det følges op af en dyb og saftig, men stadig afbalanceret bas. Dette kommer selvfølgelig også godt frem på popmusik, elektrisk såvel som akustisk. Desuden har jeg brugt hovedtelefonerne til at mikse med og fik præcis det resultat, jeg ville have. Byggekvaliteten er i højsædet, og bærekomforten er rigtig god. Kan man ønske sig mere? Ikke til denne pris. Faktisk ville vi ikke stejle, hvis de kostede det dobbelte! [gallery ids="71263,71265,71267,71268,71269,71270"]
Vi tester mere end 450 produkter om året. Læs denne test, og få fuld adgang til Lyd & Billede.
Allerede abonnent? Log ind.
Prøveabonnement
0,-
Fri adgang til lydogbillede.dk
Bronzeabonnement
369,-pr/halvår
1/2 år (6 numre) Digitaludgaven Fri adgang til lydogbillede.dk
Sølvabonnement
660,-pr/år
1 år (11 numre) Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Guldabonnement
1.049,-pr/år
1 år (11 numre) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: 39 kr om måneden.

Med et abonnement på Lyd & Billede får du:

Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven (iPad/Android) hver måned Betydelig rabat Vælg selv længden af dit abonnement - og med eller uden film Stor velkomstgave

Type: Lukkede, over-ear
Drivere: 45 mm Tesla 2.0
Impedans og følsomhed: 250 ohm / 102 dB (1 mW/500 Hz)
Kontrol/mikrofon: Nej
Kabel: Lige (3 m) og spiral (5 m), 3,5/6,3 mm
Foldbare: Nej
Vægt: 388 g (uden kabel)
Farve: Sort
Web: avc.dk

Pris: 3990,-

Vær altid opdateret!

Fri adgang til Lyd & Billede digitalt i en måned

0,-