TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi
L&B’s julekalender 2024 Deltag her!

Nyhed

Audi e-tron GT får lydanlæg fra Bang & Olufsen

Audi e-tron GT og Audi RS e-tron GT kan forhåndsbestilles nu.

Af / 10/02/2021 - 11:41
Audi e-tron GT får lydanlæg fra Bang & Olufsen

Ventetiden har været lang, men nu er Audis luksuriøse firedørscoupé officiel: Under en live-streamet YouTube-event blev den nye e-tron GT og topmodellen e-tron RS GT afsløret.

Den nye coupé kombinerer emotionelt design med kraftig ydelse og dynamiske køreegenskaber, siger Audi. Alle overflader og linjer er harmoniske, lige fra forlygterne – hvor laserlys kan fås som ekstraudstyr – til den store diffuser bagpå.

Karosserilinjerne er meget aerodynamiske. Luftmodstanden er rekordlave 0,24 (CW), og Audi lover mere end 488 km rækkevidde (WLTP) med mulighed for lynhurtig opladning med op til 270 kW.

ae2
(Foto: Audi/YouTube)

Heftig acceleration

E-tron GT quattro accelererer til 100 km/t på 4,1 sekunder og har en tophastighed på 245 km/t. RS e-tron GT klarer 0-100 km/t på 3,3 sekunder, mens topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t.

Den forreste motor på Audi e-tron GT quattro yder 175 kW (238 hk), og den bagerste yder 320 kW (435 hk). Begge motorer har reserver i baghånden til ekstreme situationer, og derfor er den samlede effekt på 350 kW (476 hk) betydelig lavere end summen af de to motorer. Op til 390 kW (530 hk) er tilgængeligt som boost i 2,5 sekunder og ved brug af Launch Control. Det samlede drejningsmoment er 630 Nm.

Annonce

I RS e-tron GT producerer frontmotoren også 175 kW (238 hk), mens den bagerste her kan levere hele 335 kW (456 hk). Den samlede effekt er 440 kW (598 hk), og det maksimale drejningsmoment er 830 Nm. I boost-mode yder RS-drivlinen 475 kW (646 hk).

ae3
Audi e-tron GT og e-tron RS GT. (Foto: Audi)

Lydanlæg fra Bang & Olufsen

Traditionen tro tilbyder Audi også et opgraderet lydsystem fra Bang & Olufsen til både e-tron GT og RS-modellen. Det drejer sig om et Premium Soundsystem med 3D-lyd, som vi antager ligner de anlæg, der fås til de nuværende Audi-modeller. Tekniske data såsom antal højttalere osv. har vi ikke kunnet grave frem endnu. Vi jagter mere info!

Læs også Videoanmeldelse: Audi e-tron - Koncertsal på fire hjul De, der netop har bestilt funklende ny Audi e-tron uden at sætte kryds ved et Bang & Olufsen-lydanlæg, må tilgive os, når vi siger: Au, au, au!

Bang & Olufsen-anlægget bliver tilvalg i e-tron GT og leveres som standard i e-tron RS GT. RS-modellen får også en mere sportslig udvendig lyd – e-tron sport sound.

ae4 ae5 ae6
<
>
Interiøret i Audi e-tron RS GT. (Foto: Audi)

Kan bestilles nu

Audi e-tron GT kan forhåndsbestilles allerede nu og får en startpris i Danmark på 929.990 kroner. Derudover findes der Plus-versionen med Matrix LED-lys, bakkamera og Assistentpakke Tour. Man skal dog op i den mere veludstyrede Pro-udgave for at få B&O-lyd som standard.

Samtidig med lanceringen tilbyder Audi også RS e-tron GT Edition One – en lanceringsmodel, hvor et begrænset antal biler kommer til Norden.

Mere info: audi.dk

https://youtu.be/StkkIdBY5r0

Audun Hage
(f. 1981): Redaktionschef. Audun blev ansat som journalist på Lyd & Billede i 2004 og har spillet en aktiv rolle i udviklingen af Lyd & Billede som magasin og website. Audun er ekstremt kvalitetsbevidst og kendt for sine kræsne ører og sit skarpe blik. Som redaktionschef holder han et vågent øje med alt, hvad journalisterne skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Billedes TV-tests.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kia EV6 GT bliver endnu vildere

Første officielle billeder af Xiaomi YU7

Jaguars nye identitet forvirrer

Her er Xiaomis næste elbil

CarPlay 2: Sådan bliver fremtidens 'Apple-bil'

Hyundais nye kæmpe-SUV er klar

Klassisk Bentley veteranmodel vender tilbage som elbil

Er ny kinesisk elbil verdens hurtigste?

Suzuki og Toyota samarbejder om elektrisk SUV

Batmobilen er til salg

Ioniq 7 bliver til Ioniq 9 - her er billederne

Audis elektriske stationcar præsenteret - den kommer i 2025