TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Hyundai Kona med Krell-anlæg

Vi er ved at teste Hyundai Kona Electric med lydanlæg fra selveste Krell.

Af / 26/10/2020 - 21:37
Hyundai Kona med Krell-anlæg

Det er nok ikke alle, der har hørt om Krell. De, der har, ved at her skal man grave dybt i tegnebogen. Lad os sige det sådan: Hvis du har 100.000 kroner at gøre godt med, har du ikke engang råd til en forstærker …

Men Krell giver sig også af med bilstereo under mærket Krell Automotive, og det er ikke lige så dyrt. Billigt er det dog heller ikke, og som vi har erfaret med Hyundai Kona Electric, er der afgjort også kvaliteter over det.

h2
Lydanlægget i Hyundai Kona Electric kommer fra Krell. (Foto: Geir Gråbein Nordby, L&B)

For at få lydanlægget fra Krell i sin Hyundai Kona Electric skulle man oprindelig vælge Premium-pakken, som kostede ca. 40.000 kroner ekstra. Men nu er det faktisk ikke længere muligt at bestille bilen uden Premium-pakke. Startprisen på bilen er nu 250.000 kroner, og det inkluderer Krell-anlægget.

h3
1) 1 x 100 mm centerhøjttaler. 2) 2 x 25 mm diskant. 3) 2 x 160 mm mellemtone. 4) 2 x 160 mm mellemtone. 5) 1 x 200 mm subwoofer. 6) 400 watt 8 kanals forstærker. (Grafik: Hyundai)

Lydanlægget fra Krell

Anlægget består af otte højttaler-enheder, hvoraf centerhøjttaleren er en fuldtone-enhed. Foran finder vi en 6,5 tommers mellemtone og en 1 tommes diskant i hver dør, mens bagsæderne kun har hver sin mellemtone-enhed. I bagagerummet på højre side sidder den store subwoofer monteret, og til at drive det hele er der en forstærker på i alt 400 watt.

h4
Centerhøjttaleren er vigtig for lydbilledet. (Foto: Geir Gråbein Nordby, L&B)

Hyundai Kona: Første indtryk

Lyden af Kona Electric med Krell er klokkeklar med flot tonalitet på sangstemmer. Desuden kan anlægget spille højt. Det betjenes let via 7 tommers touch-skærmen, som er lysstærk og fin, selv når man kører i sollys.

Annonce

Ellers kan bilen prale af en glimrende rækkevidde på næsten 500 km på papiret, og selv i den billigste Premium-version kommer den med aktiv vejbaneassistent og baneskiftassistent. Smart fartpilot med stop-og-start køfunktion er rart at have i myldretiden, og blindzonevarslingen har allerede råbt op et par gange.

h5
I bagagerummet finder man den 8 tommer store subwoofer. (Foto: Geir Gråbein Nordby, L&B)

Her er en hel del hjælpemidler for en mere tryg trafikal hverdag, såsom skiltegenkendelse og bagradar for krydsende trafik. Men vi savner 360 graders kamera.

Du kan snart læse hele vores vurdering af bilen med Krell-anlægget.

h6
Landevejskørsel er rarest med fed lyd. (Foto: Geir Gråbein Nordby, L&B)

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Er ny kinesisk elbil verdens hurtigste?

Suzuki og Toyota samarbejder om elektrisk SUV

Batmobilen er til salg

Ioniq 7 bliver til Ioniq 9 - her er billederne

Audis elektriske stationcar præsenteret - den kommer i 2025

Afsløret: Folke-SUV'en Skoda Elroq

700 km rækkevidde!

Mere effektive Tesla-batterier kommer i 2026

Ny Peugeot E-408

Kompakt Skoda Elroq klar til det danske marked

Dyr terrængående elcykel skal matche dyr elektrisk SUV

Elscooter til terrænet