Volkswagen fortsætter traditionen fra “boblen” og Up! med at lave biler til masserne. Konceptbilen ID. EVERY1 giver en forsmag på, hvad der bliver Volkswagens billigste elbil, når produktionsversionen kommer på markedet i 2027. Sammen med ID. 2all, som lanceres i 2026 til omkring 25.000 euro, vil det være Volkswagens vigtigste elbilinitiativ i de næste par år.

Kompakt men praktisk
ID. EVERY1 er 3,88 meter lang, 1,82 meter bred og 1,49 meter høj. Det er småt, faktisk mindre end Polo, og det placerer den mellem Up! (3,6 meter) og ID. 2all (4,05 meter) med hensyn til størrelse. Konceptbilen drives af en nyudviklet elmotor på 70 kW (95 hk) med en tophastighed på 130 km/t og en rækkevidde på “mindst 250 kilometer”. Indvendigt er der plads til fire personer og et ret rummeligt bagagerum på 305 liter.
Avanceret teknologi
ID. EVERY1 er baseret på den nye MEB-platform med forhjulstræk, som også bruges i ID. 2all og ID. GTI Concept. Denne platform lover bedre pladsudnyttelse og højere effektivitet end den oprindelige MEB-platform med baghjulstræk.
Produktionsversionen bliver den første model i hele Volkswagen-koncernen, der får en helt ny og kraftfuld softwareplatform. Volkswagen lover, at det vil gøre det muligt at opdatere bilen med nye funktioner i hele dens levetid. For første gang vil koncernen også give kunderne mulighed for at tilpasse bilen efter købet. Det betyder, at det ikke kun er førstegangskøberen, der kan vælge udstyr, men også dem, der køber bilen brugt bagefter. Eller hvis der er noget udstyr, som man fortryder at have valgt eller fravalgt, skal det være muligt at justere det efterfølgende. Vi gætter på, at det er noget begrænset, hvilken slags udstyr der kan eftermonteres, men det bliver spændende at se.

Innovativt interiør
Interiøret indeholder flere innovative teknologiske elementer. En lille, oplyst og aftagelig Bluetooth-højttaler er placeret mellem føreren og forsædepassageren. Det betyder, at du kan tage din musik med ud af bilen, f.eks. hvis du har parkeret ved siden af en park og har lyst til en picnic.
Midterkonsollen er fastgjort til en skinne, så den kan skubbes tilbage eller trækkes frem efter behov. En hyldeplade kan trækkes ud og bruges til forskellige formål.
Instrumentbrættets passagerside er fleksibel med en skinne til fastgørelse af en tablet, eller der kan monteres en hylde, som fungerer som bord. De digitale instrumenter er integreret i midten af instrumentbrættet.

Endelig rigtige knapper!
Endelig ser det ud til, at Volkswagen har skrottet de haptiske knapper rundt omkring i kabinen til fordel for rigtige knapper. Det er et smart træk, da Volkswagen har fået meget kritik for sit koncept med langsom touch-funktionalitet, der ikke fungerer efter hensigten.
Det to-egede rat er fladt både foroven og forneden, og knappernes firkantede form går igen andre steder, f.eks. i knappen til justering af sidespejlet i førerdøren.
Passagersæderne foran og bagi kan foldes på forskellige måder, så de passer til forskellige transportsituationer, herunder en separat konfiguration til kæledyr, ifølge pressemeddelelsen, men detaljerne i denne funktion er ikke beskrevet. Tekstilerne er hovedsageligt fremstillet af genbrugsmaterialer.

Karakteristisk design
Med ID. EVERY1 har Volkswagen tænkt over designet. De store 19-tommer fælge og klart designede overflader giver både stabilitet og et voldsomt udtryk. Den “smilende” front ser tiltalende ud, mens taget, der er trukket ind i midten, er et særligt kendetegn. Det tredje bremselys er integreret i fordybningen i midten af taget.

Volkswagen ID. EVERY1: Pris og tilgængelighed
Med en forventet startpris på omkring 20.000 euro (ca. 150.000 kroner) bliver bilen en af de billigste elbiler på det danske marked.
Mere info: her