Kia har netop præsenteret tre spændende elektriske nyheder: EV4, som kommer både som sedan og hatchback, PV5 – et modulbaseret flerbrugsbil, og Concept EV2 – en kompakt SUV til bykørsel. Kia har nemlig ambitioner om at blive en af de dominerende aktører på elbilmarkedet.
Kia EV4: Dobbelt satsing med lang rækkevidde
Den forhjulstrukne EV4 er Kias første elektriske sedan og fås i to karrosserivarianter: sedan og hatchback. Den er bygget på virksomhedens 400V E-GMP-platform og giver køberne mulighed for at vælge mellem to batteripakker: et standardbatteri på 58,3 kWh og et langdistancebatteri på 81,4 kWh.
Med det største batteri kan sedan-versionen køre hele 630 kilometer (WLTP) på en enkelt opladning, mens hatchback-versionen får en rækkevidde på 590 kilometer. Dette gør EV4 til en af de mest effektive elbiler i C-segmentet, men den må dog se sig slået af Tesla Model 3 Long Range med baghjulstræk, der kan køre 702 km.
Den forhjulsmonterede elmotor i EV4 yder 201 hestekræfter uanset batteripakke, hvilket giver en acceleration fra 0-100 km/t på 7,4 sekunder med standardbatteriet og 7,7 sekunder med langdistancebatteriet. Topfarten er begrænset til 170 km/t.
Opladningseffekten er ikke oplyst, men en DC-hurtigoplader kan lade bilen fra 10-80 procent på blot 31 minutter.
Kia har lagt vægt på køreegenskaberne med MacPherson-fjederben foran, der sparer både plads og vægt, samt multilink-affjedring bagtil – en avanceret løsning, hvor flere arme arbejder sammen for at håndtere kræfter i forskellige retninger. Dette giver en bedre balance mellem komfort og kørestabilitet.

Kia PV5: Fleksibilitet i fokus
PV5 er et helt nyt koncept fra Kia: en elektrisk nyttebil med enorm fleksibilitet. Bilen er baseret på E-GMP.S-platformen, der er specialudviklet til denne type køretøj.
Det unikke ved PV5 er dens modularitet. Med sit “Flexible Body System” kan PV5 tilpasses en lang række behov – fra passagertransport og varelevering til specialiserede formål som kørestolstilgængelighed og endda camping. Dermed adskiller den sig markant fra eksempelvis Volkswagen ID Buzz.
Systemet kan sammenlignes med at samle et puslespil, hvor forskellige karrosserityper og konfigurationer let kan skræddersys til kundens behov.
PV5 fås i tre hovedvarianter: Passenger, Cargo og Chassis Cab. Derudover planlægger Kia flere specialversioner, herunder Crew, Drop Side, Box Van, Freezer Box, Prime og Light Camper.
På batterifronten kommer PV5 med flere muligheder:
- 43,3 kWh LFP-batteri til Cargo-versionen
- 51,5 kWh eller 71,2 kWh NMC-batteripakker til andre versioner
- Med 71,2 kWh-batteriet har PV5 Passenger en WLTP-rækkevidde på op til 400 kilometer. Opladning fra 10 til 80 procent tager cirka 30 minutter.
- I udviklingen af PV5 har Kia samarbejdet med Uber for at sikre, at køretøjet opfylder de specifikke behov hos delebilstjenester.

Kia Concept EV2: Kompakt SUV med innovative løsninger
Til bybrugere lancerer Kia Concept EV2 – en kompakt, elektrisk SUV. Med en forventet startpris på 30.000 euro bliver dette Kias billigste elbil.
EV2 skiller sig ud med vertikale kørelys og Kias karakteristiske “Star Map”-lyssignatur i et kompakt og stilfuldt design. Bagdørene er baghængslede, og der er ingen B-stolpe, der adskiller dørene.

For bykørsel tilbyder Concept EV2 flere praktiske funktioner:
- Baghængslede bagdøre til nem indstigning
- Fladt gulv for at opnå maksimal pladsudnyttelse
- Bred bagklap med nem adgang til bagagerummet
- Udtrækkelige bagagerumsopdelere
- “Rapportvindue”-teknologi, hvor tekstbeskeder kan vises i ruderne
- Aftagelige, trekantede højttalere der giver en mere personlig lydoplevelse
- Tværgående forsædebænk, som kan justeres og optimere kabineindretningen
Det bliver spændende at se, hvor mange af designelementerne der så også overlever til produktionsmodellen.

Tre forskellige biler til tre segmenter
Mens EV4 skal konkurrere i det populære C-segment mod Tesla Model 3 og VW ID.7, repræsenterer PV5 en ny tilgang til erhvervskøretøjer. Concept EV2 sigter mod det voksende marked for kompakte elektriske SUV’er, hvor der endnu er få etablerede aktører.
Kia bevæger sig dermed videre mod sin plan om at have i alt 15 elbil-modeller på markedet inden 2027.
Produktion og lancering
Produktion af EV4 sedan begynder i Korea i midten af marts 2025, mens hatchback-versionen vil blive produceret i Slovakiet fra anden halvdel af 2025. Kia sigter mod en global produktion på 160.000 EV4-enheder årligt.
Salget af PV5 starter i Korea og Europa i anden halvdel af 2025, med lancering i andre markeder i 2026.
Den færdige version af Concept EV2 forventes at komme til Europa og andre markeder i 2026 med produktion i Slovakiet. Kia planlægger at producere 80.000 enheder i 2025 og 100.000 enheder i 2026.
Danske priser er endnu ikke bekræftet, men i fælleseuropæisk valuta er startpriserne 37.000 euro for EV4, 35.000 euro for PV5 Cargo og 30.000 euro for Concept EV2.
Mere info: kia.com