Den lanceres først i hjemlandet og kommer sandsynligvis til Europa senere. Kinesiske Xpeng Motors helelektriske P7 lægger sig mellem Tesla Model 3 og Model S i størrelse, men vil koste mindre end Model 3.
Samtidig skal Xpeng P7, som den hedder (udtales Xiaopeng), have længere rækkevidde end en sammenlignelig Model 3, som det er åbenlyst, at det kinesiske firma har haft i kikkerten under udviklingen af elbilen.
Designer Rafik Ferrags linjer er genkendelige i den forstand, at man får en følelse af at have set det før. Den stigende horisontale linje fra spejlhusene, den coupéformede hæk og dens proportioner bringer intet nyt til markedet. Men det harmonerer på sin vis og demonstrerer, at kinesiske biler ikke behøver at se ud, som om de er planlagt og designet i 70’erne.
Ferrag har formået at få P7’s cw-værdi ned på imponerende 0,236, og lav luftmodstand betyder som bekendt lavere energiforbrug.
Xpeng P7 er en stor bil. Akselafstanden er 299,8 cm, og den samlede længde er 488 cm, hvilket burde betyde god indvendig plads. Batterierne er placeret mellem for- og bagaksel, ligesom Tesla har gjort på Model 3.
Rækkevidde
Batteripakken er på 81 kWh, og det skulle give en rækkevidde på 706 km. Men det er baseret på den gamle NEDC-cyklus og ikke WLTP, som vi stadig prøver at vænne os til. Det kinesiske Ministry of Industry and Information Technologys (MIIT) anvender NEDC, og Model 3 ender på 668 km i samme måling.
Firehjulstræk
Xpeng Motors vil tilbyde P7 i flere varianter. Den baghjulstrukne Super-Long Range med 263 hk vil nok blive bestselleren i Kina, og det er den rækkevidde, tallene er baseret på.
Der kommer også et firehjulstrukket P7 med to elektromotorer. En på 263 hk foran og en på 161 hk til baghjulene. Den kraftigere firehjulstrukne udgave vil nå 100 km/t på 4,3 sekunder mod 6,7 sekunder for en P7 med baghjulstræk.
Dynaudio surround
Indvendig er der ikke meget revolutionerende. Store touch-skærme er ikke noget nyt, men det ser ud til at være lykkedes Xpengs interiørdesignere at holde det ryddeligt. Det er nærmest ikke en knap at se, bortset fra på rattet. Resten af betjeningen ser ud til at foregå fra den store skærm i midten.
Skarpe øjne har måske lagt mærke til Dynaudio-logoet på højttalerne i dørene. P7 kan nemlig leveres med et 600 watt surround-anlæg fra danske Dynaudio med højttalere placeret forskellige steder i kabinen.
Som man kan se, er der god plads på bagsædet, i hvert fald for to personer, der kan kigge ud af det store glastag eller de rammeløse døres vinduer, mens man suser – næsten – lydløst gennem landskabet med Dynaudio-anlægget på frisk volumen.
Autonom kørsel
Der er taget hånd om køredynamikken med et kabinelayout udviklet i samarbejde med Porsche. Og der er Brembo-bremseskiver og et regenereringssystem fra Bosch på bremserne. Men nutidens købere er måske mere optaget af gadgets end køreglæde, og de får selvfølgelig også deres her.
P7 rygtes at blive delvis autonom – SAE-niveau 3 for dem, der er inde i den slags – og har Xpengs XPILOT 3.0 med 12 sensorer, fem radarer og hele 14 kameraer, som dækker 360 grader rundt om køretøjet for at holde bilen på ret kurs, i hvert fald på kinesiske veje. Det skal blive interessant at se, hvordan det fungerer på tilisede veje i det nordlige Skandinavien …
Pris
I Kina starter priserne for en P7 med baghjulstræk på 230.000 yuan (ca. 220.000 kroner), mens en Tesla Model 3 Standard Range til sammenligning koster 345.000 yuan (ca. 325.000 kroner). Priserne forventes derfor også at ligge væsentligt under Teslas i Europa. I Danmark koster Tesla Model 3 fra 375.000 kroner og op.
Xpeng G3
Men før man skriver sig på listen til en P7, kan man tage et kig på den mindre G3, som er en elektrisk familiebil med en rækkevidde på ca. 450 km. Xpeng G3 er en mellemstor femdørs bil, ca. 4,45 m lang, med fem sæder og 380/760 liters bagagerum.
Den trækker kun på forhjulene og drives af en 194 hk motor med 300 Nm, der når 100 km/t på 8,6 sekunder. Bilen har allerede været til salg i Kina et stykke tid, og Xpeng har solgt over 10.000 på hjemmemarkedet.
Her vil markedet få tilbud om en G3 520i – som ikke har noget med BMW at gøre – og den kommer i to udstyrsversioner: Smart og Premium.
Prisen? Den kendes ikke i skrivende stund, men vi forventer en startpris i omegnen af 250.000 kroner.
Ja der er ingenting om hvor den skal kunne købes henne, når den vil ankomme til Danmark, som der står i Juni 2020 som altså er lige nu, men hvor skullen den så kunne købes henne????
M.V.H Kim M.
En desværre upræcis artikel. Hvilken Model 3 sammenlignes der med, i starten af artiklen? Jeres prissammenligning giver kun mening hvis danske priser vs. danske priser. Den angivne pris i Kina for en M3 SR+ er i øvrigt angivet alt for høj.