Billeder af sovende mennesker og et spædbarn i en vugge var blandt indholdet i overvågningsvideoer, som ejere af overvågningskameraer fra den kinesiske virksomhed, Xiaomi, ifølge Android Police pludselig kunne se på deres Google Nest Hub.
Hvis Xiaomi-kameraet var knyttet til en Google-konto blev der med andre ord vist de forkerte billeder på den skærmbaserede hjemmeassistent, hvis man prøvede at tilgå sit eget overvågningskamera.
Problemet blev kendt, da en bruger på Reddit ved navn Dio-V offentliggjorde videooptagelser af sin Google Nest Hub, mens den viser overvågningsbilleder fra et Xiaomi-kamera, der ikke tilhører brugeren selv. Dio-V ejer efter egne oplysninger et Xiaomi Mijia 1080p overvågningskamera, men optagelserne fra brugerens eget kamera dukkede altså ikke op på skærmen.
When I load the Xiaomi camera in my Google home hub I get stills from other people’s homes!! from r/googlehome
Google reagerede prompte på problemet og har midlertidigt lukket ned for integrationen mellem Google Home og Xiaomis Mi Home app. Det skriver Engadget.
Samtidig forsikrer Xiaomi i en officiel udtalelse (kan læses herunder på engelsk), at problemet skyldes en opdatering af de pågældende kameraers streaming-kvalitet, og at kun 1.044 brugere har været berørt af problemet.
Det er dog langtfra første gang, der optræder sikkerhedsproblemer med overvågningskameraer til private hjem. Bl.a. blev det for over et år siden kendt, at Amazon-ejede Ring uden brugernes viden havde givet medarbejdere adgang til alle videoer fra alle Ring-kunder i hele verden.
Her er den officielle udtalelse fra Xiaomi i sin fulde ordlyd:
Xiaomi has always prioritized our users’ privacy and information security. We are aware there was an issue of receiving stills while connecting Mi Home Security Camera Basic 1080p on Google Home hub. We apologize for the inconvenience this has caused to our users.
Our team has since acted immediately to solve the issue and it is now fixed. Upon investigation, we have found out the issue was caused by a cache update on December 26, 2019, which was designed to improve camera streaming quality. This has only happened in extremely rare conditions. In this case, it happened during the integration between Mi Home Security Camera Basic 1080p and the Google Home Hub with a display screen under poor network conditions.
We have also found 1044 users were with such integrations and only a few with extremely poor network conditions might be affected. This issue will not happen if the camera is linked to the Xiaomi’s Mi Home app.
Xiaomi has communicated and fixed this issue with Google, and has also suspended this service until the root cause has been completely solved, to ensure that such issues will not happen again.