Forestil dig en bil, der kan køre længere på en opladning, end en typisk benzin- eller dieselbil kan køre på en hel tank. Uden at øge batteriets størrelse! Det er ikke svært at tænke sig, at den samme teknologi kan bruges til at fordoble batterilevetiden på smartphones, tablets og bærbare computere.
LÆS OGSÅ: Sådan lyder anlægget Tesla Model 3
Vi har hørt om nye batteriteknologier et stykke tid nu, men det kommer næsten altid fra innovative opstartsfirmaer, der er afhængige af kraftige investeringer – og som ofte mangler lobby-evnerne – for at få teknologien masseproduceret.
Men denne gang er det energiteknologifirmaet Samsung SDI, der rasler med sablen på bilmessen i Frankfurt. Under sloganet “Charged for Auto 2.0” lancerede de her flere forskellige batteriteknologier.
De nye produkter forventes at øge energikapaciteten og desuden reducere antallet af krævede battericeller pr. køretøj kraftigt. Hvilket betyder lavere produktionsomkostninger pr. køretøj. Hvilket igen burde afspejle sig i detailpriserne.
Faststof og siliciumanoder
Bl.a. blev der fremvist komponenter til brug i faststofbatterier (solid state batteries), som skal garantere høj sikkerhed og – ikke mindst – op til 700 kilometer på en opladning.
Samsung viste også, hvor langt de er kommet med morgendagens batterikomponenter, f.eks. siliciumanoder, der menes at forbedre rækkevidden meget i forhold til nutidens grafitanoder.
Læs videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder!
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer