Dengang i 1990’rne, hvor Google endnu var et nystartet garagefirma på vej mod toppen, mente de mest opfindsomme rygtesmede, at det fremstormende søgemaskinefirma måske en gang i fremtiden kunne blive det nye Microsoft. Nu ser det ud til, at historien er på vej til at gentage sig, bare med omvendt fortegn. Og rygtet går nu ud på, hvorvidt Microsoft kan gå hen og blive det nye Google!
I følge teknologiwebstederne The Verge og Wired arbejder Microsoft på gratisversioner af Windows 8.1 til stationære og bærbare pc’er under navnet Windows 8.1 with Bing. Det er et afgørende strategiskift for Microsoft, som i årtier har hentet en lige så stor del af sin enorme indtjening på at sælge styresystemer, som de har fået ind på at sælge kontorpakken Office. Microsofts forsøg på at skabe en forretning ud af søgetjensten Bing har til gengæld været alt andet end succesfulde.
Hos Google har man valgt den modsatte fremgangsmåde, og den kopieres nu af Microsoft: Giv brugerne gratis og et gratis styresystem. Og når så alle er lokket ind i folden, kan man tjene pengene på søgetjenesten, annoncerne og de professionelle kunder.
Hvordan og til hvem den gratis Windows 8.1 skal tilbydes, er ikke klart, men det kan for eksempel blive i form af en gratis eller billig opgradering for eksisterende Windows-brugere med ældre versioner. Eller som en nedsættelse af licensen på styresystemer til de billigste computere.
Gratis OS til tablets og mobiler?
Og gratisrygterne slutter ikke her. Microsoft overvejer også at tilbyde Windows RT og Windows Phone gratis til tablet- og mobilproducenter. Her bliver tabet i indtjening ikke så stort, som det kunne se ud til, da Nokia tegner sig for hovedparten af Windows Phone-enhederne i dag. Og da Microsoft netop har overtaget Nokia, bliver licensindtægterne alligevel kun et spørgsmål om at flytte penge rundt imellem forskellige kasser i samme firma. Forleden skrev vi, at indiske Karbonn Mobiles bliver de første til at lægge Windows Phone på mobiler, side om side med Android. Og mon ikke licensbeløbet har været forholdsvis beskedent?
Det bliver ikke let for Microsoft at slagte sin trofaste guldkalv. Men de dage er forbi, hvor Microsoft sad på 95 procent af salget af styresystemer. Konkurrenterne Apple og Google æder stadig større lunser af den forretning fra Microsoft med henholdsvis MacOS, iOS, Android og ChromeOS. Og den nye topchef for Microsoft Satya Nadella har tydeligvis indset, at inden man kan begynde at tjene pengene på brugerne, skal man først gøre dem til sine egne kunder.